LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door petersch1 »

Is er nog zoiets dat past bij 'ondernemers-risiko ' indeze ? dus de rijschoolhouder ?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

petersch1 schreef:Is er nog zoiets dat past bij 'ondernemers-risiko ' indeze ? dus de rijschoolhouder ?
Dat is er zeker, voor zaken die in de risicosfeer van de ondernemer liggen. Maar dat is hier niet het geval.

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door petersch1 »

Nog even: de rijschoolhouder regelt de examenafspraak, dus die moet er toch voor zorgen dat de kandidaat op tijd komt bij het cbr ?
Stel : de kandidaat reist op eigen gelegenheid naar cbr en is ruim op tijd. De rijschoolhouder staat in de file en komt telaat ? Hoe dan ?

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door petersch1 »

Hierna het volgende : TS zit op de achterbank van de les-auto en de instructeur geraakt in de file. Is dit verwijtbaar naar de kandidaat ?
Is dit verwijtbaar naar de instructeur ? : weet het niet, maar zeker is wel dat je een aantal vaste files kan voorspellen. Ik rij een paar keer per week van uit rotterdam naar almere en ik kan redelijk de knelpunten voorspellen. Dus waarschijnlijk ook wel voor/door de instructeur. Ook gebruik maken van hedendaagse internet oplossingen kunnen hier belangrijk bijdragen.

Stel: TS zit achter het stuur en volgt de aanwijzingen van de instructeur op en hierdoor komen ze in de file.

Is het dan echt alleen het probleem van TS ? Niet redelijk toch ?

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

In dit geval was de file veroorzaakt door een ongeval, dus niet te voorspellen. Verder zijn jouw vragen niet relevant. De topicstarter loopt risico, en niemand anders.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door renewouters »

Klaas Jan schreef:Hallo Lianne, volgens dit formulier https://www.cbr.nl/brochure.pp?id=141 lijkt het terugvragen van het examenformulier in jouw geval niet mogelijk.
Maar ik zou er sowieso zelf nog een keer achteraanbellen en de situatie uitleggen. Of dat resultaat heeft is de vraag maar proberen kan geen kwaad.

Je bent op weg naar je examen vergezeld door je instructeur en belandt in een file. Het is de instructeur die de route naar het praktijkexamen bepaalt en niet jij. Het zou de instructeur sieren als hij/zij de kosten voor een nieuw examen op zich zou nemen. Bespreek het eens.
Dus die instructeur moet maar een paar uur voor niks werken omdat ze per ongeluk in een file terecht zijn gekomen?????

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:Nog beter: stel de veroorzaker van het ongeluk aansprakelijk.
Dus als je 1 keer per ongeluk iets raakt ben je voor de rest van je leven de sjaak.... Het is immers niet alleen iemand die een rijexamen mist die gaat claimen. Stel je voor dat er een paar vrachtwagens achter je staan die daardoor de voorraad te laat bij een winkel afleveren die daardoor uren omzet mist....

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
witte angora schreef:Nog beter: stel de veroorzaker van het ongeluk aansprakelijk.
Dus als je 1 keer per ongeluk iets raakt ben je voor de rest van je leven de sjaak.... Het is immers niet alleen iemand die een rijexamen mist die gaat claimen. Stel je voor dat er een paar vrachtwagens achter je staan die daardoor de voorraad te laat bij een winkel afleveren die daardoor uren omzet mist....
Daarom zal dat niet gebeuren.

Maar waarom moet er iemand (de rijschoolhouder) aansprakelijk worden gesteld voor iets waar hij part nog deel aan heeft? Dat is waar het in dit topic om gaat. Leg het dan bij degene die er de oorzaak van is. Maar dat is eerder al besproken.

