LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AutoserviceFerid in Deventer

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wat staat er op www.rdw.nl?

Vul kenteken in en kijk of hij of vorige eigenaar......
Hij moet bij APK de huidige stand invullen en verder niets.

Ooit gepleegde fraude door eerdere eigenaren is hij niet verantwoordelijk voor helaas.

De KM opgave kijken en de NAP gegevens en wanneer is deze terug gedraaid?
Dat moet je eerst bepalen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door criticus2 »

je hebt naar het lijkt voldoende in handen om een civiele procedure te starten. Maar dat moet je wel zelf doen. (met hulp jurist/advocaat).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door berndv »

Ahmad Yama schreef:
01 apr 2019 12:47
Verkoper heeft zelf de auto gekeurd met zijn eigennaam op de APK papier met onjuiste km stand ook op de koopcontract. Dit is toch fraude artikel 7:17bw . Ik als koper kan ik niet day weten. Verkoper van een product als een bedrijf, (geen particulier) is verantwoordelijk zijn producten.
de onjuiste km stand is de stand die afgelezen wordt vanaf de teller? Als de stand op de teller is ingevoerd bij de apk is dit nog steeds geen aantoonbare fraude. Als de ingevoerde stand bij de rdw de stand is zoals die had moeten zijn, voordat die teruggedraaid was dus, dan heeft u een mogelijkheid, want dan kunt u deels aantonen dat de km stand door de verkoper teruggedraaid is. Of in ieder geval tussen het keuren van de auto en de verkoop van de auto. Anders zal de verkoper de auto ingekocht hebben met de km stand zoals die ook op de teller zichtbaar is.

Ik vraag me dan nog steeds wel af wat de rdw aangeeft bij de tellerstand.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door criticus2 »

Hypo63 schreef:
31 mar 2019 10:34
Kijk maar eens hier http://www.wetrecht.nl/teruggedraaide-kilometerstand/
Volgens mij is het dus helemaal niet van belang wie de kilometerstand heeft teruggedraaid. Dan had de verkoper zelf beter moeten opletten bij de inkoop.
voor hen die door blijven gaan over wat bij RDW vermeld staat en op APK formulier: lees deze , eerder aal gegeven link, eens door.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij een import auto zal de RDW ‘geen oordeel’ aangeven. Bij een Nederlandse auto zal ‘niet logisch’ staan. In beide gevallen zegt dit niet dat de verkoper de stand heeft veranderd.
Onlangs is een fraudezaak via Zweedse auto’s aan het licht gekomen. Vlak voor transport naar Nederland zijn de tellers terug gedraaid. De handelaar die die auto inkoopt van de partij die importeert en daarna weer verkoopt is dan niet strafbaar. Zo lang niet bekend is of deze verkoper de auto zo ingekocht heeft, via welke partij dan ook, kan je hem dus ook niet veroordelen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door criticus2 »

of het strafbaar is is 1, maar teruggedraaide teller kan civielrechterlijk (zie ook eerdere link) wel als basis dienen tot ontbinding, ook al is verkoper te goeder trouw. (of betrokkenheid niet bewijsbaar)

dit stelt de ANWB erover: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... e-km-stand

een zakelijk verkoper is altijd gedwongen koop te ontbinden al wist ie nergens van.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
01 apr 2019 14:14
een zakelijk verkoper is altijd gedwongen koop te ontbinden al wist ie nergens van.
Zeker niet altijd. Er worden ook genoeg autos expliciet zónder kloppende kilometerstand verkocht.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Een zakelijke verkoper wordt altijd gezien als een professionele partij en is te allen tijde aansprakelijk te stellen voor een gemanipuleerde tellerstand. Dus ook een in het verleden gemanipuleerde tellerstand valt onder zijn verantwoordelijkheid.
Tenzij hij op de koopovereenkomst of factuur expliciet heeft vermeld dat de afgelezen tellerstand niet klopt met de werkelijke tellerstand. Echter, de koper heeft ook een onderzoeksplicht, op de RDW site kan een ieder kosteloos nakijken of de kilometerhistorie logisch, onlogisch danwel geen oordeel aangeeft.

v.d.Heyden

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door criticus2 »

Moneyman schreef:
01 apr 2019 17:13
criticus2 schreef:
01 apr 2019 14:14
een zakelijk verkoper is altijd gedwongen koop te ontbinden al wist ie nergens van.
Zeker niet altijd. Er worden ook genoeg autos expliciet zónder kloppende kilometerstand verkocht.
dat kan inderdaad , wanneer verkoper expliciet vermeld niet in te staan voor de km stand.
Dit topic ging dacht ik mn over de categorie die dat niet doet.
Ik vraag mij alleen af hoeveel dat zijn, waarbij expliciet niet ingestaan wordt voor de km stand, op het totale aantal autoverkopen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
02 apr 2019 08:24
Dat kan inderdaad , wanneer verkoper expliciet vermeld niet in te staan voor de km stand. Dit topic ging dacht ik mn over de categorie die dat niet doet. Ik vraag mij alleen af hoeveel dat zijn, waarbij expliciet niet ingestaan wordt voor de km stand, op het totale aantal autoverkopen.
Ik reageerde slechts op het gebruik van het woord "altijd", wat gewoon niet juist is. Vandaar de nuancering. De expliciete melding zie je tegenwoordig best vaak, zéker bij importauto's, maar ook gewoon bij handelaren.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat klopt. Ik denk dat de meeste handelaren er inmiddels wel achter zijn dat en zij ook een oor aangenaaid kunnen zijn op dat punt, en dat dit de manier is om onder aansprakelijkheid op dat punt uit te komen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op APK rapport staat ; Tellerstand.

