LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Erikcv
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2019 01:18

Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Erikcv »

Hallo allemaal,

Ik heb een auto, de dagwaarde volgens de ANWB is 1900 euro.
Volgens mijn verzekering zelfs nog lager heb een ongeluk gehad met de auto ( deuk en kras) en zou de reparatie met 1000 euro de auto total los verklaard worden.
Volgens de garage zelfs maar 750 euro wegens de gebreken/krassen/deuken/roest/

Nu heb ik geen kwijtschelding gekregen wegens mijn auto, deze zou teveel waard zijn. Dus boven de 2200.
Ik mocht in beroep gaan en dan zouden ze het nogmaals bekijken.
Ik heb een uitdraai van de ANWB, een brief van de verzekering én een brief van de garage en ze mochten hun zelfs bellen voor meer info, zo ook mijn verzekering.

Mijn beroep werd afgewezen de waarde was te hoog van de auto. op mijn vraag hoe ze dan aan die waarde kwamen dacht ik ze maken een geintje.

Ze kijken op Markplaats wat er voor deze auto's gevraagd wordt en dat zou ik dan ook kunnen krijgen. Dit kan toch niet op deze manier.
Iedereen weet dat men op MP etc veel meer vraagt omdat er altijd flink gehandeld wordt. De ANWB, Verzekering en garage zijn verbijsterd.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door rvjapio »

Maak ze maar duidelijk dat een inkoopprijs idealiter een derde is van de verkoopprijs. Uw auto is dus hoogstens 750 waard.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, primair is het de gemeente die de normen bepaalt en beslist hoe die geïnterpreteerd moeten worden. Kwijtschelding is immers een gunst. Als je van mening bent dat er onjuist geoordeeld wordt, zou je kunnen kijken of er een gemeentelijke ombudsman is, of je lokale politieke connecties aanspreken.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Kennelijk gaat het ze om de waarde die je als koper betaalt. Niet wat je ervoor krijgt als je hem verkoopt. En wat ze kennelijk niet beseffen is dat veel 'verkopers' hoog inzetten in de hoop dat iemand er in trapt. Wat dus maar hoogst zelden gebeurt, als je op MP adverteert is 95% van de reacties van handelaren die de helft van de vraagprijs bieden, en als ze mogen komen kijken, krijg je iets meer dan de sloopprijs. De een na de ander.

Verkopen kun je sowieso beter niet doen, dat wordt, althans in de bijstand, weer gezien als inkomen. Ja, echt.

Wat er aan de hand is in kwijtscheldingsland weet ik niet, maar dit jaar, vorig jaar trouwens ook, maakt het waterschap hier ook wel erg rare sprongen. Vorig jaar in beroep alsnog kwijtschelding gekregen, de berekening van dit jaar sloeg alles. En dan moet je snel reageren, 10 dagen na dagtekening moet het beroep binnen zijn, maar het was gedateerd de 13e, ontvangst de 16e. Dus feitelijk heb je, als je op 'safe' wil spelen, een dag of 4, hooguit 5.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door gosewijn »

Volgens mijn gegevens geeft de gemeente dit uithanden aan een onderzoek buro , en doen zij dit niet zelf. ( belastingdienst)

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Statler »

Volgens mijn gegevens geeft de gemeente dit uithanden aan een onderzoek buro , en doen zij dit niet zelf. ( belastingdienst)
Wel belastingdienst doe het niet... soms doet de gemeente of waterschap het nog zelf of worden er externen ingehuurd. Soms word het uitbesteed aan een extern bedrijf.

een onderzoeksburo word na aanvraag ingehuurd om de aangeleverde gegevens te controleren.

on topic.
Gemeentes zijn inderdaad vrij in de voorwaarden welke worden gesteld aan kwijtschelding.
Voertuig waarde of aankoop van een voertuig in jaar van aanvraag zijn veelal gronden voor afwijzing. Let wel waarde voertuig is altijd van belang maar koop je een voertuig in het jaar van aanvraag dan is de waarde niet belangrijk, Men stelt dan veelal "als je een voertuig kunt kopen had je ook de belasting kunnen betalen"

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door berndv »

Aantal jaar geleden zelf een aanrijding gehad, verzekeraar keek toen voor de waardebepaling van mijn auto ook naar de ganbare prijs op marktplaats, de expert vond dit een realistischer beeld dan de koerslijst die de anwb hanteert.

