LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Kellsenpuck
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2019 13:46

Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Kellsenpuck »

Hallo,

In september ga ik samen met mijn vriend op vakantie naar Griekland. Nu hebben wij al lekker vroeg geboekt zodat ik alles op mijn gemak kan regelen ivm mijn rolstoel.

Ik heb gisteren Tui een mailtje gestuurd dat ik in een vast frame rolstoel zit en dat deze ook met mij mee moet. Ik kan gelukkig nog kleine stukjes lopen. Allemaal geen probleem, totdat we bij het hoofdstuk transfer van/naar vliegveld kwamen.

Ik mag niet met de transferbus mee die staat te wachten op het vliegveld voor mijn mede vakantievierders. Ik MOET een andere privetransfer regelen. Mijn rolstoel kan namelijk niet mee de bus in. Ik heb al dingen voorgesteld waardoor mijn rolstoel wel gewoon meekan de bus in, maar ik krijg nee dat kan niet als antwoord. Het is een gewone handbewogen rolstoel, maar niet inklapbaar

Nu vind ik het absluut niet fair dat Tui mij op extra kosten jaagt. Ik snap het ook niet en een duidelijke uitleg krijg ik niet. Echt rolstoelvriendelijk kan ik dit niet noemen! Ergens vind ik het ook best discriminerend, waarom MOET ik en ben ik VERPLICHT om een andere transfer te boeken.

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt. Hoe zijn jullie hier mee omgegaan?

Ik hoor her graag
Laatst gewijzigd door Radar op 11 mar 2019 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door BL2 »

Met discriminatie heeft dit dus absoluut niets te maken, die kaart trekken is echt ongepast.

Het zullen wel regels zijn van de busvervoerder, daar daar kan TUI verder niets mee.
Nog ruim tijd genoeg om een inklapbare rolstoel te regelen, dat moet lukken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele hebben er een inklapbare en slechter zittende bij....
Voor weekje kan dat wel, past achter in de meeste auto's en ook makkelijker in vliegtuig.

Vooral omdat vaste stoelen niet over de kofferband gaan en dat word zoeken.
Er zijn tassen voor opvouw rolstoelen en dat gaat als gewone koffer mee.
Je had beter vooraf kunnen informeren want er zijn grote en kleinere rolstoelen en ook van makkelijk tot lastig inklapbare... en als het fout gaat zit je met kapotte stoel, laat iemand met ervaring deze in en uit klappen!

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Even een tegenvraag: waarom vindt u dat de reisorganisatie kosten moet maken om voor u passend vervoer te regelen? Rolstoelafhankelijk zijn is natuurlijk niet leuk, en dat betekend dat niet alles gaat. Oftewel, u zal moeten accepteren dat u niet hetzelfde kan doen als een valide persoon.
Regels zijn duidelijk. En als de reisorganisatie geen vaste rolstoelen kan meenemen, dan is dat een feit. Heel jammer, maar dan zou u of zelf iets moeten regelen, of een reis boeken die geschikt is voor minder valide.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door mahadma »

Met respect voor uw beperking maar om dan meteen de Dïscriminatie kaart te trekken siert u niet. Er bestaan stoelen, opvouwbaar, die in elke auto passen. Als u wilt vliegen zijn er veiligheidsregels voor ALLE passagiers. En er mogen/kunnen dus soms geen dingen mee die de veiligheid in gevaar kunnen brengen.

Ivo.w
Berichten: 1753
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Uw volgorde is de omgekeerde wereld.

U boekt een reis via de normale weg en vervolgens moet na het boeken de reisorganisatie maar allerlei problemen rondom uw beperking oplossen. Helaas, handicap of niet, zo werkt het natuurlijk niet.

U geeft zelf al aan dat u kleine stukjes kunt lopen. U kunt dus relatief eenvoudig gebruik maken van een opvouwbare rolstoel. Als u dat zou doen, dan kunt u met de reguliere transfer-bus mee en gaat uw rolstoel samen met kinderwagens mee met de bagage.

Een niet-opvouwbare rolstoel daarvan kan Tui in dit geval simpelweg niet garanderen dat deze mee kan met de door u geboekte transfer-bus (al dan niet standaard inbegrepen bij de reis die u geboekt heeft) en daarom moet u alternatief vervoer voor uw rolstoel regelen. Het laadruim van de transfer-bus heeft nu eenmaal bepaalde afmetingen en objecten die daarbuiten vallen kan de buschauffeur moelijk met een touwtje achter de bus aan slepen.