Geen enkele garantie dat dit ook klopt.

Vaak doen verkopers Afgelezen KM stand en dan verlies je de rechten.
Als je geen bewijs met NAP lijst hebt van terug gedraaide of je kocht met Afgelezen... kun je het vrijwel zeker vergeten.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door criticus2 »

Komkommertijd schreef:
02 apr 2019 11:58
Op APK rapport staat ; Tellerstand.

Geen enkele garantie dat dit ook klopt.

Vaak doen verkopers Afgelezen KM stand en dan verlies je de rechten.
Als je geen bewijs met NAP lijst hebt van terug gedraaide of je kocht met Afgelezen... kun je het vrijwel zeker vergeten.
los ervan dat dit al eerder gesteld is, en dus een beetje overbodig imho , heeft laatste vraagsteller gewoon keiharde bewijzen , zijnde dealerverklaringen over onderhoud en bijbehorende km standen . Aangezien vaak de dealer wel te achterhalen is (onderhoudsboekjes ed) kunnen die gegevens gebruikt worden om bewijs naar boven te halen.

Nog mooier is natuurlijk wanneer het gebruikt wordt om voorafgaande aan koop eea al te checken, dan voldoen je aan je onderzoeksplicht als koper.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

criticus2 schreef:
02 apr 2019 12:48
los ervan dat dit al eerder gesteld is, en dus een beetje overbodig imho , heeft laatste vraagsteller gewoon keiharde bewijzen , zijnde dealerverklaringen over onderhoud en bijbehorende km standen . Aangezien vaak de dealer wel te achterhalen is (onderhoudsboekjes ed) kunnen die gegevens gebruikt worden om bewijs naar boven te halen.

Nog mooier is natuurlijk wanneer het gebruikt wordt om voorafgaande aan koop eea al te checken, dan voldoen je aan je onderzoeksplicht als koper.
Er is bewijs DAT er is terug gedraaid, niet WIE er heeft terug gedraaid. Je kan er wel naar raden, maar dat houdt geen stand.

Ahmad Yama
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2019 23:30

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door Ahmad Yama »

Auto is geïmporteerd uit Duitsland. Geen onderhoudsboekje aanwezig. Verkoper is toch verantwoordelijk voor zijn product. Het is strafbaar km terug draaien. Ik wil hem juridisch aanpakken. 70000km terugdraaien is veel. Auto zal veel minder waard zijn met 70000km er bij. Advocaten zeggen dat hij de koopwaarde + advocaatkosten, en schade(boete) moet terug betalen . Met alle bewijzen zwart op wit die er zijn en aangifte politie. zal rechter daarmee instemmen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ahmad Yama schreef:
02 apr 2019 15:26
Auto is geïmporteerd uit Duitsland. Geen onderhoudsboekje aanwezig. Verkoper is toch verantwoordelijk voor zijn product. Het is strafbaar km terug draaien. Ik wil hem juridisch aanpakken. 70000km terugdraaien is veel. Auto zal veel minder waard zijn met 70000km er bij. Advocaten zeggen dat hij de koopwaarde + advocaatkosten, en schade(boete) moet terug betalen . Met alle bewijzen zwart op wit die er zijn en aangifte politie. zal rechter daarmee instemmen.
Zoals ik eerder al vermelde hoeft de verkoper niet diegene te zijn die terug gedraaid heeft. Op grote schaal is dit met Volvo’s gebeurd uit Zweden. Voor transport terug gedraaid en met valse boekjes hier in de handel gekomen. Als een verkoper hier een auto inkoopt van een importbedrijf en de importeur draait terug, dan valt uw verkoper niets te verwijten. Dan zou je hooguit de koop kunnen ontbinden, maar daar zitten strikte regels aan.
Maar als u al een advocaat hebt, hebt u ons advies toch niet nodig? Als uw advocaat al aangeeft dat de winkans 100%, ga daar dan mee verder.

Voor u als tip: een importauto zonder boekjes is bij voorbaat al verdacht.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: AutoserviceFerid in Deventer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tussen de Duitse Dealer en de Nederlandse verkoper zitten vaak meerdere handelaren en als 1 van deze....
Bewijs dan maar eens wie van deze het heeft gedaan.

Boekje weg gooien en terug draaien en dan via meerdere handelaren rond laten gaan zonder KM opgave dus geen bewijs.
Tussen gelijk hebben en krijgen zit groot gat.

Alleen als deze handelaar hem zelf in Duitsland kocht maak je kans, maar terug draaiers gebruiken juist die tussenhandel zonder administratie voor er onderuit te komen helaas.

Gesloten