LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
shihan
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2019 15:23

Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door shihan »

Sena, dus Buma-Stemra. Ik had geld gestort, maar een type fout gemaakt, dus € 10,- te weinig gestort. Nu heb ik een herinneringskosten brief gekregen, dat ik er € 20,- voor moet betalen, omdat zij mij aan iets willen herinneren.
Mag zo'n instantie dat zo maar doen. Ook vind ik het altijd raar, dat ik elk jaar een factuur krijg met een te betalen bedrag er op. Maar als ik het gelijk betaal krijg ik korting, in mijn geval een korting van € 148.77 Dit lijkt mij toch ook oplichterij.
Wij draaien CD's op specifiek spiritueel gebied en heb jaren geleden ook gevraagd dat het dan toch raar is dat ik daar rechten over moet betalen. Toen kreeg ik van hun te horen, dat ik van elke CD een foto moest maken en opsturen, zodat hun konden bepalen of ik wel of niet moest betalen. Ik heb deze allemaal door de jaren op een PC gezet en heb er natuurlijk geen hoesjes meer bij, omdat CD's nu eenmaal niet echt meer verkocht worden. Ook dat vind ik een manier van oplichting. Mijn vraag is, of er iemand verstand van heeft of dit nu, zo maar mag. Het zou toch niet mogen en nu komt het mij de spuigaten uit, door die extra kosten. Wij zijn een winkel, die eigenlijk niet kan bestaan, omdat de grote concerns alles kapot maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 feb 2019 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door mahadma »

Herinneringskosten staan vaak ergens in een contract, denk even aan energie contracten. Lees je contract eens na.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

shihan schreef:
16 feb 2019 15:36
Sena, dus Buma-Stemra. Ik had geld gestort, maar een type fout gemaakt, dus € 10,- te weinig gestort. Nu heb ik een herinneringskosten brief gekregen, dat ik er € 20,- voor moet betalen, omdat zij mij aan iets willen herinneren.
Mag zo'n instantie dat zo maar doen. Ook vind ik het altijd raar, dat ik elk jaar een factuur krijg met een te betalen bedrag er op. Maar als ik het gelijk betaal krijg ik korting, in mijn geval een korting van € 148.77 Dit lijkt mij toch ook oplichterij.
Wij draaien CD's op specifiek spiritueel gebied en heb jaren geleden ook gevraagd dat het dan toch raar is dat ik daar rechten over moet betalen. Toen kreeg ik van hun te horen, dat ik van elke CD een foto moest maken en opsturen, zodat hun konden bepalen of ik wel of niet moest betalen. Ik heb deze allemaal door de jaren op een PC gezet en heb er natuurlijk geen hoesjes meer bij, omdat CD's nu eenmaal niet echt meer verkocht worden. Ook dat vind ik een manier van oplichting. Mijn vraag is, of er iemand verstand van heeft of dit nu, zo maar mag. Het zou toch niet mogen en nu komt het mij de spuigaten uit, door die extra kosten. Wij zijn een winkel, die eigenlijk niet kan bestaan, omdat de grote concerns alles kapot maken.
Dus zij zijn oplichters omdat jij je zaakjes niet op orde hebt?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Eigen muziek mag altijd dus overgaan op andere en ik weet dat spirituele erg lastig te vinden is.
Maar elke openbare gelegenheid moet over de aangeboden muziek betalen, dat zijn de regels en
bij tekort betalen ben je een klein beetje wanbetaler... dus die kosten mag.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom is het raar om te betalen voor muziek op een specifiek spiritueel gebied? Waarom wel voor hiphop-artiesten, maar niet voor bv. boeddhistische monniken met klankschalen?

Ik kan me goed voorstellen dat u de muziek op een pc heeft gezet. Een playlist afspelen gaat gemakkelijker dan steeds een cd wisselen. Maar waar zijn die cd's en hun doosjes dan gebleven? Staan die niet bv thuis in de kast? U schrijft ook
shihan schreef: [ik] heb er natuurlijk geen hoesjes meer bij, omdat CD's nu eenmaal niet echt meer verkocht worden.


