LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
sjoerdjek
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2019 21:00

Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door sjoerdjek »

In het afgelopen half jaar heeft de Nederlandse Loterij hun websites dusdanig "verrijkt" met trackers dat inloggen nu niet meer mogelijk is met mijn adblocker actief. Voorheen kon ik met mijn adblocker nog gewoon inloggen, maar tegenwoordig is zelfs het inloggen geblokkeerd. Ik weiger om trackers toe te laten op mijn computer, maar dan kan ik dus niet meer inloggen bij de Nederlandse Loterij.

Is er een mogelijkheid deze organisatie te verzoeken dat de site gewoon moet werken met een adblocker (op zijn minst inloggen, loten kopen etc.) en dat dat niet zou mogen afhangen van de mate waarin je trackers en cookies toestaat?

Dit is het resultaat van mijn adblocker:
Privacy Badger found 7 potential trackers on staatsloterij.nederlandseloterij.nl:

www.google.com
www.googletagmanager.com
static.hotjar.com
deploy.mopinion.com
az416426.vo.msecnd.net
www.pages06.net
dev.visualwebsiteoptimizer.com


Privacy Badger (www.eff.org/privacybadger) is a browser extension that automatically learns to block invisible trackers. Privacy Badger is made by the Electronic Frontier Foundation, a nonprofit that fights for your rights online.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 mar 2019 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat zegt de Staatsloterij zelf?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik haal ze bij de sigarenzaak. Helemaal anoniem en dan kom ik daar ook weer eens nu ik niet meer rook.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Costnix »

1. Cookies wissen na elk bezoek.
De adblockers zijn heel succesvol geweest, omdat ze zeer goed werk verrichten
2, Koop het lot in een echte winkel.
3. Opzeggen van de Staatsloterij kan ook.
Het enige wat de staat doet is het vangen van hun deel van de winst en kansspel belasting. Maar dat is de Staatsloterij voor opgericht, het spekken van de staatsschatkist.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door berndv »

sjoerdjek schreef:
04 mar 2019 21:18
Is er een mogelijkheid deze organisatie te verzoeken dat de site gewoon moet werken met een adblocker (op zijn minst inloggen, loten kopen etc.) en dat dat niet zou mogen afhangen van de mate waarin je trackers en cookies toestaat?
U kunt ze dreigen om niet meer mee te doen, maar meer ook niet. Zij mogen voorwaarden stellen bij het bezoeken van hun website.
Costnix schreef:
05 mar 2019 11:18
Het enige wat de staat doet is het vangen van hun deel van de winst en kansspel belasting.
euh nee, je betaalt geen kansspelbelasting over gewonnen prijzen bij de staatsloterij.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Cro »

berndv schreef:
05 mar 2019 11:31

euh nee, je betaalt geen kansspelbelasting over gewonnen prijzen bij de staatsloterij.
Die betaal je in de basis wel, echter adverteert de staatsloterij met netto prijzen waarbij de belasting al betaald is, waar andere loterijen veelal met bruto prijzen adverteren waarbij nog belasting betaald moet worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Ad Block kun je voor een enkele website handmatig uitzetten.

Voor Firefox gedaan bij enkele andere. Loterij moet dan ook kunnen.
Voor info hoe dit moet kun je het beste naar een computer forum als www.helpmij.nl gaan.
Daar is een instructie en kun je verder vragen als Windows of Apple bezitter, zelf Linux dus geen ervaring mee.


Of stop met loterij om deze reden, want ik zie geen nut, alleen gericht reclame sturen van andere loterijen in hun groep.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door sjohie »

Je zou een punt hebben bij zeg de Belastingdienst, je gemeente, of het UWV. Zegmaar overheidsinstellingen die een wettelijke taak uit te voeren hebben. Dit is een bedrijf, die mogen binnen (AVG) kaders dit soort dingen wel doen. Ik verwacht dat je vragen/eisen weinig vruchtbare grond zullen vinden, maar goed, leg het ze, minus het Nederlandse staat geneuzel, even voor.

