LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door AndreDierick »

CB schreef:
22 apr 2019 14:50
Cornelis7 schreef:
22 apr 2019 14:26
En wat de tancodes betreft die veiligheid is ook sterk afhankelijk over hoe gebruikers met de lijsten van de tangcodes omgaan.
Kregen we die de laatste jaren niet als sms-je?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door CB »

AndreDierick schreef:
22 apr 2019 15:15
CB schreef:
22 apr 2019 14:50
Cornelis7 schreef:
22 apr 2019 14:26
En wat de tancodes betreft die veiligheid is ook sterk afhankelijk over hoe gebruikers met de lijsten van de tangcodes omgaan.
Kregen we die de laatste jaren niet als sms-je?
Als je daar mee om kon gaan wel. Veel mensen met pc en zonder mobiel, kregen ze nog steeds op lijsten.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Moneyman »

AndreDierick schreef:
22 apr 2019 15:09
Moneyman schreef:
22 apr 2019 14:33
Cornelis7 schreef:
22 apr 2019 14:26

Dat is precies de reden dat de app dus niet zo veilig is als de PC.
De PC met externe tan-codes is veel beter te beveiligen.
O ja? Interessant standpunt, onderbouw het eens?
Ga hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_( ... gssysteem) eens kijken.
En controleer daarna de eisen van de banken.
Als ik op de ING pagina zoek naar versie Android wordt (na nogal wat zoeken) aangegeven dat versie 4 voldoende is. Toestellen met besturingssysteem Android 4.0 of hoger kunnen altijd de meest recentste versie van de Mobiel Bankieren App gebruiken. Alleen wordt versie 4.4 volgens dit overzicht al vanaf 22 oktober 2014 niet meer geupdate.
Kijken we bij de ABN naar het antwoord op de vraag zien we dit: Telefoons of tablets met Android vanaf versie 5.0 en die versie wordt al vanaf 19 juli 2016 niet meer ondersteund. En ook bij de RABO staat: smartphone of tablet nodig met ... Android vanaf 5.0

Conclusie: met de apps zijn we veilig bezig (of niet?)

PS.... een volledig up-to-date versie van Windows mobile mag niet meer!
En dat zijn alle relevante factoren? Versiebeheer en ondersteuning? Dacht het niet...

Tip: onderzoek eens waarmee het meeste gefraudeerd wordt, virussen voor worden ontwikkeld en hacks worden gepleegd.

Spoiler: dat zijn niet de apps...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar besturingssysteem Windows? Ik roep maar wat....

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lowieze schreef:
22 apr 2019 07:52

Sorry, maar volgens mij snapt u inderdaad niet veel van waar het hier over gaat.
Het gaat hier om het niet meer kunnen updaten van je telefoon omdat hij te oud is en daardoor de app van ING niet meer kunt gebruiken.
Dan moet je weer overstappen op de TAN-code.
Wat de verantwoordelijkheid van ING hier nou mee te maken heeft??
Volgens mij doen ze het juist goed op deze manier en begrijpt de klant dit niet.
Ok ik had niet goed begrepen dat de ING app niet meer werkte en dat TO daar over klaagt. Ik ben niet goed bekend met TAN codes, maar neem aan dat je dan alleen nog de website van ING kan gebruiken voor betalingen en geen app meer. ING heeft wel iets hiermee te maken.

Artikel 7:523 van de wet zegt dit erover:

1. Indien voor de mededeling van de instemming van een specifiek betaalinstrument gebruik wordt gemaakt, kunnen de betaler en zijn betaaldienstverlener uitgavenlimieten overeenkomen voor betaaldiensten die met dat betaalinstrument zullen worden verricht.

2 Indien dit in de raamovereenkomst is overeengekomen, kan de betaaldienstverlener het gebruik van een betaalinstrument blokkeren op grond van objectief gerechtvaardigde redenen die verband houden met:

a. de veiligheid van het betaalinstrument;

b. het vermoeden van niet-toegestaan of frauduleus gebruik van het betaalinstrument; of

c. het aanzienlijk toegenomen risico dat de betaler niet in staat is zijn betalingsverplichtingen na te komen die voortvloeien uit een gebruik van het betaalinstrument waarmee over een kredietruimte kan worden beschikt.