Soms is het in het leven een gevalletje pech, helaas wil niet iedereen dat accepteren, en moet de pech blijkbaar maar bij een ander neergelegd worden die er ook niets aan kon doen.

henkvanbommel78
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2019 16:58

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door henkvanbommel78 »

Ik heb zelf ook een zeer slechte ervaring meegemaakt bij all in solo.
met de nieuwe naam: Rijless - onzin! ze hebben alle kandidaten van all in solo laten zitten. ze hebben de bv verkocht aan iemand anders in het buitenland en hebben de crediteuren als debiteuren belazerd en opnieuw begonnen met een nieuwe kvk registratie.!!!.

Ik kreeg een 'proefles' van 90 minuten waarna de instructeur zou vertellen of ik voor pakket A B of C in aanmerking kwam. Eenmaal in de auto gestapt is het eerste wat de instrucuteur doet de deuren op slot!! Ik vroeg waarom hij dat deed en hij gaf een of andere smoes voor de veiligheid omdat het al aardig donker buiten was. Het was winter en ik had rond 7 uur afgesproken. Ik had nog nooit ergens gelesd en ik geloofd hem. In plaats van mij bij mijn naam te noemen noemde hij mij de hele tijd lieverd. 'ga hier maar rechts lieverd of sla hier maar linksaf liever' ik zei tegen hem ik heb liever dat u mij gewoon bij mijn naam noemt. We reden ook naar een industrie terrein. Ik had begrepen dat alle rijscholen dat doen bij de eerste lessen. Maar het was nu wel heel eng. Een oudere man naast een meid van 18 die met je rondjes rijd in het donker en je de hele tijd lieverd noemt. Met de deuren op slot en al! Ik dacht bij mezelf van God als er nu wat gebeurt waar kan ik heen? Op een verlaten industrieterrein!! In het donker!! Ik vroeg of we eerder konden stoppen met de rijles en we reden kort daarna naar huis. Eenmaal voor de deur gepakeerd kreeg ik gelijk een contract onder mijn neus gedouwd met de vraag of ik even wilde tekenen en hij wist precies wat voor pakket ik nodig had. Toch vreemd dat hij dat al zo goed wist terwijl ik alleen maar een uur lang (nog niet eens) heb mogen sturen? Geen gaspedaal niets aan mogen raken. Ik heb het contract niet getekend ik zag in een oogopslag dat er onzettend veel ogen en haken aan het mooie all in solo verhaal zat. Godzijdank is er nooit iets ergs gebeurt en was ik slim genoeg om te zien hoe doorzichtig dat contract was.


Mensen ik waarschuw jullie ga niet in zee met all in solo en meiden neem vooral niet in je eentje een proefles!

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u achter het stuur zat, kon u toch simpel de deuren van slot doen?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

petersch1 schreef:
03 apr 2018 23:02
Nog even: de rijschoolhouder regelt de examenafspraak, dus die moet er toch voor zorgen dat de kandidaat op tijd komt bij het cbr ?
Er is iets voor te zeggen. De vraag is tussen welke partijen een overeenkomst tot stand komt en welke verbintenissen partijen aangaan.

Er zijn twee mogelijkheden. De eerste optie. De rijschool sluit de overeenkomst met CBR. In dit geval is de verbintenis van de rijschool het ophalen van de afrijder en deze op tijd afzetten bij het CBR. Het risico van de file ligt in dit geval bij de rijschool. De tweede optie is dat de strijder met het CBR een overeenkomst sluit. Daarnaast sluit hij een overeenkomst met de rijschool. Dit ligt niet voor de hand. In dit geval zal ook de rijschool aansprakelijk zijn.
petersch1 schreef:
03 apr 2018 23:02
Stel : de kandidaat reist op eigen gelegenheid naar cbr en is ruim op tijd. De rijschoolhouder staat in de file en komt telaat ? Hoe dan ?
De rijschool moet er voor zorgen op een bepaald moment bij het CBR te zijn, maar is dat niet en is daarom aansprakelijk.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ja Lady. Dat is heel simpel, als je alles van zo'n auto weet. Een opmerking als de uwe lijkt me toch wat al te simplistisch gesteld. U en ik rijden misschien al jaren auto. Simpel toch, althans voor ons? Alle knopjes en lampjes kunnen we dromen. En toch......