Wanneer Tui niet expliciet heeft aangegeven dat de hele reis rolstoelvriendelijk is, zijn er geen verplichtingen om alle problematiek rond het vervoer op te lossen.

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door riddert »

Even een tip: bel bij aankomst in Griekenland een taxibusje, deze kan u en uw rolstoel naar uw hotel transporteren. Geen enkel probleem.

U ziet problemen die er helemaal niet zijn en het is zeker niet discriminerend.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Lijkt me typisch iets dat je voor het boeken vraagt, niet er na.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik heb even bij TUI gekeken, maar volgens mij kunt u een leenrolstoel krijgen op het vliegveld om overal te kunnen komen. ook bij aankomst op een ander vliegveld. Uw eigen rolstoel wordt dan in de bagageruimte meegenomen. U moet alles wel van tevoren aanvragen. Even googlen op tui en rolstoel en u was hier niet geweest..:)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door kweenie »

rvjapio schreef:
09 mar 2019 21:10
Ik heb even bij TUI gekeken, maar volgens mij kunt u een leenrolstoel krijgen op het vliegveld om overal te kunnen komen. ook bij aankomst op een ander vliegveld. Uw eigen rolstoel wordt dan in de bagageruimte meegenomen. U moet alles wel van tevoren aanvragen. Even googlen op tui en rolstoel en u was hier niet geweest..:)
Het vliegtuig is het probleem ook niet. Het gaat om de transfer van vliegtuig naar hotel...

Overigens lijkt mij dit ook niet iets wat je zomaar kunt 'afdwingen'. Reisorganisaties doen hun best om de reizen zo goed en zo kwaad als dat kan ook voor mensen met een handicap mogelijk te maken. Bijvoorbeeld met speciale rolstoelvriendelijke kamers en het wordt tegenwoordig ook vaak in de omschrijving gemeld als bepaalde faciliteiten minder goed toegankelijk zijn. Het is dan niet aan de reisorganisatie om die zaken alsnog ook voor mensen met een handicap toegankelijk te maken, het is eerder de afweging die je als klant kunt maken: wil ik die reis boeken als bepaalde faciliteiten niet bruikbaar zijn?

Dat geldt ook zo voor de transfer. Als je van tevoren aan het reisbureau had gemeld dat je in een niet-opvouwbare rolstoel zit, dan denk ik dat de adviseur je er toen ook al op had gewezen.
Laatst gewijzigd door kweenie op 09 mar 2019 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door scontra »

De omgekeerde wereld.
U regelt, zonder u nader te informeren over eventuele problemen aangaande uw beperking, een vliegreis.
Nu zich een vervoersprobleem voordoet, welke verband houdt met uw beperking, legt u alle schuld daarvan bij de reisorganisatie neer die u zgn. op kosten zou jagen.

Regel zelf uw transfer, hoewel er weinig vervoerders te vinden zullen zijn die een vastframe-rolstoel mee willen nemen en houdt er rekening mee dat er bij een eventuele excursie wederom een probleem zal zijn, alsook bij het einde van de reis.

Kellsenpuck
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2019 13:46

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Kellsenpuck »

Goed even een aanvulling er worden namelijk wat aannames gedaan die niet kloppen!
Ik heb vooraf contact gehad met Tui, ik ben niet helemaal achterlijk en simpel.
Het is ook niet de eerste keer dat ik met het vliegtuig en rolstoel op vakantie ga. Dit is wel de eerste keer dat ik geweigerd wordt voor iets simpels als een tranfer. Vorige vakantie was ook met Tui.
Als dit van te voren niet te makkelijk was voorgespiegeld had ik die vakantie niet geboekt. Even voor de duidelijkheid ik heb netjes van te voren gemeld dat het om een vast frame rolstoel gaat.

Goed dan “even” een vouwrolstoel huren, misschien gaat dit lichamelijk helemaal niet en heb ik mijn eigen rolstoel wel nodig. Dat ik stukjes kan lopen wil niet zeggen dat ik meteen de 4daagse kan lopen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Had u misschien beter direct in uw OP kunnen melden.

Moneyman
Berichten: 30022
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kellsenpuck schreef:
09 mar 2019 22:16
Goed even een aanvulling er worden namelijk wat aannames gedaan die niet kloppen!
Tsja, dat krijg je als je informatie achterhoudt.

