LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
JosXanten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 13:30

Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door JosXanten »

Mijn verhuurder heeft de woning als volgt verhuurd. 2 zelfstandige woningen en 5 kamers (hospita).

Verhuurder woont op nr 1 incl de 5 kamers. Ik woon op 1 A en de andere zelfstandige woning is 1 B.

Maar het was vroeger een hotel, dus 1 gebouw. Is het nu nog steeds trouwens, alleen andere indeling.

Ben ik nu voor de verhuurder zijn buurman of inwoner van het pand. Ik stel de vraag omdat er wat problemen zijn over de camera 's die in het pand hangen. Als buurman kan ik wat meer kritiek erop leveren dan als inwoner. Vandaar deze vraag.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 feb 2019 09:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je bent huurder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door moederslink »

Als het een ' zelfstandige ' woning is bent u ' zelfstandig bewoner ' en geen ' inwoner ' .
Desalniettemin bent u uiteraard dus ook zijn buurman . :wink:
Wat betreft de camera.s : u kunt toch gewoon in gesprek gaan? Als buurman en als bewoner?

Dit doet me denken aan een eerder topic hierover, exact hetzelfde probleem.
Helaas kan ik dat niet zo 123 terughalen.

JosXanten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 13:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door JosXanten »

Nee staat niet open. En nog een vraag, ik heb geen ventilatie in de woning, alles gaat door ramen open te zetten. Maar las dat dit toch niet alleen maar gezond is. Is "een ventilatie " verplicht om in een woning aanwezig te zijn ?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door Brainless »

Nee (mechanische) ventilatie is niet verplicht.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door reggie2 »

JosXanten schreef:
16 feb 2019 18:04
Nee staat niet open. En nog een vraag, ik heb geen ventilatie in de woning, alles gaat door ramen open te zetten. Maar las dat dit toch niet alleen maar gezond is. Is "een ventilatie " verplicht om in een woning aanwezig te zijn ?
Bij ons ook, gezonder dan die ventilatie roosters.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als enkele kamerhuurder problemen gaven ben ik juist voor een camera.....

En ventilatie, ja raam open mag nog en oude Hotel, dat voldoet nooit aan huidige bouwbesluit en dan mag je alleen nog vaak zo verhuren, omdat voor Hotels iets andere eisen gelden.

JosXanten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 13:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door JosXanten »

Maar in mijn situatie kunnen wij huurders het prima samen vinden, is nooit een vervelend incident geweest. Verhuurder is 9 van de 12 maanden in heet buitenland, heeft in Spanje nog een woning, die die ook verhuurt. En wil dan vanuit daar ons in de gaten houden.
Zou normaal prima zijn als je een vriendelijke band met elkaar hebt, maar het alleen maar gezeur wat vaak van zijn kant komt. En dan wordt het storend.

Camera s mogen toch alleen maar dienen voor bewaking en beveiliging, niet voor controleren van personen ?

Het is niet dat wij de verhuurder van alles willen verwijten. Wij kunnen geen kant op, want er is geen alternatief om naar toe te verhuizen. Het is meer om als we in gesprek proberen te gaan, dat we wel de juiste reacties geven over een situatie en geen onzin aangeven. Dan maken we het alleen maar lastiger.

Vandaar mijn vragen

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die camera’s hangen dan in de gezamenlijke hal of het trappenhuis?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door moederslink »

JosXanten schreef:
16 feb 2019 21:09
Maar in mijn situatie kunnen wij huurders het prima samen vinden, is nooit een vervelend incident geweest. Verhuurder is 9 van de 12 maanden in heet buitenland, heeft in Spanje nog een woning, die die ook verhuurt. En wil dan vanuit daar ons in de gaten houden.
Zou normaal prima zijn als je een vriendelijke band met elkaar hebt, maar het alleen maar gezeur wat vaak van zijn kant komt. En dan wordt het storend.

Camera s mogen toch alleen maar dienen voor bewaking en beveiliging, niet voor controleren van personen ?

Het is niet dat wij de verhuurder van alles willen verwijten. Wij kunnen geen kant op, want er is geen alternatief om naar toe te verhuizen. Het is meer om als we in gesprek proberen te gaan, dat we wel de juiste reacties geven over een situatie en geen onzin aangeven. Dan maken we het alleen maar lastiger.