Eindigde overigens wel in mijn voordeel, aangezien ik geen schuld had.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Statler schreef:
19 mar 2019 11:37
Voertuig waarde of aankoop van een voertuig in jaar van aanvraag zijn veelal gronden voor afwijzing. Let wel waarde voertuig is altijd van belang maar koop je een voertuig in het jaar van aanvraag dan is de waarde niet belangrijk, Men stelt dan veelal "als je een voertuig kunt kopen had je ook de belasting kunnen betalen"
Klopt, daarom koop ik een auto pas nadat de beslissingen binnen zijn.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door gosewijn »

Statler schreef:
19 mar 2019 11:37
Volgens mijn gegevens geeft de gemeente dit uithanden aan een onderzoek buro , en doen zij dit niet zelf. ( belastingdienst)
Wel belastingdienst doe het niet... soms doet de gemeente of waterschap het nog zelf of worden er externen ingehuurd. Soms word het uitbesteed aan een extern bedrijf.

een onderzoeksburo word na aanvraag ingehuurd om de aangeleverde gegevens te controleren.

on topic.
Gemeentes zijn inderdaad vrij in de voorwaarden welke worden gesteld aan kwijtschelding.
Voertuig waarde of aankoop van een voertuig in jaar van aanvraag zijn veelal gronden voor afwijzing. Let wel waarde voertuig is altijd van belang maar koop je een voertuig in het jaar van aanvraag dan is de waarde niet belangrijk, Men stelt dan veelal "als je een voertuig kunt kopen had je ook de belasting kunnen betalen"
3 jaar geleden aanvraag ingediend bij gemeente en waterschap ,kreeg bericht van waterschap dat het onderzoeksburo van de belastingdienst zou zijn ,omdat zij inzage had in prive zaken . bv auto -banksaldo -etc .

jan 2019 bericht van gemeente en waterschap kwijtschelding verleend ,terwijl ik geen aanvraag had gedaan .

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat kan kloppen, dan krijg je automatisch kwijtschelding omdat bij een eerste onderzoek al is gebleken dat je aan de normen voldoet.

Ik moet altijd aanvullende gegevens inleveren omdat ik in eerste instantie niet aan de voorwaarden voldoe.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door mahadma »

Nogmaals in bezwaar gaan, met de juiste waardes en man en paard noemen, die auto heeft een handelswaarde van 750 euro en niets meer. Vroeg of laat komen ze met vragen en zoals een kennis van mij gedaan heeft is er in december van het belasting jaar alsnog kwijtschelding verleend.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het kan heel veel schelen wat voor auto het is. Als het een vrij zeldzame auto is, dan is deze uiteraard veel meer waard dan de dagwaarde. Zo heb ik een Mitsubishi 3000gt gehad. Deze gaan tweedehands vanaf ongeveer 15.000 euro, maar die had 6 jaar geleden een dagwaarde van 1500 euro.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
19 mar 2019 15:11
Zo heb ik een Mitsubishi 3000gt gehad.
OT; liefhebbersauto! Een genot!

