LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
11 mar 2019 13:38
Als je niet door een vereniging waar een gezinslid lid van is gebeld wil worden, dan moet je eenvoudig weg je telefoonnummer niet verstrekken, of van te voren duidelijk aangegeven wanneer en waarvoor je wel gebeld mag/moet worden.
Draai je hier geen zaken om?
Een gerechtvaardigd doel voor het registreren van telefoonnummer is bijvoorbeeld voor het doorgeven van afgelastingen , of als noodnummer bij zware blessures. Indien sporter buiten bewustzijn raakt, kan nog naar thuisfront worden gebeld.

Het is juist aan de sportclub om toestemming te vragen om nummer voor commeciele doeleinden te gebruiken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door moederslink »

Is het niet met alles zo?
Je kunt ook door de school van je kind benaderd worden om lootjes te verkopen of oliebollen af te nemen vd plaatselijke bakker ,
je kunt gebeld worden door wat voor vereniging dan ook waar je lid van bent om iets te werven of te (ver)kopen of te flyeren voor een goed doel .
Ze hebben jouw gegevens, adressen en telefoonnummers en eventueel emailadressen.
Wanneer je zo strikt vasthoudt aan je persoonsgegevens , moet je van te voren dan maar kenbaar maken dat je nooit en nergens ooit voor benaderd wenst te worden of ze nergens achterlaten en dat is dus simpel gezegd niet realistisch.
Of je doet een beroep op je recht op verwijdering van je gegevens .

Ik begrijp werkelijk niet wat het grote probleem nu is en men zou hierin niet zo door moeten slaan .
Als deze voetbalvereniging al in strijd heeft gehandeld met de AVG , dan is het m.i. toch niet zo.n wereldramp?


Men gooit wel van alles op FB , internet etc etc en als een vereniging gebruik maakt vh ledenbestand is Leiden in last.
Klap ze er dan nu maar mee om de oren als je wilt en dan kunnen ze het e.e.a in de vlg vergadering in de notulen vastleggen. :mrgreen:

Klaar , volgende probleem .......

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Telefoonangst wordt dat genoemd. En dan ook nog geen naam op het display, geen foto. Heel ernstig.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met de AVG heeft het weinig te maken denk ik; alle verenigingen waarvan ik lid ben mogen me gewoon bellen of mailen aangaande verenigingszaken.

Dat neemt niet weg dat ik deze manier van geldklopperij door de niet-mijn-Vriendenloterij nogal onsympathiek vind.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
11 mar 2019 18:49
Met de AVG heeft het weinig te maken denk ik; alle verenigingen waarvan ik lid ben mogen me gewoon bellen of mailen aangaande verenigingszaken.
Waarom denk je dat?
Verstrekte/verwerkte persoonsgegevens worden voor een doel gebruikt, dat niet nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst. En wellicht zonder voorafgaande toestemming.

Ik zou ook geen probleem hebben met gebeld worden, maar de AVG blijft dan natuurlijk wel van kracht

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hanteert eigen criteria die niet gebaseerd zijn op de AVG.

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom dit (onder de AVG) gewoon mag. Bijvoorbeeld:
- er is een gerechtvaardigd doel (en je kunt prima beredeneren dat de financiele huishouding van de vereniging dat is);
- er is toestemming gegeven;
- de ALV heeft toestemming gegeven;
- enz.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

De financiele huishouding van de vereniging gaat natuurlijk niet boven de AVG, dat argument snijdt geen hout. TS heeft telefoonnummer niet verstrekt om mee te doen aan allerlei geld-werf acties.

Als TS toestemming gegeven heeft , dan mag dit , helder.

De ALV kan besluiten mee te doen aan een dergelijke actie.......maar wel binnen de grenzen van de AVG. Het is en blijft aan individuele leden om toestemming te geven om hier benaderd voor te worden.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, dan moet die vereniging, dus vrijwilligers, eerst een hoop moeite gaan doen, om te vragen, of ze mogen bellen om iets te vragen.

