LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op zoek naar een geschikt huis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
21 feb 2019 15:38
€ 720,42 huur is de maximale huur voor sociale huurwoningen.

Had er over heen gelezen.

@hartenheer
Je hebt net als alle andere woningzoekenden in de sociale sector te maken met de regelgeving voor passend wonen. Het is niet anders. Dan maar een daglichtlamp kopen of hoe zo'n ding ook mag heten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
21 feb 2019 16:50
. Dan maar een daglichtlamp kopen of hoe zo'n ding ook mag heten.




Jij denkt wel heel makkelijk over een depressie!! Ik denk dat TS er zelf al alles aan gedaan heeft , als zo'n lamp zou helpen kon hij kosten voor een verhuizing besparen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent wel rolstoelgebonden, maar we gaan het voorjaar tegemoet, dat moet toch wel wat verlichting geven aan uw depressie?

Maar als u werkelijk een u passende sociale huurwoning kan krijgen, zou ik die maar accepteren en daar met mevrouw intrekken, want zij hoeft helemaal niet op het huurcontract te staan en u hoeft het ook niet te melden aan de huisbaas.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik sluit mij aan bij de tekst van Lady hierboven.
Laat je gewoon alleen inschrijven wie er bij je woont zien ze later wel. Zo makkelijk kan je niet uit huis gezet worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

reggie2 schreef:
21 feb 2019 17:22

Jij denkt wel heel makkelijk over een depressie!! Ik denk dat TS er zelf al alles aan gedaan heeft , als zo'n lamp zou helpen kon hij kosten voor een verhuizing besparen.

Wat een onzin dat ik er makkelijk over denk! Ik heb het van redelijk nabij mee 'mogen' maken, dus ik weet echt wel wat een impact het heeft. Een ander huis zit er op korte termijn echt niet in, intussen kan hartenheer misschien zo'n lamp proberen.

Hartenheer
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2019 10:12

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Lady1234 schreef:
21 feb 2019 17:34
U bent wel rolstoelgebonden, maar we gaan het voorjaar tegemoet, dat moet toch wel wat verlichting geven aan uw depressie?

Maar als u werkelijk een u passende sociale huurwoning kan krijgen, zou ik die maar accepteren en daar met mevrouw intrekken, want zij hoeft helemaal niet op het huurcontract te staan en u hoeft het ook niet te melden aan de huisbaas.
Nog niet rolstoel gebonden, maar dat is meer eigenwijsheid.
Nu loop ik kleine stukjes met een stok, en als het verder is dan 1km moet ik met de scootmobiel.
Gezien het alleen achteruit gaat, kan je beter al in een huis zitten die geschikt is dan je achteraf moet zoeken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sorry, aangewezen op een scootmobiel dus. Gewoon voor uzelf gaan, dus inschrijving veranderen, mevrouw er ongemerkt bij. Levert geen problemen op.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door moederslink »

Eerlijk gezegd weet ik dat nog zo net niet :
dit is wel een echtpaar en als zodanig geregistreerd.
De WBV krijgt ook de gegevens aangeleverd vd BD i.v.m het inkomen en of de woning dan ' passend ' is ( gezien het inkomen) is aan strenge regels gebonden en het gezamenlijk inkomen is de leidraad.
Hoe wil je je dan alleen inschrijven en reageren op een woning , zonder echtgenote ?
De echtgenote kan tenslotte niet even worden weggemoffeld, bovendien ....zij zal ook ergens moeten wonen wanneer hun huidige appartement is verkocht.
En bij het aanvaarden van een huurwoning wordt ook een inkomensverklaring gevraagd, die moet je gelijk aanleveren.
En dan daarbij : voor een sociale huurwoning zijn ellenlange wachtlijsten dus die heb je zeker niet zo 1-2-3.

@TS misschien kunt u beter een chalet kopen zodra uw huis is verkocht?
U mag daar , vlg mij , sowieso max ...9 mnd per jaar vertoeven en u kunt 3 mnd per jaar overwinteren in de zon aan een Costa in Spanje.
Zonlicht en buitenlucht werkt fantastisch bij een depressie!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
21 feb 2019 17:46
Sorry, aangewezen op een scootmobiel dus. Gewoon voor uzelf gaan, dus inschrijving veranderen, mevrouw er ongemerkt bij. Levert geen problemen op.
Zeer onverstandig en gevaarlijk advies!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts kon een huis krijgen, wat hem schikte. Er gaan zoveel stelken uit elkaar, er is nog een koopwoning waar mevrouw achterblijft.

