LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bandrecorder met transport stuk gegaan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
GuusBouwmeester
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2019 20:49

Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door GuusBouwmeester »

Hallo,

Ik heb via Catawiki een Bandrecorder verkocht met Accessoires naar Italie. ( particuliere verkoper)
De koper heeft het ontvangen op 18-mrt-2019. De koper had ons nadat het was betaald een mail gestuurd dat we het goed moeten verpakken.(Zoals bubbeltjes plastic) uit bezorgdheid van deze man ook schuimblokken gehaald en zoals zijn vraag bubbeltjes plastic. & karton etc. Pakket is verstuurt met verzekerservice van PostNL. ( Aflevering bij postNL 11-mrt-2019)

Zo verkocht op Catawiki:
Afbeelding

Afbeelding

De koper heeft het ontvangen op 18-mrt-2019. Op 19 maart stuurde hij een bericht met foto's. Op
alle foto´s zie ik dat de kap stuk is. Maar de vraag is hoe kon dit gebeuren onderweg.

-De doos is flink toegetakeld aan de buitenkant. (gat in de doos) / Zie de foto's hieronder vermeld
-Ik schrok vooral hoe de binnenkant was van de doos. Nadruk op hoe de kap ligt, zo hebben we het niet verstuurd.
-Op de doos zit ook zwart tape en dit hebben we niet gebruikt.



Ik heb het gevoel dat de koper het mij kwalijk neemt dat het zo is aangekomen. De koper treft een Accessoires kapot is de doos en
kijkt verder niet in de doos. (bijv de bandrecorder zelf waar het om gaat) Hij begon gelijk over retour sturen en adres vragen.

( werkgever van Catawiki stuurde na telefonisch gesprek een mail met onder andere )
" Tevens zullen we de koper vragen om het kavel niet retour te sturen en om met u in
contact te treden voor een mogelijke oplossing. "


Hoe komen we met deze koper eruit tot een oplossing?
Heeft de koper het recht om het pakket retour te sturen naar Nederland, ja of nee :?:

De regels op Catawiki staat vermeld `Indien u een bedrijfsmatige verkoper bent en de koper een consument is,
woonachtig in de EU, dan mag de koper in de meeste gevallen de koop zonder opgaaf van reden annuleren binnen
14 dagen na ontvangst van het kavel.`


BRON: https://catawiki.zendesk.com/hc/nl/arti ... t-ik-doen-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft verzekerd verzonden, dus een klacht bij post.nl lijkt me de eerste actie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het verbaast me niet dat de zending niet heel is aangekomen. Ik begrijp dat dat vervelend is om te lezen maar verpakken is moeilijker dan veel mensen denken. Heb zelf een paar duizend keer iets ingepakt en heb gaandeweg ook leergeld moeten betalen. U kan een schadeclaim indienen bij Postnl. Als alleen de kap stuk is zou ik uitzoeken of deze ook los verkrijgbaar is tweedehands. Het bedrag van de kap dan snel aanbieden aan de koper als oplossing. Dat is beter voor u dan het product terug.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door yan »

Het is een particuliere tweedehands verkoop.
De verantwoordelijkheid licht dan iets ingewikkelder.

- Heeft u het artikel aangeboden inclusief verzending (dan bent u verantwoordelijk)
U moet een compleet product leveren, en dat is niet gedaan: de koper kan dus ontbinden en alles retoursturen
- Heeft u het artikel aangeboden en vroeg de koper zelf om verzending (dan is de koper zelf verantwoordelijk)
U heeft verstuurd en daarna is het niet meer uw probleem, uit coulance kunt u de koper helpen met een onkostenvergoeding (bijvoorbeeld dmv de verzekering van postnl).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3661129136

Als het alleen de kap is zou ik 100 euro schadevergoeding aanbieden aan de verkoper. Van PostNL zou ik hetzelfde bedrag vragen. Weinig kans maar het is te proberen.

GuusBouwmeester
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2019 20:49

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door GuusBouwmeester »

Ik heb postNL meteen benaderd en die zou een formulier sturen. Maar het is nu alweer week geleden en ze zouden er "spoed" achter zetten. Nog steeds niks op de deurmat ontvangen. :?

