LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Beste Tree3

De Groetjes uit Riga, daar in Estland waar ze hout bewerken word elke lading die de poort binnenkomt na 1986 gecontroleerd.
Nooit iets gevonden.
Maar wel in Estland in 1991 en die partij ging retour Polen, tegen UA grens aan en is verbrand. Ook Wit Rusland heeft stukken met nu export verbod, niemand wil die hebben en elke aanbieder gaat failliet,

Er is een onderlinge afspraak elke gevonden lading aan elkaar door te geven en die handelaar komt niets meer kwijt!
Daarom is bij inkoop door handelaren als controle want 1 foute lading en je bent je bedrijf kwijt!

Dus U loopt nu eigenlijk al 28 jaren op achter, in 1991 aangeboden en sinds dien strenge controle op dit hout met leuke prijzen... mooie dikke oude bomen en perfect hout, maar daar wil ik niet in wonen.

Als je twijfelde, zodra mijn nieuwe huis klaar is van hout uit Letland, kom maar langs met meet apparatuur maar wel de rookmelder overslaan, want ik pakte daar in Riga deze meter en ging naar kantoortje met rookmelder, op 4 meters afstand lichte straling gemeten dus prima apparaten als ze deze kleine flut dingen al op die afstand vinden!
Op 5 meters viel deze pas weg.

Dus geloof maar lekker in sprookjes en voor mijn huis komen 3 bomen, witte berken!
Maar dat heeft dus zeker niets met Uw gebruikersnaam te maken.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Revoked »

[Tekst verwijderd] Een geigerteller doet niets met fijnstof en CO/CO2, een rookmelder gaat niet af bij een te constateren vorm van gammastraling.

Hoe is het eigenlijk met je kruipruimte vol asbest? Heb je nog plek voor wat pellets ( idd, geen pallets) radionuclide?
Laatst gewijzigd door Radar op 15 apr 2019 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet-respectvol taalgebruik

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat asbest heeft hij op radioactieve Baltische pallets liggen

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar waar kan ik dit hout kopen? Ik zoek graag de grenzen op. Eitje met fipronil bakken bovenop de vuurkorf met radioactief hout, lekker man.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Costnix »

In Oostenrijk produceerden ook wijn met antivries om het als ijswijn te verkopen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het probleem is om dit ooit besmette hout uit regio Tsjernobyl kwijt te raken.
Omdat een stam die jarenlang in verboden gebied stond nog meetbaar is gingen ze met enkele er tussen de grens over,
maar je meet de auto, geen stam per stuk en alle goede die er ook op lagen werden ook besmet verklaard.

Dit hout is nu voor groot deel opgestookt en de nu groeiende bomen hebben nog steeds teveel.
Alleen in UA zelf of Poolse en Witrussische regio nog verkoop en bruikbaar.
Iedereen weet dat een voordelige aanbieding verdacht is, en volle prijs betaalde niemand.

Wel is in Scredder mogelijk en dan opmengen maar veel werk voor weinig geld....
Dit afval hout is maar 1/8 van de ruwe inkoop van stammen, en er komt vaak al voldoende vrij bij de grote bedrijven.
Wegens transport kosten word de plaatselijke Pellets zelf gemaakt in de houtfabriek.
Geen transport meer van afval nodig, en daar kopen ze elders niet voor in, wel voor export soms als er
ruimte op een transport is een lading erbij als vulling naar Nederland.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
14 apr 2019 14:41
Het probleem is om dit ooit besmette hout uit regio Tsjernobyl kwijt te raken.
Komkommer... dat hout gebruik je toch gewoon om je Wodka op te stoken? 8)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gewoon verbranden dan is het weg.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Beste allen;

Als ik nu een houtkachel met besmet hout zou stoken komt radioactief afval als neerslag in de gehele regio weer terug!
En nee, ik wil geen Wodka op die manier.
Wodka stook je op Gazprom gas, beter regelbaar of helaas uit Groningen!

