LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon vraagt geen standen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
08 mar 2019 14:52
Op onbetaalde schulden verliest iedereen.
Het is maar hoe je er naar kijkt.
https://www.platform-investico.nl/dossi ... -schulden/
Volgens mij draait het hier niet om de verkoop van schulden, wat een heel andere discussie is, maar in de invordering ervan. Van het genoemde rijtje (incassobureau's, deurwaarders en rechtbanken) kunnen sowieso 2 van de 3 geen vorderingen kopen of verkopen.

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 mar 2019 14:57
Er schijnen deurwaarderskantoren te bestaan, die een kick-back fee overeenkomen in contracten met hun opdrachtgevers. Die opdrachtgevers (hier de energie leverancier) deelt dan mee in de opbrengsten van ambsthandelingen van de deurwaarder!
Klopt, dat is inderdaad de realiteit. Maar als je denkt dat een energiemaatschappij liever verdient aan een schuld via die kickbackfee dan dat hij de initiële factuur betaald ziet, heb je het volslagen mis. Want ondanks die kickbackfee kosten onbetaalde schulden de schuldeiser nog steeds klauwen vol geld.
16again schreef:
08 mar 2019 14:57
Wat m.i. niet meer is dan uit de hand gelopen marktwerking, veroorzaakt door privatisering van deze beroepsgroep.
De branche van gerechtsdeurwaarders is nooit geprivatiseerd.

Bubbleblower
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2009 13:44

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Bubbleblower »

Met de Gerechtsdeurwaarderswet van 15 juli 2001 werd marktwerking geïntroduceerd.
Hierdoor kregen opdrachtgevers veel macht en verloren gerechtsdeurwaarders hun onafhankelijkheid.
Sindsdien is het aantal uitwassen drastisch toegenomen, een citaat uit het rapport noblesse oblige;

"Het gaat om het halen van de targets die met de opdrachtgevers zijn afgesproken. De grote opdrachtgevers, waaronder het CJIB en de IBG, spelen de gerechtsdeurwaarders tegen elkaar uit. Zij gaan shoppen als de recovery rate, bijvoorbeeld door een in hun ogen al te terughoudende casu quo nobele beroepsuitoefening, tegenvalt. Met ethiek hoog in het vaandel blijkt het lastig om scherp te concurreren.
....Door de grotere kantoren wordt geboden op debiteurenportefeuilles, met retourprovisie. Een groot ambtelijk volume is daardoor steeds meer noodzakelijk: zoveel mogelijk exploten betekenen."

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 mar 2019 15:19
De branche van gerechtsdeurwaarders is nooit geprivatiseerd.
Geprivatiseerd misschien niet. Maar van origine behoorde de deurwaarder op een maatschappelijk verantwoorde manier de belangen van schuldeiser en schuldenaar te behartigen. Door bijvoorbeeld betalingsregeling te treffen , zonder onnodige beslagen etc.

Door de in 2001 geintroduceerde markwerking staan de inkomsten van de deurwaarder onder druk. En dan kun je als kantoor failliet gaan, of de grenzen van het toelaatbare opzoeken (dan wel overschrijden): extra ambtshandelingen uitvoeren om geld voor eigen kantoor en opdrachtgever binnen te harken. Dit ten koste van de schuldenaar.

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bubbleblower schreef:
09 mar 2019 00:13
Met de Gerechtsdeurwaarderswet van 15 juli 2001 werd marktwerking geïntroduceerd.
Hierdoor kregen opdrachtgevers veel macht en verloren gerechtsdeurwaarders hun onafhankelijkheid.
Sindsdien is het aantal uitwassen drastisch toegenomen
Klopt. Gelukkig laten diezelfde gerechtsdeurwaarders zien over zelfreinigend vermogen te beschikken. Want niet voor niets is de Verordening Grenzen Tariefmodellen Gerechtsdeurwaarders aangenomen, die zal binnen zeer korte tijd geïmplementeerd worden. Daarmee zijn de kickbackfees gelukkig verleden tijd.

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 mar 2019 07:41
Moneyman schreef:
08 mar 2019 15:19
De branche van gerechtsdeurwaarders is nooit geprivatiseerd.
Geprivatiseerd misschien niet. Maar van origine behoorde de deurwaarder op een maatschappelijk verantwoorde manier de belangen van schuldeiser en schuldenaar te behartigen. Door bijvoorbeeld betalingsregeling te treffen , zonder onnodige beslagen etc.

