LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
cube42
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2019 12:47

Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door cube42 »

Ik zoek contact met mensen die ook bij of boven een Albert Heyn wonen. 2 jaar geleden heeft AH ze in een van hun kelderboxen van het appartementencomplex (waar AH een winkel op de begane grond heeft en ook gebruik maakt van een kelderbox) nieuwe apparatuur geplaatst die een hinderlijke zware bromtoon geeft en die voor bewoners die er direct boven wonen 24/7 geluidsoverlast bezorgt.
Dus 's-middags, 's-avonds, 's-nachts en ochtend. Veel problemen met slaaprust. Hoofdpijn niet kunnen slapen etc. Nou, de oorzaken weten we, maar AH zegt, we hebben geprobeerd het geluid terug te dringen, je moet er maar mee leven! want het is binnen de geluidsnorm. Je kunt een continue bromtoon niet vergelijken met geluidsoverlast door bijvoorbeeld een stereo die op 'tien' staat o.i.d. Althans dat lijkt me een rare vergelijking) Ik maak me sterk dat wij de enige zijn die last hebben van AH wbt geluidsoverlast?
Laatst gewijzigd door Radar op 18 feb 2019 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door berndv »

De vraag is of er normen overschreden worden, zo ja, dan kan de gemeente optreden. Of er normen overschreden worden, kan aangetoond worden met een geluidsmeting. Als er normen overschreden worden, is het aan albert heyn om met een oplossing te komen, dat kan zijn dat de ruimte beter geïsoleerd moet worden. Of als het geluid wordt veroorzaakt doordat de machine op de grond staat, dan moet de machine van de grond "ontkoppeld" worden. Een andere oplossing zou kunnen zijn dat u uw vloer isoleert, op kosten van AH als de normen overschreden worden.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is het koop of huur? Wellicht kan de vve of verhuurder iets betekenen?

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kan de bromtoon onstaan door vibratie? Een bromtoon ontstaat wel eens bij electrisch apparatuur of omvormers die koud op de vloer staan of koud aan de wand bevestigd worden. Trillingsvrije matten of speciale pluggen kunnen dit verminderen/voorkomen.
Het belangrijkste is om eerst te weten waar de bromtoon door veroorzaakt wordt.

cube42
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2019 12:47

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door cube42 »

Ja we weten precies waar de bromtoon vandaan komt. AH erkent dit ook. Nieuw apparaat/koeling geplaatst die de lage bromtoon veroorzaakt. Het probleem is dat als er een geluidsmeting gedaan wordt, dat dit nooit boven het aantal decibel uitgaat wat de norm is (80 decibel als ik het goed heb) Laagfrequentie tonen zullen dit nooit halen. Een geluidsmeting zal dan ook uitwijzen dat er geen normen overschreden worden. (immers niet boven de 80 decibel) laagfrequentie overlast is in nederland helemaal niet vastgelegd, terwijl er overal documentatie voorhanden is dat uitwijst dat het heel schadelijk voor je gezondheid kan zijn.
Er is dus continu een lage bromtoon die vooral dus 's-nachts hoorbaar is. Alsof je naast een generator slaapt...AH zegt nu ja sorry maar geen normen overschreden, je hebt maar mee te leven. En dat kan volgens mij niet zomaar toch? Navraag leert mij dat er ook anderen moeten zijn die dit ook hebben. In mijn geval dan met AH.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zoek niet hier naar mensen die boven een AH wonen, maar ga je buren in stelling brengen. Probeer samen met je buren een aanspreekpunt te vinden bij jouw plaatselijke AH. Als je al weet dat het de koeling is ben je al een stuk op weg.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door berndv »

Overlast wordt inderdaad weergegeven in een A-weging, lage tonen hebben hier minder invloed op dan hoge tonen, de curve is meer aangepast op hoe hard geluid wordt ervaren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wegingscurves_A_en_C
cube42 schreef:
18 feb 2019 15:51
Ja we weten precies waar de bromtoon vandaan komt.
Dat hebben we begrepen, maar dit kan op 2 manieren veroorzaakt worden, namelijk door contactgeluid of door zelf geproduceerd geluid. Het eerste kan opgelost worden door de machine te ontkoppelen van de ruimte, dit kan door speciale pluggen en/of isolerende matten, komt het door geluidsproductie, dan kom je in de regionen van akoestische isolatie.
cube42 schreef:
18 feb 2019 15:51
80 decibel als ik het goed heb
deze norm ligt voor overlast wel iets lager, hoewel het per gemeente verschilt, maar 80 dB in de woonkamer met geluid van buiten is wel heel erg hard, dus die norm kan ik moeilijk geloven.
cube42 schreef:
18 feb 2019 15:51
Een geluidsmeting zal dan ook uitwijzen dat er geen normen overschreden worden.
Ik begrijp dus dat u op dit moment dus niets feitelijk aantoonbaar heeft qua overlast. Ik zou eerst zorgen dat ik dit op papier zou hebben. Hier zijn speciale bureaus voor welke u kunt inschakelen, deze kunnen voor u op papier vastleggen in hoeverre er sprake is van overlast. Met dit rapport kunt u naar de AH of eventueel naar de rechter.

