LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

Een paar dagen geleden heb ik een PlayStation4 spel gekocht via de PlayStation Store. Dit spel was niet wat ik er van had verwacht en hoe het in trailers werd beschreven. Ik heb daarom restitutie aangevraagd na enkele uren na de aankoop/download. Blijkbaar geeft Sony/PlayStation na een download geen geld meer terug. Alleen als je het spel NIET gedownload hebt kan je geld terug krijgen. Nu heb ik op het internet zitten zoeken en ben nu verschillende keren het volgende tegen gekomen:

"Aankoop via internet of telefoon wordt ook wel koop op afstand genoemd. Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden. De bedenktijd start op de dag dat uw bestelling, zoals kleding of telefoon, wordt bezorgd op het adres dat u heeft opgegeven. Bij een dienst, zoals energie of een abonnement, start de bedenktijd op het moment dat u de overeenkomst sluit."

Of:

"Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.

Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen."

Het zou toch vreemd zijn dat je een spel niet kan/mag proberen.. op die manier geeft Sony/PlayStation mij geen mogelijkheid om mijn gedachte te kunnen veranderen aangezien ik niets van het aangekochte product kan zien buiten de trailer om. Een trailer is tenslotte niet een spel ervaring zoals je die hebt wanneer je het zelf speelt.

Zijn er mensen die weten of Sony/Playstation wettelijk verplicht zijn binnen de genoemde 14 dagen een al gedownload spel terug te nemen en het geld terug te storten? En is het dan wettelijk terug storten op je bank of op je account? Want terug op je account is vergelijkbaar met een tegoedbon geven ipv je aankoopbedrag terug.

Ik ben benieuwd naar de reacties! Het is mijn eerste keer op de site ✨🙏✨

Alvast bedankt!


Bas Bakker

Moderator-edit: Radar heeft een hulpartikel op basis van dit topic geschreven:
Digitaal gekochte games retourneren, wat zijn mijn rechten?
Laatst gewijzigd door Radar op 10 mei 2019 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar hulpartikel toegevoegd

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door riddert »

BasBakker schreef:
04 mei 2019 11:24
Een paar dagen geleden heb ik een PlayStation4 spel gekocht via de PlayStation Store. Dit spel was niet wat ik er van had verwacht en hoe het in trailers werd beschreven. Ik heb daarom restitutie aangevraagd na enkele uren na de aankoop/download. Blijkbaar geeft Sony/PlayStation na een download geen geld meer terug. Alleen als je het spel NIET gedownload hebt kan je geld terug krijgen. Nu heb ik op het internet zitten zoeken en ben nu verschillende keren het volgende tegen gekomen:

"Aankoop via internet of telefoon wordt ook wel koop op afstand genoemd. Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden. De bedenktijd start op de dag dat uw bestelling, zoals kleding of telefoon, wordt bezorgd op het adres dat u heeft opgegeven. Bij een dienst, zoals energie of een abonnement, start de bedenktijd op het moment dat u de overeenkomst sluit."

Of:

"Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.

Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen."

Het zou toch vreemd zijn dat je een spel niet kan/mag proberen.. op die manier geeft Sony/PlayStation mij geen mogelijkheid om mijn gedachte te kunnen veranderen aangezien ik niets van het aangekochte product kan zien buiten de trailer om. Een trailer is tenslotte niet een spel ervaring zoals je die hebt wanneer je het zelf speelt.

Zijn er mensen die weten of Sony/Playstation wettelijk verplicht zijn binnen de genoemde 14 dagen een al gedownload spel terug te nemen en het geld terug te storten? En is het dan wettelijk terug storten op je bank of op je account? Want terug op je account is vergelijkbaar met een tegoedbon geven ipv je aankoopbedrag terug.

Ik ben benieuwd naar de reacties! Het is mijn eerste keer op de site ✨🙏✨

Alvast bedankt!


