LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Let op, naast Roken en niet Roken kijken ze ook naar de leeftijd bij afsluiten,
vaak is de tabel dat elke 5 of 10 jaren omhoog gaat dus mensen die voor 35 jaren afsloten en bij 35+ oversluiten meer omhoog gaan!

Vraag eerst wat het voor een al 4 jaren niet roker van jou leeftijd gaat kosten voor je de oude gaat oversluiten!

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een ORV wordt afgesloten op basis van de risico's zoals die zijn op het moment van afsluiten.

Tussentijds wordt de premie en dekking niet gewijzigd, tenzij dat onderdeel is van de oorspronkelijke overeenkomst. Ga je gezonder leven en daarmee in risico omlaag dan is dat heel jammer. Ga je ongezonder leven en in verander je gedurende de looptijd van de ORV van een gezonde sporter in een roker met veel overgewicht, dan heeft dat ook geen invloed op de premie en eventuele uitkering.

De wereld zou op z'n kop staan als je elke paar jaar opnieuw een gezondheidsverklaring voor de ORV moest invullen, zodat de verzekeringsmaatschappij de premie kan herzien.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Jefdus schreef:
12 feb 2019 15:46
Maar wat valt hier aan uit te zoeken?

Uiteraard waar Marleen terecht kan voor een nieuwe verzekering -als niet-roker- waar ze stukken minder voor betaalt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

BreejKC schreef:
12 feb 2019 16:41
U heeft wel gemeldt dat u in 2014 gestopt ben met roken, waarvoor mijn felicitaties dat u het niet-roken volgehouden heeft. U heeft niet vermeldt hoeveel jaren u daarvoor wel gerookt heeft en daarbij schade aan uzelf heeft aangebracht.

Misschien merkt u het nog niet, die schade, en ik hoop voor u dat dit nog lang zo blijft. Maar dat u nog steeds een gezondheidsrisico loopt mag, met de kennis van nu, toch wel verondersteld worden.

In plaats van bij een verzekeringsmaatschappij of het Kifid hier verder naar te informeren, zou ik eerst maar eens in de informatie van het Longfonds duiken. Dan bent u op de hoogte wanneer u, bij welke optredende klachten, u vroegtijdig uw huisarts kunt bezoeken, om erger te voorkomen. Dat lijkt mij, heel eerlijk gezegd, belangrijker als het voordeel van die paar Euro's.

Het gaat hier om een zakelijke kwestie: verzekeringsmaatschappijen zien een ex-roker die meer dan twee jaar gestopt is met roken als niet-roker bij het afsluiten van een polis ORV. Aegon doet dat ook maar alleen in het geval van een nieuwe polis.
Maar er zijn ook maatschappijen die een lopende polis wel aanpassen als er een nieuwe niet-rokersverklaring is.

En je kunt uw tip van naar de huisarts gaan volgen hoor.
En dat kan zelfs naast het afsluiten van een nieuwe polis die jaarlijks een besparing op kan leveren van 'een paar' euro's à 335 stuks.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Aegon zo lastig is, meestal is naar totaal andere en vaak nog voordeliger verzekeraar overgaan mogelijk.

Dit is de manier om klanten te verliezen en als Topic starter een andere verzekering nodig heeft ooit,
zal ze zeker geen Aegon meer kiezen en na vertellen hier en op verjaardagen en zo, dan dit veel omzet kosten!

Dus Aegon, bedankt en U weet nu waarom het binnenkort minder omzet zou kunnen komen!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door berndv »

Ivo.w schreef:
13 feb 2019 07:43
Tussentijds wordt de premie en dekking niet gewijzigd, tenzij dat onderdeel is van de oorspronkelijke overeenkomst. Ga je gezonder leven en daarmee in risico omlaag dan is dat heel jammer. Ga je ongezonder leven en in verander je gedurende de looptijd van de ORV van een gezonde sporter in een roker met veel overgewicht, dan heeft dat ook geen invloed op de premie en eventuele uitkering.
Maar het is niet zoals jij beschrijft. Als je stopt met roken, krijg je geen voordeel. Als je aan het begin niet rookt en later besluit om te gaan roken, moet je het wel doorgeven en verandert je premie wel (in ieder geval je nettobedrag, daar je korting vervalt)
Klaas Jan schreef:
12 feb 2019 12:09
5.3 Hoe werkt de korting voor niet-roken?
Heeft een verzekerde minstens twee jaar voordat u de verzekering aanvroeg niet gerookt? En geen nicotinehoudende middelen of elektronische sigaretten gebruikt? En heeft u dat aangegeven bij uw aanvraag? Dan krijgt u korting op uw premie.
De volgende regels gelden tijdens de looptijd van de verzekering:

