LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gegrand schreef:
15 apr 2019 20:50
Ook vind ik een beetje vreemd dat jij als eigenaar van een pand zomaar iedereen zou moeten toelaten als huurder.
Als ik mijn tweede woning zou willen verhuren (= mijn vrije keus), zou ik ook zélf willen bepalen aan wie ik dat wel of niet doe (= vrije keus).

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
16 apr 2019 08:42
limburgs schreef:
16 apr 2019 07:55
Ik verhuur mijn tweede woning via een verhuurmakelaar. En ja , ik heb liever een nederlandse of in elk geval goed nederlands sprekende huurder. De verhuurmakelaars kun je hier niet de schuld van geven , zij zoeken enkel de huurder die de verhuurder graag in zijn huis wil.
Als je de keuze hebt kies je uiteraard de huurder waarvan jij denkt dat je huis netjes behandelt word en waarmee je gezamelijk tot afspraken kunt komen zonder een taalbarriere.
Nou neem me toch even niet kwalijk. Ga je nu echt van tevoren kennis maken met de huurders alvorens je toestemming geeft dat ze van je huisje gebruik mogen maken?

limburgs zegt toch niet dat hij zelf eerst de nieuwe huurders wil zien?
Je geeft een bepaalde opdracht aan je verhuurmakelaar en, als het goed is, kun je er op vertrouwen dat hij zich daaraan houdt.
En het gaat niet om een “huisje” maar om een tweede woning, naar mijn mening zit daar ook nog wel verschil in.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door hänschen klein »

>>Dit zijn de vragen van Tweede Kamerlid Jasper van Dijk<<
De antwoorden zijn van - @hänschen klein

>>Wat is uw oordeel over de uitzending van Radar, waaruit blijkt dat negentig procent van de verhuurmakelaars bereid is om op verzoek te discrimineren?<<
- Ik ben er niet werkelijk verrast over, dat opdrachtgevers 'kwalitatief' willen voorsorteren

>>Deelt u de mening dat deze discriminatie op bestelling onaanvaardbaar is en dat u alles moet doen om dit aan te pakken?<<
- Suggestieve vraag! Nee, wanneer iemand zijn eigendom naar eigen inzichten optimaal wil verhuren, is dat zijn zaak.

>>Erkent u dat zelfregulering niet werkt, gezien de onthullende resultaten van dit onderzoek van Radar?<<
- De eigenaars willen het toch zèlf anders reguleren ... liever een 'schone wijk' met een hoger rendement dan met aso's van welke huidskleur en nationaliteit dan ook, dat kunnen net zo goed ook Nederlanders zijn ... daarom is het geen discriminering zoals Radar suggereert en onthutsend is dat al helemaal niet.

>>Gaat u in gesprek met Radar met als doel om alle discriminerende verhuurmakelaars aan te pakken?<<
- Heeft Radar niet iets beters te doen? Dat kost arbeidsplaatsen. Er zijn overigens meer branches, waar 'de klantenkring' vooraf wordt vastgelegd.

>>Bent u bereid om de discriminerende verhuurmakelaars op te sporen en te vervolgen?<<
- Nee, die doen hun werk en volgen de zakelijke ideeën van de opdrachtgever, die anders een andere weg zal moeten vinden. Niet iedereen wil bij voorbeeld bij SHELL tanken ... dus gaat hij ergens anders tanken.

>>Op welke andere manieren gaat u deze verhuurmakelaars aanpakken? Kunt u ervoor zorgen dat zij hun licentie verliezen?<<
- Nee, ik verhuur zèlf woonruimte, maar ga niet zèlf op zoek naar huurders, dat doen makelaars nu eenmaal goed. Stel die vraag ook eens aan SHELL, waarom ze geen belasting afdragen ... dan neemt niemand hun licentie weg!