Vandaar mijn vragen
Wat voor gezeur?
Waar zeurt hij dan over?

Ik kan me voorstellen dat het vervelend voelt , maar ik neem tegelijkertijd ook aan dat jullie huisbaas niet de hele dag de camerabeelden zit te kijken.
En waarom niet gewoon eens met zn allen om de tafel gaan zitten, u en die andere bewoner en de huisbaas?
Vraag naar zn redenen en zeg wat jullie ervan vinden.

En hoe gaat het dan in de maanden waarin hij er zelf ook woont ? Staan die camera.s dan ook aan?

En hebben jullie hem redenen gegeven om jullie ' in de gaten te houden ' ?

De camera.s hangen , neem ik aan , in de openbare ruimtes...bv de toegangshal, het trappenhuis en misschien de centrale keuken en dat mag en het is immers ook gewoon aangegeven .
In jullie privé ruimtes....de woon - en slaapkamer en de badkamer.....dat mag niet.

JosXanten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 13:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door JosXanten »

Dan wil de verhuurder iets gedaan krijgen. Bijvoorbeeld zijn post moet naar hem opgestuurd worden. Dan krijg je een app met de test : Ik zie dat je thuis bent, wil jij de post naar mij opsturen. En dan moet je dat ook dan doen, want je bent thuis en dan mag je geen nee zeggen op al die klusjes. Anders begint nog te zeuren ook. Maar als je iemand niemand , doe je niet graag iets voor die persoon. En omdat je op de gang liep, wat hij zag, krijg jij app. Hij heeft zo ingesteld dat het op beweging voor de camera aanslaat via beeld op zijn telefoon. Of dat iemand een nieuwe vriendin, want hij zag je thuis komen vannacht met die vrouw. Je zit niet op zulke berichten te wachten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door witte angora »

JosXanten schreef:
16 feb 2019 21:09
Maar in mijn situatie kunnen wij huurders het prima samen vinden, is nooit een vervelend incident geweest. Verhuurder is 9 van de 12 maanden in heet buitenland, heeft in Spanje nog een woning, die die ook verhuurt. En wil dan vanuit daar ons in de gaten houden.
Zou normaal prima zijn als je een vriendelijke band met elkaar hebt, maar het alleen maar gezeur wat vaak van zijn kant komt. En dan wordt het storend.

Camera s mogen toch alleen maar dienen voor bewaking en beveiliging, niet voor controleren van personen ?

Het is niet dat wij de verhuurder van alles willen verwijten. Wij kunnen geen kant op, want er is geen alternatief om naar toe te verhuizen. Het is meer om als we in gesprek proberen te gaan, dat we wel de juiste reacties geven over een situatie en geen onzin aangeven. Dan maken we het alleen maar lastiger.
Volgens mij hebben we iets dergelijks al eens eerder bij de hand gehad op dit forum.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar even die camera’s afplakken. Probleem verholpen. En zijn post haalt hij zelf maar op.

Natuurlijk kunt u nee zeggen op die klusjes. U bent toch volwassen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hang er maar een handdoek over. Dat hoef je niet te accepteren. Inbreuk van je vrijheid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door moederslink »

Een raar verhaal....en ik schreef al dit is eerder op dit forum voorbij gekomen , dat klopt WA.

Op zich is zijn post doorsturen niet zo.n groot issue natuurlijk, maar hij kan deze ook laten doorsturen

Hoe lang wonen jullie daar al en is er dan geen een moment geweest om eens om de tafel te gaan zitten met zn drieën?

Deze ' verstandhouding ' lijkt wel erg moeizaam zeg .

Je hoeft natuurlijk niet alles te pikken. Je huurt daar zelfstandig en hebt in feite niets met zijn fratsen te maken.
Als hij die 3 maanden thuis is , staan dan ook de camera.s aan?
Camera.s mogen in de openbare ruimtes , maar waarom?