En sommige van die cookies/trackers hebben ook een ander, nuttiger doel dan alleen maar geld opleveren voor een bedrijf. Deze kunnen nuttige info geven over hoe mensen de site gebruiken etc.

Jordy-83
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2018 11:01

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Jordy-83 »

En anders gewoon via Proxy of VPN de site bezoeken??

Charrels
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:08

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Charrels »

www.googletagmanager.com deze is vrij essentieel voor veel websites. Zou die white-listen...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Door deze eisen doe ik nu met geen enkele loterij mee.....

Ik ga niet instellingen aanpassen dus verliest de loterij zelf nu ook.....!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Costnix »

@charrels: De link geeft een 400 fout.

[i]400. That’s an error.

Your client has issued a malformed or illegal request. That’s all we know[/i].

Foute boel dus.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door fred- »

Ik heb dat ook met sommige sites. Wat ik dan doe is met een vage browser zoals Safari of Internet Explorer die site bezoeken, de rest doe ik met mijn normale Firefox.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
05 mar 2019 11:31
sjoerdjek schreef:
04 mar 2019 21:18
Is er een mogelijkheid deze organisatie te verzoeken dat de site gewoon moet werken met een adblocker (op zijn minst inloggen, loten kopen etc.) en dat dat niet zou mogen afhangen van de mate waarin je trackers en cookies toestaat?
U kunt ze dreigen om niet meer mee te doen, maar meer ook niet. Zij mogen voorwaarden stellen bij het bezoeken van hun website.
Daar zijn twee argumenten tegen in te voeren. Het eerste argument is dat er een overeenkomst is op grond waarvan ze verplicht zijn te leveren, terwijl de klant niet verplicht is om tracking cookies op zijn computer toe te staan. Het tweede argument is dat de klant door de AVG beschermd wordt.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... st/cookies

Charrels
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:08

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door Charrels »

Costnix schreef:
06 mar 2019 11:40
@charrels: De link geeft een 400 fout.

400. That’s an error.

Your client has issued a malformed or illegal request. That’s all we know
.

Foute boel dus.
Dat is omdat het geen webpagina is die voor gewoon browsen bezocht wordt, maar er draait een javascript op o.i.d. dat gebruikt wordt om menu's en klikjes op andere pagina's van externe websites te laten functioneren :)

Een gratis dienst waarschijnlijk. Blokkeer het maar en je zult zien dat diverse sites niet normaal meer werken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
11 mar 2019 16:11
berndv schreef:
05 mar 2019 11:31
sjoerdjek schreef:
04 mar 2019 21:18
Is er een mogelijkheid deze organisatie te verzoeken dat de site gewoon moet werken met een adblocker (op zijn minst inloggen, loten kopen etc.) en dat dat niet zou mogen afhangen van de mate waarin je trackers en cookies toestaat?
U kunt ze dreigen om niet meer mee te doen, maar meer ook niet. Zij mogen voorwaarden stellen bij het bezoeken van hun website.
Daar zijn twee argumenten tegen in te voeren. Het eerste argument is dat er een overeenkomst is op grond waarvan ze verplicht zijn te leveren, terwijl de klant niet verplicht is om tracking cookies op zijn computer toe te staan. Het tweede argument is dat de klant door de AVG beschermd wordt.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... st/cookies
Daar heb je helemaal gelijk in. Daarentegen staat in de link die je gedeeld hebt het volgende:
Cookiewalls
Op grond van de AVG zijn cookiewalls niet toegestaan. Dat komt omdat de AVG strengere eisen stelt aan de benodigde toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Met een cookiewall (cookiemuur) kunnen websites, apps of andere diensten géén geldige toestemming krijgen van hun bezoekers of gebruikers.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Inloggen Staatsloterij onmogelijk geworden met adblocker

Ongelezen bericht door renewouters »

Dit is volgens mij by far het probleem met de makkelijkste oplossing: stop gewoon met die onzin van loterijen. Dan los je in 1 keer meerdere problemen op.

Gesloten