LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bonprix eist 100% vooraf betaling

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
hildeglaser
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2019 11:21

Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door hildeglaser »

Sinds jaren ben ik al klant bij Bonprix en heb er in het verleden ook regelmatig kleding besteld.
Nu wilde ik onlangs weer kleding bestellen , maar Bonprix verplicht mij om het totale aankoopbedrag vooraf te betalen.
In het verleden had ik wel de mogelijkheid tot achteraf betalen, maar nu niet meer.
Na contact te hebben gehad vertelt Bonprix mij het volgende:
Dat ik niet meer achteraf mag betalen heeft er mee te maken dat mijn retourpercentage te hoog is.

Ik heb getracht uit te leggen hoe dit komt. De maten die zijn hanteren op hun website komen lang niet altijd overeen. Zo heb ik tijdens terug een aantal spijkerbroeken besteld, allemaal in dezelfde maat, maar de een zakte zowaar van mijn achterwerk af en de andere in dezelfde maat krijg ik niet eens over mijn heupen.

Maar Bonprix is hier gevoelloos voor.
Ook heb ik meerdere malen meegemaakt dat (ivm een actie) er geen verzendkosten zouden worden berekend. Maar die werden steevast wel berekend. Dus ook daar moest ik weer achteraan.
Ook heb ik een keer een totaal andere pakbon en rekening bij een pakket gehad, die totaal niet overeen kwamen met de inhoud van mijn bestelling.
Dit is allemaal wel goed gekomen, maar ik houd liever zelf de grip op mijn financiën. Ik ben al jaren klant, heb nooit een betalingsachterstand gehad en toch mag ik niet meer bestellen met betaling achteraf.

Nergens in hun voorwaarde staat dat een te hoog retourpercentage zorgt voor het vervallen van de mogelijkheid van betaling achteraf.
Wel staat er in hun algemene voorwaarde dan ze max. 50 % mogen vragen om vooruit te betalen.
Dat doet Bonprix dus ook niet.

De communicatie met Bonprix verloopt ook enorm stroef, het bekende van de het kastje naar de muur.

Ik vind de werkwijze zo klantontvriendelijk en ik vraag me af of ze ook juridisch gezien wel juist handelen.
Verder ben ik erg benieuwd of er mensen zijn met soortgelijke klachten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kost gewoon teveel geld voor Bonprix. De randzaken hebben daar niets mee te maken, u besteld en stuurt schijnbaar een hoop retour. Een keer een verkeerde maat kan, maar dan bestel je daarna de juiste maat. Als alle maten niet zouden kloppen zouden meer mensen er last van hebben.
Meer webwinkels hanteren deze regel om zo het retourpercentage naar beneden te krijgen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ga lekker shoppen in een gezellig winkelcentrum! Alles aanpassen en pas betalen als je er tevreden mee bent. Je gaat toch niet vragen of je alstublieft mag kopen!

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door 16again »

hildeglaser schreef:
25 apr 2019 11:34
Nergens in hun voorwaarde staat dat een te hoog retourpercentage zorgt voor het vervallen van de mogelijkheid van betaling achteraf.
Wel staat er in hun algemene voorwaarde dan ze max. 50 % mogen vragen om vooruit te betalen.
En die 50% is dan ook het wettelijk toegestane maximum. Wat hier gebeurt is dan ook niet in de haak

Als je retourpercentage te hoog is, moet bonprix je gewoon helemaal weigeren als klant.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je bij Bonprix een deelbestelling terugstuurt is dat ook nog gratis.

U bestelt een aantal spijkerbroeken, om er één te houden? Of omdat u dan boven een bepaalde waarde zit met gratis bezorgen?

Toevallig vandaag een uitgebreid stuk in het AD, over een webshop die door deze handelwijze van veel klanten torenhoge onkosten heeft.

https://www.topics.nl/waarom-deze-webwi ... d1c1f88819

Ik bestel daar ook weleens wat, en ik heb ook weleens wat teruggestuurd, maar ik denk dat u het heel bont hebt gemaakt. En veronderstelt u dan dat u uw geld niet terugkrijgt als u iets retour stuurt?

