Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
John1999
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2019 13:21

Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door John1999 » 18 feb 2019 14:04

Nuon wil fout in jaarafrekening niet corrigeren.
Wat is het geval: Op verzoek van Nuon heb ik de meterstand van de stadsverwarming doorgegeven. Dit verzoek kreeg ik op 2 januari. Omdat ik de stand per 31 december al had genoteerd voor mijzelf heb ik deze doorgegeven. Bij het doorgeven kon ik ook aangeven dat dit de stand per 31 december betrof, dus dat bespaarde mij een loopje naar de meterkast :wink:
Na ruim 2 weken heb ik de jaarafrekening over 2018 ontvangen. De meterstanden zijn correct overgenomen. De tarieven op de jaarafrekening wijken af van de tarieven welke Nuon eerder hadden gecommuniceerd en op de site vermeld staan.
Hierop heb ik contact opgenomen en kreeg ik na 5 werkdagen een uitgebreide mail met uitleg en een uitsplitsing van de tarieven naar 2018 én 2019.
Hierdoor werd duidelijk dat een deel van mijn verbruik uit 2018 tegen het (hogere) tarief van 2019 wordt afgerekend, omdat Nuon schat welk deel van het opgegeven verbruik zou toebehoren tot 2019, omdat ze de meterstand van 31 december als de stand per 2 januari verwerken.
In mijn geval is het verbruik in 2019 nul. Na enig aandringen werd ik na 6 werkdagen gebeld met de mededeling dat dit niet gecorrigeerd zou gaan worden, omdat de datum 2 januari te dicht op 31 december ligt. Met dit antwoord moest ik het maar doen.
Op deze wijze pakt Nuon bij elke klant wat extra wat niet van hen is. De naamswijziging naar Vattenfall moet toch door iemand betaald worden ....

Theotrucker
Berichten: 3569
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door Theotrucker » 18 feb 2019 14:50

Met een slimme meter heb je daar geen last meer van.
Zijn die nog niet slim? Dan wordt het tijd!
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 18 feb 2019 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 6459
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door angel1978 » 18 feb 2019 15:05

In mijn geval is het verbruik in 2019 nul. Na enig aandringen werd ik na 6 werkdagen gebeld met de mededeling dat dit niet gecorrigeerd zou gaan worden, omdat de datum 2 januari te dicht op 31 december ligt. Met dit antwoord moest ik het maar doen.
Waar praten we hier over? Een paar eurocent? Het verschil in tarieven in 18 en 19, voor 2 dagen verbruik.
Ik denk ook niet dat ik die moeite had gedaan als ik Nuon was geweest.. Had gewoon de nota van de komende maand of de volgende eindafrekening met een euro verlaagd.

Maar het staat je vrij om naar de rechter te gaan hoor..

John1999
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2019 13:21

Re: Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door John1999 » 18 feb 2019 15:56

Bij mij gaat het om een paar euro. Het gaat mij er meer om dat Nuon weet dat ze het fout doen en dan zeggen hier moet je het mee doen. Wellicht dat het bij anderen om meer geld gaat. Dit is pas zichtbaar als je de tariefspecificatie opvraagt. Niet erg transparant ...

Lady1234
Berichten: 11044
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 » 18 feb 2019 16:06

Theotrucker schreef:
18 feb 2019 14:50
Met een slimme meter heb je daar geen last meer van.
Zijn die nog niet slim? Dan wordt het tijd!
Het gaat over stadsverwarming.

Lady1234
Berichten: 11044
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 » 18 feb 2019 16:07

U kunt hiervoor naar de geschillencommissie. Als u dat de moeite waard vindt.

NeoDutchio
Berichten: 6166
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 18 feb 2019 16:27

John1999 schreef:
18 feb 2019 15:56
Bij mij gaat het om een paar euro. Het gaat mij er meer om dat Nuon weet dat ze het fout doen en dan zeggen hier moet je het mee doen. Wellicht dat het bij anderen om meer geld gaat. Dit is pas zichtbaar als je de tariefspecificatie opvraagt. Niet erg transparant ...
Er wordt altijd een correctie toegepast om eventuele afwijkingen in voordeel van de klant te hebben. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om elk jaar de meter te laten ijken en exact af te rekenen wat er voorbij de meter gaat. Ik denkt dat dat nog wel nadeliger is dan dit geval.

snuffel1
Berichten: 3446
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door snuffel1 » 18 feb 2019 18:17

Als Nuon u vraagt om de meterstanden voor de jaarafrekening door te geven op zeg 2 januari dan is het de bedoeling om de actuele standen van 2 januari door te geven en niet die van 31 december omdat die inmiddels niet meer actueel zijn. Een jaar telt op een schrikkeljaar na 365 dagen en de jaarafrekening is daarop gebaseerd dus feitelijk komt de Nuon twee dagen te kort en die worden dan geschat. U dacht het makkelijk te doen door niet het loopje naar de meter te nemen en een niet actuele stand door te geven en als dan de jaarafrekening niet klopt valt u niets te verwijten maar dan heeft Nuon het gedaan. U had ook de opname meterstand op 2 januari kunnen zetten want dan was het wel de actuele stand geweest.

Redfloor
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Nuon stadsverwarming: fout in jaarafrekening wordt niet gecorrigeerd

Ongelezen bericht door Redfloor » 18 feb 2019 18:48

Snuffel, dat is onjuist. Als ik die oproep krijg log ik in, selecteer ik de datum waarop ik de stand heb opgenomen en de stand op die datum. Als ik het half januari zou doen vul ik toch ook geen 2 januari in?

Plaats reactie