>>Bent u bereid over te gaan op naming and shaming, door de discriminerende verhuurmakelaars overzichtelijk op een website te publiceren?<<
- Nee, dan krijg ik de investeerders weer over me heen ... is natuurlijk een VVD-standpunt ... maar ja ... wie hééft, die hééft, dat is eigenlijk normaal in Nederland en de kiezer heeft het laatste woord.

>>Wilt u ophouden met halfzachte maatregelen (zelfregulering) en nu echt paal en perk stellen aan discriminatie op bestelling in makelaarsland? Zo nee, hoe voorkomt u dat we volgend jaar exact dezelfde resultaten te zien krijgen bij Radar? <<
- Wanneer Radar ter afwisseling nu eens andere vragen verzint ... heeft Radar dat probleem helemaal niet!
________________________________________________________________________________________________________________________

ERGO: Wanneer 'buitenbeentjes' gediscrimineerd worden, zullen er gewoon volgens de economische marktwerkingsprincipes makelaars en huizenbezitters opstaan, om het gat te dichten, zoals je ook Turkse groentewinkels hebt, Poolse schildersbedrijven en Brabantse schoorsteenvegers ... toch?
Woningcorporaties zijn een andere mogelijkheid (duo-oplossing), maar die bestaan al en worden hier niet genoemd.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 16 apr 2019 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

CarpeDiem30
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2017 10:41

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door CarpeDiem30 »

Je kunt natuurlijk nooit van te voren weten welke mensen je in JOUW huis krijgt, maar volgens mij vroeg Fons hier ZELF om. HIJ wilde geen buitenlanders in zijn eigen bezit. Er was niet één makelaar die uit zichzelf zei: wij verhuren niet aan buitenlanders.
Daarom denk ik dat je er niet van uit kunt gaan dat verhuurmakelaars op voorhand discrimineren

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Andere route zònder discriminering van de makelaar ...

Alliances Makelaardij Utrecht :
Indien u een woning bezichtigd heeft en deze woning wilt huren, dan kan het zijn dat er eerst sprake is van gunning door de verhuurder. Indien deze instemt met u als huurder, dan vragen wij u nadere gegevens voor het huurcontract. We stellen het huurcontract op en mailen dit in concept naar eerst na de verhuurder en vervolgens naar u.

Onder voorbehoud gunning eigenaar..

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Gegrand »

hänschen klein schreef:
16 apr 2019 14:00
Andere route zònder discriminering van de makelaar ...

Alliances Makelaardij Utrecht :
Indien u een woning bezichtigd heeft en deze woning wilt huren, dan kan het zijn dat er eerst sprake is van gunning door de verhuurder. Indien deze instemt met u als huurder, dan vragen wij u nadere gegevens voor het huurcontract. We stellen het huurcontract op en mailen dit in concept naar eerst na de verhuurder en vervolgens naar u.

Onder voorbehoud gunning eigenaar..
Ik vind hier niets vreemds aan, dus waarom die .. als accent geplaatst worden is mij een raadsel.
Het is geen plicht van een eigenaar om zijn/haar woning aan de eerste die reageert te verhuren toch zeker.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De Omroep AvroTros maakt o.a. programma's "ter vermaking"... ook voor huisbezitters ...

Visie
Wij geloven dat een sterke, onafhankelijke publieke omroep belangrijk is voor de samenleving. Relevant en voor iedereen. Daarom maken wij toegankelijke programma’s voor heel Nederland die informeren, inspireren en vermaken. Elke dag kun je ons horen en zien en elke dag zijn we bezig om onze 5 idealen te realiseren.
AVROTROS....

Brengt mensen samen
Draagt bij aan een veilige en rechtvaardige samenleving
Stimuleert de kunst- en cultuurbeleving in Nederland
Helpt mensen het nieuws te duiden
Is de thuishaven voor jeugd

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door mahadma »

Probeer eens in een Molukse wijk, een Niet Moluks gezin te plaatsen, het huis wordt vernield .............Daar wordt vooraf geadverteerd met het feit dat Molukkers voorrang hebben. Pas nog in het nieuws geweest.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En op een woonwagenkamp kom je als niet-kamper al helemaal niet binnen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Oplossing ...

