LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

als je meer wilt weten; lees dit eens ;)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 989-3.html

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Erthanax »

Interessant. Weer dank!

Dat de Grondwet gewijzigd wordt opdat ook e-mail onder het briefgeheim gaat vallen wist ik al wel. Deze Memorie van Toelichting geeft een mooie en uitgebreide, eh, toelichting op alle overwegingen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door berndv »

Jasper45 schreef:
18 mar 2019 13:56
Je schreef zelf:
berndv schreef:
18 mar 2019 09:24
Dus de geadresseerde is een persoon aan wie een poststuk is gericht. Dus niet een huis waar een poststuk aan is gericht of een huisnummer, maar een persoon...
En niet de buurman.
Op basis van de defintie van geadresseerde in de Dikke van Dale ja, niet op basis van enige juridische definitie :wink:

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
19 mar 2019 08:04
Jasper45 schreef:
18 mar 2019 13:56
Je schreef zelf:
berndv schreef:
18 mar 2019 09:24
Dus de geadresseerde is een persoon aan wie een poststuk is gericht. Dus niet een huis waar een poststuk aan is gericht of een huisnummer, maar een persoon...
En niet de buurman.
Op basis van de defintie van geadresseerde in de Dikke van Dale ja, niet op basis van enige juridische definitie :wink:
Kan jij mij uitleggen hoe, op basis van welke logica dan ook, de term "geadresseerde" iets anders zou kunnen aanduiden dan de persoon aan wie een en ander gericht is?

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat inderdaad ook om de persoon.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door ErnieG »

Moneyman schreef:
19 mar 2019 08:33
Kan jij mij uitleggen hoe, op basis van welke logica dan ook, de term "geadresseerde" iets anders zou kunnen aanduiden dan de persoon aan wie een en ander gericht is?
De geadresseerde is de persoon die de vermelde naam heeft en die woonachtig is op het vermelde adres.
Het probleem is dat die persoon hier niet bestaat.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

ErnieG schreef:
19 mar 2019 10:07
Moneyman schreef:
19 mar 2019 08:33
Kan jij mij uitleggen hoe, op basis van welke logica dan ook, de term "geadresseerde" iets anders zou kunnen aanduiden dan de persoon aan wie een en ander gericht is?
De geadresseerde is de persoon die de vermelde naam heeft en die woonachtig is op het vermelde adres. Het probleem is dat die persoon hier niet bestaat.
Ja, dat snap ik, maar dat is niet het punt.

Overigens betekent dat in ieder geval nog steeds dat de bewuste buurman overduidelijk niet de geadresseerde is...

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door ErnieG »

Moneyman schreef:
19 mar 2019 10:34
Ja, dat snap ik, maar dat is niet het punt.
Jawel, dat is wel het punt.
Er is niemand die zowel de vermelde naam heeft als woonachtig is op het vermelde adres.
Dan is er geen reden waarom iemand die de vermelde naam heeft meer als geadresserde kan gelden dan degene die het vermelde adres heeft.
Overigens betekent dat in ieder geval nog steeds dat de bewuste buurman overduidelijk niet de geadresseerde is...
Maar de TS dan ook niet.
Het woord "geadresseerde " zegt het ook al een beetje.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

ErnieG schreef:
19 mar 2019 10:54
Moneyman schreef:
19 mar 2019 10:34
Ja, dat snap ik, maar dat is niet het punt.
Jawel, dat is wel het punt.
Er is niemand die zowel de vermelde naam heeft als woonachtig is op het vermelde adres.
Dan is er geen reden waarom iemand die de vermelde naam heeft meer als geadresserde kan gelden dan degene die het vermelde adres heeft.
Goed Ernie, dan is het voor jou wel het punt. Maar als je nog even kritisch terugleest waar ik op reageer, kom je misschien tot andere incizchten.
ErnieG schreef:
19 mar 2019 10:54
Overigens betekent dat in ieder geval nog steeds dat de bewuste buurman overduidelijk niet de geadresseerde is...
Maar de TS ook niet.
Het woord "geadresseerde " zegt het ook al een beetje.
Oneens. De totale adressering bestaat uit twee delen: de geadresseerde (de persoon) en het adres (straatnaam/ huisnummer/ postcode/woonplaats).