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door tree3 »

Reactie van de betreffende wethouder uit de gemeente Geertruidenberg:

Beste heer ivm privacy naam verwijderd

Wij hebben uw vraag weggelegd met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) die ook het toezicht houdt op bedrijven als de Amercentrale.
Zij geven aan dat het inderdaad klopt dat er in biomassa altijd wat radioactiviteit aanwezig is en dat die activiteit bij biomassa uit de Baltische staten wat hoger kan zijn.
RWE heeft voorafgaand aan het meestoken van biomassa worst-case-proeven gedaan om te kunnen bepalen of zij kunnen voldoen aan de normen uit het besluit stralingsbescherming 2018 ter bescherming van eigen medewerkers en de omgeving. Er wordt actief op toegezien of dit het geval is en dat toezicht wordt gedaan door I-SZW.

Hieruit maak ik op dat de toetsing vooraf en toezicht doorlopend goed belegd is.

Ik hoop u voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
ivm privacy naam verwijderd

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, opgelost.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door tree3 »

En toch komen er protesten uit de samenleving als er plannen zijn voor het bouwen van een biomassa centrale zoals recent in Diemen. Als ik het forum zo lees hebben jullie hier niet zoveel problemen mee en zou je graag zo'n centrale dichtbij je leefomgeving willen hebben staan?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Moneyman »

tree3 schreef:
16 apr 2019 11:55
En toch komen er protesten uit de samenleving als er plannen zijn voor het bouwen van een biomassa centrale zoals recent in Diemen. Als ik het forum zo lees hebben jullie hier niet zoveel problemen mee en zou je graag zo'n centrale dichtbij je leefomgeving willen hebben staan?
Wat een rare logica.

Als ik het prima vind dat jij een appel eet, wil dat toch niet zeggen dat ik een boomgaard in mijn achtertuin wil?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Costnix »

Meneer Nimby bemoeit zich altijd met elke discussie en wint heel vaak.

Ik heb liever een appelboomgaard in mijn achtertuin, van een centrale.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door witte angora »

tree3 schreef:
16 apr 2019 11:51
Reactie van de betreffende wethouder uit de gemeente Geertruidenberg:
Maar jij woont toch helemaal niet in Geertruidenberg? Dat is nog wel even een afstand tot Friesland. Wat is jouw probleem dan met die centrale?

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door tree3 »

De centrale zit ook in Eemshaven. Dus Witte Angora, als er bij jouw Chroom-6 in diffuus in de lucht wordt gespoten dan mag ik daar niets over vertellen omdat ik daar niet woon? Klokkenluiders hebben het lastig in Nederland, door ze vooral monddood te willen maken. Nu er wel degelijk radioactieve stoffen in de lucht komen en een aantal mensen het belachelijk maakten hoor je ze niet meer. Kennelijk behoort dat bij de Nederlandse cultuur. Misschien dat de kranten en meanstream media een keer aandacht hebben voor zulke mensen die dan ook nog eens in de politiek zitten. Maar meestal hoor je dan "politiek correcte" antwoorden.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik lees hier ook veel forum correcte reacties, kan ook haast niet anders met zo veel huisregels.....

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
17 apr 2019 10:02
Ik lees hier ook veel forum correcte reacties, kan ook haast niet anders met zo veel huisregels.....
Wees blij. Als we die gedragsregels niet in acht zouden nemen en zouden zeggen wat we écht denken, kon je het nog wel eens heel zwaar krijgen :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hout uit de baltische staten mogelijk radioactief besmet? Biomassa

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb alleen contact gehad met iemand die de kleine persen..... 6 mm en die kun je thuis of in fabrieken stoken.
De dikkere zijn ook leverbaar en daar kan en mag blijkbaar ook geverfd hout doorheen te zitten.
Die hebben lagere eisen wat ik ooit bij 1 handelaar zag.

Maar weet niet of schadelijke stoffen erin mogen, want bij verbranden zou die ook weer sterk verspreid en moeilijk meetbaar in gehele provincie neer moeten slaan.
Zodra ik weer hier in regio pellets ga halen, de kleine 6 mm dunne zal ik nogmaals vragen hoe die dikke zijn,
die in sommige pellet ketels ook gestookt mogen worden, afhankelijk van opvoerschroef.
Zelf gebruik ik deze nooit, wegens vastloop risico.
Ik zal pas in najaar weer bij deze grote fabriek komen en even kijken en vragen wat die dikke nu voor inhoud zijn.
Zowel bij hun als enkele concurrenten want ze weten goed wie wat doet.

Gesloten