Als u geen cd's met doosjes hebt gekocht, hoe komt u dan aan de bestanden met de muziek? Heeft u daarvoor betaald, of heeft u ze "gewoon gedownload"?

Voor het ten gehore brengen van muziek moet u doorgaans betalen aan de rechthebbenden. Niet leuk voor u, maar het is niet anders. Als uw onderneming die kosten niet kan of wil dragen, dan kunt u overwegen geen muziek te laten horen of een andere goedkopere manier zoeken (een zwenkende ventilator lang een paar windgongen, ik noem maar iets).

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door renewouters »

shihan schreef:
16 feb 2019 15:36
Sena, dus Buma-Stemra. Ik had geld gestort, maar een type fout gemaakt, dus € 10,- te weinig gestort. Nu heb ik een herinneringskosten brief gekregen, dat ik er € 20,- voor moet betalen, omdat zij mij aan iets willen herinneren.
Mag zo'n instantie dat zo maar doen.
Wie zou die extra kosten die ze moeten maken dan moeten betalen? Andere gebruikers die wel op tijd het juiste bedrag betalen? Of moeten de medewerkers van Sena maar voor niets gaan werken?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wil je kosten in rekening brengen dan zal daar een rechtsgrond voor te vinden moeten zijn. Tot zover heeft niemand die genoemd.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door 16again »

mahadma schreef:
16 feb 2019 16:41
Herinneringskosten staan vaak ergens in een contract, denk even aan energie contracten. Lees je contract eens na.
Naar mijn verwachting: Er is hoogstwaarschijnlijk geen contract. Hooguit de Sena regels die gelden.

Omdat TS ZZP-er oid is, zal geen 14-dagen brief noodzakelijk zijn

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ts zegt omdat ze te weinig overgemaakt heeft. Ze vindt het ook oplichterij dat ze € 148,77 korting krijgt.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
16 feb 2019 18:13
Omdat TS ZZP-er oid is, zal geen 14-dagen brief noodzakelijk zijn
De dubbele redelijkheidstoets geld dan nog steeds. De hoogte moet redelijk zijn en het moet redelijk zijn om kosten te maken. Kosten maken betekend ook echt dat je geld moet uitgeven.

Rapport BGK-integraal (pdf, 906,5 KB)
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... egraal.pdf
Laatst gewijzigd door alfatrion op 16 feb 2019 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
16 feb 2019 18:40
16again schreef:
16 feb 2019 18:13
Omdat TS ZZP-er oid is, zal geen 14-dagen brief noodzakelijk zijn
De dubbele redelijkheidstoets geld dan nog steeds. De hoogte moet redelijk zijn en het moet redelijk zijn om kosten te maken. Kosten maken betekend ook echt dat je held moet uitgeven.

Rapport BGK-integraal (pdf, 906,5 KB)
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... egraal.pdf
Een herinnering sturen kost geld. Maar jij zal wel weer iets weten te verzinnen om dit te ontkennen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je een herinnering via de mail verzend dan kost dat geen geld. Als je een herinnering via de post verzend dan kost dat hooguit de kosten van één envelop, enkele A4tjes en één postzegel. Telefoneren kost ook een paar centen. Dit alles onder het voorbehoud dat je geen abonnement hebt.

Dat het soms een klein beetje geld kost wil niet zeggen dat het redelijk is om die kosten in rekening te brengen. Daarvoor zal je doorgaans toch eerst minstens een keer moeten herinneren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus rechtzaak tegen Sena, wint TS altijd. Toch weer €10 verdiend.
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 16 feb 2019 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het instellen en in stand houden van een systeem welke herinneringen stuurt kost wel geld. Bovendien kan het in rekening brengen van herinneringskosten werken als een prikkel om (voortaan) op tijd te betalen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Voor wat betreft de rechtsgrond zie de Sena algemene voorwaarden waarin deze netjes staat. Artikel 12

"Betaling van de billijke vergoeding dient te geschieden binnen de op de factuur
gestelde termijn. Bij gebreke van tijdige betaling is de muziekgebruiker van
rechtswege in verzuim. Sena heeft het recht het verschuldigde alsnog van de
muziekgebruiker te vorderen vermeerderd met de wettelijke rente en in en
buiten rechte te maken kosten."