Daar waar het gaat over de geadresseerde, is het dus veel logischer om aan te sluiten bij de persoon wiens naam op het poststuk staat dan bij degene die op dat adres woont.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door ErnieG »

Moneyman schreef:
19 mar 2019 10:59
Daar waar het gaat over de geadresseerde, is het dus veel logischer om aan te sluiten bij de persoon wiens naam op het poststuk staat dan bij degene die op dat adres woont.
Er zijn maar weinig mensen met een unieke naam, en al helemaal als je naar naamsvermeldingen kijkt zoals het gebruikelijk is om op brieven te vermelden.
Welke daarvan is dan volgens jou de geadresserde?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De buurman zal zeker niet zoals de geadresseerde heten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door moederslink »

De TS geeft een foutief huisnummer door aan de verzender , dat vind ik al vreemd, je kent je eigen huisnummer toch wel? :roll:

Op het pakketje stond de naam vd TS ....deze buurman kent de TS ...., geeft het niet af zoals het hoort aan de TS , nee sterker nog, maakt het pakje gewoon open , ziet de game en verkoopt deze gewoon door en doet vervolgens de deur niet open wanneer de TS verhaal komt halen en het pakje wil hebben.
Ik denk zelf dat dit een gevalletje pesterij is geweest , helaas.

In mijn opinie is een geadresseerde de naam en niet zozeer het adres.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
19 mar 2019 11:55
De TS geeft een foutief huisnummer door aan de verzender , dat vind ik al vreemd, je kent je eigen huisnummer toch wel? :roll:
Ja klopt, en toevallig is het een buurman waarover ze nogal het een en ander te melden heeft.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

ErnieG schreef:
19 mar 2019 11:17
Moneyman schreef:
19 mar 2019 10:59
Daar waar het gaat over de geadresseerde, is het dus veel logischer om aan te sluiten bij de persoon wiens naam op het poststuk staat dan bij degene die op dat adres woont.
Er zijn maar weinig mensen met een unieke naam, en al helemaal als je naar naamsvermeldingen kijkt zoals het gebruikelijk is om op brieven te vermelden.
Welke daarvan is dan volgens jou de geadresserde?
Je zoekt moeilijkheden die er niet zijn. Los daarvan is het antwoord al gegeven.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als jij toevallig dezelfde naam hebt, dan heb je een punt als je zegt dat de bri3f voor jou was, maar als dat niet zo is dan is dat slechts een academische discussie.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door ErnieG »

Moneyman schreef:
19 mar 2019 12:20
Je zoekt moeilijkheden die er niet zijn.
Dat geldt voor deze hele discussie over briefgeheim op een verkeerd geadresseerd pakketje.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

ErnieG schreef:
19 mar 2019 12:30
Moneyman schreef:
19 mar 2019 12:20
Je zoekt moeilijkheden die er niet zijn.
Dat geldt voor deze hele discussie over briefgeheim op een verkeerd geadresseerd pakketje.
Als je niet snapt waarom die discussie nu juist wél relevant is, moet je misschien even opnieuw beginnen met lezen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Mark1992 »

ErnieG schreef:
19 mar 2019 12:30
Moneyman schreef:
19 mar 2019 12:20
Je zoekt moeilijkheden die er niet zijn.
Dat geldt voor deze hele discussie over briefgeheim op een verkeerd geadresseerd pakketje.
Dus u vindt dat de buurman legitiem de post mocht openen en de inhoud behouden c.q. verkopen omdat de post geadresseerd is naar zijn adres, dan wel door een fout van TS met zijn adres doorgave?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door moederslink »

Je hebt een persoonlijke brief/ pakje voor een persoon en niet voor een adres.

Wanneer er hier in ons appartementencomplex 1 brief/ pakje voor mij wordt bezorgd met mijn naam er op maar het verkeerde huisnummer dan weet ik 100 % zeker dat deze brief alsnog bij mij wordt afgegeven , ook al heeft 1 vd buren de brief per ongeluk haastig open getrokken maar dan nog wordt hij met excuses alsnog aan mij gegeven en bij een pakje wordt echt wel naar de naam gekeken en deze wordt echt niet open gemaakt .
Deze buurman , die aan de overkant woont , kent de geadresseerde , kent de naam dus ook , maar trekt toch dit pakje gelijk open, en verpatst de inhoud later .
Raar verhaal .... :roll:

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Franskia »

Dit is gewoon verduistering en geen diefstal. Hij kreeg een pakket en heeft zich de inhoud toegeëigend, terwijl hij wist, of moest weten, dat het niet voor hem was bestemd. Er stond immers een andere naam op. Dat er bij de verzending een fout is gemaakt doet niet terzake. Er zitten 2 kanten aan dit verhaal, een civiele i.v.m. de verzending wie daar verantwoordelijk voor is, en een strafrechtelijke, het verduisteren van het pakket/de inhoud ervan.

Gesloten