LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Ridder777

Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede dag beste mensen van het forum.
het gaat om het volgende:

Mijn vriendin en dochten zijn dus eindelijk in NL.
Ik wil voor hun een uitvaartverzekering afsluiten.
Helaas heb ik geen contact meer met mijn vader, maar hij betaald nog steeds mijn uitvaartverzekering van Dela.
Ik heb Dela gebeld, ik wil het graag zelf betalen maar Dela zegt dat moet je bij je vader zijn.
Is het verstandig om voor mijn dochter en vriendin ook Dela af te sluiten, of kan ik beter gaan shoppen?
We wonen in regio Rijnmond.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Revoked »

Ridder777 schreef: ...
Is het verstandig om voor mijn dochter en vriendin ook Dela af te sluiten, of kan ik beter gaan shoppen?
We wonen in regio Rijnmond.
Verstandig? Want?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb je al nagekeken of je bent aangemeld bij het pensioenfonds voor de horeca, zoals eerder al een paar keer ter sprake gekomen is? De aanspraak op nabestaandenpensioen zal in de regel namelijk heel wat meer waarde hebben dan zo'n uitvaartpolis.

Ook denk ik dat je vriendin meer heeft aan een goede rechtsbijstandverzekering dan aan een uitvaartverzekering, als je door inferieur materiaal van je werkgever zou komen te overlijden en ze je werkgever moet aanklagen.

Voor het geval dat je vriendin komt te overlijden kan een uitvaartpolis in jouw geval wel nuttig zijn. Maar daar zijn verschillende aanbieders van. Dus gewoon even vergelijken wat er wordt verzekerd en tegen welke premie. Zelf zou ik dan kiezen voor een verzekerd kapitaal en niet voor natura.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou het er eens met je vriendin over hebben wat zij zou willen, mocht ze onverhoopt in Nederland komen te overlijden.
Wil ze dat ze in haar vaderland begraven of gecremeerd wordt? Of gaat haar voorkeur juist naar Nederland uit?
Dat is iets wat mij heel belangrijk lijkt als je naar uitvaartpolissen gaat kijken.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door piet987654 »

Wat ikzelf voor een soort verzekering heb is een polis die, bij overlijden, een vrij te besteden bedrag uitkeert.
Hierbij hebt U ook nog de keus om een lange tijd maandelijks te betalen, of eenmalig een bedrag storten, wat ikzelf
lang geleden heb gedaan. Echter op dit soort, maar ook op andere uitvaartpolissen kan een nadeel zitten als het
verzekerd bedrag boven een bepaalde grens komt. Dat is de zogenaamde WEV waarde, (Waarde Economisch Verkeer)
Een bedrag boven een bepaalde vrijstelling wordt meegeteld bij uw spaargeld. dit kan een nadeel zijn als U ooit een
uitkering krijgt van de sociale dienst, Dan wordt U verplicht om deze polis (met verlies) af te kopen omdat de waarde
van deze polis wordt gezien als spaargeld. DELA ??? Als u erg oud wordt heeft U waarschijnlijk veel te veel betaald.
reken maar eens na wat U daar nog moet betalen als U, laten we zeggen, 85 wordt.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik u was zou ik zelf een spaarpotje aanleggen.

En als u, zoals u zelf stelt, in oktober in de bijstand komt, hebt u helemaal geen geld meer om die uitvaart verzekeringen te betalen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het is niet altijd de beste oplossing om maar bij X iets af te sluiten omdat Pietje en Jantje daar ook zitten, zonder te kijken naar de wensen en omstandigheden.

Dus Dela kiezen enkel omdat u daar een polis heeft... Zou ik persoonlijk afraden.

Voor wat betreft uw eigen polis is het handig te checken wie de polis houder is. Is dit uw vader, of u zelf waarbij uw vader enkel betaalt. Als uw vader stopt met betalen, of om hem motiverende redenen (ik weet immers niet de reden van het geen contact hebben) ervoor kiest de waarde van de polis uit te laten keren naar zichzelf, dan zijn uw nabestaanden straks het bokje. Ook kan dit beteken dat uw vader mag besluiten hoe uitvoering aan de uitvaart word gegeven, terwijl u dat liever aan uw huidige partner overlaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

De wev-waarde is voor de belastingen pas relevant als de waarde hoger dan ongeveer 7.000 euro wordt. Dat lijkt mij sowieso niet aan te raden voor een uitvaartpolis, maar als je toch een polis met een hoger verzekerd bedrag zou kiezen, dan duurt het nog heel wat jaren voordat de 'opgebouwde' waarde van de polis boven dat bedrag komt.