Krijgt u een korting voor niet-roken en gaat een verzekerde wel roken? Dan moet u dit direct aan ons doorgeven. Uw korting vervalt dan vanaf de eerstvolgende dag dat u weer premie moet betalen.

Krijgt u geen korting en stopt een verzekerde tijdens de looptijd met roken? Dan krijgt u niet alsnog de korting. De korting voor niet-roken geldt alleen vanaf de ingangsdatum.


Bron: https://www.aegon.nl/particulier/verzek ... zekering-c

keestramper
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2014 12:18

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door keestramper »

Je overlijdensrisico verandert niet als je stopt met roken. Het duurt een jaar of 10 dacht ik eer je longen schoon zijn, maar schadelijke deeltjes die kanker kunnen veroorzaken gaan nooit uit je lichaam als je gerookt hebt. Je bent dus niet gelijk beter en kan je polis niet aanpassen. Dat is terecht

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

keestramper schreef:
18 feb 2019 18:24
Je overlijdensrisico verandert niet als je stopt met roken. Het duurt een jaar of 10 dacht ik eer je longen schoon zijn, maar schadelijke deeltjes die kanker kunnen veroorzaken gaan nooit uit je lichaam als je gerookt hebt. Je bent dus niet gelijk beter en kan je polis niet aanpassen. Dat is terecht

Als je meer dan twee jaar gestopt bent ben je verzekeringstechnisch een niet-roker. Lees dit artikel eens https://weblog.independer.nl/overlijden ... aanpassen/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Omdat vele ex rokers terug vallen in oude gewoontes maar een nu al 2 jaren niet roker die later weer begint moet dat wel melden!
Anders loop je risico dat na overlijden ze O uitbetalen!
Bij zwarte geasfalteerde longen mogen ze controleren of er nog gerookt werd en moet je als nabestaande aantonen dat dit meer dan 2 jaren terug was.

Daarom zou ik geen risico nemen en voor mensen die maar 4 jaren gestopt zijn het voor de zekerheid zo laten.
Het risico van traag of niets uitbetalen, dat wil je je nabestaanden toch niet aandoen voor een korting nu?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als iemand een natuurlijke dood sterft, bv tengevolge van een hartaanval, of een hersentumor, of omkomt door een verkeersongeval, hoe moet de verzekeraar dan weten of er sprake is van "geasfalteerde longen"?

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door ErnieG »

Erthanax schreef:
19 feb 2019 12:23
Als iemand een natuurlijke dood sterft, bv tengevolge van een hartaanval, of een hersentumor, of omkomt door een verkeersongeval, hoe moet de verzekeraar dan weten of er sprake is van "geasfalteerde longen"?
Misschien komen ze daar inderdaad niet achter. Maar wil je het risico lopen dat ze er wel achter komen?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
19 feb 2019 09:09
Als je meer dan twee jaar gestopt bent ben je verzekeringstechnisch een niet-roker. Lees dit artikel eens https://weblog.independer.nl/overlijden ... aanpassen/
Klopt. Maar daar profiteer je alleen van als je voorwaarden dat toestaan, of als je overstapt. Identiek aan bijvoorbeeld de risicotoeslagen bij hypotheken.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Erthanax »

ErnieG schreef:
19 feb 2019 12:46
Misschien komen ze daar inderdaad niet achter. Maar wil je het risico lopen dat ze er wel achter komen?
Nee, beslist niet; valsheid in geschrifte is een ernstige zaak. Het ging me om de opmerking van Komkommertijd:
Bij zwarte geasfalteerde longen mogen ze controleren of er nog gerookt werd en moet je als nabestaande aantonen dat dit meer dan 2 jaren terug was.


