LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
helen.soullie
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2019 10:50

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door helen.soullie »

witte angora schreef:
23 apr 2019 20:46
helen.soullie schreef:
23 apr 2019 11:00
Ik hoor graag hoe jullie hierover denken, en/of advies hebben.
Wil je echt weten hoe ik er over denk? Wat ik hierboven geschreven heb, dat staat, en dat neem ik niet terug. Dat zijn punten in je voordeel. Maar wat ik niet begrijp:
Afgelopen maart heb ik de mogelijkheid gekregen om op basis van leegstand te gaan wonen. Ik heb zodoende mijn huurovereenkomst (met een particulier) direct opgezegd, de nieuwe woning diende direct bewoond te worden dus ik ben ook direct verhuisd.
Had je een permanent huurcontract? Zo ja, waarom ben je dan anti-kraak gaan wonen? Dat is een stuk zekerheid opgeven voor onzekerheid. En dan ook nog van het ene op het andere moment foetsie, terwijl je een maand de tijd hebt. Sorry, ik heb na een scheiding zelf antikraak gewoond, dat ging toch nét even iets anders.

Weet je zeker dat de woning goed schoon was? Geen muizen of kakkerlakkenplaag, geen maden in de keukenkastjes en dergelijke?

De woning waar ik nu in woon staat op de lijst voor de sloop ivm kabels die erboven lopen. Het stel dat hiernaast woont wil er echter niet uit, totdat zij een andere woning hebben (wat zeker nog een jaar duurt) kan ik hier zitten met mijn partner voor een schijntje.. van 30 m2 voor bijna 800 euro naar een volledige woning met tuin, garage, 4 slaapkamers voor enkel servicekosten. De factor onzekerheid neem ik dan voor lief.

Ik had een jaarcontract, en was niet van plan verder te gaan met deze verhuurder.

De woning was tevens een bijgebouw van de woning van de verhuurder. Een soort gastenverblijf, vandaar zo klein.

De vastgoedbeheerder gaf aan dat het direct bewoond diende te worden, ik had de mogelijkheid om direct te verhuizen dus zag geen probleem. Ik had immers netjes de maand betaald.

Voor zover ik weet geen gekkigheid, geen plagen, en gewoon goed schoongemaakt.

helen.soullie
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2019 10:50

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door helen.soullie »

moederslink schreef:
23 apr 2019 21:34
Zomaar even een paar vragen die mij te binnen schieten en ik hoop dat je reageert :

een woning van 30m2 :

-was dat misschien een kamer met gemeenschappelijke douche en keuken en WC ?
-woonde je daar alleen of met een medebewoner die ook halsoverkop is vertrokken , samen met jou naar die anti kraakwoning?
-waren de douche en keuken en de WC misschien in de haast nog wel smerig achtergelaten?
-waarom moet je anders 24 uur poetsen in zo.n kleine ruimte van pakweg 6 /5 meter :roll:
- waarom moest je gelijk in die antikraakwoning trekken?

Iemand in mijn directe omgeving is nl ook bezig geweest met leegstandsbeheer/antikraak e.d maar hij kon rustig even de boel laten bezinken en erover nadenken. Hij hoefde er ook echt niet direct in. ( heeft het overigens niet genomen)

Desalniettemin moet deze huisbaas deze hoge rekening dan dus nog wel even onderbouwen .... :x
Het was een bijgebouwtje van de verhuurder. Gewoon kleine woonkamer+keukentje, badkamer was een wc met de douche op schoot en een slaapkamertje boven.

We hebben eigenlijk juist geen haast gehad betreft her schoonmaken. Ik ben er het eerste weekend van maart uitgegaan, daardoor stond het leeg, en ben daarna nog meerder keren terug geweest om in alle rust en ruimte alles schoon te maken. Ook de badkamer en de keuken.