Maar de grote probleem is dat ik zelf een oplossing moet vinden met de koper. Maar dat ik totaal geen reactie krijgt op mijn aanbod. Catawiki heeft hem benaderd van dat we een andere kap willen opsturen of wat geld terug (schade)

Ik weet met geen mogelijkheid hoe ik deze koper tevreden kan houden. Want het is niet onze schuld dat het zo is aangekomen. (ben bezig met PostNL, maar dat duurt nog dagen..) Catawiki uit Italië heeft ons benaderd met onderstaande mail (26 mrt. 15:05 )

"Naar aanleiding van deze toegestuurde bewijzen willen wij u vragen om rechtstreeks contact op te nemen met de koper, indien u dit nog niet heeft gedaan, en een passende oplossing aan te bieden. Als er iets is wat Catawiki voor u kan doen om deze oplossing te bewerkstelligen horen wij dat graag middels een rechtstreekse reactie op deze email. Laat het ons ook weten wanneer een passende oplossing is gevonden. Indien wij niet voor 27/03/2019 een reactie hebben ontvangen zal Catawiki de aankoop annuleren en de koper rechtstreeks terugbetalen "


Ik heb inmiddels weer opnieuw Catawiki(Nederland) bericht gedaan. Nadat ik gister deze mail kreeg waren ze niet telefonisch bereikbaar. Wat ik ook vreemd vind! want wij hebben hun hulp nodig dat moment en hun zijn niet bereikbaar. Ze zouden met
de koper gaan praten. Maar inplaats van dat krijgen we een mail van Catawiki (Italië) en alsnog heb ik een mail waar duidelijk
staat van Catawiki medewerker "Tevens zullen we de koper vragen om het kavel niet retour te sturen en om met u in contact te treden voor een mogelijke oplossing. "

GuusBouwmeester
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2019 20:49

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door GuusBouwmeester »

De veiling ging hier in grote zaken om een Bandrecorder, maar daar toont hij geen interesse in. Hij heeft de doos gezien hoe het is aangekomen (niet netjes) / kap is kapot. Meteen bericht sturen met " " cause the damage of the package i want to return the entire pack, i'll pay the return shipment" " maar ik ben geen winkel en ik ben ook geen "pro seller" op Catawiki. Dan heb je 14 dagen bedenktijd/ garantie van je aankoop.

Als je een tv koopt met accessoires ga je toch ook kijken of de tv het doet ? (dat is de doel waarom je het heb gekocht)

GuusBouwmeester
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2019 20:49

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door GuusBouwmeester »

Bob Schurkjens schreef:
27 mar 2019 14:27
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3661129136

Als het alleen de kap is zou ik 100 euro schadevergoeding aanbieden aan de verkoper. Van PostNL zou ik hetzelfde bedrag vragen. Weinig kans maar het is te proberen.
Ik had ook zo'n oplossing in gedachte met de koper. Maar hij praat alleen maar over "return"dat hij niet naar de Bandrecorder zelf
kijkt. Lijk mij meer de reden dat je daarom meedoet aan een veiling. Maar omdat de doos er zo uitzag en kap stuk is wilt hij alles zomaar terug sturen.

Ik verwacht dat postNL wel iets moet regelen als vergoeding. Want waarom zou je anders gebruik maken van Verzekerd pakket? :|
capture-20190327-153306.png
(19.48 KiB) 5472 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je onder deze kap een laag schuim had gedaan kon deze niet meer ingedrukt worden, en was er minder kans op schade van dit zwakke deel.

Mijn 3in1 ooit, radio, cassette platenspeler had ook onder de kap een blok ooit... dus indrukken was niet mogelijk.
U heeft iets te kort ervaring met breekbare goederen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Van Postnl hoeft u niets te verwachten. Deze heeft als voorwaarde dat iets zodanig ingepakt moet zijn dat het een val van een aantal meter moet overleven."

Ligt wat genuanceerder. Het enige wat je kan doen is hopen op coulance van Postnl.

GuusBouwmeester
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2019 20:49

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door GuusBouwmeester »

Komkommertijd schreef:
27 mar 2019 18:20
Als je onder deze kap een laag schuim had gedaan kon deze niet meer ingedrukt worden, en was er minder kans op schade van dit zwakke deel.