JosXanten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 13:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door JosXanten »

Probleem blijft, er is geen alternatief. En dat weet de verhuurder ook. Dus mogen nog niet klagen, anders standaard opmerking om maar ergens anders dan te gaan wonen. En hij is gek genoeg om zo iemands huur op te zeggen. En dat mag allemaal niet, maar niemand houdt hem tegen. Moet je bij de rechter aankloppen, maar dan ben je al uit huis. Wat heb je dan aan een vergoeding als je geen woning meer hebt. Vandaar dat we zoveel mogelijk info verzamelen van de misstanden die er zijn, om dan gezamenlijk, als de verhuurder echt onhoudbaar wordt, een klacht in te dienen bij ....? We hebben al 5 jaar geen service kosten jaar afrekening gekregen. Is ook niet te maken als je 9 maanden in het buitenland woont, maar wel al deze kosten door blijft belasten. Energienota bij afrekening mogen we niet zien. Niet erg als je gelijk speelt, maar als je 600 moet bijbetalen voelt dat heel anders. Maar voor duidelijkheid, we zijn erg blij met die 9 maanden weg. Dus daarin vertrouwt die ons wel, belt in die maanden nooit op of er hij iets kan doen voor ons of dat alles goed loopt. Dus interesse in ons heeft die helemaal niet. Dus die camera s hangen er niet uit zorg, maar om controle te houden en vorm van nieuwsgierigheid. En als die met bewegings censor is ingesteld, denk dat ik dan ook telkens kijk op mijn telefoon als beeld aanspringt. Alleen kijkt hij of er iets verkeerds gebeurd om daarop naar ons te gaan reageren. En als daar dan je focus op ligt, dan zie je ook ineens overal de verkeerde dingen in. En wij zijn die beelden zelf niet, weten vaak niet wat die bedoeld en altijd een negatief bericht, dan werkt het averechts naar elkaar toe.

Maar de kern van het probleem is helemaal niet leuk om over te hebben. Want hij is eenzaam.komt nooit visite in die maanden thuis, En een mens hoort niet alleen te zijn. En gaat dan bij ons de aandacht vragen. En als dat niet positief kan, dan maar negatief . Dus wordt de sfeer ook niet beter van, En horen we nu dat die naar boven komt, gaan bij ons steeds vaker de deur dicht. En hoe vervelend die ook is, zo handelen is niet iets waar je blij van wordt. Vind ik dan toch wel weer zielig om te horen. Maar ik doe het soms zelf ook. Om 600 te moeten bijbetalen op de energie en hij wil dat dan niet onderbouwen en aantonen via zijn nota, dat is ook niet niks. En zie ik de opties wel, van ga in gesprek. Maar hij weet echt wel hoe zou moeten handelen en wat die in de praktijk laat zien. Dan ligt er geen basis om er samen eerlijk over te kunnen praten. Hij kan niet toegeven fout te zitten, want dat weten we allemaal wel, maar kan er geen reden bij geven die hem enigszins red aks zijnde onschuldig. En zou er wel wat spijt spelen in zijn gevoel, had die het zelf al wel wat opgelost naar ons toe. En het redelijk wel in te schatten wat er kan spelen. Zitten bij de Nuon. Daar krijg je 5 % of 10 % korting als je bij hun blijft. En die zal wel niet aan ons ook geven. En waar hebben we het dan over, misschien 10 euro. Ons boeit dat niet zo. Alleen is de regel dat je er geen winst op mag maken, Dus daar mak je geen goede beurt mee. Zeker niet als je iemand 500 laat bijbetalen en zelf de korting houdt. Dat maakt iemand geen leuker mens en wordt het heel persoonlijk voor die benadeelde. Maar nogmaals, wij kunnen geen kant op en de het toekomstbeeld geeft weinig hoop dat binnen korte termijn wel te kunnen. Dus accepteren we maar alles, wat weer saai is voor de verhuurder dus die zoekt telkens weer een nieuwe grens. Maar niet reageren , haalt niet de onvrede ui t ons en wordt ook voor steeds moeilijker rustig te blijven. En het is maar voor 3 maanden. Dus het gedrag is dus echt heel naar als je niet rustig kan blijven die periode. Want wij kunnen alleen maar verliezen als we anders reageren. Maar er zit een grens bij elk persoon. En daar zit die redelijk tegen aan. Denk dat ik maar even stop. Als laatste geef ik nog dat wij ook allemaal niet heilig zijn, ook onze maniertjes hebben die hem kunnen ergeren. Het is niet mij te doen om iemand zwart te maken, hoop echt dat iemand een idee heeft wat ons kan helpen. En gaan we naar een commissie toe,m wie weet pakken ze de vergunning af. Hebben we alleen onszelf ermee en helemaal niets bereik, alleen maar nog meer ellende. Als we iets aan die eenzaamheid kunnen doen, wordt die ook vast weer een leuker persoon en zit die lekkerder in zijn vel. Maar misschien voelt die zelf zich helemaal niet eenzaam.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door witte angora »