Ook al vindt u medestanders die ook in een appartement boven een AH wonen waar de AH ook een machine in een garagebox heeft geplaatst, kunt u hier helemaal niets mee. Ieder gebouw is anders, iedere situatie is anders. U zult dit individueel of desnoods met buren moeten aanvechten, niet met mensen die aan de andere kant van het land wonen en ongeveer iets mee hebben gemaakt wat ergens enigszins overeenkomt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door renewouters »

cube42 schreef:
18 feb 2019 15:51
AH zegt nu ja sorry maar geen normen overschreden, je hebt maar mee te leven. En dat kan volgens mij niet zomaar toch?
Op zich wel natuurlijk. Er worden regels opgesteld, en als je je daar aan houdt kan je er niets tegen doen. Als je kunt aantonen dat AH regels overtreedt kan je maatregelen laten nemen.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij kan AH best ontoelaatbare overlast veroorzaken, zonder een specifieke regel te overtreden. Die ontoelaatbare overlast moet natuurlijk wel aangetoond worden en dat kan in het geval van lage bromtonen nog wel eens lastig zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erthanax schreef:
18 feb 2019 18:27
Volgens mij kan AH best ontoelaatbare overlast veroorzaken, zonder een specifieke regel te overtreden. Die ontoelaatbare overlast moet natuurlijk wel aangetoond worden en dat kan in het geval van lage bromtonen nog wel eens lastig zijn.
Als het 80db is dan is het duidelijk hoorbaar, dit is vergelijkbaar met een autosnelweg waar je naast staat. Het is mij enkel niet duidelijk waarom TS andere bewoners zoekt, hij kan beter met zijn buren (direct omwonende) actie ondernemen.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Erthanax »

Constant 80 dB is platgezegd gewoon teringherrie. Als dat écht dag en nacht doorgaat kan het maar beter opgelost worden.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
18 feb 2019 20:32
Constant 80 dB is platgezegd gewoon teringherrie. Als dat écht dag en nacht doorgaat kan het maar beter opgelost worden.
Er is alleen gezegd dat het minder is. Niet hoeveel het wel is.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met 80 dB(A) zou je in een fabriekshal wonen en slapen. Maar zelfs als het veel, veel minder zou zijn (bv 50 of zelfs 40 dB), zou er iets aan moeten gebeuren.

In een kantoorpand waar ik werkte, viel soms de ventilatie (eigenlijk luchtbehandeling, dus verwarming en koeling) even uit. Dan viel het pas op hoe hard dat constante gesuis was: een weldadige stilte daalde kortstondig over ons neer.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door BL2 »

80 a 85 decibels is zo ongeveer de bovengrens waaraan je als werknemer bloot gesteld mag worden. Dan moet geluidsreducerende middelen verstrekt worden.
Zo veel geluid wordt in een woonomgeving binnenshuis nooit gemeten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat is ook nooit beweerd. Er is geen getal genoemd. Er is gezegd binnen de normen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij 30 decibel zware bas tonen is al storend en je kunt niet slapen.

Als AH geen maatregelen wil nemen of andere duurdere koeling wil kopen gewoon hetzelfde doen.
Zolang je onder de 80 Decibel bleef maar wel irritant mag dat!

Een microfoon voor de luidspreker en lekker laten rond zingen is voldoende.....
Dan volume knop open en elders gaan winkelen en als de winkel gaat klagen dat ze omzet mislopen, want wat zij mogen kunt U ook.

Wel even je buren waarschuwen als er meerdere wonen maar die zullen wel het zelfde probleem hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Komkommer toch!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als AH niet naar jou luisterde is een tegen geluid op deze manier vermoedelijk slecht voor hun omzet en als het wel helpt...

Vaak is enkele uren voldoende en als ze de Politie bellen wegens overlast en boze klanten, dan zeg je dat je de radio met microfoon uit zet als hun koeling hetzelfde doet na zoveel maanden.

Vrijwel iedereen heeft een flinke stereo staan, nog even microfoon zoeken en klaar!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door Costnix »

Ik heb zo’n vermoeden, dat de politie de microfoon en versterker in beslag neemt.
AH zegt dat zij nets aan het lawaai kunnen doen.
De persoon met de versterker en microfoon doet het expres. Dat burenoverlaast veroorzaken.
En ja, zo’n bromtoon er zeer vermoeiend.
Misschien zitten hier wat tips bij:
https://rondomwonen.nl/ik-huur-een-woni ... noverlast/

rskmp
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2019 10:31

Re: Last van bromtoon in woning boven Albert Heijn

Ongelezen bericht door rskmp »

Zware bromtonen wijzen op laag frequent geluid (Lfg), het gaat dus niet (zozeer) om decibellen! Het heeft weinig zin het Bouwbesluit erbij te halen ; laag frequent geluid is (nog) niet wettelijk geregeld.
Het gaat in uw situatie ongetwijfeld om contactgeluid. De Lfg (hoorbaar en voelbaar geluid! ), verspreid zich via muren en vloeren naar buurwoningen. Je reinste aantasting van woongenot, bovendien ziekmakend. ( zie TVVL, december 2015, "Gezondheid en installatiegeluid", ing. J. Buijs. )

Advies :
De GGD op de hoogte brengen en verzoeken om onderzoek en advies. Handhaven mag deze dienst echter niet.
Is de GGD niet bereid in actie te komen, dan kan een klacht hierover neergelegd bij de Gemeentelijke Ombudsman of de gemeenteraad.

Of , indien van toepassing, de Huurcommissie inschakelen. In het Gebrekenboek van de Huurcommissie valt dit soort overlast onder lijst C, Qa4. Goed voor max. 60% huurverlaging.

Gesloten