Voor de bijstand is het van belang of de polis kan worden afgekocht of niet
Als de polis kan worden afgekocht, dan telt de wev-waarde net als je spaargeld mee voor het vermogen. Maar ook dan zullen veel mensen nog niet zo snel boven de vermogensgrens uitkomen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Laat ik nu een natura verzekering van de Dela hebben. Na mijn 65e is het premievrij. Niks mis mee: als het zover is gebeurt er wat ik wil, en niet wat mijn familie wil omdat ze zo goedkoop mogelijk uit willen zijn. Behalve een klein bedragje dat ik extra verzekerd heb komt er dus geen geld vrij en er is geen geld tekort.

Prima toch, als je je 'familie' toch al nooit meer ziet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is zeker prima. Maar in het geval van TS gaat het juist om een situatie waarin hij wél een goed contact met zijn 'familie' heeft. Daarbij kan ik mij voorstellen dat hij juist wensen heeft die in de loop van de tijd sterk kunnen veranderen. Misschien is er nu misschien nog sterk de behoefte om de uitvaart in Vietnam te laten plaatsvinden? Of in de meer Vietnamese traditie. Terwijl het over tien jaar heel anders kan zijn. Ook zal niet iedereen wensen hebben die binnen het standaard natura-plaatje passen. Een geldverzekering houdt het dan flexibel.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Als de uitvaart in Vietnam plaats moet vinden ga je er met de Dela niet komen nee. Als het in de Vietnamese traditie moet, dan is er ook bij de Dela meer mogelijk dan je denkt, zeker als je een extra bedrag in de verzekering meeneemt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik vond een Budget Crematie voor maar €1250,- in goedkoopste kist en niemand erbij.....

Maar als je de as wilt versturen naar haar land van herkomst of een urn, alles kost extra en daar eens naar kijken lijkt me
gezien jou inkomen een redelijk alternatief.
Verzekeraars willen winst maken en wat bieden ze nu aan?

Zelf een polis van 50 jaren oud van f750,- daar kan ik niets meer mee maar was toen plaatselijk ruim voldoende!
Daarom is Yarden nu in problemen gekomen met de Natura polissen!
Als je iets afsluit, leuk als je snel komt te overlijden en relatief weinig betaald hebt, maar de meeste betalen de uitvaart 2 tot 5x dan de werkelijke kosten.

Ook zijn er polissen die alles regelen en hun eigen crematoria verplichten dus niet de ruimte van jou voorkeur.
Een soort koppelverkoop die pas na overlijden bekend word bij vele.
Regel eerst maar alle andere zaken en doe het later zou ik zeggen....
Als er geld tekort is mag de gemeente betalen en die kans wil ik gezien eerdere vragen niet uitsluiten helaas.

Ridder777

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Alles moet plaatsvinden in Nederland.
Me vriendin wil alleen nog op vakantie in Vietnam, en daar blijft het bij.
Ik denk dat ik toch de Dela neem, en laat ik me dochter daar bij schrijven.
Kom ik op net geen 10 E per maand uit.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ridder777 schreef:
22 apr 2019 08:47
Alles moet plaatsvinden in Nederland.
Me vriendin wil alleen nog op vakantie in Vietnam, en daar blijft het bij.
Ik denk dat ik toch de Dela neem, en laat ik me dochter daar bij schrijven.
Kom ik op net geen 10 E per maand uit.
En hoe bent u tot die conclusie gekomen? En wat neemt u dan van de Dela? Immers heeft niemand u dat of iets geadviseerd. Of was het weer even bezig houden van de forumvrijwilligers hier?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
22 apr 2019 08:33
... in goedkoopste kist en niemand erbij.....
Bij mij weten lig je meestal niet samen in de kist :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
22 apr 2019 10:48
Komkommertijd schreef:
22 apr 2019 08:33
... in goedkoopste kist en niemand erbij.....
Bij mij weten lig je meestal niet samen in de kist :wink:
Daarom geeft @K... ook aan "niemand er bij ! ;-)

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Moneyman schreef:
22 apr 2019 10:48
Komkommertijd schreef:
22 apr 2019 08:33
... in goedkoopste kist en niemand erbij.....
Bij mij weten lig je meestal niet samen in de kist :wink:
Zal wel koffer bedoelen. :roll:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De budget uitvaart is zonder koffie of gasten en niemand mag afscheid nemen......

Niemand erbij, en ik zal zeker geen forum leden uitnodigen als ik zelf ga.....
Want hoe moet ik dat doen als ik er zelf niet meer ben!

Goed gevonden maar voor mensen met te lage polis ooit een oplossing als je krap zit.
Ik heb bij mensen thuis afscheid genomen en na afloop kwam de auto voor de kist inladen, alleen de chauffeur reed, en dat was het.. kost niets en is er ook helemaal niets meer.... beetje kaal maar het kan zo wel voordeliger.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
22 apr 2019 17:44
Niemand erbij, en ik zal zeker geen forum leden uitnodigen als ik zelf ga.....
Laat ik nou geen enkele behoefte hebben om een komkommer te begraven... :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies gevraagd voor uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een crematie kan een stofzuigertje nog wel handig zijn voor de as :D

Gesloten