Link krijgt ik jammer genoeg niet werkend.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 25 apr 2019 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Theotrucker schreef:
25 apr 2019 14:29
Ga lekker shoppen in een gezellig winkelcentrum! Alles aanpassen en pas betalen als je er tevreden mee bent. Je gaat toch niet vragen of je alstublieft mag kopen!
Ik ben het wel met Theotrucker eens in dit geval. Als je zoveel klachten over een webwinkel hebt, waarom zou je daar dan nog willen bestellen?
Als je niet zo’n gemakkelijke maat hebt, kun je inderdaad beter in een winkel gaan passen. En daar heb je ook geen last van de rest van uw klachten.

ZeerPrivé
Berichten: 5315
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er zijn steeds meer webshops die dat doen. (Geloof dat Wehkamp het ook doet.) Er zijn mensen die een hele winkelvoorraad bestellen en daarna 95% weer te retourneren. Ik vind een dergelijke maatregel dan ook terecht.

Edit
Vraag verwijderd, was al door Lowieze gesteld.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
25 apr 2019 14:38
hildeglaser schreef:
25 apr 2019 11:34
Nergens in hun voorwaarde staat dat een te hoog retourpercentage zorgt voor het vervallen van de mogelijkheid van betaling achteraf.
Wel staat er in hun algemene voorwaarde dan ze max. 50 % mogen vragen om vooruit te betalen.
En die 50% is dan ook het wettelijk toegestane maximum. Wat hier gebeurt is dan ook niet in de haak

Als je retourpercentage te hoog is, moet bonprix je gewoon helemaal weigeren als klant.
Ik zie eigenlijk niet direct wat hier wettelijk gezien niet klopt, ik zie dat de TS niet meer achteraf mag betalen. Zolang TS bijvoorbeeld wel bij aflevering mag betalen of met een creditcard kan het best toegestaan zijn 100% vooruit betaling te vragen bij bijvoorbeeld een Ideal betaling.

Als TS ook niet meer met credit card zou mogen betalen of bij aflevering kan het inderdaad een ander verhaal zijn, maar ik vnd de TS niet duidelijk genoeg om dat voor 100% vast te kunnen stellen.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt met Ideal, Paypal en creditcard betalen of achteraf.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
25 apr 2019 15:27
Ik zie eigenlijk niet direct wat hier wettelijk gezien niet klopt, ik zie dat de TS niet meer achteraf mag betalen.
Dat dus.
Cro schreef:
25 apr 2019 15:27
Zolang TS bijvoorbeeld wel bij aflevering mag betalen of met een creditcard kan het best toegestaan zijn 100% vooruit betaling te vragen bij bijvoorbeeld een Ideal betaling.
Een betaling met creditcard vooraf is gewoon vooraf betalen.
Inderdaad moet minimaal een manier geboden worden om de resterende 50% bij levering of daarna te betalen.
Volgens de topictitel is bestaat die mogelijkheid niet voor TS

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door berndv »

Waarom kan ik niet kiezen voor 'Betaling na ontvangst‘?

Of je gebruik kunt maken van betaling na ontvangst, hangt af van je individuele situatie, bijvoorbeeld van de waarde van je bestelling of hoe lang je klant bent. bonprix voert tevens met haar externe partner Experian financiële controles uit die ervoor kunnen zorgen dat we je om een vooruitbetaling vragen.
In dit geval kun je gebruikmaken van een van de andere betaalwijzen die wij bieden (iDEAL, PayPal of creditcard).
De betaalwijze ‘Betaling na ontvangst’ voor een bestelling bezorgd in een PostNL-afhaalpunt wordt onder voorbehoud van onze financiële afdeling aangeboden.
https://www.bonprix.nl/klantenservice/b ... ontvangst/

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat wil de Ts helemaal niet. Ze wil de spullen ontvangen, passen en dan betalen wat ze houdt.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het blijft erg dubbel.
Wettelijk gezien mogen ze niet meer dan 50% aanbetaling vragen... Maar wettelijk kunnen ze ook niet gedwongen worden te leveren als je dat niet wilt doen. Het blijft dus kiezen of delen.

