LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

In december 2018 ben ik benaderd via de voetbalvereniging van mijn zoon. Was net even een ongelukkig moment, hij was aan het trainen en ik werd gebeld met de vraag:”bent u de zoon van ...”
Schrok in eerste instantie, dacht dat er wat was gebeurd. Nee dat was niet het geval, maar ze gingen het ledenbestand af om loten te verkopen aan de vriendenloterij. Deel van de opbrengst zou ten gunste van de clubkas komen.

Ik heb mijn telefoonnummer geblokkeerd voor alles. Marketing en verkoop maar nu worden er leden bestanden geraadpleegd en gebeld om dingen te verkopen. Bizar. Is dit de truck voor bedrijven om armlastige verenigingen te bewegen om hun ledenbestand te gebruiken. Sterker nog benaderd actief verenigingen om aan deze praktijken mee te doen.

https://www.vriendenloterij.nl/goede-do ... #Vraag%201

Wat een manier om de AVG te omzeilen. Straks verkoopt mijn vereniging ook nog stroom en verzekeringen op deze manier. Verenigingen zijn dat betreft makkelijke prooien. Financieel hebben zij het moeilijk en dergelijke bedrijven hebben er gewoon lak aan. Maar ook op hun administratie is de AVG van toepassing. Zij zouden dan ook niet door dergelijke bedrijven benaderd moeten kunnen worden om een overtreding hierin te begaan. We gooien het ledenbestand even open, nu even de vriendenloterij, volgende week beetje stroom en daarna doen we de verzekeringen vanuit de gegevens uit de ledenadministratie. Dit zonder de leden toestemming te vragen.

Melding gemaakt in december bij autoriteitpersoonsgegevens.nl. Is ontvangen. Hebben het heel druk. Zou binnen 3 maanden antwoord krijgen. Tot op heden alleen ontvangstbewijs dat ik in behandeling ben. Wie kan hier nog meer wat aan doen om dergelijke praktijken tegen te houden.
Ik koop in ieder geval geen loten.......

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door bikkel12345

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

door 16again » 12 mar 2019 10:04

De klant van de sportclub heeft die gegevens met een specifiek doel verstrekt: afgelasting doorgeven , noodoproep etc.
Deze gegevens zijn door TS verstrekt om overeenkomst uit te kunnen voeren. Betaling <-> sporten

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... nsgegevens
Gronden voor verstrekking
Naast de algemene regel van verenigbaarheid geldt dat het verstrekken van gegevens gebaseerd moet zijn op een van de 6 grondslagen uit artikel 6 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In plaats van 'grondslagen' wordt ook wel de term 'gronden' gebruikt. De 6 grondslagen zijn:
-toestemming van de betrokkene;
-uitvoeren van een overeenkomst;
-wettelijke verplichting;
-vitaal belang van de betrokkene;
-uitvoeren van een publiekrechtelijke taak;
-gerechtvaardigd belang van de organisatie (deze grond geldt niet voor overheidsinstanties als zij persoonsgegevens verwerken in het kader van uitoefening van hun taken).
Gerechtvaardigd belang: er is natuurlijk een ledenadministratie nodig binnen de sportclub.
Het aanbieden van deelname aan loterijen is echter geen noodzakelijke activiteit, om leden te kunnen laten sporten. Het adres bestand mag volgens de AVG dan niet daarvoor worden gebruikt.

Voor het voortbestaan van de club kan het een belang zijn om geld binnen te harken met loterijen. Maar dan wordt het eigen belang van de club boven het belang gesteld van personen waar gegevens van worden verwerkt.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Verenigingen verkopen ook wel eens lootjes aan de deur. Of organiseren sponsordagen om extra geld binnen te halen. Of komen aan de deur voor oud papier. Het is aan u waarin u mee wil gaan en waarin niet. Zij proberen ook hun hoofd boven water te houden.