En er komen ook weer zoveel stellen bij elkaar na verloop van tijd. Geen een wbv kan tegenhouden dat je weer met iemand gaat samenwonen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door moederslink »

Deze koopwoning zal verkocht moeten worden , voor er überhaupt verhuisd kan gaan worden.
TS komt niet in aanmerking voor een huurhuis wanneer hij nog een eigen huis heeft , en dus ook nog op zijn naam .
Ga je rare manoeuvres bedenken dan kom je in een poel van ellende terecht en zijn de financiële consequenties ook niet te overzien, plus....je bent aan het frauderen ....ook niet goed voor je gemoedsrust en met een zware depressie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door kweenie »

Woningcorporaties zijn inderdaad gebonden aan steeds weer veranderende regelgeving voor de toewijzing van woningen. In de huidige 'passendheidstoets' wordt alleen naar inkomen gekeken en wordt er niet vanuit gegaan dat (oudere) mensen hun vermogen zelf ook aan huur willen besteden. Tegelijk moet de huur ook 'passen' bij het inkomen. Dat betekent dat de duurdere huurwoningen meer naar mensen gaan met een wat hoger inkomen. Vooral omdat die in het verleden vaak tussen wal en schip vielen.

Blijkbaar hebben jullie voor een stel een laag inkomen, maar zou dat inkomen voor een alleenstaande niet tot de laagste groep horen. Dan zijn er dus drie mogelijkheden. Of het inkomen verhogen, of een goedkopere huurwoning 'kiezen' of toch een koopwoning zoeken.

Je schrijft dat je al 40 jaar getrouwd bent. Dan denk ik dat het niet lang duurt voordat jij of je partner (of allebei) AOW en/of pensioen krijgen. Misschien dat je op het moment dat je partner straks AOW krijgt wel voldoende inkomen hebt voor de gewenste huurwoning?

En hoe is je inkomen na je pensioen? Bouw je ook nog (premievrij) pensioen op? Of heb je uit een eerdere baan pensioen opgebouwd? Misschien dat je dan best nog wel wat aan hypotheek kunt krijgen. Een goede adviseur kijkt namelijk ook naar het inkomen na pensionering. Met de mogelijke overwaarde daar bij is er misschien met mogelijk dan je denkt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door witte angora »

Hartenheer schreef:
21 feb 2019 10:43

Toen kreeg ik ineens het bericht dat mijn inkomst te laag zou zijn.
Alleen kan ik het dus wel betalen, maar met zijn 2en wonen dan kan het ineens niet. :evil:

Er wonen vele met huursubsidie en dat is zo krom.

Ik heb ze gebeld, en verteld dat er een makelaar langs geweest is die vertelde dat ik makkelijk een bepaalde prijs voor het huis zou krijgen. Hiervan kan ik 30 jaar zelf de huur van kan aanvullen. Desnoods geven we ze een flinke borg
Ik heb helemaal geen huursubsidie nodig.
Als je zoveel eigen vermogen hebt krijg je helemaal geen huurtoeslag. Dan zul je met je netto inkomen de huur moeten ophoesten, en dat gaat kennelijk niet lukken. Ik denk dat daar de pijn een beetje zit.

De enige oplossing is dat je om gaat zien naar een goedkopere sociale huurwoning. Dat kan in feite ieder appartement zijn, mits de voordeur bereikbaar is zonder dat je een trap op moet.

Eerlijk gezegd denk ik dat er best wel mogelijkheden zijn, mits je lang genoeg ingeschreven staat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja idd , mits zij lang genoeg staan ingeschreven .
Zouden zij al lang ingeschreven staan? Ik betwijfel dit.
Zij wonen nu 3 jr in dit huis , daarvoor ook een koophuis gehad.

Maar goed, een andere optie is : wat verbouwen en op die manier iets aan de lichtinval doen.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er alleen aan de voorkant een klein raam ( pje ) zit zoals TS schrijft.
Misschien is er een erker of serre te bouwen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wáár u wilt wonen. In de randstad of in een grote stad? Ja, dan betaald u natuurlijk de hoofdprijs. Maar bent u daaraan niet gebonden, misschien heeft u wel volledig de vrije keuze waar u wilt wonen, doe dan eens een serieuze zoekactie buiten genoemde gebieden. Stel uw woonwensen bij die zoekactie niet té hoog in en zoek in het wat voordeliger segment. Het zal u verbazen dat er hier en daar toch nog een redelijk aanbod is.