Het stuk over dat je dan maar in een fysieke winkel moet kopen is onzin want die hebben een ander assortiment. Sommige mensen slagen gewoon alleen bij Bonprix en dan heb je niets aan die verwijzing.

Wil je dus toch bij BP bestellen dan kan je weinig anders dan toch vooruit betalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door moederslink »

Veel , met name jonge , mensen hebben of nemen simpelweg de tijd niet om in de stad te gaan winkelen.
Het stond idd vandaag in de krant : veel webshops hebben de gratis retourrechten ingevoerd om klanten te winnen , maar het loopt ze over de voeten.
Het kost klauwen aan mankracht/ geld om iedere dag die stapels retouren te verwerken.
Ze komen er noodgedwongen meer en meer op terug.
Of ze gaan andere voorwaarden invoeren, zoals bv vooruitbetaling.

Iedere keer bv 10 stuks kleding , broeken, jurken , jasjes , bestellen en dan wel of niet 1 stuk houden en de rest weer linea recta retour , het lijkt mij zo niet meer vol te houden .

ZeerPrivé
Berichten: 5315
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Link krijgt ik jammer genoeg niet werkend.
Logisch, is alleen voor abonnees.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Tsja... Wat moet je ervan zeggen.

Bonprix heeft bv geen fysieke winkels, waarmee ze veel kosten uitsparen. Geen pand om te huren, geen lokaal magazijn, ga maar door.

Dat er dan wel verzendkosten worden gemaakt en kosten voor retourneren is de andere kant van de medaille.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Prima actie van Bonprix, het loopt volledig uit de hand met het lukraak retour zenden door mensen die gewoon drie broeken bestellen en er altijd twee terugsturen. Als je wil passen, moet je naar een winkel met een pashokje.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Wat ik wel vind is dat Bonprix transparanter moet zijn in de afwijsreden.

Ofwel er verscheen direct een melding in beeld over het vooruitbetalen, in welk geval ze een stukje kunnen toevoegen met de motivatie..

Ofwel je krijgt een dag later de mail, en dan is er hoogstwaarschijnlijk een backoffice medewerker aan te pas gekomen. Die kan in de mail met verzoek vooruitbetaling duidelijk de reden vermelden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn buurvrouw werkt bij C&A, daar passen ze ook vaak erg veel en hangen 90% terug in rek vlakbij...
mag zij alles terug hangen want ze kopen maar 10%

Dus niet alleen online, ook in gewone kleding winkels krijgen ze webshop gedrag.
Dames en Heren kleding tussen de kinder maten naast de paskamers.... en beperkt aantal per klant, dan jaag je ze weg dus dat durven ze ook niet.

Wel heeft C&A betere maat controle en bij dezelfde geen grote verschillen zoals bovenstaande beschreef.


Maar ik geef Bonprix wel gelijk... als ik bij Zeeman 10 jeans koop om er 9 terug te brengen...
Moet ik ook de volle €100,- betalen om later weer €90,- terug te krijgen.....

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bonprix eist 100% vooraf betaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Komkommertijd “Mijn buurvrouw werkt bij C&A, daar passen ze ook vaak erg veel en hangen 90% terug in rek vlakbij...
mag zij alles terug hangen want ze kopen maar 10%”

Wat u dan misschien niet weet is dat die rekken naast de paskamers er gezet zijn om de kleding die de klant niet wil, daar op te hangen. Het personeel wordt er voor betaald om die kleding weer op de goede plek te hangen. Dus ja, daar hangt alle kleding door elkaar.
Zo voorkomen ze dat klanten de kleding lukraak ergens in een rek in de winkel hangen en het personeel dat er tussen uit mag gaan plukken.
Heeft dus totaal niks met webshopgedrag te maken.

Gesloten