LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
ipskamp2
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2019 16:03

Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door ipskamp2 »

Op 24 april 2017 won ik een Iphone in de vriendenloterij. In februari van dit jaar begon het toestel kuren te vertonen en op 2 maart heb ik de klantenservice van de Vriendenloterij gebeld met het verzoek om een oplossing. Na veel heen en weergepraat heeft de dame die ik aan de lijn had haar supervisor gevraagd wat te doen. Zij vertelde mij dat ik teruggebeld zou worden. Om het die persoon gemakkelijker te maken heb ik op 2 maart het volgende geschreven aan de klantenservice van de Vriendenloterij:


‘’Op 24 april 2017 verraste u mij met een prijs en wel de Iphone 7. Ongeveer een week geleden begon het toestel kuren te vertonen: telkens liep de Iphone vast en kon er niet meer mee gewerkt worden. Na een herstart (aan/uitknop en volumeknop/zachter) deed het toestel het weer even, maar na het indrukken van een app kreeg ik weer hetzelfde euvel. Vervolgens heb ik alle instellingen hersteld maar het euvel bleef. Daarna alle instellingen en inhoud gewist en opnieuw het toestel ingesteld. Het euvel bestaat echter nog steeds.
Vervolgens ben ik naar een Amac-store gegaan en daar werd uiteraard om een aankoopnota gevraagd.

Vanmiddag heb ik uw klantenservice gebeld en uitgelegd wat er aan de hand is. Uw medewerkster heeft contact gehad met haar supervisor die haar vertelde dat de garantie slechts een jaar bedraagt.
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kan de verkoper dus ook na twee jaar nog aangesproken worden volgens de Nederlandse wet.

Kortom, u heeft dit toestel gekocht bij Apple neem ik aan. U kunt dus de verkoper hier op aanspreken.

Ik ga er vanuit dat u mijn klacht naar behoren afhandelt.’’


Op 5 maart werd ik gebeld door Marton van de afdeling Prijzen. Hij had mijn bericht van 2 maart nog niet gelezen maar deed dit alsnog. Ik zei hem tevreden te zijn met een bewijs van aankoop zodat ik naar de verkoper kon gaan met het defecte toestel.
Vervolgens stuurde hij mij een garantiebewijs van de MediaMarkt waar het toestel gekocht was. Echter, op het bewijs staat dat de kleur ‘silver’ is, terwijl mijn toestel zwart is, en dat de garantietermijn loopt tot 2 maart 2019.
Ik heb direct de e-mail waarmee ik het garantiebewijs kreeg beantwoord met de opmerking dat het niet klopte.
Op 7 maart heb ik nog een herinnering gestuurd maar tot op heden niets meer vernomen van de Vriendenloterij.

Wat te doen?

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u kunt aantonen dat u het probleem niet veroorzaakt hebt, moet u bij de Vriendenloterij zijn. Met alle anderen hebt u niets te maken.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door rvjapio »

Nederland doet niet mee aan de EU richtlijn van twee jaar garantie. Een jaar is hier de wettelijke norm.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook dat jaar is geen wettelijke norm. Apple geeft een jaar fabrieksgarantie. Dat is wat anders.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door alfatrion »

U heeft iets gewonnen bij de vriendenloterij. U heeft geen overeenkomst bij de Mediamarkt. De eerste vraag is of de overeenkomst met vriendenloterij wel als koopovereenkomst te kwalificeren is, ik vermoed van niet. Als dat wel zo is dan moet u bij de vriendenloterij zijn.

Het antwoord van rvjapio vertoont wel heel weinig raakvlakken met het wettijk regiem voor koopovereenkomst.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ipskamp2 schreef:
08 mar 2019 16:14
Op 7 maart heb ik nog een herinnering gestuurd maar tot op heden niets meer vernomen van de Vriendenloterij.
Wat te doen?
Geduld hebben, je hebt iets gewonnen en er is geen koopovereenkomst. Er is dus geen enkele verplichting om garantie te geven ondanks dit heeft de vriendenloterij je netjes geholpen alleen per abuis de verkeerde nota toegezonden. Heb wat geduld en geeft ze de tijd om je mail te lezen en te reageren.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door bupaul »

Wanneer u uw toestel heeft geregistreerd nadat u deze heeft ontvangen en dat ook kunt aantonen, kunt u terecht bij de Applestore.

" rvjapio". Nederland doet wel degelijk mee met de EU regels.
Je hebt bij Apple 1 jaar maar hebt recht op 2 jaar volgens EU regels.
Zelf heb ik verschillende keren hiervan zonder problemen gebruik gemaakt.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zelf naar de Apple store gaan, en daar netjes het probleem uitleggen is vaak effectief. Let wel, een Apple store, niet Amac of een andere verkoper.

ipskamp2
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2019 16:03

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door ipskamp2 »

Ik ben vanochtend gebeld door de Vriendenloterij. Gezien alle problemen met mijn Iphone 7 en de verstreken garantietermijn, is besloten mij het bedrag uit te keren wat nodig is om een nieuwe Iphone 7 aan te schaffen. Ik vind dit enorm coulant van de Vriendenloterij en mijn dank is uiteraard groot. Dus Vriendenloterij: alle complimenten voor u voor deze geweldige 'garantie'.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Prachtig geregeld. Doorzetten loont!

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi opgelost.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heel netjes opgelost.
(Misschien hebben ze net een hoop nieuwe abonnees binnengehengeld bij deze of gene vereniging :D)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bikkel?

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of ouders van scouting leden?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door gosewijn »

Was vandaag op de radio . Je hebt geen enkel recht op garantie.


Heel netjes opgelost.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Garantie op Iphone gewonnen via Vriendenloterij

Ongelezen bericht door Radar »

Deze vraag hebben we inderdaad behandeld in de radio-uitzending van afgelopen zaterdag: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... nen-prijs/

Gesloten