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

ja alleen hierin wordt actief de gegevens van de ledenadministratie gebruikt. Daar zitten regels aan. Dit heeft niets te maken met lootjes aan de deur. Daar moet weer een vergunning voor worden aangevraagd bij de gemeente.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat heeft dit met multilevel marketing te maken?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 mar 2019 22:10
Verenigingen verkopen ook wel eens lootjes aan de deur. Of organiseren sponsordagen om extra geld binnen te halen. Of komen aan de deur voor oud papier. Het is aan u waarin u mee wil gaan en waarin niet. Zij proberen ook hun hoofd boven water te houden.
Ja, en dus mogen ze de AVG omzeilen?

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door BL2 »

bikkel12345 schreef:
10 mar 2019 22:07
....met de vraag: ”bent u de zoon van ...”
Schrok in eerste instantie, dacht dat er wat was gebeurd.....Ik heb mijn telefoonnummer geblokkeerd voor alles.
Ze waren denk ik op zoek naar uw vader, immers daar ben je zoon van.
Aan een telefoon welke geblokkeerd is voor alles heb je niet veel, lijkt me.

Je bent 1 keer in december vorig jaar benaderd, probeer het van je af te zetten.
Tot slot, ik mis in uw betoog het belangrijkste, wat zei de administratie van de club er van ?

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Dat is juist het mooie. Melding gedaan richting vereniging. Die reageerde dat ze contact hadden met de vriendenloterij en dat dit op deze manier mocht.... Er wordt ledenadministratie gebruikt. Daar moet toestemming voor zijn gegeven. Maar zag op internet dat inmiddels meerdere verenigingen, ook binnen tennisverenigingen dit soort verkoop manieren worden gebruikt.

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Bl2, idd ik ben benader met : "bent u de de vader van".. scherp...

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Welke mogelijkheden heeft een club, vereniging of organisatie om nieuwe leden te werven?
Organiseer een belactie
U kunt een VriendenLoterij belactie organiseren om uw structurele financiële steun uit te breiden. Tijdens een VriendenLoterij belactie bellen leden van uw club of verenging andere clubleden en hun aanhang met de oproep mee te spelen met de VriendenLoterij.

De helft van ieder verkocht lot komt direct ten goede aan de clubkas van uw club of vereniging. Bovendien maken uw clubleden en hun aanhang kans op fantastische geldprijzen in de VriendenLoterij.

De VriendenLoterij komt bij uw organisatie langs om deze actie te begeleiden. De VriendenLoterij zorgt ook voor telefoons zodat u geen extra kosten hoeft te maken.

letterlijke tekst is dit...

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn kleinzoon is lid van de scouting, en die scouting zou ook gesponsord worden door de Vriendenloterij als, in dit geval leden van de scouting op een bepaalde avond mensen gingen bellen met een aanbod van die loterij. Er moesten een minimum aantal telefoontjes gepleegd worden van een minimum aantal minuten.

Als het hele gedoe daaraan voldeed, zou de Vriendenloterij de scouting voor een bepaald bedrag sponsoren. Namen en telefoonnummers werden NIET aan de loterij gegeven en ook maakte het niet uit of een gebelde ja dan nee lid werd.

Met een dergelijke werving is mijns inziens niets mis. Mijn kleinzoon heeft eerder diegenen gebeld, die hij wilde bellen, met de vraag of hij ‘s avonds mocht bellen om dat praatje pot te houden. :lol: Eerste verdiend voor de scouting.

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Ik snap ook wel dat het voor verenigingen een mooi verdien model is. Maar om je leden te benaderen, vanuit de gegevens van je ledenadministratie is een wet afgesproken. Er moet toestemming worden gegeven. De een vind dat geen probleem en de ander wel. Sorry, ik vind het een probleem. Steun de vereniging van mijn zoon op een andere manier en dit wil ik niet. Dat andere er geen probleem tegen hebben om telefonisch lastig te worden gevallen, prima. We hebben nog steeds een wet die is ingevoerd. Administraties mogen niet zomaar op deze manier gebruikt worden. Tenzij er toestemming is gegeven...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door scontra »