Deze maand ga ik het 12e levensjaar van mijn Octavia beleven en zelfs vorige maand ontdekte ik nog een optie die ik eerder niet opgemerkt had. Zo simpel zitten die auto's al enige decennia in elkaar.

Tja, daar zit je dan. Als 18-jarige meid voor het eerst achter het stuur. Bol van de spanning. Een engerd naast je die je alleen maar 'lieverd' noemt. En dan moet je tussen de tientallen knopjes waarvan alle betekenissen nog voor je duizelen, ook nog even op zoek naar het ontgrendelingsknopje van de deurontgrendeling. Ja, ja.

En stel dat deze 18-jarige mevrouw dat ontgrendelingsknopje al gevonden zou hebben en die instructeur heeft echt kwaad in de zin. Dan heeft hij veel sneller als je kunt denken die deuren zo weer vergrendeld en hij zorgt wel dat je er daarna niet weer bij kunt komen.

Gelukkig is dit goed voor deze mevrouw afgelopen. Maar er gebeuren wel ergere dingen in deze wereld. Een opmerking als "kon u toch simpel de deuren van het slot doen" op mij wat al te simpel over. Maar goed gedupeerden hebben het hier natuurlijk altijd fout. Althans, voor sommigen hier.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
03 mar 2019 21:33
Er is iets voor te zeggen. De vraag is tussen welke partijen een overeenkomst tot stand komt en welke verbintenissen partijen aangaan.
TS heeft zich een jaar geleden aangemeld en is na 2 uurtjes nooit meer terug gekomen. Ik denk dat ze ondertussen haar rijbewijs al gehaald heeft,

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
03 apr 2018 17:14
Precies. Maar als het niet op de veroorzaker van het ongeluk te verhalen is, waarom moet de topicstarter haar schade dan wel (deels) kunnen verhalen op haar rijschoolhouder die part nog deel aan het veroorzaken van de schade heeft?
In een dergelijk geval is een beroep op overmacht denkbaar. Bij overmacht kun je geen schade verhalen, maar kun je de overeenkomst wel ontbinden. Hierbij maakt het dan uit tussen welke partijen de overeenkomst en worden gesloten. De rijschool kan dan dus geen rekening sturen. CBR kan dat wel.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
03 mar 2019 21:33
petersch1 schreef:
03 apr 2018 23:02
Nog even: de rijschoolhouder regelt de examenafspraak, dus die moet er toch voor zorgen dat de kandidaat op tijd komt bij het cbr ?
Er is iets voor te zeggen. De vraag is tussen welke partijen een overeenkomst tot stand komt en welke verbintenissen partijen aangaan.

Er zijn twee mogelijkheden. De eerste optie. De rijschool sluit de overeenkomst met CBR. In dit geval is de verbintenis van de rijschool het ophalen van de afrijder en deze op tijd afzetten bij het CBR. Het risico van de file ligt in dit geval bij de rijschool. De tweede optie is dat de strijder met het CBR een overeenkomst sluit. Daarnaast sluit hij een overeenkomst met de rijschool. Dit ligt niet voor de hand. In dit geval zal ook de rijschool aansprakelijk zijn.
petersch1 schreef:
03 apr 2018 23:02
Stel : de kandidaat reist op eigen gelegenheid naar cbr en is ruim op tijd. De rijschoolhouder staat in de file en komt telaat ? Hoe dan ?
De rijschool moet er voor zorgen op een bepaald moment bij het CBR te zijn, maar is dat niet en is daarom aansprakelijk.
Alfa, van mij mag het, maar je reageert op een bericht van 11 maanden oud. Ik denk dat de betreffende poster dit niet meer zal lezen... :wink:

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
03 mar 2019 21:51
Alfa, van mij mag het, maar je reageert op een bericht van 11 maanden oud. Ik denk dat de betreffende poster dit niet meer zal lezen... :wink:
I know. Ik schrijf dit niet met het idee dat TS het zal lezen.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door kuklos »

henkvanbommel78 schreef:
03 mar 2019 17:04
Ik heb zelf ook een zeer slechte ervaring meegemaakt bij all in solo.
met de nieuwe naam: Rijless - onzin! ze hebben alle kandidaten van all in solo laten zitten. ze hebben de bv verkocht aan iemand anders in het buitenland en hebben de crediteuren als debiteuren belazerd en opnieuw begonnen met een nieuwe kvk registratie.!!!.