De vastgoedbeheerder gaf aan dat her direct bewoont diende te worden. Ik weet verder niet waarom, ik vond het ook niet erg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok duidelijk . Bedankt voor je reactie.
Dan moet je echt met die vorige huisbaas in conclaaf en dan uiteraard ook niet ' zomaar' die schoonmaakkosten betalen.
Enfin....je hebt de adviezen/ opmerkingen van div forummers wel gelezen.
Laat maar weten hoe dit afloopt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Laat deze huisjesmelker gewoon naar de rechter stappen omdat u weigert te betalen. Hij heeft zijn zakken al genoeg gevuld. En laat u niet intimideren door incassomaatregelen: u betwist de vordering.

Een bonafide verhuurder stelt een opnamestaat op die hij met u doorneemt en die u met hem ondertekent bij aanvang huur. Bij einde huur is er eerst een voorinspectie. De verhuurder stelt u in de gelegenheid gebreken te verhelpen en geeft daarbij een kostenopgave van de zaken die u niet verhelpt. Daarna volgt er een eindinspectie. Op basis daarvan wordt een rekening aan u gepresenteerd. Dit is de gangbare werkwijze. Deze verhuurder lapt dat aan zijn laars en wil nu nóg meer geld zien.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan kan ik me de overstap zeker wel voorstellen. Ik vind 800 euro voor zo'n klein hok wel erg veel, sorry. Dan kun je nog zo mooi wonen, maar het blijft een hoop geld.

Afijn, je bent er weg, en hoe een en ander geregeld is/hoort te zijn, dat is hierboven genoeg omschreven. Niet betalen dus, laat hem maar naar de rechter stappen met zijn eis. Je zou zelfs kunnen overwegen te berekenen (daar is een tabel voor) of die 800 euro wel in verhouding staat tot wat je kreeg, en dan naar de huurcommissie stappen om geld terug te eisen.

helen.soullie
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2019 10:50

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door helen.soullie »

Ik heb een mail teruggestuurd dat ik er niet mee eens ben, geen inspectie geweest etc.

Krijg antwoord dat ik een zielige mentaliteit heb en mij verschuil achter een juridisch argument, dat ik nooit wat zal bereiken in mijn leven.

Kleine side note: deze man is advocaat.

Ik kan echt niet geloven wat ik zie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Advocaat of niet, deze man moet eens ff normaal doen......€ 800 huur vragen voor zo.n gastverblijf van 30 m2 is te gek voor woorden.
Je hebt naar alle waarschijnlijkheid veel en veel te veel huur betaald en zou je nog kunnen terugvorderen als je idd de huurcommissie inschakelt .
En wat die schoonmaakkosten betreft :
hij heeft een eindcontrole samen met de huurder verzuimd en geeft wel een nota van € 600 omdat er 24 u door een schoonmaker is gepoetst.
Laat het er maar op aankomen.....en laat je niet intimideren of gek maken, maar blijf zelf wel altijd rustig en fatsoenlijk.
Laat hem maar ' schelden ' ____zwak!

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

Kleine side note: die man spoort niet. Gooi die mail beslist niet weg, hij probeert je te manipuleren.

Wat wijsheid is? Geen idee in dit geval. Soms, en geloof me, ik zit zelf midden in twee ongelooflijk idiote situaties, soms bespaar je jezelf een hoop ellende door je verlies te nemen. Dit zou wel eens zo'n situatie kunnen zijn.

helen.soullie
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2019 10:50

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door helen.soullie »

moederslink schreef:
24 apr 2019 09:10
Geeft wel een nota van € 600 omdat er 24 u door een schoonmaker is gepoetst.
Er is niet eens een schoonmaker geweest, hij heeft het zelf schoongemaakt geeft hij aan, en daar rekent hij kosten voor 😅

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

helen.soullie schreef:
24 apr 2019 09:32
moederslink schreef:
24 apr 2019 09:10
Geeft wel een nota van € 600 omdat er 24 u door een schoonmaker is gepoetst.
Er is niet eens een schoonmaker geweest, hij heeft het zelf schoongemaakt geeft hij aan, en daar rekent hij kosten voor 😅
Dan mag je dus je handjes dicht knijpen dat hij niet zijn advocatentarief heeft gerekend... Wedden dat hij nog een keer met dat argument komt?