Uw zoon is lid van en vereniging en u wordt nu door de vereniging benadert of u a.u.b loten zou willen kopen van de 'vriendenloterij'.
Als lid van de vereniging is het de vereniging toegestaan om u te benaderen, of u moet duidelijk kenbaar hebben gemaakt dat u dat niet wilt, behalve dan als uw zoontje op de e.o.a. wijze letsel zou oplopen tijdens het spelen van het spelletje.
Een deel van de opbrengst van de lotenverkoop komt ten goede aan de vereniging, waardoor de vereniging mogelijk geen contributieverhoging hoeft door te voeren.
U kunt simpelweg weigeren om loten te kopen en daar is de kous mee af.
Omdat u zich min of meer door de omstandigheid, het lidmaatschap van uw zoontje, voor het blok gezet voelde om toch maar loten te kopen bent u nu pissig op uzelf omdat u geen 'nee, dank u wel' durfde te zeggen.
Complottheorie of niet, ik denk toch van een 'niet' op alle loten die u heeft gekocht !

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

https://www.knhb.nl/kenniscentrum/white ... mee-houden

Zelfs de KNVB heeft hier wat over neergezet.
Maar mooi dat de discussie loskomt. Voor en tegen. Maar hoe gaan we de AVG dan interpreteren. Ik heb in ieder geval geen bericht van de vereniging gehad om toestemming te geven.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u werd niet door de loterij gebeld, maar door iemand van de vereniging. En die ereniging heeft dus helemaal niet het adressenbestand beschikbaar gesteld aan die loterij.

U werd dus niet benaderd via de vereniging, maar door de vereniging.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waar had u dan toestemming voor willen geven? U wordt gebeld door leden van de vereniging zelf, dat is bij mijn voetbalclub ook eens gedaan. Had u toestemming moeten geven om in de ledenadministratie opgenomen te worden? Nee, dat is gebeurd op het moment dat u lid bent geworden.

Er zijn verder geen gegevens doorverkocht, aangezien deze binnen de vereniging zijn gebleven.

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

https://www.knvb.nl/assist/assist-bestu ... ch/privacy

KNHB was in de vorige post en hier dan de KNVB. Die hebben ook een mening. Volgens mij sluiten die redelijk aan. Actief leden benaderen wat wel en wat niet verspreiden qua gegevens. Dit alles nog buiten AVG.

@ scontra Ik maak zelf wel uit of ik loten koop. Ik wil gewoonweg niet benaderd worden voor dergelijke verkoop en/of hierover gebeld worden.Dat er hier misschien mensen vanuit commercie reageren prachtig. Als ik iets wil bel ik zelf wel......

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kuklos »

bikkel12345 schreef:
10 mar 2019 23:28
https://www.knhb.nl/kenniscentrum/white ... mee-houden

Zelfs de KNVB heeft hier wat over neergezet.
KNHB. KNVB is voetbal, KNHB is hockey.

Maar nogmaals:
kuklos schreef:
10 mar 2019 22:17
Wat heeft dit met multilevel marketing te maken?

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik wil gewoonweg niet benaderd worden voor dergelijke verkoop en/of hierover gebeld worden
Eén (1) keer gebeld, en nog wel door de club van uw eigen zoon, en voor een goed doel ook nog eens, er zijn ergere zaken op de wereld........

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze kunnen beter gewoon de contributie verhogen.
Of valt dat ook verkeerd?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kuklos »

bikkel12345 schreef:
10 mar 2019 22:07
Wie kan hier nog meer wat aan doen om dergelijke praktijken tegen te houden.
JIJ, jij kan hier wat aan doen. Door actief te worden in de vereniging en te zorgen dat ze zoveel geld binnenhalen van sponsoren en uit kantine inkomsten dat ze die vriendenloterij niet nodig hebben.
De vraag die nog open blijft staan is of je bent gebeld door een medewerker van de Vriendenloterij (en zij dus daadwerkelijk de ledenbestanden van de vereniging hebben gehad) of dat je bent gebeld door leden van de club. In het eerste geval is er wellicht sprake van overtreding van de wet op de privacy, in het tweede geval niet.
bikkel12345 schreef:
10 mar 2019 23:10
Maar om je leden te benaderen, vanuit de gegevens van je ledenadministratie is een wet afgesproken.
Of mogen we dit lezen als uitleg dat je bent benaderd door de vereniging zelf?

Gesloten