JosXanten, je bedoelt het goed, maar als het over eenzaamheid gaat, dan kan het zomaar zijn dat er een problematiek is die een paar maatjes te groot is voor jullie. Een problematiek die uiteindelijk in één zin is samen te vatten, maar voor je die ene zin te pakken hebt, dan moet je een inzicht hebben dat maar weinigen is gegeven. En het kan ook nog eens vele jaren duren voordat je bij de kern uit komt.

Wat je kunt doen is gedrag accepteren (dat is wat anders dan goedkeuren!), bespreekbaar maken, en vriendelijkheid bieden. Meer als dat kan en mag er niet van jullie gevraagd worden, denk ik.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat schiet je ermee op om klachten over deze huisbaas te blijven verzamelen?
Die man is er maar 3 maanden per jaar dus veel last hebben jullie er niet van.
Behalve dan dat camera gedoe en daar moeten jullie over in gesprek of het stomweg accepteren.
En die post doorsturen? Ach als het verder niet teveel moeite kost dan doe je dat....of niet.....en bespreek dit dan met hem.

Wat betreft Energienota.s : jullie hebben recht op inzage vd af/ jaarrekening !
Dat moet hoofdelijk verrekend worden door 3 personen lijkt mij.

En hij kan jullie uiteraard niet zomaar de huur opzeggen en er uit gooien, jullie hebben huurbescherming tenslotte.

En hou je verder niet met zijn leven bezig en doe jullie eigen ding.

En waarom zou je niet gaan uitkijken naar een andere kamer? Hoezo is er geen alternatief ?
Je zit daar al 5 jaar , dan zoek je toch actief naar een andere plek als je het allemaal zo vervelend vindt?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U huurt daar een zelfstandige woning. Uw huisbaas kan u helemaal niet zomaar de huur opzeggen.

U hebt recht op afrekeningen van de servicekosten.krijgt u die niet, dan mogen in ieder geval die servicekosten niet verhoogd worden.

Neem eens contact op met de Woonbond om u voor te laten lichten.

JosXanten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 13:30

Re: Zelfstandige woonruimte: ben ik buurman of inwoner?

Ongelezen bericht door JosXanten »

Standaard opmerkingen hebben in mijn situatie geen zin en bieden geen oplossing. Neem de service kosten.
Hij ligt 9 maanden in de zon bij zijn zwembad in het buitenland. Hij int wel al die maanden 150,e servicekosten x 7 personen.
Hij kan die kosten helemaal niet aantonen van die 9 maanden, hij maakt die toch ook niet. En fijn dat hij geen verhoging mag doorvoeren, maar hij ontvangt nu 9.000 e in die 9 maanden en zijn kosten zijn wifi en kabel. En vast heus nog wel wat meer. Dus die jaarrekening komt nooit, dus krijgt die een boete opgelegd, tenminste dat denk ik. Maar dat is beter dan Maar dat is beter dan moeten toegeven dat er heel verschil zit tussen werkelijke service kosten en aan ons berekend. Wat al 10 jaar zo gaat. Daar gaat weinig waardering opleveren bij welke commissie dan ook. En ik weet de oplossing ook niet op dit moment. Maar hoop echt op een goed idee van een van jullie. Ik zit hier echt wel mee. En wil geen kritiek geven op jullie antwoorden,, maar de rechten die wij hebben volgens wetgeving, zijn in de praktijk niets waard. En dan worden zijn sms'jes met huismeester klussen best vervelend, omdat je hem daar dan mee helpt en als dank krijg je maandelijks huismeester kosten belast. Dat voelt rot. En de verhuurder voelt zich er prima onder, een enkele belemmering.

Gesloten