Door de in 2001 geintroduceerde markwerking staan de inkomsten van de deurwaarder onder druk. En dan kun je als kantoor failliet gaan, of de grenzen van het toelaatbare opzoeken (dan wel overschrijden): extra ambtshandelingen uitvoeren om geld voor eigen kantoor en opdrachtgever binnen te harken. Dit ten koste van de schuldenaar.
Dat wat van origine gold, geldt nu gelukkig nog steeds onverkort. De marktwerking is ook niet in 2001 geïntroduceerd: die was er altijd al. Alleen omdat het op kleinere, lokale schaal was, viel dat minder op. Er is, in tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt, in die zin niets nieuws onder de zon.

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Actueel, deze discussie: vandaag op FTM:
Voorzitter KBvG: ‘Marktwerking voor gerechtsdeurwaarders is doorgeslagen’
Aan de uitwassen bij schuldinning door marktwerking moet een einde komen, vindt Wilbert van de Donk. De voorzitter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders wil intern schoon schip maken, maar hij wijst ook met de vinger naar de overheid: ‘Hoe groter de opdrachtgever, hoe minder interesse in dossiers.’
https://www.ftm.nl/artikelen/van-de-don ... ource=mail

Bubbleblower
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2009 13:44

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Bubbleblower »

Die LAVG uit bovenstaand artikel is dus de papierfabriek, die je namens bedrijven als NUON en Ziggo besteelt.

De KBvG en haar voorzitter zijn al net zo min te vertrouwen, zoals een ander recent artikel van FTM duidelijk maakte;

"Als deurwaarders de wet overtreden, helpt de eigen beroepsorganisatie graag een handje mee"
https://www.ftm.nl/artikelen/beroepsorg ... ng?share=1


Wie kan ondertussen uitleggen waarom energiebedrijven bij een overstap zo vaak van te hoge meterstanden uitgaan, zelfs als je ze keurig hebt doorgegeven? Dat kan de nieuwe leverancier gauw honderden euro's kosten, het is onlogisch dat ze dat doen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er is ook voor niemand voordeel om de verkeerde standen te gebruiken. Het moet toch aansluiten en betaald worden. Ik geef nooit iets door. Elk jaar klopt het precies. Ook verhogingen per 1 januari bij belastingveranderingen worden volautomatisch door de slimme meter geregeld. Dan hoeven ze niet te schatten.

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bubbleblower schreef:
11 mar 2019 11:50
De KBvG en haar voorzitter zijn al net zo min te vertrouwen, zoals een ander recent artikel van FTM duidelijk maakte;

"Als deurwaarders de wet overtreden, helpt de eigen beroepsorganisatie graag een handje mee"
https://www.ftm.nl/artikelen/beroepsorg ... ng?share=1
Tussen "duidelijk maken" en "bewijzen" zit gelukkig een wereld van verschil. Zeker bij een platform als FTM, die niet per sé gebaat is bij expliciete waarheidsvinding. De conclusie dat er sprake zou zijn van onbetrouwbaarheid zijdens het bestuur van de KBvG en haar voorzitter is niet op feiten gebaseerd - integendeel, die is evident onjuist.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door moederslink »

sephora30 schreef:
05 mar 2019 12:49
.........maar aangezien ik niks fout heb gedaan, ga ik er vanuit dat ik het bedrag niet hoef te betalen.
Lijkt mij een goed idee om even contact op te nemen met het juridisch loket, aangezien Nuon net heeft gezegd dat er nog steeds geen schot in de zaak zit.
En Sephora30.....wat zei het JL en zit er nu al schot in de zaak? 8)

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door sephora30 »

grun schreef:
05 mar 2019 14:39
U stapt niet toevallig over terwijl het contract van Essent nog niet afgelopen was? Zal wel niet, maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid om het uit te sluiten. Zo ja, dan zou een gedeelte van de 220 euro bestemd kunnen zijn als boete.
Nee, het gaat echt om de meterstanden die geschat zijn.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lady1234 schreef:
07 mar 2019 18:59
Bubbleblower schreef:
07 mar 2019 18:13
Niet alleen NUON stuurt meterstanden mails die nooit aankomen, kennelijk is dat de nieuwste rage.
Of Lady1234 gelijk krijgt zal nog moeten blijken, hoe wil je afdwingen dat zij de volgende keer wel om de meterstanden vragen?