Schiet allemaal lekker op.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 mar 2019 22:50
De financiële huishouding van de vereniging gaat natuurlijk niet boven de AVG, dat argument snijdt geen hout. TS heeft telefoonnummer niet verstrekt om mee te doen aan allerlei geld-werf acties.
Je leest verkeerd of mist het punt. Het punt is dat die financiële huishouding een gerechtvaardigd belang kan zijn en dus volledig in lijn met de AVG kan zijn. Er is dus geen sprake van "gaan boven".
16again schreef:
11 mar 2019 22:50
De ALV kan besluiten mee te doen aan een dergelijke actie.......maar wel binnen de grenzen van de AVG. Het is en blijft aan individuele leden om toestemming te geven om hier benaderd voor te worden.
Er is dan helemaal geen sprake van over de grenzen van de AVG heengaan. Een besluit van de ALV kan gewoon voor een AVG-conforme situatie zorgen. Je steeds herhaalde argument dat een en ander uitsluitend met individuele toestemming zou kunnen, heb je nog altijd niet onderbouwd.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

De klant van de sportclub heeft die gegevens met een specifiek doel verstrekt: afgelasting doorgeven , noodoproep etc.
Deze gegevens zijn door TS verstrekt om overeenkomst uit te kunnen voeren. Betaling <-> sporten

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... nsgegevens
Gronden voor verstrekking
Naast de algemene regel van verenigbaarheid geldt dat het verstrekken van gegevens gebaseerd moet zijn op een van de 6 grondslagen uit artikel 6 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In plaats van 'grondslagen' wordt ook wel de term 'gronden' gebruikt. De 6 grondslagen zijn:
-toestemming van de betrokkene;
-uitvoeren van een overeenkomst;
-wettelijke verplichting;
-vitaal belang van de betrokkene;
-uitvoeren van een publiekrechtelijke taak;
-gerechtvaardigd belang van de organisatie (deze grond geldt niet voor overheidsinstanties als zij persoonsgegevens verwerken in het kader van uitoefening van hun taken).
Gerechtvaardigd belang: er is natuurlijk een ledenadministratie nodig binnen de sportclub.
Het aanbieden van deelname aan loterijen is echter geen noodzakelijke activiteit, om leden te kunnen laten sporten. Het adres bestand mag volgens de AVG dan niet daarvoor worden gebruikt.

Voor het voortbestaan van de club kan het een belang zijn om geld binnen te harken met loterijen. Maar dan wordt het eigen belang van de club boven het belang gesteld van personen waar gegevens van worden verwerkt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
12 mar 2019 10:04


Voor het voortbestaan van de club kan het een belang zijn om geld binnen te harken met loterijen. Maar dan wordt het eigen belang van de club boven het belang gesteld van personen waar gegevens van worden verwerkt.
De club doet dit juist in het belang van de verenigingsleden.
Zonder voldoende inkomsten is er (blijkbaar) geen bestaansmogelijkheid meer voor de vereniging en hebben de verenigingsleden uiteindelijk het nakijken !
Of de verenigingsleden moeten ruimhartig in hun buidel tasten om hun vereniging boven water te houden, maar het benaderen met die vraag, al dan niet telefonisch, zal ook weer de nodige weerstand bij verenigingsleden oproepen.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De vereniging mag de leden vast wel bellen om extra geld binnen te harken. Dat de niet-mijn-Vriendenloterij een achterdeurtje gebruikt om met "peer pressure" haar eigen omzet te vergroten, vind ik onsmakelijk.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
12 mar 2019 10:04
De klant van de sportclub heeft die gegevens met een specifiek doel verstrekt: afgelasting doorgeven , noodoproep etc. Deze gegevens zijn door TS verstrekt om overeenkomst uit te kunnen voeren. Betaling <-> sporten
Aannames. Je hebt geen idee wat er in het aanmeldformulier en eventuele bijlagen van deze vereniging staat. Jouw genoemde specifieke doel is niet gebaseerd op feiten.
16again schreef:
12 mar 2019 10:04
Gerechtvaardigd belang: er is natuurlijk een ledenadministratie nodig binnen de sportclub. Het aanbieden van deelname aan loterijen is echter geen noodzakelijke activiteit, om leden te kunnen laten sporten. Het adres bestand mag volgens de AVG dan niet daarvoor worden gebruikt.

