LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
13 mar 2019 08:42
Moneyman schreef:
13 mar 2019 07:42
Die “logische aanname” is nu juist niet per sé logisch, omdat ook het rondkrijgen van de financiën een vrij relevante kerntaak van de vereniging is.
Maar een belang van de vereniging (en wellicht indirect voor de leden), is niet zomaar een gerechtvaardigd belang in de geest van de AVG.

In het algemeen is er altijd wel iemand die er belang bij heeft een adressenbestand te verkopen, maar dat is volgens de AVG natuurlijk geen gerechtvaardigd belang.
Maar het adressenbestand wordt niet verkocht, omdat het binnen de vereniging blijft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
12 mar 2019 19:12
Moneyman schreef:
12 mar 2019 16:16
16again schreef:
12 mar 2019 10:04
De klant van de sportclub heeft die gegevens met een specifiek doel verstrekt: afgelasting doorgeven , noodoproep etc. Deze gegevens zijn door TS verstrekt om overeenkomst uit te kunnen voeren. Betaling <-> sporten
Aannames. Je hebt geen idee wat er in het aanmeldformulier en eventuele bijlagen van deze vereniging staat. Jouw genoemde specifieke doel is niet gebaseerd op feiten.
Niet op feiten, wel op een logische aanname waar de gegevens voor nodig zijn. Er is een overeenkomst gesloten om te sporten. Niet om als sponsor benaderd te worden.
Er is een overeenkomst gesloten om de vereniging te steunen en daarbij gebruik te kunnen maken van de 'diensten' van de vereniging. Het is niet puur een zakelijke overeenkomst waarbij je als klant een x-aantal wedstrijden en trainingen afneemt. Dat zijn feitelijk twee heel verschillende zaken.

Je ziet ook bijvoorbeeld bij perikelen over mogelijke fusies of het opheffen van een vereniging dat voor veel mensen een vereniging veel meer is dan een 'organisatie die sportactiviteiten aanbiedt'. Ook wordt er vaak bij het aangaan van het lidmaatschap al aangegeven dat de gegevens gebruikt kunnen worden voor bepaalde acties (zoals bv ook de grote club actie) die nodig zijn voor het ook op lange termijn laten voortbestaan van de vereniging.

Ik ben het ermee eens dat zulke acties sterk schurken tegen de grens van wat nog kan en mag, maar ik denk dat het nog binnen de grens valt van wat er toegestaan is. Mede omdat het niet zo is dat de lidmaatschapsgegevens naar de Vriendenloterij gaan, maar dat de leden zelf andere leden bellen. De loterij heeft dus bij voorbaat geen idee wie gebeld zal gaan worden en heeft daar ook geen invloed op. (Daar komt bij dat ik toch aanneem dat de loterij van tevoren goed de AVG-regels heeft bekeken en onderzocht...)

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
13 mar 2019 08:42
In het algemeen is er altijd wel iemand die er belang bij heeft een adressenbestand te verkopen, maar dat is volgens de AVG natuurlijk geen gerechtvaardigd belang.
Dat is ook niet wat ik zeg. Jouw voorbeeld behelst geen belang van de verenigingsleden, terwijl dat in de casus van dit topic evident wél het geval is. Los daarvan is het verkopen van adresgegevens aan derden natuurlijk onvergelijkbaar met wat er hier daadwerkelijk gebeurt.

Maar goed, ik geloof het verder wel met deze discussie. Ik zie dat Kweenie een en ander goed samengevat heeft, in lijn met hoe ik erin sta. Daar laat ik het maar bij.

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Mooi hier, zoveel mensen, zoveel meningen. Is goed om te lezen dat er voor en tegenstanders zijn. Heb wel het idee dat sommige mensen hier vanuit commercieel doel reageren dan vanuit bepalingen van de AVG.

Als eerst.
Ik heb nooit toestemming gegeven aan de vereniging om de aanmeldgegevens te gebruiken voor commerciële doeleinden. Dit staat overigens ook niet in het aanmeldformulier. Ook na de invoering van de AVG is er nooit afzonderlijk toestemming gevraagd. Ik heb deze gegevens doorgegeven voor alles rondom de voetbal en niet voor commerciële doeleinden. Later heb ik dit aangegeven bij de ledenadministratie, maar zij gaf aan dat haar registratieprogramma niet geschikt is om mij af te melden voor dergelijke acties. Zij zou dit bij het bestuur aangeven, maar daar heb ik niets meer over gehoord.

Het gaat mij echt om het gebruik van de gegevens uit de ledenadministratie voor de verkoop van diensten. Of dit door leden van de vereniging wordt gedaan of wordt doorgegeven aan een organisatie is mijn inziens hetzelfde.
Op de site van de vriendenloterij staat eigenlijk hetzelfde:

“U kunt een VriendenLoterij belactie organiseren om uw structurele financiële steun uit te breiden. Tijdens een VriendenLoterij belactie bellen leden van uw club of verenging andere clubleden en hun aanhang met de oproep mee te spelen met de VriendenLoterij”. Hoe komen ze dan aan de gegevens om leden te bellen. Uit een administratie. Wat is daar op van toepassing....