Zwart geteerde longen zie je alleen bij autopsie, en die vindt niet plaats bij een natuurlijke dood. Hoe weet de verzekeraar dan of er sprake is van geteerde longen?

Het zal eerder andersom gaan: eerst de twijfel (bv bij de locale adviseur) en dan controle. Eerlijk duurt het langst, denk ik dan maar. Ik weet overigens niet hoe een overlijdensrisicoverzekeraar handelt bij een overlijden.

Om misverstanden te voorkomen: twee jaar gestopt met roken? Dan uitzoeken of oversluiten zinvol is.
Weer begonnen met roken? Direct melden bij de verzekeraar.
Tip: reken uit wat de premieverhoging kost per jaar, tel daar de kosten van de rookwaar bij op, gebruik het hoge resultaat als stimulans om niet weer te beginnen.

Marleen1982
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:27

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Marleen1982 »

Bedankt voor jullie reacties.
Als we eerder hadden geweten wat voor bedrijf Aegon was hadden we waarschijnlijk een ander genomen. Ook met de boeterente waren ze al niet zo schappelijk. Jammer.
Het is dat het niet zo makkelijk is om over te stappen naar een ander..

Helaas is er verder blijkbaar niet veel aan de premie te veranderen, het zou voor mij een 4 euro kunnen schelen, maar misschien ook weer niet omdat ik inmiddels ouder ben, (6 jaar geleden afgesloten)
Een nieuwe (blijf het nog steeds bijzonder vinden) bij Aegon kost 100 euro om af te sluiten. Een nieuwe via ons tussenpersoon (de Hypotheker) kost 175 euro.
Gelukkig heeft het stoppen met roken al geld bespaard (ik heb een app die mij daar nog steeds aan herinnert) maar het was nog leuker geweest als dit nog meer was geweest. Roken ga ik nooit meer doen, ik ben nu bewust van de voordelen van het niet roken en de gevolgen van het wel roken.

We moeten nog 24 jaar. Dus het zou wel wat schelen. We gaan het ons nog maar bedenken wat we hiermee gaan doen.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Marleen1982 schreef:
25 feb 2019 10:50
Bedankt voor jullie reacties.
Als we eerder hadden geweten wat voor bedrijf Aegon was hadden we waarschijnlijk een ander genomen. Ook met de boeterente waren ze al niet zo schappelijk. Jammer.
Het is dat het niet zo makkelijk is om over te stappen naar een ander..

Helaas is er verder blijkbaar niet veel aan de premie te veranderen, het zou voor mij een 4 euro kunnen schelen, maar misschien ook weer niet omdat ik inmiddels ouder ben, (6 jaar geleden afgesloten)
Een nieuwe (blijf het nog steeds bijzonder vinden) bij Aegon kost 100 euro om af te sluiten. Een nieuwe via ons tussenpersoon (de Hypotheker) kost 175 euro.
Gelukkig heeft het stoppen met roken al geld bespaard (ik heb een app die mij daar nog steeds aan herinnert) maar het was nog leuker geweest als dit nog meer was geweest. Roken ga ik nooit meer doen, ik ben nu bewust van de voordelen van het niet roken en de gevolgen van het wel roken.

We moeten nog 24 jaar. Dus het zou wel wat schelen. We gaan het ons nog maar bedenken wat we hiermee gaan doen.
Ik ben van mening dat u wel heel erg makkelijk de schuld bij de verzekeraar legt. Op moment van afsluiten heeft u alle informatie kunnen inzien, toen wist u al dat dit niet mogelijk was. Echter omdat het u niet zo uitkomt, geeft u af op de verzekeraar.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u voordien de polisvoorwaarden door had gelezen, had u kunnen weten dat Aegon niet aan premieverlaging doet als men stopt met roken. Dus Aegon valt niets te verwijten.

Elders een nieuwe verzekering afsluiten, moet toch geen probleem zijn als u dat wilt? Behalve als u ongezonder bent geworden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gestopt met roken maar kan overlijdensrisicoverzekering AEGON niet aanpassen

Ongelezen bericht door kweenie »

In elk geval kun je, vrij eenvoudig, even op een vergelijkingssite kijken hoeveel je voor een nieuwe verzekering kwijt zou zijn. Misschien is dat vanwege de gestegen levensverwachting wel minder dan je denkt.

Gesloten