Overigens kun je natuurlijk om een nota vragen, inclusief BTW... :mrgreen:

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door marnix »

Nooit om die nota vragen, lijkt me.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze heeft toch al een nota - zwart - gehad?

helen.soullie
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2019 10:50

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door helen.soullie »

witte angora schreef:
24 apr 2019 11:03
Ze heeft toch al een nota - zwart - gehad?

Jaa was meer gewoon een soort betaalverzoek...

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door huzky »

Hij heeft dan wel héél grondig schoongemaakt. Zo'n huishoudelijke hulp zoek ik ook nog, dus als hij zijn advocatenkloffie aan de wilgen hangt, mag hij bij mij komen solliciteren, we komen vast wel een goed uurtarief overeen :).
Maar denk je nou werkelijk dat hij, als advocaat, zelf 24 uur aan het poetsen is geslagen? En dan voor 25 euro per uur poetsklussen gaat doen terwijl hij als advocaat tig keer meer kan verdienen? Hij probeert je te intimideren. Als advocaat moet hij zeker weten hoe het recht in elkaar steekt en dat hij niet zomaar, zonder enige gezamenlijke eindoplevering en bewijs dat jij inderdaad de boel niet netjes hebt achtergelaten, ineens zo'n bedrag van je kan vorderen. Persoonlijk zou ik niet meer op mails en andere berichten van hem reageren. Hij gaat voor dit bedrag echt niet naar de rechtbank.

Fin
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2019 15:15

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Fin »

Als deze man echt advocaat is dan kun je met een gerust hart zijn vordering afdoen met de schriftelijke mededeling dat je de ruimte netjes hebt achtergelaten en zijn vordering verwerpt.

Een echte advocaat zal geen rechtszaak starten aangezien hij weet:
- Dat de kosten hoog zijn
- Dat het belang te klein is in relatie tot de moeite die hij ervoor moet doen
- Dat de winstkansen klein zijn
- Dat hij bij verlies ook zijn gezicht verliest


Dit geintje (in al zijn variaties) is overigens standaard m.o. bij huisjesmelkers, een smoes om de borg niet terug te hoeven betalen (ongeacht of dat hier wel/niet van toepassing is). Ik heb nog nooit mij borg teruggekregen terwijl ik de gehuurde ruimtes altijd netter achterlaat dan hoe ik ze betrokken had.
Om deze reden is het in Duitsland verboden om als verhuurder een borgsom te bedingen,
Laatst gewijzigd door Fin op 28 apr 2019 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door moederslink »

Zijn er nog ontwikkelingen, Helen?
Je moest immers die € 600 voor de 28e betalen? 8)

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door chrisd1 »

ElleFlowers schreef:
23 apr 2019 20:30
Wanneer heb je de sleutels ingeleverd?
M.i. is de sleuteloverdracht een wederzijdse kwitantie (financieel en fysiek).

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
28 apr 2019 13:23
ElleFlowers schreef:
23 apr 2019 20:30
Wanneer heb je de sleutels ingeleverd?
M.i. is de sleuteloverdracht een wederzijdse kwitantie (financieel en fysiek).
Dat hoeft niet. Je kunt ze ook letterlijk door de bus gooien, om maar eens wat te noemen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
28 apr 2019 13:35
chrisd1 schreef:
28 apr 2019 13:23
ElleFlowers schreef:
23 apr 2019 20:30
Wanneer heb je de sleutels ingeleverd?
M.i. is de sleuteloverdracht een wederzijdse kwitantie (financieel en materieel).
Dat hoeft niet. Je kunt ze ook letterlijk door de bus gooien, om maar eens wat te noemen.
Als TS van te voren een paar keer een mail heeft gestuurd zonder dat daar op gereageerd is, zou ik 'door de bus gooien' ook als een kwitantie althans voor eventueel schoonmaken beschouwen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schoonmaakkosten na beëindigen huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
28 apr 2019 14:30
Als TS van te voren een paar keer een mail heeft gestuurd zonder dat daar op gereageerd is, zou ik 'door de bus gooien' ook als een kwitantie althans voor eventueel schoonmaken beschouwen.
Dat mag jij best zo beschouwen, maar dat is natuurlijk niet het geval.

Gesloten