Mijn 3in1 ooit, radio, cassette platenspeler had ook onder de kap een blok ooit... dus indrukken was niet mogelijk.
U heeft iets te kort ervaring met breekbare goederen.

Schuimblokken heb ik gebruikt voor de kap maar het pakket is onderweg geopend en met ander tape weer dichtgemaakt. Bij de koper kwam het op deze manier aan. Toen ik de foto's kreeg herkende ik het pakket niet meer terug, zo was het niet helemaal verpakt. De schuimblokken zijn ook niet meer zichtbaar. Ik verstuur al jaren pakketten door het land. Ik heb nog nooit last gehad. Dus door een misverstand met versturen ben ik de boosdoener?

Ik heb ook al artikelen gevonden dat het verzenden in italie niet goed gaat. (waaronder Catawiki) ik zal het hieronder plaatsen. Dit is van een andere verkoper die naar italie iets heeft verstuurt:

GuusBouwmeester
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2019 20:49

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door GuusBouwmeester »

fonsflons schreef:
27 mar 2019 18:37
Draai het verhaal eens om. U koopt iets uit het buitenland en dat komt beschadigd aan. U wilt het risico niet lopen dat er meer kapot is dan zichtbaar op het eerste gezicht en herroept de koop. U gaat er immers van uit dat het hele apparaat, en niet een deel, heel aan komt. De verkoper zegt: het is niet mijn schuld dat het kapot aankomt.

Zo werkt het dus niet. U bent verantwoordelijk en hoe u dat verder met Postnl regelt is niet de koper zijn probleem. U heeft iets verkocht en niet conform geleverd.

Van Postnl hoeft u niets te verwachten. Deze heeft als voorwaarde dat iets zodanig ingepakt moet zijn dat het een val van een aantal meter moet overleven.
U bekijkt het punt vanuit zakelijk oogpunt, dat we geen bedrijf zijn.
Het gaat hier om accessoires wat stuk is aangekomen. Ik wil een oplossing vinden met de koper eventueel een andere kap regelen of bedrag sturen. Als ik een telefoon met hoesje koop tweedehands , kijk ik toch eerst of de telefoon werkt en dan pas het hoesje. :P
de koper heeft hooguit de doos geopend en toen die de buitenkant van de doos zag en kap. Heeft hij niet veder gekeken erin..

Wat houdt het "verzekerd" versturen in als Postnl niet verantwoordelijk is. Ik heb het pakket zorgvuldig ingepakt met eisen van de koper.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De koper heeft het beschadigde pakket geopend en geaccepteerd, hij had de foto moeten sturen en weigeren en retour afzender.... Nu hoeft Post NL vermoedelijk niets te vergoeden, en er is geen bewijs wie het opende en nogmaals dicht geplakt heeft.

Ik denk dat een claim zeer lastig gaat worden, zoekgeraakte is geen probleem en schade, dan vergoeden ze normaal de koopprijs + porto, maar door accepteren en aannemen zwaar beschadigde doos nam de koper een risico.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Er is geen enkel bewijs dat het pakket daadwerkelijk beschadigd is tijdens het transport, de koper kan zelf wel die kap hebben gesloopt en daarna de foto met zwart tape hebben gefabriceerd.
(Overigens, ik ben zakelijk powerseller op Ebay, en ik verzend uitdrukkelijk niet naar Italië, gaat te vaak mis daar)

Je kan hem toch dat pakket terug laten sturen op zijn kosten, en bij ontvangst het geld terugbetalen van aankoop? Wil je dat niet, heeft hij geen poot om op te staan en heb je een boze klant ver weg en een vervelende feedback, thats it.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door criticus2 »

hoezo spreekt men over klant, in samenhang met een verkoop tussen particulieren? het ebay item is inmiddels weg helaas, wellicht heeft hij het zelf al gekocht..

maar: eea hangt denk ik van de regels van en overeenkosmt met catawiki af hoe eea verder moet nu.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op Catawiki kun je geen landen blokkeren helaas.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Bandrecorder met transport stuk gegaan

Ongelezen bericht door piet44m »

de douane of andere onderzoeksteam heeft de doos geopend.of een peroon in de verzendslijn ,die dacht wil ik niet plak em weer dicht

Gesloten