LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Radar »

Jos van Doorn heeft voor zijn werk als restaurateur van monumenten zijn autobus met gereedschappen hard nodig. Op een kwade dag gaat zijn busje met inhoud in vlammen op bij het bergingsbedrijf waar het tijdelijk staat na motorpech. Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Maandag 22 april 2019 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Laatst gewijzigd door Radar op 22 apr 2019 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar uitzending toegevoegd

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dan jammer voor Jos. Dat is voor zijn eigen rekening. Ik neem niet aan dat het bergingsbedrijf de brand aangestoken heeft.

Geen extra dekking voor die bus en geen verzekering voor die gereedschappen aanwezig?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Frantic2 »

de bus is van Jos, Jos vond het niet belangrijk om de bus en inhoud te verzekeren tegen brand. Eigen schuld dus.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden zonder de relevante feiten en omstandigheden te kennen. Ieder oordeel nu is volkomen prematuur.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Moneyman schreef:
22 apr 2019 17:36
Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden zonder de relevante feiten en omstandigheden te kennen. Ieder oordeel nu is volkomen prematuur.
Als de man de bus en inhoud zelf had verzekerd was deze vraag niet gesteld

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frantic2 schreef:
22 apr 2019 17:44
Moneyman schreef:
22 apr 2019 17:36
Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden zonder de relevante feiten en omstandigheden te kennen. Ieder oordeel nu is volkomen prematuur.
Als de man de bus en inhoud zelf had verzekerd was deze vraag niet gesteld
Dat klopt. Maar dat is natuurlijk geen geldig argument voor jouw conclusie dat het dus eigen schuld is.

JdBaat
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2019 20:59

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door JdBaat »

Volgens mij heeft Jos wel degelijk recht op vergoeding.

Het takelbedrijf heeft gekozen voor een beperkte verzekering die waarschijnlijk goedkoper is omdat er bepaalde omstandigheden zijn waarin niet uitgekeerd hoeft te worden. Als het takelbedrijf wel voldoende verzekerd zou zijn zijn geweest, was deze hele situatie niet aan de orde.

Het takelbedrijf heeft dus, al dan niet bewust, gekozen voor deze 'beperkte' verzekering en daarmee het risico aanvaard dat in dit soort situaties niet uitbetaald zou worden.
Jos heeft deze keuze niet gehad en mocht er op vertrouwen dat het takelbedrijf voldoende verzekerd zou zijn.

Ik heb een dergelijke zaak meegemaakt met een collega wiens jas beschadigd was tijdens een dienstreis. In eerste instantie zou deze ook niet vergoed worden omdat deze schade zou vallen onder het 'eigen risico' van het bedrijf. Maar dat is dus het risico voor het bedrijf en daar hoeft de medewerker geen schade van te ondervinden. Het bedrijf heeft dus de jas uit eigen middelen moeten vergoeden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
22 apr 2019 17:50
Frantic2 schreef:
22 apr 2019 17:44
Moneyman schreef:
22 apr 2019 17:36
Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden zonder de relevante feiten en omstandigheden te kennen. Ieder oordeel nu is volkomen prematuur.
Als de man de bus en inhoud zelf had verzekerd was deze vraag niet gesteld
Dat klopt. Maar dat is natuurlijk geen geldig argument voor jouw conclusie dat het dus eigen schuld is.
De schade is een half jaar geleden ontstaan. Wanneer er een serieuze rechtsgrond zou bestaan was de zaak al afgewikkeld. Nu moet op tv eerst de verzekeraar de zwarte Piet krijgen om geld los te peuteren.

Het is mij wel duidelijk.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
22 apr 2019 23:01
De schade is een half jaar geleden ontstaan. Wanneer er een serieuze rechtsgrond zou bestaan was de zaak al afgewikkeld. Nu moet op tv eerst de verzekeraar de zwarte Piet krijgen om geld los te peuteren.

Het is mij wel duidelijk.
Als er geen rechtsgrond was, dan was deze zaak al lang afgewikkeld. Nu was de verzekering nog bezig mailtjes aan het opstellen....wat ineens in een kwartier klaar was.

Als iets me duidelijk was, dan is het dat de verzekering de boel aan het traineren was.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
23 apr 2019 07:21
crazyme schreef:
22 apr 2019 23:01
De schade is een half jaar geleden ontstaan. Wanneer er een serieuze rechtsgrond zou bestaan was de zaak al afgewikkeld. Nu moet op tv eerst de verzekeraar de zwarte Piet krijgen om geld los te peuteren.

Het is mij wel duidelijk.
Als er geen rechtsgrond was, dan was deze zaak al lang afgewikkeld. Nu was de verzekering nog bezig mailtjes aan het opstellen....wat ineens in een kwartier klaar was.

Als iets me duidelijk was, dan is het dat de verzekering de boel aan het traineren was.
Jij kent blijkbaar het hele dossier....

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door vroem »

lekker vaag allemaal weer, kan je niets mee tot hele casus bekend is. gevoelsmatig heeft bergingsbedrijf de auto onder zijn hoede.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als mijn auto word afgesleept is deze nog steeds WA+ verzekerd tegen brand / diefstal en krijg voertuig vergoed.

De goederen is mijn risico als ik het niet verzekerde.

En na wegslepen en morgen naar garage brengen gebeurde vaker, jammer dat het net fout ging maar ik zie dit als parkeerplaats die beveiligd is tegen diefstal en niet meer.

Als deze brand dag later bij de garage was geweest was resultaat hetzelfde.
Ook op straat branden vele voertuigen af dus normaal risico... en ik denk dat als de eigenaar pand niet nalatig was
er weinig te halen valt....

Verder hebben defecte en schade voertuigen een verhoogd risico, bij schade word daarom vaak de accu los gehaald.
Bij dit defect vermoedelijk niet gedaan dus zou dit busje de oorzaak van de brand zelf geweest kunnen zijn!
Alleen is bij een dergelijke brand niet het begin te vinden dus loterij welke het was....
Maar is bij elk voertuig de accu los gehaald? Die vraag ontbrak in de uitzending en weet dat vele sloperijen dit wel doen na opladen voertuig voor de zekerheid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door moederslink »

Off topic :
Ha die Vroem! Je bent er weer , welkom!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Bestelbus in vlammen op bij bergingsbedrijf, wie is aansprakelijk? | Radar checkt

Ongelezen bericht door vroem »

kijken voor hoe lang... vooruitzichten zijn gezien doordrammen wat ik li en re nog steeds zie gebeuren niet rooskleurig..

Gesloten