LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Leon Z
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2019 11:50

Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door Leon Z »

Omdat we van onze banken leren om preventief onze rekeningen te beveiligen heb ik geprobeerd een incasso bij de ING op te heffen.
Het betreft een eenmalige incasso waarvan het bedrag maanden geleden is geïncasseerd via Allianz Global Assistance maar die open blijft staan met Frequentie indicatie "Doorlopend".

Voor de goede orde, er is geen misbruik van gemaakt door een onterechte incasso door te voeren maar het is mijns inziens een potentieel risico dat ik wil beperken door incasso's die niet meer courant zijn op te heffen.

Allianz Global Assistance is zelf niet proactief om de incasso op te heffen.
Ik heb een verzoek bij Allianz Global Assistance ingediend maar daar wordt blijkbaar ook geen gehoor aangegeven.
De ING bank vertelde me dat ze niets voor mij kunnen betekenen.
De ING bank kan de incasso wel opzetten voor derde maar niet opheffen, ook al geeft de klant van de betreffende rekening aan dat het een eenmalige incasso betreft en de incasso zelf niet meer nodig is. Ook als de ING bank weet dat het om een eenmalige incasso gaat.
Het feit dat de incasso Frequentie op Doorlopend staat is volgens de ING bank puur een administratieve indicatie waar ik blijkbaar niet naar moet kijken. Ik dacht even dat doorlopend betekent dat er in de toekomst meer incasso's volgen.

Als derde partij niet meewerkt om de incasso op te heffen vindt de ING bank het blijkbaar heel normaal om verder niets te doen.
Zelf vind ik dit te passief en werkt het een risico in de hand.

Jaren geleden heb ik hetzelfde probleem voorgedragen aan de ING bank en toen was het antwoord dat ik de incasso kan blokkeren.
Hierdoor kwam ik echter ook in de problemen doordat ik een Nuon incasso had geblokkeerd omdat ik was overgestapt naar een andere energieleverancier. Jaren later verhuisd en opnieuw Nuon gemachtigd om de energierekening te incasseren.
Echter wilde Nuon de incasso van zo'n 10 jaar oud weer in gebruik nemen die ik jaren geleden geblokkeerd had.
Daar krijg je dan na maanden vanzelf wel een brief over maar handig is het niet en voor dat je het weet zitten daar extra administratieve kosten aan verbonden.

Kortom, mijns inzien heeft een bank een plicht om risico mijdend te handelen en een incasso op verzoek van de bankrekening houder met eventueel feedback van de incassant te kunnen opheffen wanneer die overbodig is geworden.
Ik wil als eigenaar van een bankrekening zelf controle blijven houden.

Dit is overigens niet uniek voor de ING bank of Allianz Global Assistance.
Tot nu toe heb ik nog nooit gemerkt dat een incasso netjes wordt opgeheven wanneer die niet meer nodig is.

Ik hoop dat Radar net zoals met de controle Naam en Rekeningnummer hier een punt van kan maken.

Gegroet, Leon

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door berndv »

Leon Z schreef:
19 apr 2019 12:29
Kortom, mijns inzien heeft een bank een plicht om risico mijdend te handelen en een incasso op verzoek van de bankrekening houder met eventueel feedback van de incassant te kunnen opheffen wanneer die overbodig is geworden.
Ik wil als eigenaar van een bankrekening zelf controle blijven houden.
Ja, maar die heb je toch ook doordat je de mogelijkheid hebt om een incasso te blokkeren? Daarnaast kan je een zogenaamde rode kaart sturen waarmee je je incasso kunt intrekken.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U moet bij Allianz zijn.

Lees hier.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.html

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door taxikemperman »

berndv schreef:
19 apr 2019 13:33
Daarnaast kan je een zogenaamde rode kaart sturen waarmee je je incasso kunt intrekken.
Rode kaarten? Bestaan die nog inhet betalingsverkeer?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ze zijn nog steeds groen, geel en rood omkaderd.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Het beste systeem zou zijn dat je niet een bedrijf machtigt om van jouw bankrekening te innen, Maar dat je jouw bank machtigt om een bedrijf van jouw bankrekening te laten innen. Want dan kan je je bank simpel die automatische incasso's laten stoppen zonder gezeur met rode kaarten, die misschien niet aankomen per post.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komt die brief niet aan dan kan je nog altijd de incasso tegenhouden.

Raadgeverij
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 sep 2017 23:17

Re: Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door Raadgeverij »

Lijkt mij niet zo moeilijk. U kunt de automatische afboeking storneren en blokkeren. Als u dat doet zal Allianz vanzelf wel een keer reageren.
Zie https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.html

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Automatisch incasso opheffen in plaats van blokkeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Raadgeverij schreef:
28 apr 2019 10:33
Lijkt mij niet zo moeilijk. U kunt de automatische afboeking storneren en blokkeren.
Alleen is dat niet de vraag.

Gesloten