Uw huidige apartement verkoopt u misschien wel tegen een heel goede prijs. Koopt u dan meer voordelig iets terug dan kunt u de meerwaarde gebruiken om
a) misschien de restschuld van uw hypotheek af te lossen, of
b) uw huidige hypotheek mee te nemen, of
c) de eventuele meerwaarde tussen opbrengst en nieuwe koopprijs (+ kosten) te gebruiken voor het doen van de nodige aanpassingen.

Hartenheer
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2019 10:12

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Hartenheer »

moederslink schreef:
21 feb 2019 23:11
Ja idd , mits zij lang genoeg staan ingeschreven .
Zouden zij al lang ingeschreven staan? Ik betwijfel dit.
Zij wonen nu 3 jr in dit huis , daarvoor ook een koophuis gehad.

Maar goed, een andere optie is : wat verbouwen en op die manier iets aan de lichtinval doen.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er alleen aan de voorkant een klein raam ( pje ) zit zoals TS schrijft.
Misschien is er een erker of serre te bouwen?
Wij stonden nog steed ingeschreven voor een huurwoning.
Inmiddels 5 jaar, en zoals het nu gaat duurt het nog 5 jaar.

U heeft het bericht niet in zijn geheel gelezen.
Als je in een appartement woont kan je moeilijk een erker of serre bouwen :mrgreen:

Hartenheer
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2019 10:12

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Hartenheer »

BreejKC schreef:
22 feb 2019 08:27
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wáár u wilt wonen. In de randstad of in een grote stad? Ja, dan betaald u natuurlijk de hoofdprijs. Maar bent u daaraan niet gebonden, misschien heeft u wel volledig de vrije keuze waar u wilt wonen, doe dan eens een serieuze zoekactie buiten genoemde gebieden. Stel uw woonwensen bij die zoekactie niet té hoog in en zoek in het wat voordeliger segment. Het zal u verbazen dat er hier en daar toch nog een redelijk aanbod is.

Uw huidige apartement verkoopt u misschien wel tegen een heel goede prijs. Koopt u dan meer voordelig iets terug dan kunt u de meerwaarde gebruiken om
a) misschien de restschuld van uw hypotheek af te lossen, of
b) uw huidige hypotheek mee te nemen, of
c) de eventuele meerwaarde tussen opbrengst en nieuwe koopprijs (+ kosten) te gebruiken voor het doen van de nodige aanpassingen.
Nee hoor gewoon in gemeente Velsen.
Niet alleen in de grote steden is het een ramp, helemaal als je wat mankeert of gewoon ouder wordt en geen trappen meer kan lopen.

Ik kan een goede prijs krijgen voor dit appartement, maar de huizen zijn niet meer te betalen.
Zoals u misschien gelezen heb, ik zit in een invalide uitkering. De banken zien me liever gaan als komen.

Ondanks mijn overwaarde van het huis .

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

NeoDutchio schreef:
21 feb 2019 16:40
Moneyman schreef:
21 feb 2019 16:23
NeoDutchio schreef:
21 feb 2019 16:15
[
Als u maar een uurtje per dag zon in uw huis hebt moet u of meer ramen in uw huis laten zetten, of het groen rondom uw huis snoeien.
Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op zonder de situatie te kennen.
Er is een nen besluit: NEN2057. Het huis zou dus volgens regels gebouwd zijn. Daglicht is geregeld in een woonhuis.
Daglicht is niet hetzelfde als direct zonlicht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door moederslink »

Hartenheer schreef:
22 feb 2019 08:49

Wij stonden nog steed ingeschreven voor een huurwoning.
Inmiddels 5 jaar, en zoals het nu gaat duurt het nog 5 jaar.
5 jaar is idd nog niet zo gek lang , u woont in Velsen .......misschien kunt u eens verder rondkijken?

schreef: Als je in een appartement woont kan je moeilijk een erker of serre bouwen :mrgreen:
bij een appartement op de BG kun je best aanbouwen en daar ging ik van uit :wink:

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Op zoek naar een geschikt huis

Ongelezen bericht door Costnix »

@moederslink:
Bij het verbouwen aan de buitenkant van een eigen appartement heb je toestemming nodig van de vereniging van eigenaren van dat complex nodig. Het verbouwen van b.v. een keuken is vrijwel nooit een probleem. Zulke zakenzijn geregeld in de splintsingakte van het appertemtencomplex.
https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/vve/verbouwen/

Gesloten