We hadden het onlangs nog op dit forum over het kunnen beïnvloeden van statistieken ...
In het gelinkte artikel is het de vraag, waarom de discriminatie eigenlijk is gedaald?

https://www.ad.nl/binnenland/aantal-mel ... ~a701a4af/

Antwoord: Wanneer een Omroep zich bezighoudt met het thema discriminatie ... dan stijgen de meldingen, maar niet altijd het aantal gevallen, weer.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door limburgs »

witte angora schreef:
16 apr 2019 08:42
limburgs schreef:
16 apr 2019 07:55
Ik verhuur mijn tweede woning via een verhuurmakelaar. En ja , ik heb liever een nederlandse of in elk geval goed nederlands sprekende huurder. De verhuurmakelaars kun je hier niet de schuld van geven , zij zoeken enkel de huurder die de verhuurder graag in zijn huis wil.
Als je de keuze hebt kies je uiteraard de huurder waarvan jij denkt dat je huis netjes behandelt word en waarmee je gezamelijk tot afspraken kunt komen zonder een taalbarriere.
Nou neem me toch even niet kwalijk. Ga je nu echt van tevoren kennis maken met de huurders alvorens je toestemming geeft dat ze van je huisje gebruik mogen maken?
Ja , ik maak altijd eerst kennis met mijn nieuwe huurders , voordat ik definitief beslis. Voor dit gesprek plaats vind heeft de verhuurmakelaar al een huurders check gedaan en hebben wij samen overleg gehad over de eventuele huurder. Hier zitten absoluut geen kwade bedoelingen achter . Voor mij is het net als alle andere "kleine"verhuurders een financieel risico wie ik in mijn huis laat wonen. Denk maar onder andere aan wietplantages , vernielingen , onderverhuur , huur niet betalen kunnen , overlast voor de buren , allemaal dingen die je zo veel mogelijk wil proberen uit te sluiten. Ik vind het prettig eerst kennis te maken , zodat ook de huurders weten met wie ze te maken krijgen , en ook zij eventuele vragen kunnen stellen . En uiteraard staat het hen ook vrij om toch van de woning af te zien omdat zij mij niet zien zitten als verhuurder.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door renewouters »

reggie2 schreef:
15 apr 2019 17:37
Lijkt mij ook wel logisch als je hoort wat een bende ze er vaak van maken, Dan maar discriminatie.
In artikel 1 van de Grondwet staat dat iedereen in Nederland in gelijke gevallen gelijk wordt behandeld. Verder staat in artikel 1 dat discriminatie, op welke grond dan ook, is verboden. Ook aanzetten tot haat of discriminatie is verboden.

Misschien verstandig om jou racistische opmerking te verwijderen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door renewouters »

limburgs schreef:
16 apr 2019 07:55
Ik verhuur mijn tweede woning via een verhuurmakelaar. En ja , ik heb liever een nederlandse of in elk geval goed nederlands sprekende huurder. De verhuurmakelaars kun je hier niet de schuld van geven , zij zoeken enkel de huurder die de verhuurder graag in zijn huis wil.
Als je de keuze hebt kies je uiteraard de huurder waarvan jij denkt dat je huis netjes behandelt word en waarmee je gezamelijk tot afspraken kunt komen zonder een taalbarriere.
Willem Holleeder is een echte Nederlander. Ik zou dat soort types toch echt niet in mijn huis willen. Dan liever een paar hardwerkende Polen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of zigeuners

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Net een volbloed Nederlands jochie aan de deur. Vijftien jaar oud. Hij was op zoek naar mijn buurvrouw, had alleen haar naam, en wist dat ze hier in de flat moest wonen. Geen idee welk nummer. Jochie was al twee keer bij Halt geweest, volkomen onschuldig.