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ook daar heeft Alfa natuurlijk zoals we gewend zijn wel een oplossing voor.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 feb 2019 19:45
Als je een herinnering via de mail verzend dan kost dat geen geld. Als je een herinnering via de post verzend dan kost dat hooguit de kosten van één envelop, enkele A4tjes en één postzegel. Telefoneren kost ook een paar centen. Dit alles onder het voorbehoud dat je geen abonnement hebt.

Dat het soms een klein beetje geld kost wil niet zeggen dat het redelijk is om die kosten in rekening te brengen. Daarvoor zal je doorgaans toch eerst minstens een keer moeten herinneren.
U werkt gratis? De betaling is niet volledig, die rekening is dus gecontroleerd. Die kosten heb je sowieso, maar de tijd die daarna nodig is om de klant op de hoogte te brengen is ook gewoon werktijd.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door kuklos »

shihan schreef:
16 feb 2019 15:36
Sena, dus Buma-Stemra. Ik had geld gestort, maar een type fout gemaakt, dus € 10,- te weinig gestort. Nu heb ik een herinneringskosten brief gekregen, dat ik er € 20,- voor moet betalen, omdat zij mij aan iets willen herinneren.
Mag zo'n instantie dat zo maar doen.
Ja, zij hebben extra kosten omdat jij te weinig hebt betaald.
shihan schreef:
16 feb 2019 15:36
Ook vind ik het altijd raar, dat ik elk jaar een factuur krijg met een te betalen bedrag er op. Maar als ik het gelijk betaal krijg ik korting, in mijn geval een korting van € 148.77 Dit lijkt mij toch ook oplichterij.
Want?
shihan schreef:
16 feb 2019 15:36
Wij draaien CD's op specifiek spiritueel gebied en heb jaren geleden ook gevraagd dat het dan toch raar is dat ik daar rechten over moet betalen.
Want? Voor spirituele muziek gelden de wetten niet?
shihan schreef:
16 feb 2019 15:36
omdat CD's nu eenmaal niet echt meer verkocht worden. Ook dat vind ik een manier van oplichting.
CD's zijn nog steeds te koop. Waarom zou dit oplichting zijn?
shihan schreef:
16 feb 2019 15:36
Wij zijn een winkel, die eigenlijk niet kan bestaan, omdat de grote concerns alles kapot maken.
Je bedoelt dat jullie te weinig klanten trekken en daarom de wet voor jullie niet hoeft te gelden?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

StevieNL81 schreef:
16 feb 2019 19:50
Het instellen en in stand houden van een systeem welke herinneringen stuurt kost wel geld.
Natuurlijk, maar die kosten waren er ook als X rekening Y had betaald en zijn daarom niet als kosten aan te merken die zijn veroorzaakt doordat X rekening Y niet heeft betaald.
StevieNL81 schreef:
16 feb 2019 19:50
Bovendien kan het in rekening brengen van herinneringskosten werken als een prikkel om (voortaan) op tijd te betalen.
Het doel van een boete is om een prikkel te geven. Hier gaat het om kosten.
StevieNL81 schreef:
16 feb 2019 19:59
Voor wat betreft de rechtsgrond zie de Sena algemene voorwaarden waarin deze netjes staat.
Die voorwaarden zijn niet door TS aanvaard.

tijd ≠ kosten

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Tikfout overboeking, nu herinneringskosten?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Zoek me suf maar lees niet dat TS voorwaarden niet heeft geaccepteerd. Waar lees ik dat?

Gesloten