Er staat nu Vriendenloterij. Het zou straks zo maar zo kunnen zijn dat telecombedrijven, verzekeraars of stroomleveranciers hier mogelijkheden in zien en klantwerving op eenzelfde manier gaan doen. Dit over de rug van armlastige verenigingen.

Vooropgesteld. Ik steun de vereniging van mijn zoon op veel manieren vanuit vrijwilligerswerk. Daar hebben wij er gelukkig veel van. Ook zonder deze mensen kunnen verenigingen niet. Natuurlijk financieel hebben verenigingen het zwaar en heb daar alle begrip voor, maar ik ben van mening dat dit niet de manier is.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi hier, zoveel mensen, zoveel meningen. Is goed om te lezen dat er voor en tegenstanders zijn. Heb wel het idee dat sommige mensen hier vanuit commercieel doel reageren dan vanuit bepalingen van de AVG.

Uiteraard hebben we hier een commercieel doel voor ogen. Allemaal medewerkers van de Vriendenloterij. :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat mij echt om het gebruik van de gegevens uit de ledenadministratie voor de verkoop van diensten. Of dit door leden van de vereniging wordt gedaan of wordt doorgegeven aan een organisatie is mijn inziens hetzelfde.
Dat is nu juist wél een groot verschil in deze kwestie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dit soort acties kan ook boze leden opleveren en leden verlies kan een ramp zijn.

Mensen die niet met dit soort loterijen lastig gevallen willen worden kunnen naar andere gaan waar ze dit niet doen.
Dan is het snel over, dreigen met volgende keer overlopen en ze moeten een lijst maken wie ze wel en niet mogen bellen en dan
is deze vrienden meer vijanden loterij!

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kuklos »

bikkel12345 schreef:
13 mar 2019 12:11
Heb wel het idee dat sommige mensen hier vanuit commercieel doel reageren dan vanuit bepalingen van de AVG.
Goed gezien. Zo werk ik zelf bijvoorbeeld voor de vriendenloterij, maar ook voor alle energiemaatschappijen, alle verzekeraars en alle banken en nog wel wat meer bedrijven die straks allemaal via de voetbalclub van jouw zoon onze diensten aan je gaan slijten. :roll:
bikkel12345 schreef:
13 mar 2019 12:11
Het gaat mij echt om het gebruik van de gegevens uit de ledenadministratie voor de verkoop van diensten. Of dit door leden van de vereniging wordt gedaan of wordt doorgegeven aan een organisatie is mijn inziens hetzelfde.
Dit is juist het punt waar het om draait.

bikkel12345 schreef:
13 mar 2019 12:11
Er staat nu Vriendenloterij. Het zou straks zo maar zo kunnen zijn dat telecombedrijven, verzekeraars of stroomleveranciers hier mogelijkheden in zien en klantwerving op eenzelfde manier gaan doen. Dit over de rug van armlastige verenigingen.
En die vrees baseer je op .... ?
Je klaagt weer heel erg veel, maar zoals al door meerderen aangegeven, doe zelf eens iets. Zorg dat jullie vereniging genoeg geld heeft, bijvoorbeeld door sponsoren binnen te halen.
Maar doe op zijn minst een voorstel hoe verenigingen het op zouden moeten lossen als ze te weinig inkomsten hebben. Alleen maar klagen is zo makkelijk.

bikkel12345 schreef:
13 mar 2019 12:11
.....maar ik ben van mening dat dit niet de manier is.
En wat is dan wel de manier?

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
13 mar 2019 13:34
bikkel12345 schreef:
13 mar 2019 12:11
Heb wel het idee dat sommige mensen hier vanuit commercieel doel reageren dan vanuit bepalingen van de AVG.
Goed gezien. Zo werk ik zelf bijvoorbeeld voor de vriendenloterij, maar ook voor alle energiemaatschappijen, alle verzekeraars en alle banken en nog wel wat meer bedrijven die straks allemaal via de voetbalclub van jouw zoon onze diensten aan je gaan slijten. :roll:
Ben ik de enige die de zin van Bikkel12345 wel snapt? Uiteraard claimt hij niet dat reageerders werkzaam zijn bij welk bedrijf dan ook.
Bikkel12345 bedoelt m.i. dat er gereageerd wordt voornamelijk vanuit het standpunt van de sportclub om zaken goed te praten, en de kwestie wordt nauwelijks getoetst aan de AVG regelgeving.


Even op de site van mijn oude amateur voetbal club rondgeneust. Dit vind ik in de privacy policy:
Verwerking van persoonsgegevens van Klanten (leden) of leveranciers
Persoonsgegevens van onze leden worden door xxxxxxxx verwerkt ten behoeve van de volgende doelstelling(en):
– Administratieve doeleinde;
– Sponsor- en leverancierscontracten
– Communicatie over uitnodigingen of activiteiten.
Grondslag voor deze persoonsgegevens is:
– Lidmaatschap bij voetbalvereniging xxxxxxx

Bij dat "Sponsor- en leverancierscontracten" heb ik toch zo mijn bedenkingen. Het aantal leden doorgeven, om zo een inschatting te maken voor het aantal kijkers naar het reclame bord? Prima !

