LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk vind ikdat het bezit van een auto alleen vrijgesteld mag worden bij werk op grote afstand, of medische toestanden.

Als het daar niet voor nodig is? Dan geen vrijstelling hoe weinig dat wrak ook waard is.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door gosewijn »

Maar als die wetgeving er is ,waarom er dan geen gebruik van maken .

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door 16again »

Het kromme is:
Als je het geld dat nu aan autorijden wordt gespendeerd daarvoor in de plaats uitgeeft aan openbaar vervoer en taxiritten....dan heb je bij identiek inkomsten/uitgavenpatroon ineens wel recht op kwijtschelding.

Ik vindt het overigens om ander redenen wel een goede regeling: Scheelt toch weer parkeerplekken, en deze voornamelijk oudere meer vervuilende autos verdwijnen eerder van de weg.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan de wetgeving maar aanscherpen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 mar 2019 22:55
Het kromme is:
Als je het geld dat nu aan autorijden wordt gespendeerd daarvoor in de plaats uitgeeft aan openbaar vervoer en taxiritten....dan heb je bij identiek inkomsten/uitgavenpatroon ineens wel recht op kwijtschelding.
Klopt. Ik zou daarom eerder pleiten voor een individuele toets in plasts van een algemeen bureauonderzoek.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door kokka »

Ondanks dat ik eigenlijk vind dat iedereen gewoon belasting moet betalen is het toch wel gek dat iemand die een klein autootje nodig heeft om naar zijn (blijkbaar slecht betalende) baan te komen, hierdoor buiten de kwijtscheldingsregeling valt die we met z'n allen hebben afgesproken.
dit soort dingen zorgen ervoor dat mensen die net een klein beetje meer verdienen als het absolute minimum, uiteindelijk slechter af zijn als mensen die helemaal niet werken.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Vooral voor burgers met een inkomen net boven het minimumniveau pakt kwijtschelding onrechtvaardig uit:
https://www.binnenlandsbestuur.nl/finan ... 2223.lynkx

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het gaat bij de bepaling voor eventuele kwijtschelding helemaal niet om of je auto rijdt of niet, het gaat om je inkomen én vermogen.
Heb je een inkomen op bijstandsniveau en een auto, dan kom je bijna nooit voor kwijtschelding in aanmerking. Heb je i.p.v. die auto wat eigen vermogen, waarvan je dan openbaar vervoer of een taxi kunt betalen, ook dan kom je bijna nooit voor kwijtschelding in aanmerking.
Pas als je totaal geen eigen vermogen hebt, of dit niet op een bankrekening hebt staan (!) dan kom je volgens de nu geldende voorwaarden in aanmerking voor kwijtschelding.
De voorwaarden zijn nl de laatste jaren zo streng geworden, dat je eigenlijk bijna in de schulden moet zitten, wil je kwijtschelding krijgen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door scontra »

Kan het "misschien" zo zijn, dat de Gemeente ook de bijkomende kosten zoals o.a. de wegenbelasting, verzekering, onderhoud en een bedrag aan km.kosten, meerekkend voor het al dan niet toekennen van de kwijtschelding.
De gelden die daar aan uit worden gegeven zouden immers ook aangewend kunnen worden om de Gemeentelijke heffingen/belasting mee te betalen, waardoor deze niet op de medeburgers hoeft te worden afgewenteld.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lowieze »

scontra schreef:
20 mar 2019 10:43
Kan het "misschien" zo zijn, dat de Gemeente ook de bijkomende kosten zoals o.a. de wegenbelasting, verzekering, onderhoud en een bedrag aan km.kosten, meerekkend voor het al dan niet toekennen van de kwijtschelding.
De gelden die daar aan uit worden gegeven zouden immers ook aangewend kunnen worden om de Gemeentelijke heffingen/belasting mee te betalen, waardoor deze niet op de medeburgers hoeft te worden afgewenteld.
Alleen de waarde van je auto wordt meegerekend als vermogen. En hoe die waarde berekend wordt, dat bepaalt de gemeente zelf.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
20 mar 2019 10:50
scontra schreef:
20 mar 2019 10:43
Kan het "misschien" zo zijn, dat de Gemeente ook de bijkomende kosten zoals o.a. de wegenbelasting, verzekering, onderhoud en een bedrag aan km.kosten, meerekkend voor het al dan niet toekennen van de kwijtschelding.
De gelden die daar aan uit worden gegeven zouden immers ook aangewend kunnen worden om de Gemeentelijke heffingen/belasting mee te betalen, waardoor deze niet op de medeburgers hoeft te worden afgewenteld.
Alleen de waarde van je auto wordt meegerekend als vermogen. En hoe die waarde berekend wordt, dat bepaalt de gemeente zelf.


Dat houdt dus in, dat mensen die al weinig hebben ook nog eens minder mogen. Lekker krom.

Ik vind de opmerking van de persoon over hoe iemand met een uitkering leeft en toch een auto heeft behoorlijk krom.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lowieze »

reggie2 schreef:
20 mar 2019 12:28
Lowieze schreef:
20 mar 2019 10:50
scontra schreef:
20 mar 2019 10:43
Kan het "misschien" zo zijn, dat de Gemeente ook de bijkomende kosten zoals o.a. de wegenbelasting, verzekering, onderhoud en een bedrag aan km.kosten, meerekkend voor het al dan niet toekennen van de kwijtschelding.
De gelden die daar aan uit worden gegeven zouden immers ook aangewend kunnen worden om de Gemeentelijke heffingen/belasting mee te betalen, waardoor deze niet op de medeburgers hoeft te worden afgewenteld.
Alleen de waarde van je auto wordt meegerekend als vermogen. En hoe die waarde berekend wordt, dat bepaalt de gemeente zelf.