Voor het voortbestaan van de club kan het een belang zijn om geld binnen te harken met loterijen. Maar dan wordt het eigen belang van de club boven het belang gesteld van personen waar gegevens van worden verwerkt.
je miskent nog steeds dat het binnenhalen van financiën bij uitstek ook juist de leden zélf aangaat. Hoezo, "het eigen belang gaat voor het belang van de leden"? Die zijn niet op deze manier te scheiden.
Erthanax schreef:
12 mar 2019 11:58
De vereniging mag de leden vast wel bellen om extra geld binnen te harken. Dat de niet-mijn-Vriendenloterij een achterdeurtje gebruikt om met "peer pressure" haar eigen omzet te vergroten, vind ik onsmakelijk.
Maar het is niet de vriendenloterij die belt, maar de vereniging zelf. Er wordt dus geen achterdeurtje gebruikt.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is inderdaad geen achterdeurtje van de AVG, maar van fatsoenlijk zakendoen: De niet-mijn-Vriendenloterij laat de vereniging bellen en stelt daartoe ook nog alle middelen beschikbaar, om de leden door peer pressure te bewegen een abonnement te nemen op die niet-mijn-Vriendenloterij.

Dat het wettelijk is toegestaan geloof ik best, de niet-mijn-Vriendenloterij krijgt immers alleen de gegevens van de verenigingsleden die een abonnement nemen. Ze laten een ander het vuile werk opknappen op een manier die weigeren voor veel mensen lastiger maakt. Ik vind die manier van omzet vergroten niet kies.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet kies, maar de club wordt wel gesponsord, onafhankelijk van het aantal nieuwe lotenkopers. Ook wat waard.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
12 mar 2019 16:16
16again schreef:
12 mar 2019 10:04
De klant van de sportclub heeft die gegevens met een specifiek doel verstrekt: afgelasting doorgeven , noodoproep etc. Deze gegevens zijn door TS verstrekt om overeenkomst uit te kunnen voeren. Betaling <-> sporten
Aannames. Je hebt geen idee wat er in het aanmeldformulier en eventuele bijlagen van deze vereniging staat. Jouw genoemde specifieke doel is niet gebaseerd op feiten.
Niet op feiten, wel op een logische aanname waar de gegevens voor nodig zijn. Er is een overeenkomst gesloten om te sporten. Niet om als sponsor benaderd te worden.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die “logische aanname” is nu juist niet per sé logisch, omdat ook het rondkrijgen van de financiën een vrij relevante kerntaak van de vereniging is.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
12 mar 2019 16:53
Ik vind die manier van omzet vergroten niet kies.
Ik snap je punt, maar onderschrijf ‘m niet volledig. De afweging tussen het algehele financiele gelang en de “overlast” van een enkel telefoontje vind ik doorslaan in het voordeel van het algehele belang. Uiteraard mits een en ander goed afgedekt is, en er niet iedere week gebeld wordt :wink:

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
13 mar 2019 07:42
Die “logische aanname” is nu juist niet per sé logisch, omdat ook het rondkrijgen van de financiën een vrij relevante kerntaak van de vereniging is.
Maar een belang van de vereniging (en wellicht indirect voor de leden), is niet zomaar een gerechtvaardigd belang in de geest van de AVG.

In het algemeen is er altijd wel iemand die er belang bij heeft een adressenbestand te verkopen, maar dat is volgens de AVG natuurlijk geen gerechtvaardigd belang.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kuklos »

De forumleden blijven door bakkeleien, maar TS reageert niet meer.

Gesloten