3 De betaaldienstverlener informeert in de situaties, genoemd in het tweede lid, de betaler voor of, indien dit niet mogelijk is, onverwijld daarna, over de blokkering en de redenen daarvoor op de wijze, overeengekomen in de raamovereenkomst, tenzij het doen van deze mededeling strijdig is met objectief gerechtvaardigde veiligheidsoverwegingen of verboden is krachtens Unierecht of krachtens andere toepasselijke wetgeving.

4 De betaaldienstverlener heft de blokkering op of vervangt het geblokkeerde betaalinstrument door een nieuw betaalinstrument, zodra de redenen voor de blokkering niet langer bestaan.


ING kan die redelijkerwijs weten dat jouw telefoon verouderd is? Ik denk dat ze die mededeling niet kunnen doen aan je omdat ze niet weten, uit hun database, op welke telefoon de app is geïnstalleerd en of die beveiliging voldoende is. Pas als je de app opent zal die app blokkeren en geen contact meer maken met de bank. Ze zouden je wel redelijkerwijs een nieuw instrument moeten geven. Een apparaatje dus, zoals bij Rabo en bij Abn worden gebruikt (e-identifiers).

Trouwens in de wet (boek 7:524 BW) staat er wel iets over gebruiken van diensten en beveiliging die mag worden verwacht van de betalingsdienstgebruiker (de rekeninghouder dus)


Artikel 524

1 De betaaldienstgebruiker die gemachtigd is om een betaalinstrument te gebruiken,

a. gebruikt het betaalinstrument overeenkomstig de voorwaarden die op de uitgifte en het gebruik van het betaalinstrument van toepassing zijn, en

b. stelt de betaaldienstverlener, of de door laatstgenoemde gespecificeerde entiteit, onverwijld in kennis van het verlies, de diefstal of onrechtmatig gebruik van het betaalinstrument of van het niet-toegestane gebruik ervan.

2 Voor de toepassing van het eerste lid, onder a, neemt de betaaldienstgebruiker, zodra hij een betaalinstrument ontvangt, in het bijzonder alle redelijke maatregelen om de veiligheid van de persoonlijke beveiligingsgegevens ervan te waarborgen.

3 De voorwaarden bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, zijn objectief, niet-discriminerend en evenredig.


Lid 2 zegt dat je redelijke maatregelen moet nemen voor de beveiliging. Dus los van de app, die het niet meer doet kun je de oude telefoon gebruiken voor de website van ING om betalingen te doen. Je moet dan wel rekening houden zeker indien je weet dat die oude telefoon geen updates meer krijgt, dat die vol kan komen te zitten met malware en virussen. Je kan wel de telefoon zelf proberen te beveiligen met virus/malware apps. Bitdefender heeft bijvoorbeeld een mobile security app en ook een safepay app. Dan neem je bijvoorbeeld weer wel redelijke maatregelen.