Maar leden benaderen als ware het een tupperware-meeting gaat me echt te ver.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat het jou te ver gaat betekent nog niet automatisch dat het niet toegestaan is. In hoeverre is het principieel anders dan, bijvoorbeeld, het gebruiken van het adressenbestand om de boekjes voor de grote clubactie rond te brengen? Ik begrijp best dat het anders 'voelt'. Maar is het in essentie wel echt anders?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De niet-mijn-Vriendenloterij werkt met een abonnement, de Grote Clubactie met eenmalige loten, dacht ik.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

#16again

Wat nou “zaken goed praten”.

Ik heb helemaal niets met die loterij of wat voor loterij dan ook. Maar als een vereniging extra geld kan vergaren door gesponsord te worden doordat de leden een uurtje bellen, waarbij zelfs in het geval van de scouting ook nog de telefoonkosten vergoed werden, zo der verdere voorwaarden, heeft dat helemaal niets met commercieel te maken.

Ze kunnen ook statiegeld flessen op gaan halen in de buurt, of “heitjes voor een karweitje” verrichten.

Maar die vereniging kan ook het lidmaatschapsgeld verdubbelen. Kies maar.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zou bijna in tranen uit barsten door al die verhalen hier over in nood verkerende verenigingen. Vind het maar een triest gebeuren als verenigingen blijkbaar niet zo creatief zijn om andere wegen te vinden om meer inkomsten te genereren. Lekker kiezen voor de makkelijkste optie, je laten gebruiken door de Vriendenloterij.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De makkelijkste weg is de maandelijkse bijdrage verhogen. Hier wordt de Vriendenloterij gebruikt om geld binnen te halen.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
13 mar 2019 15:22
De makkelijkste weg is de maandelijkse bijdrage verhogen. Hier wordt de Vriendenloterij gebruikt om geld binnen te halen.

Dat vind ik dan heel wat netter dan je laten manipuleren en mensen lastig vallen met je gebedel. Zou voor mij direct aanleiding zijn mijn lidmaatschap op te zeggen. Maar contributie verhogen doen ze toch wel, levert alleen niet zoveel op als die Vriendenloterij.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja en dan krijg je weer dat minima het zich niet kunnen veroorloven hun kinderen op een club te doen.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
13 mar 2019 15:09
#16again

Wat nou “zaken goed praten”.

Ik heb helemaal niets met die loterij of wat voor loterij dan ook. Maar als een vereniging extra geld kan vergaren door gesponsord te worden doordat de leden een uurtje bellen, waarbij zelfs in het geval van de scouting ook nog de telefoonkosten vergoed werden, zo der verdere voorwaarden, heeft dat helemaal niets met commercieel te maken.
Je focus ligt weer op de vereniging. Die adresgegevens zijn simpelweg niet verstrekt om benaderd te worden voor commerciele - dan wel club belangen. Ik hoor amper een argument waarom dit mag volgens de AVG.

Prima om als club acties houden om extra geld te genereren. Maar zet dit dan in de weekbrief, of hang iets op in de kantine.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
13 mar 2019 17:26

Prima om als club acties houden om extra geld te genereren. Maar zet dit dan in de weekbrief, of hang iets op in de kantine.
Ik zei al: " het moet verdulleme bij de eerstvolgende ledenvergadering in de notulen genoteerd worden " ....
En in het clubblad..... voor alle ( toekomstige ) leden ... :D

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Deze moord op de AVG moet zwaar bestraft worden. :lol:

Heeft zoon ook niet gezegd dat die actie gehouden zou worden?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
13 mar 2019 17:26
Lady1234 schreef:
13 mar 2019 15:09
#16again

Wat nou “zaken goed praten”.

Ik heb helemaal niets met die loterij of wat voor loterij dan ook. Maar als een vereniging extra geld kan vergaren door gesponsord te worden doordat de leden een uurtje bellen, waarbij zelfs in het geval van de scouting ook nog de telefoonkosten vergoed werden, zo der verdere voorwaarden, heeft dat helemaal niets met commercieel te maken.
Je focus ligt weer op de vereniging. Die adresgegevens zijn simpelweg niet verstrekt om benaderd te worden voor commerciele - dan wel club belangen. Ik hoor amper een argument waarom dit mag volgens de AVG.

Prima om als club acties houden om extra geld te genereren. Maar zet dit dan in de weekbrief, of hang iets op in de kantine.
En volgens mij wachten er nog een aantal mensen op een reden waarom dit niet zou mogen volgens de AVG, maar ook deze is nog niet gegeven. En volgens mij zegt de AVG niet wat wel mag, maar juist wat niet mag. Dus zijn de personen die zeggen dat dit in strijd is met AVG aan zet om dit te bewijzen. De personen die zeggen dat dit niet in strijd is met de AVG kunnen namelijk de AVG hier niet voor gebruiken, omdat dit er niet in staat.

Gesloten