LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door moederslink »

volkorenmeel wil niets anders zeggen dan :
wanneer je wat dan ook voor granen maalt en al het maalsel ongezeefd in een zak doet dan heet dat : volkorenmeel .
Dat is de definitie van volkoren.

Volkoren is geen graankorrel o.i.d an sich , het is het ongezeefde maalsel van wat voor graan dan ook , inclusief de vezels.

Zit er in Waldkornvolkorenbrood .... tarwe, dan is het op een ' volkorenmanier ' gemalen brood met : tarwe.

Ik heb dit geleerd van een molenaar waar mijn dochter indertijd stage heeft gelopen en vlg mij heb ik het zo redelijk goed onthouden :wink:
Laatst gewijzigd door moederslink op 24 feb 2019 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach ja, eerst het verschil tussen meel en bloem. Dan nog maar eens de definitie van volkoren uit het meel- en broodbesluit lezen.

En kan iemand me vertellen waar dat waldkorn verbouwd wordt?

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In het Wald natürlich. :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door moederslink »

:D
Laatst gewijzigd door moederslink op 24 feb 2019 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In het Duits wel!

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ben blij als ik dit zo lees ,dat ik geen brood eet , alleen volkoren crackers. Wat een wereld probleem ,zucht. :?

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Appie83 »

gosewijn schreef:
24 feb 2019 22:43
Ben blij als ik dit zo lees ,dat ik geen brood eet , alleen volkoren crackers. Wat een wereld probleem ,zucht. :?
Je zou voor de aardigheid eens naar de ingrediënten moeten kijken. Waarschijnlijk zit er veel bloem in en relatief weinig volkoren meel. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor volkorenkoekjes. Volgens mij is alleen bij brood het woord volkoren (de hele graankorrel is er in verwerkt) in de wet vastgelegd.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Moneyman »

LU Cracotte volkomen crackers:
Cracotte Volkoren is rijk aan vezels. Deze luchtige volkoren crackers zijn heerlijk met zowel zoet als hartig beleg. Varieer dus maar zoveel je wilt! Wat dacht je van een romig plakje jong belegen kaas of een stevige lik chocopasta? Wat je ook kiest, je zult er zeker van genieten!

Ingrediënten

Granen 97% (volkorentarwemeel 45%, volkorenroggemeel 20%, tarwebloem 33%, roggebloem 10%), suiker, lactose en melkeiwitten, zout, plantaardig vet.
Bevat tarwe, gluten, melk.
Kan sporen bevatten van soja en sesam.
https://www.lu.nl/cracotte/

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, met 97% granen (waarvan 65% meel en 43% bloem!) krijg je wel waar voor je geld.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die crackers zitten dus overvol. :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door moederslink »

Appie83 schreef:
24 feb 2019 22:58
gosewijn schreef:
24 feb 2019 22:43
Ben blij als ik dit zo lees ,dat ik geen brood eet , alleen volkoren crackers. Wat een wereld probleem ,zucht. :?
Je zou voor de aardigheid eens naar de ingrediënten moeten kijken. Waarschijnlijk zit er veel bloem in en relatief weinig volkoren meel. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor volkorenkoekjes. Volgens mij is alleen bij brood het woord volkoren (de hele graankorrel is er in verwerkt) in de wet vastgelegd.
Volkorenknackebrod vd Jumbo :

ingrediënten :
-volkorenmeel ( rogge, tarwe ) 63%
-tarwebloem
-plantaardige oliën ( palm, raapzaad )
-vezel
-gist, zout
-tarwebloem
-roggemoutmeel
-paneermeel de ( volkorenmeel: rogge , tarwe )
-tarwegluten
-gerstemoutextract
- sesamzaad, suiker

Niet verkeerd om regelmatig eens de lijst met ingrediënten na te lopen, toch?
Die crackers zijn dus ook helemaal niet verkeerd.

Iets anders : over gluten ....
een glutenallergie : bestond dat vroeger ook eigenlijk? Daar hoorde je nooit iemand over , toch? En gluten zitten in veel producten en zeker in brood.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door kweenie »

In die crackers zit dus ook suiker. Daar zal TS dus ook tegen ageren.

Glutenintolerantie bestond zeker wel, alleen was er vroeger inderdaad in het algemeen niet bekend dat er een verband was tussen je slecht voelen en gluten. Ik ken mensen die nu, achteraf gezien, zich realiseren dat ze ook vroeger al een intolerantie hadden voor gluten. (Of bijvoorbeeld voor zuivel.) Maar omdat daar weinig kennis over was, werden de symptomen vaak niet herkend. Wel kon men soms, al doende, uitvinden welke maaltijden beter vielen en zo al doende een 'dieet' vinden. Pas later kwam het besef dat er een verband is tussen wel of geen gluten en je al dan niet goed voelen. Mensen met een échte glutenintolerantie zullen begrijpen dat deze mensen niet altijd een fijn leven hebben gehad. Zeker als je jong bent en wordt opgevoed met de houding dat je niet moet zeuren en gewoon je bord leeg moet eten. Dat sommige kinderen zich zo dus bijna continu beroerd hebben gevoeld is op zijn minst verdrietig om te constateren. En kan kinderen ook tot wanhoop hebben gedreven.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

Even terug naar het ingrediëntenverhaal: Ik haal al tijden knackebrod van het merk Fjord. Blauwe verpakking, in sommige winkels hebben ze ook groen, dat is dan met sesam. Kost bijna niks: ongeveer 50 cent per pak.