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door thecure »

Dus... Geen geld voor de gemeentelijke belastingen, maar wel om auto te rijden ?
Sorry maar dat vind ik best krom.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door mahadma »

De kwijtschelding is ook merk en soms type auto gebonden. Als je een "duur" merk bezit wat niks waard (meer) is, moet je betalen. En autorijden met een klein inkomen (zoals The cure zegt) kan heel goed als je een oudere auto hebt die 500 tot 1000 kost/waard is en je leeft zuinig (niet roken, geen cafe's, geen dure uitjes) kan je als je wil gewoon autorijden, zij het niet in een lexus oid. Soms hebben die beperkt inkomens een handige harry te hebben die ze helpt. Kennelijk wordt in deze casus alleen maar vanuit de beter betaalde functies gekeken. Je mag best wel autorijden met een minimum inkomen, alleen niet zo luxe en nieuw. Een breder spectrum zou een beter zicht geven.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

thecure schreef:
19 mar 2019 16:00
Dus... Geen geld voor de gemeentelijke belastingen, maar wel om auto te rijden ?
Sorry maar dat vind ik best krom.
Ik vind veel kwijtscheldingen en toeslagen een verwerpelijke vorm van nivellering.
De discussie ligt altijd wat gevoelig, maar ik ken diverse mensen die glimlachend bijstand vangen, maar "puntje bij paaltje" aan het eind van de rit nagenoeg evenveel te besteden hebben als iemand die zich dag in dag uit een slag in de rondte werkt.
En dan ook nog de moed hebben om de zwoegende medemens erop te wijzen dat ze "recht hebben" op deze gelden.
Dat heeft me in het verleden wel eens een onaangenaam gesprek met een uitkeringsgerechtigde opgeleverd.

* Uiteraard ben me ervan bewust dat dit niet voor iedereen geldt......

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik herken de door jou omschreven situatie zeer goed - uit m’n dagelijkse praktijk. Helaas.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

LectoriSalutem schreef:
19 mar 2019 19:56
Ik vind veel kwijtscheldingen en toeslagen een verwerpelijke vorm van nivellering.
Eerlijk gezegd had ik het ook liever anders gezien - zegt iemand die jaarlijks om die kwijtscheldingen vraagt. Liever heb ik dat iedereen moet betalen, zodat de aanslagen per huishouden aanzienlijk lager worden. En het ook makkelijker te betalen is.

Maar er is een tendens dat kwijtschelden steeds moeilijker wordt:

https://www.binnenlandsbestuur.nl/finan ... 2223.lynkx

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door thecure »

witte angora schreef:
19 mar 2019 21:50
LectoriSalutem schreef:
19 mar 2019 19:56
Ik vind veel kwijtscheldingen en toeslagen een verwerpelijke vorm van nivellering.
Eerlijk gezegd had ik het ook liever anders gezien - zegt iemand die jaarlijks om die kwijtscheldingen vraagt.
Eerlijke reactie WA! complimenten.

Hoewel mijn reactie wat hard overkomt misschien, ben ik het zeer met LectoriSalutem eens.

Hoewel mijn vrouw en ik ons werk met veel plezier doen, irriteert het ons soms dat wij 'modalen' alles moeten betalen, en overal buiten vallen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door thecure »

mahadma schreef:
19 mar 2019 18:24
De kwijtschelding is ook merk en soms type auto gebonden. Als je een "duur" merk bezit wat niks waard (meer) is, moet je betalen. En autorijden met een klein inkomen (zoals The cure zegt) kan heel goed als je een oudere auto hebt die 500 tot 1000 kost/waard is en je leeft zuinig (niet roken, geen cafe's, geen dure uitjes) kan je als je wil gewoon autorijden, zij het niet in een lexus oid. Soms hebben die beperkt inkomens een handige harry te hebben die ze helpt. Kennelijk wordt in deze casus alleen maar vanuit de beter betaalde functies gekeken. Je mag best wel autorijden met een minimum inkomen, alleen niet zo luxe en nieuw. Een breder spectrum zou een beter zicht geven.
Oh van mij mag iedereen autorijden hoor. Zeker ook de minima als ze zo zuinig kunnen leven zodat ze er geld voor overhouden.

Maar vraag dan geen kwijtschelding aan. Dat is mijn punt.

Gesloten