Blijkt dat 2 jongens in een motorboot gisteravond bij de buren geprobeerd hebben een benzinetank uit de tuin te stelen. De buren zagen dat, ze waren aan de overkant aan het wandelen, en hebben foto's gemaakt. Jochies hadden capuchons op. De boot was van dit jochie, en hij had hem uitgeleend aan een vriendje, en nu kwam hij er achter dat zijn boot op facebook stond met het verhaal. Dus hij wilde even vertellen dat het toch echt niet zijn schuld was, want stel dat hij een keer langs zou varen, en ze zouden hem zien met zijn bootje...

Toch wel apart dat hij wist dat het om deze flat gaat, en het facebookaccount van buurvrouw wist te vinden... Op de foto's herken je de flat toch echt niet... En ook apart dat een jochie van 15 een toch wel erg dure boot heeft... en in een caravan op het bedrijf van zijn vader slaapt omdat hij zo'n vervelend broertje thuis heeft...

Zo eentje zou ik dus ook niet in huis willen hebben.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door reggie2 »

renewouters schreef:
16 apr 2019 21:07


Misschien verstandig om jou racistische opmerking te verwijderen.
Ik zou niet weten waarom. Ben je het er niet mee eens, scrol lekker verder.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Niet elke discriminatie is negatief. Kijk naar de politie en douane, deze discrimineren ook. Een man fouilleert geen vrouw en anders om. Discriminatie op basis van geslacht. Een Moslim die tijdens het suikerfeest vrij krijgt van school wordt voorgetrokken op andere gelovigen. Ook een vorm van discriminatie.

Op het moment dat ik mijn huis wil verhuren wil ik zekerheden hebben. Vraag ik specifiek om mensen met een vaste baan, dan discrimineer ik ook op basis van inkomen. Is dat fout? Nee. Zo lang er geen sprake is van willekeur of de reden van discriminatie niet fout is, dan kan niemand er iets tegen doen.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door limburgs »

renewouters schreef:
16 apr 2019 21:10
limburgs schreef:
16 apr 2019 07:55
Ik verhuur mijn tweede woning via een verhuurmakelaar. En ja , ik heb liever een nederlandse of in elk geval goed nederlands sprekende huurder. De verhuurmakelaars kun je hier niet de schuld van geven , zij zoeken enkel de huurder die de verhuurder graag in zijn huis wil.
Als je de keuze hebt kies je uiteraard de huurder waarvan jij denkt dat je huis netjes behandelt word en waarmee je gezamelijk tot afspraken kunt komen zonder een taalbarriere.
Willem Holleeder is een echte Nederlander. Ik zou dat soort types toch echt niet in mijn huis willen. Dan liever een paar hardwerkende Polen.
Willem holleeder vermijd ik ook liever hoor ! Al denk ik niet dat hij een woning in Zuid-Limburg gaat zoeken. ..... De hardwerkende polen willen meestal maar voor korte duur huren , ik verhuur voor minimaal 2 jaar . Het grootste probleem is gewoon het te lage aanbod van woningen . Bij de laatste huurderswissel hadden zich bij de verhuurmakelaar binnen 2 dagen 8 koppels / gezinnen aangemeld. Dan ga je uiteraard selecteren wie jij denkt dat voor jou de beste huurder is . Hoe rot dan ook voor degenen die afvallen , ik zal toch een keuze moeten maken .

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dit is geen discriminatie? Woningen alleen voor werkende vrouwen? https://www.hv1854.nl/wooncomplexen/fla ... an-nispen/

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 90 procent van de verhuurmakelaars discrimineert | Radar Checkt

Ongelezen bericht door crazyme »

ZeerPrivé schreef:
17 apr 2019 12:24
Dit is geen discriminatie? Woningen alleen voor werkende vrouwen? https://www.hv1854.nl/wooncomplexen/fla ... an-nispen/
De huismeester, aanwezig op 4 ochtenden, verricht facilitaire en toezichthoudende taken.
Doorzichtig hoor...

Gesloten