LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke fotobewerkingssoftware?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door witte angora »

Photoshop en Lightroom kennen de meeste (hobby)fotografen wel. Sinds enige tijd kun je deze programma's niet meer kopen, je kunt er een abonnement op nemen. Niet iedereen zit te wachten op maandelijkse kosten.

Een alternatief lijkt Luminar 3 van Skylum te zijn. Kent iemand dat, en zo ja, hoe wordt het ervaren? Zijn er betere alternatieven? Wat kun je met Aurora HDR, van dezelfde uitgever? En hoe vergelijken deze programma's zich met gratis fotobewerkingssoftware zoals Faststone Image Viewer?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik gebruik zelf met name Photoshop en Lightroom (naast Photomatix, On10, NIK, DXO en Bordermaker).

Wat ik verder regelmatig langs zie komen op fotofora is Darktable, en Affinity Photoo. Ik zouje vraag zeker ook op het Nikon - of Canonforum stellen ( weet ff niet meer waar je mee fotografeert :oops: ).

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik gebruik al jaren Irfanview. Gemakkelijk gratis honderden plugins en meer. Zeer tevreden mee.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Moneyman: ik werk momenteel met een Nikon. Darktable lijkt niet geschikt te zijn voor Windows? Affinity Photo zou inderdaad een goed alternatief kunnen zijn, zoals ik het zo gauw lees lijkt het veel op Photoshop. Maar dat is allemaal in het Engels...

@rvjapio: Irfanview kende ik nog niet. Eventjes snel gekeken, het is inderdaad een prima programma om foto's in de basis aan te passen. Die plugins heb ik nog niet gevonden.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Irfanview is inderdaad perfect als viewer, aanpassing van grootte en dpi (resampelen), en voor eenvoudige correcties.

The Gimp is een heel uitgebreid bewerkingsprogramma, gratis en open source; heel krachtig, maar niet gebruiksvriendelijk.

Volgens mij staat er op webwereld.nl en/of computertotaal.nl elk jaar een overzicht van bewerkingsprogramma's.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door kweenie »

Gimp is inderdaad een prima alternatief, maar voor sommige gebruikers juist weer te uitgebreid. Kijk anders even bij een site zoals bijvoorbeeld gratissoftwaresite. daar kun je vaak goede gratis alternatieven vinden voor betaalde software. Het leuke van deze site is dat de software in de regel ook echt gratis is, en niet bijvoorbeeld een proeflicentie waar je weinig aan hebt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hier een overzichtje van maart 2018 op ComputerTotaal.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Holy53 »

Photoshop Elements 2019 is als zelfstandig programma nog gewoon te koop.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door grun »

Wordt die zelfstandige Elements versie ook voorzien van actuele updates?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wegens de kosten gebruik ik het ook niet meer.

Maar als je een Linux versie kiest... Ubuntu of Mint en de gratis software daar gaat proberen...
Gimp is erg lastig en uitgebreid maar vele gratis en het is maar eenmalige overstap, voor nooit meer betalen!

Steun je gelijk Donald Trump in zijn EU boycot, koop geen dure USA producten in ruil voor onze Kaas boycot.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Holy53 »

grun schreef:
25 apr 2019 17:38
Wordt die zelfstandige Elements versie ook voorzien van actuele updates?
Jazeker.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

PhotoFiltre http://www.photofiltre-studio.com/pf7-en.htm
Een maand gratis proberen en daarna eenmalig 29 euro.
Een heel fijn programma met veel mogelijkheden.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zijn een hoop mogelijkheden, dat zie ik wel. Ik ga ze van de week allemaal op mijn gemakje bekijken. Bedankt allemaal voor de input!

Bep GvH
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:54

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Bep GvH »

Klaas Jan schreef:
26 apr 2019 08:34
PhotoFiltre http://www.photofiltre-studio.com/pf7-en.htm
Een maand gratis proberen en daarna eenmalig 29 euro.
Een heel fijn programma met veel mogelijkheden.
Ik gebruik de gratis versie (pf7) al jaren, je hebt het over het betaalde pakket van Studio maar je link verwijst wel naar de gratis versie (pf7) die dus ook gratis blijft.
Als je precies doet wat er op de site staat kun je eerst je taal aanpassen en je kunt direct alle plugins downloaden en aanzetten in het programma, je krijgt dan een volwaardig programma.

Motorwybe
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:32

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Motorwybe »

In alle hobby- en vakbladen lees je over Photoshop etc., wat een duur en (voor mij, simpele ziel) ook nog eens ingewikkeld programma is.
Ook hier weer niets over het programma dat ik al jaaaaaren tot volle tevredenheid gebruik : Paint Shop Pro, kortweg PSP geheten.Ik krijg de indruk dat dit programma wordt doodgezwegen.
Niet geheel gratis, maar wel gebruiksvriendelijk.

Tonko2
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2019 14:07

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Tonko2 »

ik gebruik Luminar - intuïtief en zeer snel

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Motorwybe schreef:
26 apr 2019 13:12
Ook hier weer niets over het programma dat ik al jaaaaaren tot volle tevredenheid gebruik : Paint Shop Pro, kortweg PSP geheten.Ik krijg de indruk dat dit programma wordt doodgezwegen.
Niet geheel gratis, maar wel gebruiksvriendelijk.
En welke versie van PSP hebt u?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door witte angora »

PSP is in het Nederlands, dat is wel fijn ja. En een zeer uitgebreide handleiding, iets van 600 pagina's. Dat is ehmm.. in zekere zin zeker wel fijn. :?

Ik heb hem even geïnstalleerd, voor de proefperiode, het is veel uitgebreider dan Faststone, voor mijn gevoel heb je ook veel meer mogelijkheden. Ook wel een hoop dingen die je niet nodig hebt - tenzij je echt creatief met je foto's aan de gang wil, maar ik mis van mezelf die creativiteit.

En als dit toch niet mijn programma is, dan heb ik in ieder geval, voor zover het - voor mij - nieuwe gebruikersmogelijkheden betreft, een bodempje gelegd voor een volgend programma.

DezeGene
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2017 14:53

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door DezeGene »

photofilter free is een snelle en niet al te moeilijke fotobewerker
http://photofiltre.free.fr/utils/pf-setup-en-653.exe
ben jaren blijven steken op paintshop pro 5 maar deze was een goede vervanger
deze photofilter is versie 6.53 en blijft gratis.

Klaas53
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2019 13:16

Re: Welke fotobewerkingssoftware?

Ongelezen bericht door Klaas53 »

Gebruik al een tijdje met volle tevredenheid een gekochte versie van Affinity Photo.

Gesloten