LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Georgie159
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34

Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Georgie159 »

Ik heb afgelopen jaar Augustus 2018 een vliegreis geboekt met Garuda Indonesië naar Bali medio maart 2019.
Natuurlijk heb ik netjes betaald, de bevestiging en alles gekregen, de planningen, reis naar Schiphol, Hotel en dergelijke geregeld, krijg ik vandaag opeens het bericht dat ik zonder reden van opgaaf een dag later moet gaan vertrekken! Natuurlijk heb ik meteen klacht gemaakt bij Garuda, omdat A; ik alles voor mijn vakantie al geplant heb, B: omdat ik er geen prijs op stel dat iemand mijn vakantieplanning zomaar om kan gooien en C; Zij waarschijnlijk gewoon overboekt zijn en mij dus maar uit de vlucht zetten. Volgens mij is het gewoon dan een vertraging zonder overmacht en heb ik anders recht op een schadevergoeding van 24 uur! Ik kreeg later bericht van Garuda dat ik, als ik niet een dag later wil vertrekken ik maar moest omboeken naar een andere luchtvaart maatschappij!
Kan iemand mij helpen omtrent mijn rechten en mag Garuda zomaar mijn planning omzetten zonder enige vorm van schadevergoeding, tegemoetkoming? Hopelijk kan iemand mij helpen met raad en advies!!! Alvast bedankt!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27
Beste antwoord
Gekozen door Georgie159

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

door Costnix » 13 feb 2019 11:35

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door mahadma »

Toevallig een charter vlucht geboekt? Dan loop je deze risico's.


Georgie159
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Georgie159 »

Nee geen chartervlucht geboekt, gewoon een lijnvlucht Amsterdam Jakarta, ( Bali) geboekt. Ze vliegen 6 dagen per week naar Indonesië!

Georgie159
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Georgie159 »

Helaas is het nu van kwaad tot erger geworden en hebben ze, ( denk ik als straf voor mij omdat ik het niet eens was met hun beleid en geen compensatie verdiende), mijn wachttijd in Jakarta van zo'n 4 uur verlengt naar zo'n 13 uur. Ik moet nu de 15e vertrekken, kom om 07.00u aan in Jakarta, moet dan tot 20.20 u wachten voordat ik naar Bali door kan reizen. Ik ben hart patiënt, dat overleef ik niet zolang reizen! Wat kan ik in hemelsnaam doen, schijnbaar heb ik geen rechten omdat Garuda niet van Europa is??? Wie kan mij aub. helpen!!!


geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door geengast »

Het heeft er niet mee te maken dat ze minder op Bali vliegen vanwege de vulkaan uitbarstingen aldaar? Er is immers een vrij groot gebied op Bali als gevarenzone bepaald waar ze een compleet reisverbod op hebben uitgeschreven.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Mk »

Georgie159 schreef:
16 feb 2019 14:54
Helaas is het nu van kwaad tot erger geworden en hebben ze, ( denk ik als straf voor mij omdat ik het niet eens was met hun beleid en geen compensatie verdiende), mijn wachttijd in Jakarta van zo'n 4 uur verlengt naar zo'n 13 uur. Ik moet nu de 15e vertrekken, kom om 07.00u aan in Jakarta, moet dan tot 20.20 u wachten voordat ik naar Bali door kan reizen. Ik ben hart patiënt, dat overleef ik niet zolang reizen! Wat kan ik in hemelsnaam doen, schijnbaar heb ik geen rechten omdat Garuda niet van Europa is??? Wie kan mij aub. helpen!!!
Dit mogen ze gewoon doen.

https://www.euclaim.nl/blog/schemawijzi ... dit-zomaar

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Costnix »

@geengast: De vulkaan is nu en stuk rustiger. Er is alleen een toegangsverbod van vier kilometer rond om de vulkaan.
De laatste uitbarsting is van eind novmber 2017
De topicstarter maakt zich hier (nog) niet druk om.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door moederslink »

Georgie159 schreef:
13 feb 2019 12:01
Nee geen chartervlucht geboekt, gewoon een lijnvlucht Amsterdam Jakarta, ( Bali) geboekt. Ze vliegen 6 dagen per week naar Indonesië!
Mk schreef:
17 feb 2019 12:09
Georgie159 schreef:
16 feb 2019 14:54
Helaas is het nu van kwaad tot erger geworden en hebben ze, ( denk ik als straf voor mij omdat ik het niet eens was met hun beleid en geen compensatie verdiende), mijn wachttijd in Jakarta van zo'n 4 uur verlengt naar zo'n 13 uur. Ik moet nu de 15e vertrekken, kom om 07.00u aan in Jakarta, moet dan tot 20.20 u wachten voordat ik naar Bali door kan reizen. Ik ben hart patiënt, dat overleef ik niet zolang reizen! Wat kan ik in hemelsnaam doen, schijnbaar heb ik geen rechten omdat Garuda niet van Europa is??? Wie kan mij aub. helpen!!!
Dit mogen ze gewoon doen.

https://www.euclaim.nl/blog/schemawijzi ... dit-zomaar
Garuda is een Indonesische luchtvaartmaatschappij en misschien gelden dan de Europese richtlijnen bij vertraging niet?
Ze kondigen het ruim van te voren aan , meer dan 2 weken van te voren en dat kan en mag.
Ik denk echt dat dit niet als een straf is gedaan, dat zou te gek voor woorden zijn en is natuurlijk onzin.