Verder banken zouden moeten verwachten dat telefoons gebruikt worden op openbare wifi netwerken. Openbare wifi netwerken zijn in beginsel bijna altijd als onveilig aan te merken. Betalen met je telefoon als je op een openbaar netwerk zit ergens zou ik zelf niet snel doen (maar is denk ik toch risico voor de bank). De bank kan namelijk makkelijk software leveren waardoor er toch beveiliging mogelijk is (als je op een openbaar netwerk zit). Blijkbaar doen ze dat niet, omdat het wellicht niet nodig is of er al een dergelijke beveiligde verbinding is?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
22 apr 2019 19:40
ING kan die redelijkerwijs weten dat jouw telefoon verouderd is? Ik denk dat ze die mededeling niet kunnen doen aan je omdat ze niet weten, uit hun database, op welke telefoon de app is geïnstalleerd en of die beveiliging voldoende is. Pas als je de app opent zal die app blokkeren en geen contact meer maken met de bank. Ze zouden je wel redelijkerwijs een nieuw instrument moeten geven. Een apparaatje dus, zoals bij Rabo en bij Abn worden gebruikt (e-identifiers).
Ik weet niet waar je op baseert dat de ING aan TS een apparaatje zou moeten verstrekken, maar ik deel die conclusie niet. Het is aan TS om te zorgen dat hij over een telefoon beschikt die geschikt is voor de gewenste (betaal)diensten.
Waarom de ING ineens een e-identifier zou moeten verstrekken, terwijl dat systeem überhaupt niet bestaat bij de ING, snap ik echt niet.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Moneyman schreef:
22 apr 2019 21:04
ElleFlowers schreef:
22 apr 2019 19:40
ING kan die redelijkerwijs weten dat jouw telefoon verouderd is? Ik denk dat ze die mededeling niet kunnen doen aan je omdat ze niet weten, uit hun database, op welke telefoon de app is geïnstalleerd en of die beveiliging voldoende is. Pas als je de app opent zal die app blokkeren en geen contact meer maken met de bank. Ze zouden je wel redelijkerwijs een nieuw instrument moeten geven. Een apparaatje dus, zoals bij Rabo en bij Abn worden gebruikt (e-identifiers).
Ik weet niet waar je op baseert dat de ING aan TS een apparaatje zou moeten verstrekken, maar ik deel die conclusie niet. Het is aan TS om te zorgen dat hij over een telefoon beschikt die geschikt is voor de gewenste (betaal)diensten.
Waarom de ING ineens een e-identifier zou moeten verstrekken, terwijl dat systeem überhaupt niet bestaat bij de ING, snap ik echt niet.
Nou dat de bank hem een betaalinstrument verschaft waarmee hij online kan bankieren. ING zegt hierover het volgende:

Alternatief voor mobiel bevestigen

Niet elke klant heeft een smartphone of tablet om de Mobiel Bankieren App te gebruiken. Daarom kunnen deze klanten vanaf het voorjaar van 2019 een ING Scanner aanvragen als alternatief voor mobiel bevestigen. Met deze scanner bevestigen klanten hun opdrachten door een kleurencode te scannen in Mijn ING en deze te ondertekenen met een cijfercode. Klanten met een papieren TAN-lijst kunnen eerst dit alternatief aanvragen, daarna volgen de klanten die een TAN-code per sms gebruiken. Klanten krijgen vanzelf bericht in Mijn ING zodra ze de ING Scanner kunnen aanvragen, tot die tijd gebruiken zij nog een TAN-code.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je kunt nog steeds gewoon op je pc met een tancode via sms internet bankieren.

En als de mobiele app niet meer werkt, kan de Ts uiteraard ook zo’n scanner aanvragen. Maar daarmee kan je dus niet op je mobiel mee bankieren.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lady1234 schreef:
22 apr 2019 21:14
Maar je kunt nog steeds gewoon op je pc met een tancode via sms internet bankieren.

En als de mobiele app niet meer werkt, kan de Ts uiteraard ook zo’n scanner aanvragen. Maar daarmee kan je dus niet op je mobiel mee bankieren.
Maar met je browser op je telefoon kun je toch nog op de website van ING inloggen of niet? Wellicht wordt dat ook geblokkeerd doordat de telefoonsoftware te oud is (in ieder geval voor de app weten we dat zeker).

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk kan hij daarop inloggen, maar dan heeft hij zijn inlogcodes nodig en een tancode om betalingen te kunnen doen.

U kent blijkbaar het betalingssysteem van ING niet.

Op de app heb je slechts een vijfcijferige code nodig of je vingerafdruk.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
22 apr 2019 21:10
Moneyman schreef:
22 apr 2019 21:04
ElleFlowers schreef:
22 apr 2019 19:40
ING kan die redelijkerwijs weten dat jouw telefoon verouderd is? Ik denk dat ze die mededeling niet kunnen doen aan je omdat ze niet weten, uit hun database, op welke telefoon de app is geïnstalleerd en of die beveiliging voldoende is. Pas als je de app opent zal die app blokkeren en geen contact meer maken met de bank. Ze zouden je wel redelijkerwijs een nieuw instrument moeten geven. Een apparaatje dus, zoals bij Rabo en bij Abn worden gebruikt (e-identifiers).
Ik weet niet waar je op baseert dat de ING aan TS een apparaatje zou moeten verstrekken, maar ik deel die conclusie niet. Het is aan TS om te zorgen dat hij over een telefoon beschikt die geschikt is voor de gewenste (betaal)diensten.
Waarom de ING ineens een e-identifier zou moeten verstrekken, terwijl dat systeem überhaupt niet bestaat bij de ING, snap ik echt niet.
Nou dat de bank hem een betaalinstrument verschaft waarmee hij online kan bankieren. ING zegt hierover het volgende:

Alternatief voor mobiel bevestigen

Niet elke klant heeft een smartphone of tablet om de Mobiel Bankieren App te gebruiken. Daarom kunnen deze klanten vanaf het voorjaar van 2019 een ING Scanner aanvragen als alternatief voor mobiel bevestigen. Met deze scanner bevestigen klanten hun opdrachten door een kleurencode te scannen in Mijn ING en deze te ondertekenen met een cijfercode. Klanten met een papieren TAN-lijst kunnen eerst dit alternatief aanvragen, daarna volgen de klanten die een TAN-code per sms gebruiken. Klanten krijgen vanzelf bericht in Mijn ING zodra ze de ING Scanner kunnen aanvragen, tot die tijd gebruiken zij nog een TAN-code.
Ja, nu switch je van de wettekst, waar je je vorige post op baseerde, naar de website van de ING, over een toekomstige (!) oplossing. Waarschijnlijk had je zelf ook in de gaten dat je conclusies niet door de door jou aangehaalde wetteksten werden ondersteund.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Moneyman schreef:
22 apr 2019 21:45
ElleFlowers schreef:
22 apr 2019 21:10
Moneyman schreef:
22 apr 2019 21:04

Ik weet niet waar je op baseert dat de ING aan TS een apparaatje zou moeten verstrekken, maar ik deel die conclusie niet. Het is aan TS om te zorgen dat hij over een telefoon beschikt die geschikt is voor de gewenste (betaal)diensten.
Waarom de ING ineens een e-identifier zou moeten verstrekken, terwijl dat systeem überhaupt niet bestaat bij de ING, snap ik echt niet.
Nou dat de bank hem een betaalinstrument verschaft waarmee hij online kan bankieren. ING zegt hierover het volgende:

Alternatief voor mobiel bevestigen

Niet elke klant heeft een smartphone of tablet om de Mobiel Bankieren App te gebruiken. Daarom kunnen deze klanten vanaf het voorjaar van 2019 een ING Scanner aanvragen als alternatief voor mobiel bevestigen. Met deze scanner bevestigen klanten hun opdrachten door een kleurencode te scannen in Mijn ING en deze te ondertekenen met een cijfercode. Klanten met een papieren TAN-lijst kunnen eerst dit alternatief aanvragen, daarna volgen de klanten die een TAN-code per sms gebruiken. Klanten krijgen vanzelf bericht in Mijn ING zodra ze de ING Scanner kunnen aanvragen, tot die tijd gebruiken zij nog een TAN-code.
Ja, nu switch je van de wettekst, waar je je vorige post op baseerde, naar de website van de ING, over een toekomstige (!) oplossing. Waarschijnlijk had je zelf ook in de gaten dat je conclusies niet door de door jou aangehaalde wetteksten werden ondersteund.
Nee toch? Hij kan nu nog bankieren met TAN code? Straks vervalt die en dan kan je niet meer inloggen online, dus dan komt die scanner als oplossing? Hij moet in staat worden gesteld om online te kunnen bankieren?

Ik denk dat we elkaar gewoon even niet begrijpen.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet begrijpen? Dat valt wel mee, of tegen.

De Ts gebruikt nu al de app om te kunnen betalen. Als de app niet meer werkt, door die oude mobiel, moet hij weer overstappen op het gebruik van tan codes. En dan heeft hij zijn mobiel alleen maar nodig om een tan code per sms te ontvangen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door alfatrion »