Ingrediënten: Volkorenroggemeel, zout. Dat is alles. En uiteraard water, ook al staat dat er niet op. Kan sporen bevatten van sesamzaad, soja, haver (gluten) en tarwe (gluten).

Geloof me: het is even wennen, maar als je dit gewend bent dan wil je al dat andere niet meer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, ieder zijn voorkeur. Zo heb je voor de puristen natuurlijk ook de beroemde matzes, die strikt koosjer gemaakt worden. Bevatten alleen bloem en water (dus ook geen zout).

Maar volgens mij heeft dit niet zo heel veel meer te maken met ('goudeerlijk') brood. En je kunt je ook afvragen of het gebruik van wat suiker in het recept nu zo 'oneerlijk' is. Volgens mij wordt in diverse gewone broodrecepten ook een snufje suiker gebruikt.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
25 feb 2019 08:34
Volgens mij wordt in diverse gewone broodrecepten ook een snufje suiker gebruikt.
Klopt, dat heb ik al eerder aangeven. Dat is om de werking van de gistcellen te stimuleren. Suiker is voor hun voeding.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Appie83 »

Erthanax schreef:
20 feb 2019 18:15
Gek veel "broodverbeteraars" zie ik niet staan bij de ingrediënten, en al helemaal niets wat mij angst inboezemt.

Dat er niet meer nodig is dan meel, gist, zout en water om een erg lekker brood te bakken ben ik helemaal met u eens.
Alle ingrediënten behalve meel, gist, zout en water worden beschouwd als broodverbeteraar. Dat er extra ingrediënten worden toegevoegd is overigens helemaal niets mis mee. Dit maakt het brood luchtig, mals en mooi en langer houdbaar en tegelijkertijd goedkoop.
De reden waarom er onder andere E300 (Vitamine C) in brood zit:
Tot het midden van de 20e eeuw en daarvoor had het meel dat de bakker gebruikte reeds drie weken gerust. Tijdens die rustperiode bindt het zuurstof uit de lucht aan de eiwitten in het meel (die later in het deeg de gluten vormen). Omdat meel drie weken lang geconditioneerd opslaan ruimte en energie kost, dus geld, wordt tegenwoordig meel al na een week naar de bakker vervoerd. Het meel is dan nog niet genoeg uitgerijpt. Daarom voegt de meelfabriek ascorbinezuur toe aan het meel om dit verschil te overbruggen.
Bron: broodsmakelijk.nl
Moutmeel zit o.a. in brood om het brood een donker kleurtje te geven. De associatie met donker brood is dat het gezond is, terwijl er ook bijna alleen maar bloem in kan zitten (bijna geen voedingswaarde).

Voor de liefhebber: https://broodsmakelijk.nl/broodverbeteraar.
- Keuringsdienst van waarde over brood: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1685468
Met een voorbeeld over goudeerlijk brood waarvan je zou kunnen zeggen, is dat wel zo eerlijk.
- Keuringsdienst van waarde over stokbrood: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1702675


O ja, volkorenbrood moet voor minimaal 90% uit volkorenmeel bestaan, dat is vastgelegd in een wettelijke regeling. Met andere woorden elk volkorenbrood is goudeerlijk :wink:. Dit geldt dus niet voor andere producten.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 25 feb 2019 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik op deze link kijk:
Appie83 schreef:
25 feb 2019 10:35
Voor de liefhebber: https://broodsmakelijk.nl/broodverbeteraar.
Mijn brood ziet er inderdaad exact zo uit als op het bovenste plaatje. Daar zit dus helemaal geen broodverbeteraar of wat dan ook in.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
25 feb 2019 10:44
Als ik op deze link kijk:
Appie83 schreef:
25 feb 2019 10:35
Voor de liefhebber: https://broodsmakelijk.nl/broodverbeteraar.
Mijn brood ziet er inderdaad exact zo uit als op het bovenste plaatje. Daar zit dus helemaal geen broodverbeteraar of wat dan ook in.

Wat is er mis met de verbeteraars uit het onderste rijtje om daar iets naar wens uit te zoeken en een brood te maken dat eruit ziet zoals het 2de plaatje?

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Erthanax »

jonis schreef:
25 feb 2019 10:54
Wat is er mis met de verbeteraars uit het onderste rijtje om daar iets naar wens uit te zoeken en een brood te maken dat eruit ziet zoals het 2de plaatje?
Niets.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
25 feb 2019 10:54
witte angora schreef:
25 feb 2019 10:44
Als ik op deze link kijk:
Appie83 schreef:
25 feb 2019 10:35
Voor de liefhebber: https://broodsmakelijk.nl/broodverbeteraar.
Mijn brood ziet er inderdaad exact zo uit als op het bovenste plaatje. Daar zit dus helemaal geen broodverbeteraar of wat dan ook in.

Wat is er mis met de verbeteraars uit het onderste rijtje om daar iets naar wens uit te zoeken en een brood te maken dat eruit ziet zoals het 2de plaatje?
Waarom zou je het willen?

Gesloten