Misschien kunt u een kamer regelen in een hotel in de buurt vh vliegveld in Jakarta en daar dan overdag een aantal uren tot rust komen , wat slapen en wat eten voordat u verder vliegt naar Bali?
Ik vrees dat er geen recht op tegemoetkoming is in dit geval.
Probeer u er bij neer te leggen , deze opwinding is niet goed voor u als hartpatiënt.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Mk »

Het gaat hier niet om vertraging oid. Garuda wijzigt het schema en daar kan je blijkbaar weinig tegen doen. Beste suggestie is inderdaad om in het airporthotel in Jakarta een kamer te huren voor een paar uur (er zit er één in terminal 2) of annuleren en bij een amdere maatschappij boeken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik kan me nauwelijks voorstellen, omdat Garuda geen Europese luchtvaartmaatschappij is, dat u al uw rechten daardoor verliest. Misschien heeft u nog iets aan de hierna volgende link:

https://www.rechtenvanvliegtuigpassagie ... d-rechten/

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Mk »

BreejKC schreef:
17 feb 2019 19:30
Ik kan me nauwelijks voorstellen, omdat Garuda geen Europese luchtvaartmaatschappij is, dat u al uw rechten daardoor verliest. Misschien heeft u nog iets aan de hierna volgende link:

https://www.rechtenvanvliegtuigpassagie ... d-rechten/
Ook daar staat
“Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie”

Georgie159
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Georgie159 »

Ik heb ze gelukkig vanmorgen vriendelijk kunnen overtuigen om de wachttijd in Jakarta terug in te korten tot twee uur zoals eerder gereserveerd. de annulering van de vlucht heeft/ had niets te maken met vulkanen en aardbevingen. Alles is daar weer veilig verklaard, het vliegtuig kregen ze niet vol. Ze vliegen 6 keer per week met een lijnvlucht van Amsterdam naar Jakarta, daar maken ze ook reclame voor. Als ze hun vliegtuigen niet vol krijgen dan moeten ze in mijn ogen minder vluchten, (tijdelijk), plannen tussen Amsterdam en Jakarta en niet de passagier de dupe laten worden! Als ze dan toch evengoed vluchten aanbieden die aansluitend geannuleerd worden, dan zijn zij volgens mij wel een compensatie verschuldigd aan passagiers die hun hele, (vakantie)planning vast hebben staan. Daarbij vliegen ze op en vanuit Amsterdam en zouden ze zich aan Europese afspraken moeten houden? Erg jammer dat zij het zo hebben laten gebeuren, ik was erg tevreden en gelukkig met hun service tijdens het vliegen en keek al uit naar de vlucht, nu moet ik voortaan naar een andere aanbieder uitkijken. Trouwens vorig jaar hebben zij ook al zoiets gedaan voor mijn terugreis. Die zou via Jakarta zo'n 18 uur duren. Een paar weken voor vertrek kreeg ik bericht dat ik een andere vlucht zou krijgen via Singapore, met als gevolg dat ik 7 uur in Singapore op de luchthaven moest wachten op de aansluiting naar Amsterdam! Ik vind het niet netjes, eerst datum en reistijden aanbieden en eenmaal geboekt alles, vooral voor de reiziger negatief gaan veranderen. bedankt allemaal voor de tips en opmerkingen!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je zoiets via een reisbureau boekt is misschien veiliger.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Omzetten vliegboeking Garuda zonder opgaaf van reden of tegenmoedkoming.

Ongelezen bericht door Mk »

Georgie159 schreef:
18 feb 2019 14:53
Ik heb ze gelukkig vanmorgen vriendelijk kunnen overtuigen om de wachttijd in Jakarta terug in te korten tot twee uur zoals eerder gereserveerd. de annulering van de vlucht heeft/ had niets te maken met vulkanen en aardbevingen. Alles is daar weer veilig verklaard, het vliegtuig kregen ze niet vol. Ze vliegen 6 keer per week met een lijnvlucht van Amsterdam naar Jakarta, daar maken ze ook reclame voor. Als ze hun vliegtuigen niet vol krijgen dan moeten ze in mijn ogen minder vluchten, (tijdelijk), plannen tussen Amsterdam en Jakarta en niet de passagier de dupe laten worden! Als ze dan toch evengoed vluchten aanbieden die aansluitend geannuleerd worden, dan zijn zij volgens mij wel een compensatie verschuldigd aan passagiers die hun hele, (vakantie)planning vast hebben staan. Daarbij vliegen ze op en vanuit Amsterdam en zouden ze zich aan Europese afspraken moeten houden? Erg jammer dat zij het zo hebben laten gebeuren, ik was erg tevreden en gelukkig met hun service tijdens het vliegen en keek al uit naar de vlucht, nu moet ik voortaan naar een andere aanbieder uitkijken. Trouwens vorig jaar hebben zij ook al zoiets gedaan voor mijn terugreis. Die zou via Jakarta zo'n 18 uur duren. Een paar weken voor vertrek kreeg ik bericht dat ik een andere vlucht zou krijgen via Singapore, met als gevolg dat ik 7 uur in Singapore op de luchthaven moest wachten op de aansluiting naar Amsterdam! Ik vind het niet netjes, eerst datum en reistijden aanbieden en eenmaal geboekt alles, vooral voor de reiziger negatief gaan veranderen. bedankt allemaal voor de tips en opmerkingen!
Bedankt, goed om te weten dat Garuda geen betrouwbare maatschappij is om bij te boeken.

Overigens zie ik je telkens terugkomen op Europese regels: wat Garuda doet mag gewoon, ook als het een Europese maatschappij zou zijn.

Gesloten