CB schreef:
21 apr 2019 21:12
De vraag is niet: "Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?", maar "Hoe veilig wil je het hebben". Met mobieltjes die geen veiligheidsupdates meer krijgen, kun je niet meer veilig bankieren.
Software slijt niet. Dat er geen updates meer komen maakt software niet onveilig.
Moneyman schreef:
22 apr 2019 14:33
Cornelis7 schreef:
22 apr 2019 14:26
CB schreef:
21 apr 2019 21:12
De vraag is niet: "Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?", maar "Hoe veilig wil je het hebben". Met mobieltjes die geen veiligheidsupdates meer krijgen, kun je niet meer veilig bankieren. Dat is de reden en niet alleen bij de ING.
Dat is precies de reden dat de app dus niet zo veilig is als de PC.
De PC met externe tan-codes is veel beter te beveiligen.
O ja? Interessant standpunt, onderbouw het eens?
Die discussie heb je eerder gevoerd met mij.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Erthanax »

alfatrion schreef:
14 mei 2019 09:00
Software slijt niet. Dat er geen updates meer komen maakt software niet onveilig.
Dit lijkt me een te eenvoudige benadering. In bestaande software kunnen nieuwe veiligheidsproblemen ("gaten") worden ontdekt, die daarna gebruikt kunnen worden door kwaadwilligen. Afhankelijk van de aard van het ontdekte probleem, kan de software wel degelijk onveilig zijn geworden. Doorgaans wordt het gat gedicht met een update van de software, zodat de software weer veilig gebruikt kan worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
14 mei 2019 09:00
CB schreef:
21 apr 2019 21:12
De vraag is niet: "Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?", maar "Hoe veilig wil je het hebben". Met mobieltjes die geen veiligheidsupdates meer krijgen, kun je niet meer veilig bankieren.
Software slijt niet. Dat er geen updates meer komen maakt software niet onveilig.
Het is ook niet de software die "slijt", het zijn de hackers die steeds geslepener worden :wink:

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
14 mei 2019 09:42
Dit lijkt me een te eenvoudige benadering. In bestaande software kunnen nieuwe veiligheidsproblemen ("gaten") worden ontdekt, die daarna gebruikt kunnen worden door kwaadwilligen.
De kans dat er "nieuwe" kwetsbaarheden gevonden wordt is erg klein. Immers, in al die tijd zijn deze kwetsbaarheden niet gevonden. Als er nog kwetsbaarheden worden ontdekt, dan is dat een goede reden om te handelen, maar kwetsbaarheden is niet inherent aan oude software.
Erthanax schreef:
14 mei 2019 09:42
Afhankelijk van de aard van het ontdekte probleem, kan de software wel degelijk onveilig zijn geworden.
Nee, dan was die software al onveilig toen deze gemaakt werd.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
14 mei 2019 09:00
Moneyman schreef:
22 apr 2019 14:33
O ja? Interessant standpunt, onderbouw het eens?
Die discussie heb je eerder gevoerd met mij.
Die discussie heb ik niet op m’n netvlies, maar sowieso voer ik hier geen discussie. Ik vraag slechts om de onderbouwing van een stellig statement. Die overigens nooit gegeven is...

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik laat het er verder bij, om niet in een volstrekt farizeïsche disdussie terecht te komen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door CB »

alfatrion schreef:
14 mei 2019 12:43
Erthanax schreef:
14 mei 2019 09:42
Dit lijkt me een te eenvoudige benadering. In bestaande software kunnen nieuwe veiligheidsproblemen ("gaten") worden ontdekt, die daarna gebruikt kunnen worden door kwaadwilligen.
De kans dat er "nieuwe" kwetsbaarheden gevonden wordt is erg klein. Immers, in al die tijd zijn deze kwetsbaarheden niet gevonden. Als er nog kwetsbaarheden worden ontdekt, dan is dat een goede reden om te handelen, maar kwetsbaarheden is niet inherent aan oude software.
Erthanax schreef:
14 mei 2019 09:42
Afhankelijk van de aard van het ontdekte probleem, kan de software wel degelijk onveilig zijn geworden.
Nee, dan was die software al onveilig toen deze gemaakt werd.
Daar heb je best een punt. Hoe het met de software Android is, blijkt wel uit het artikel via onderstaande link. Daar blijkt ook uit, dat een periodieke veiligheidsupdate geen overbodige luxe is. Maar misschien heb jij een I-Phone en dan heb je niets met Android te maken.

https://www.androidplanet.nl/nieuws/fab ... ij-google/

Gesloten