Dat houdt dus in, dat mensen die al weinig hebben ook nog eens minder mogen. Lekker krom.

Ik vind de opmerking van de persoon over hoe iemand met een uitkering leeft en toch een auto heeft behoorlijk krom.

Mensen die weinig hebben, mogen niet minder, zij kunnen minder. Als je auto kunt rijden met een laag inkomen, moet je besparen op iets anders.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Besparen op gemeentelijke lasten bijvoorbeeld.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
20 mar 2019 12:45


Mensen die weinig hebben, mogen niet minder, zij kunnen minder. Als je auto kunt rijden met een laag inkomen, moet je besparen op iets anders.
Klopt, maar als ik sommige reacties van mensen lees, dan lees je alleen maar afgunst. Dat is een slechte eigenschap. Er zijn ook mensen die ondanks het lage inkomen gelukkig nog rond kunnen komen. Dan maar zeggen dat ze geen auto mogen hebben , vind ik bizar. Dus wij werkenden mogen dan bepalen hoe een ander met een uitkering moet leven? Dacht het toch niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Rondkomen betekent ook de lasten betalen zoals ieder ander.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door thecure »

reggie2 schreef: Dus wij werkenden mogen dan bepalen hoe een ander met een uitkering moet leven? Dacht het toch niet.
Ik hoef helemaal niets te bepalen.
Iedereen moet zelf weten hoe hij of zij leeft.
Maar als werkende verwacht ik wel dat iedereen meebetaald aan de belastingen, zodat ik als werkende niet onnodig veel betaal.

Als iemand écht niet kan is een ander verhaal, maar als er geld is voor een auto, dan ook de belastingen betalen!

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door gosewijn »

Iedereen in Nederland betaald belasting.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door reggie2 »

snuffel1 schreef:
20 mar 2019 15:14
Een bijstandsuitkering is van tijdelijke aard tenminste dat is de bedoeling. Je zou van het goede in de mens uit dienen te gaan en niet van die paar rotte appels in de fruitmand. Ik heb in de periode 2004 tot 2008 een bijstandsuitkering gehad en dan is het flink budgetteren geblazen want als je even teveel uitgeeft kom je van het inkomen absoluut niet rond en kom je in een negatieve spiraal te recht. Boodschappen doen is nooit een hobby geweest maar in die periode voor mij wel een soort uitdaging geworden om zo goedkoop als mogelijk boodschappen te doen een weekbudget en elke dag middels internetbankieren het saldo te checken. Had ik die week teveel uitgegeven dan de volgende week iets minder en uiteindelijk kon ik van de uitkering nog sparen ook. In mijn gemeente werd de gemeente belasting toen nog zelf geïnd en kregen bijstandsgerechtigden automatisch kwijtschelding en werd er niet om nadere gegevens gevraagd. Ook ik heb van die kwijtschelding gebruik gemaakt en alle andere regelingen die er waren want anders kon ik geen buffer voor kleding en voor onvoorziene kosten opbouwen. Er zijn bijstandsgerechtigden die het anders doen en het rijden van een goedkoop autootje belangrijk vinden om de sociale contacten te kunnen onderhouden en toch niet in de financiële problemen komen. In zeker zin worden die mensen nu gestraft voor het in bezit hebben van een auto die ze door flink budgetteren kunnen rijden. Anno nu wordt door de papierwinkel die je mee moet sturen en je eigenlijk een akte van armoede dient te overleggen een soort van ontmoedigingsbeleid gehanteerd om maar zo min als mogelijk aanvragen binnen te krijgen en als een aanvraag al ontvankelijk is kan het maarzo negen maanden duren voor er een besluit is genomen met de conclusie 'geen recht op kwijtschelding' Ik heb nu een redelijk goed betaalde baan en leef ook wat ruimer maar ik kan me goed voorstellen wat bijstandsgerechtigden anno nu meemaken.

Ik sluit mij helemaal bij jou aan met die tekst. Zo walgelijk hoe sommige mensen reageren op het feit dat er een auto bij is.

@thecure, jouw reacties slaan echt nergens op. Jij weet toch niet waarom die mensen een auto hebben? Afgunst dat past bij jou.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

thecure schreef:
20 mar 2019 17:23
Als iemand écht niet kan is een ander verhaal, maar als er geld is voor een auto, dan ook de belastingen betalen!
Misschien dat iemand die netto nét onder bijstandsniveau zit manieren weet te vinden om zoveel voordeliger als een ander te leven dat het er toch uit kan?

En misschien is de auto zelfs noodzaak om bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te kunnen doen (waarbij er een reële kilometerprijs wordt vergoed)?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat heeft dat nu met “afgunst” te maken? Waar zou men in vredesnaam afgunstig op moeten zijn?

En walgelijk reageren? Dwaasheid. Het hebben van een auto kost geld en voor een bijstandsgerechtigde is dat ook nog flink geld, hoe weinig je ook rijdt. Wegenbelasting en verzekering komen elke maand terug. En omdat het ongetwijfeld een goedkoop autootje moet zijn, is hij oud en heeft onderhoud en APK nodig. En dan heb je nog geen kilometer gereden.

Dus als iemand dat van zijn bijstandsuitkering er af kan peuteren, is er echt helemaal niets over als reserve voor wat dan ook of onvoorziene gevallen. En kan men zijn gewone verplichtingen niet nakomen.

Gesloten