Heel vaak gaat het mis bij een overstap en dan moet je altijd veel te veel betalen.
Dat is vreemd, want de nieuwe leverancier moet de oude leverancier dan betalen voor energie die niet geleverd is, ze zijn zo een dief van hun eigen portemonnee. Dus what's the catch?
Nooit enig probleem gehad bij overstappen met de meterstanden. Maar de Ts heeft ook helemaal geen probleem.of ze nou aan Essent betaalt of aan Nuon, komt allemaal vanzelf goed.
Nou, 1,5 maand na mijn jaarrekening even 220 euro aftikken, terwijl ik zuinig doe om te voorkomen dat ik moet bijbetalen, is zeker wel een probleem voor mij. Ik heb dat geld niet zomaar even.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vraag een betalingsregeling.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lady1234 schreef:
08 mar 2019 15:06
Ja, “mooie” verhalen. Maar hier moet de Ts gewoon betalen en als dat niet gebeurt uit eigenwijzigheid, zijnde extra kosten volkomen eigen schuld.
Nou blijkbaar niet, want Essent heeft de incassokosten ingetrokken. Ik heb nu een betalingsregeling getroffen met Essent, aangezien Nuon constant hetzelfde blijft vragen, nl de meterstanden van 15 December 2018.

En die zijn er nu juist niet, daar gaat het hele probleem om.

Kortom, er zit nog steeds geen schot in bij Nuon :roll:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lady1234 schreef:
22 mar 2019 20:46
Vraag een betalingsregeling.
Ja, van ellende maar gedaan, maar daar gaat de zaak natuurlijk niet over. Ik word onnodig op kosten gejaagd, door een fout van Nuon.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als die meterstanden veel te hoog geschat zijn,kunt u dus het maandbedrag bij Nuon naar beneden laten zetten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door moederslink »

Vooropgesteld : ik beslist geen fan ben van die grote jongens in Energieland!
En NUON , zoals u zegt , heeft geen mail gestuurd waarin u om de standen werd gevraagd en zit hierin dus fout.

Wat ik mis in uw verhaal is toch uw eigen verantwoordelijkheid , u kunt ook zelf inloggen in het NUON portaal en zelf actief in dit overstapproces acteren.
Ik lees niet dat u toegeeft dat u daarin ook zelf nalatig bent geweest of laks heeft gewacht op die mail van NUON .
U zegt alleen steeds maar opnieuw dat ( alleen ) NUON fout is.
Wat er ook geklungeld is en wordt bij die energieboeren , u heeft toch ook zelf hierin een rol ?
Het zijn uw standen, het gaat om uw verbruik en uw geld !

Wij stappen bijna ieder jaar probleemloos over , maar ik houd dat proces ook zeker zelf goed in de gaten ,
juist omdat er soms nogal gehannest wordt of kan worden.
En krijg ik geen mail dan stuur ik deze zelf wel met de juiste standen. :wink:

NB : ik werk niet bij NUON :mrgreen:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lady1234 schreef:
22 mar 2019 21:13
Maar als die meterstanden veel te hoog geschat zijn,kunt u dus het maandbedrag bij Nuon naar beneden laten zetten.
Je blijft doordrammen, maar mist het punt, dus ik laat het even hierbij als je het niet erg vindt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Nuon vraagt geen standen

Ongelezen bericht door sephora30 »

moederslink schreef:
22 mar 2019 21:24
Vooropgesteld : ik beslist geen fan ben van die grote jongens in Energieland!
En NUON , zoals u zegt , heeft geen mail gestuurd waarin u om de standen werd gevraagd en zit hierin dus fout.

Wat ik mis in uw verhaal is toch uw eigen verantwoordelijkheid , u kunt ook zelf inloggen in het NUON portaal en zelf actief in dit overstapproces acteren.
Ik lees niet dat u toegeeft dat u daarin ook zelf nalatig bent geweest of laks heeft gewacht op die mail van NUON .
U zegt alleen steeds maar opnieuw dat ( alleen ) NUON fout is.
Wat er ook geklungeld is en wordt bij die energieboeren , u heeft toch ook zelf hierin een rol ?
Het zijn uw standen, het gaat om uw verbruik en uw geld !

Wij stappen bijna ieder jaar probleemloos over , maar ik houd dat proces ook zeker zelf goed in de gaten ,
juist omdat er soms nogal gehannest wordt of kan worden.
En krijg ik geen mail dan stuur ik deze zelf wel met de juiste standen. :wink:

NB : ik werk niet bij NUON :mrgreen:
Waarom zou ik als een waakhond moeten fungeren als zij zich niet aan hun eigen ontworpen regels houden. Beetje de wereld omkeren, of zij moeten mij gaan betalen om hun werk te doen :mrgreen:

Gesloten