Maar goed, welke oplossing heb je in gedachten?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door thecure »

Even voor mij als leek: wat is het verschil tussen een vaste en opvouwbare rolstoel?
Buiten het verschil dat de ene niet kan inklappen natuurlijk, maar waarom kan je niet in een opvouwbare zitten?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Costnix »

@thecure: Die vaste rolstoel is helemaal gebouwd/aangepast aan de wensen van de gebruiker.
Een opvouwbare rolstoel is alleen maar voor vervoer van iemand bestemd.
Een vaste rolstoel wordt in geleefd.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door BL2 »

En over wat voor bedrag hebben we het dan voor de transfer naar het hotel, afgezet tegen de reiskosten ?
De prijzen in Griekenland zijn gelukkig nog relatief laag......

Kellsenpuck
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2019 13:46

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door Kellsenpuck »

@moneyman Helaas was ik gisteren veel te snel met plaatsen, maar ik heb niet bewust info achtergehouden. Ik ben gisteren heel erg geschrokken door de mail van Tui. Het bedrag zoals gevraagd door @BL2 doet er niet toe vind ik, maar dat kan ook nog door teleurstelling komen.

@thecure Ik zit door een spierziekte in een rolstoel. Dit is een vastframe, want zoals aangegeven is deze helemaal op mijn maat gemaakt. Dank je wel voor de goede uitleg @Costnix. In deze rolstoel verkramp ik ook nauwelijk. Als ik in een leen opvouwbare rolstoel ga zitten dan verkrampen mijn spieren ondat ik hier niet goed in kan zitten en ontspannen. Dit is heel erg pijnlijk en ik kan zoals aangeven kleine stukjes lopen, maar niet te lang. Dan krijg ik hetzelfde probleem. Ook heb ik nog wel wat meer problemen, maar dat doet er voor nu helemaal niet toe.

Er is een makkelijke oplossing. Mijn rolstoel kan uit elkaar gehaald worden en kleiner gemaakt worden. Het zitgedeelte kan (mits er een zitplek over is) meegenomen de transfer bus in en op een stoel gezet worden. De wielen blijven dan bij de koffers. Ook kan evt de rugleuning ingeklapt worden en kan mijn stoel bovenop ONZE koffers gezet worden met de wielen ernaast. Ik kan namelijk zelf de bus in. Dit heb ik ook meteen aangeven op het Tui rolstoel formulier, ook was dit volgens de mevrouw aan de telefoon geen probleem.

Dan heb ik nu een vraag aan jullie en dit is even omdenken. Jullie hebben vast wel iets lichamelijks waar jullie van balen. Jullie gaan op vakantie en het ding waar van jullie van balen kost al extra geld en na boeken blijkt dat dit nog meer geld gaat kosten. Hoe zouden jullie dat vinden?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door scontra »

Kellsenpuck schreef:
09 mar 2019 22:16
Goed even een aanvulling er worden namelijk wat aannames gedaan die niet kloppen!
Ik heb vooraf contact gehad met Tui, ik ben niet helemaal achterlijk en simpel.
Een heel andere story dan in het openingstopic en netjes aangepast aan de opmerkingen die er n.a.v het topic geplaatst zijn. :mrgreen: :oops:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Via TUI met mijn rolstoel op vliegvakantie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is een makkelijke oplossing. Mijn rolstoel kan uit elkaar gehaald worden en kleiner gemaakt worden.
Dat is toch weer een iets ander verhaal dan dat het een vaste rolstoel is waar niets aan te doen is. Maar ook dan is het de vraag of die stoel in de bus mee kan en mag.

Maar je verhaal verbaast mij eigenlijk wel een beetje. Heb je de reis via een reisbureau geboekt of online? Mijn ervaring met de reisbureaus van TUI is dat de medewerkers altijd erg meedenken en, bij mij althans, proactief al aan veel dingen denken waar je zelf misschien nog niet aan hebt gedacht. En dat ze het vaak juist ook wel leuk vinden om een niet-standaard situatie te hebben. En daarbij eerder in oplossingen dan in problemen denken. Ik kan mij daarom gaat niet voorstellen dat als je met je rolstoel het reisbureau binnenkomt, ze daar niet heel goed in meedenken.

Maar ja, de uitzondering bevestigt de regel, zullen we maar zeggen. Ik denk dat het het meest praktische is om even langs een reisbureau te gaan en via hen een taxi(-busje) te reserveren. Die zijn in Griekenland niet heel erg duur en als je dat vooraf regelt, dan heb je geen zorgen over of er wel vervoer is. Misschien dat het reisbureau dan ook wel een deel van de kosten op zich wil nemen

Gesloten