Ik kreeg een 'proefles' van 90 minuten waarna de instructeur zou vertellen of ik voor pakket A B of C in aanmerking kwam. Eenmaal in de auto gestapt is het eerste wat de instrucuteur doet de deuren op slot!! Ik vroeg waarom hij dat deed en hij gaf een of andere smoes voor de veiligheid omdat het al aardig donker buiten was. Het was winter en ik had rond 7 uur afgesproken. Ik had nog nooit ergens gelesd en ik geloofd hem. In plaats van mij bij mijn naam te noemen noemde hij mij de hele tijd lieverd. 'ga hier maar rechts lieverd of sla hier maar linksaf liever' ik zei tegen hem ik heb liever dat u mij gewoon bij mijn naam noemt. We reden ook naar een industrie terrein. Ik had begrepen dat alle rijscholen dat doen bij de eerste lessen. Maar het was nu wel heel eng. Een oudere man naast een meid van 18 die met je rondjes rijd in het donker en je de hele tijd lieverd noemt. Met de deuren op slot en al! Ik dacht bij mezelf van God als er nu wat gebeurt waar kan ik heen? Op een verlaten industrieterrein!! In het donker!! Ik vroeg of we eerder konden stoppen met de rijles en we reden kort daarna naar huis. Eenmaal voor de deur gepakeerd kreeg ik gelijk een contract onder mijn neus gedouwd met de vraag of ik even wilde tekenen en hij wist precies wat voor pakket ik nodig had. Toch vreemd dat hij dat al zo goed wist terwijl ik alleen maar een uur lang (nog niet eens) heb mogen sturen? Geen gaspedaal niets aan mogen raken. Ik heb het contract niet getekend ik zag in een oogopslag dat er onzettend veel ogen en haken aan het mooie all in solo verhaal zat. Godzijdank is er nooit iets ergs gebeurt en was ik slim genoeg om te zien hoe doorzichtig dat contract was.


Mensen ik waarschuw jullie ga niet in zee met all in solo en meiden neem vooral niet in je eentje een proefles!
1) Waarom plaats je dit bericht in dit topic? Het heeft niets met het topic te maken en je kan toch zelf een topic openen?
2) Je bent een man van vermoedelijk 41, maar hebt deze gebeurtenis ervaren als een meisje van 18?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door berndv »

Gelukkig ontgrendeld de deur ook bij het bedienen van de portier, dat is een standaard veiligheid die in auto's ingebouwd zit. Ook kan het zijn dat bij moderne auto's de deuren automatisch vergrendelen bij een snelheid boven 10 km/h, is in moderne auto's steeds normaler.

Ik weet niet wat u in de auto gedaan heeft, u heeft het over dat u nog geen gaspedaal heeft aangeraakt. Dat is op zich wel vreemd, aangezien de meeste lesauto's in Nederland maar 1 gaspedaal heeft, en dat is die aan de bestuurderskant. Dubbele bediening is in de meeste gevallen alleen rem en koppeling.

Het enige valide punt dat u noemt is dat er veel "ogen en haken" aan het contract zaten, maar kunt u ook benoemen wat die "ogen en haken" waren dan?

Overigens is uw gebruikersnaam in combinatie met uw verhaal niet heel erg geloofwaardig.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit verhaal rammelt op alle fronten en lijkt meer op een gerichte schade-actie dan op een serieuze klacht.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijexamen gemist en nu opdraaien voor de kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
04 mar 2019 08:33
Dit verhaal rammelt op alle fronten en lijkt meer op een gerichte schade-actie dan op een serieuze klacht.
Misschien is Henk van Bommel zelf wel instructeur...

Gesloten