Bas Bakker
Bepaalde artikelen zijn uitgesloten van het retourrecht, waaronder dus downloads van spellen. Dus Sony is zeker niet verplicht om uw geld terug te storten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De enige mogelijkheid om te kunnen herroepen is als de verkoper niet gevraag heeft of u het spel direct wilde hebben. Zie: https://www.webwinkelkeur.nl/herroeping ... -software/

Je moet dus aangeven van de herroeping af te zien en dan zal het spel direct gedownload kunnen worden. Als dit niet expliciet gevraagd is zou er herroepen kunnen worden.

BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

NeoDutchio schreef:
04 mei 2019 11:50
De enige mogelijkheid om te kunnen herroepen is als de verkoper niet gevraag heeft of u het spel direct wilde hebben. Zie: https://www.webwinkelkeur.nl/herroeping ... -software/

Je moet dus aangeven van de herroeping af te zien en dan zal het spel direct gedownload kunnen worden. Als dit niet expliciet gevraagd is zou er herroepen kunnen worden.
Oke, daar heb ik wel wat aan. Sony heeft het in hun regels staan. Echter wordt het niet als zodanig getoond wanneer je de aankoop zelf doet. De regels staan elders vermeld. Geld het dan nog steeds?

BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

@riddert
Ik kon jouw bericht blijkbaar niet quoten haha daarom maar even zo..

Op die manier kan je toch niet zien wat je daadwerkelijk gekocht hebt? Een trailer is niet je eigen speel ervaring en kan daardoor ook sterk afwijken van je verwachting die je bij de trailer had.

Enorm bedankt voor je reactie!

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Helaas koop je in dit geval vaak niet het fysieke spel, maar een licentie voor onbepaalde tijd om dit spel te mogen spelen. Die licentie is alleen te herroepen zonder gebruik te maken van het spel.

Overigens zijn er genoeg reviews op internet te vinden met video's van de werkelijke gameplay. Daarvan kun je afleiden of het zal bevallen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd geldt een uitzondering, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding. In uw geval is dat geen sprake van dus kunt u de koop herroepen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is de PlayStation store geen in Nederland gevestigde webwinkel.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
04 mei 2019 12:31
Voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd geldt een uitzondering, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding...
Alfa, terug naar de PlayStation store, en lees de regels nòg maar eens. Of meld je aan, kan ook.

BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

alfatrion schreef:
04 mei 2019 12:31
Voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd geldt een uitzondering, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding. In uw geval is dat geen sprake van dus kunt u de koop herroepen.
Dit staat elders op hun website beschreven. Niet bij de download/koop zelf. Dank, ik heb hier wat aan!

BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

Nijogeth schreef:
04 mei 2019 12:35
Volgens mij is de PlayStation store geen in Nederland gevestigde webwinkel.
Net als bij apple die maar 1jr garantie geeft zijn zij verplicht om de NL wetten te volgen en 2jr garantie te geven. Dus de plek van het hoofdkantoor heeft daar geen effect op denk ik. Dank voor je reactie!

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BasBakker schreef:
04 mei 2019 12:58
alfatrion schreef:
04 mei 2019 12:31
Voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd geldt een uitzondering, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding. In uw geval is dat geen sprake van dus kunt u de koop herroepen.
Dit staat elders op hun website beschreven. Niet bij de download/koop zelf. Dank, ik heb hier wat aan!

Daar heb je niets aan, maar daar kom je vanzelf wel achter.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar in Nederland bestaat geen wet waardoor een bedrijf verplicht is twee jaar garantie te geven.

BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

ZeerPrivé schreef:
04 mei 2019 13:05
BasBakker schreef:
04 mei 2019 12:58
alfatrion schreef:
04 mei 2019 12:31
Voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd geldt een uitzondering, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding. In uw geval is dat geen sprake van dus kunt u de koop herroepen.
Dit staat elders op hun website beschreven. Niet bij de download/koop zelf. Dank, ik heb hier wat aan!

Daar heb je niets aan, maar daar kom je vanzelf wel achter.
Ik bedoel met "daar heb ik iets aan" dat ik meer info heb die ik kan gebruiken.. of niet.. maar ik weet meer dan dat ik daarvoor wist.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u had eigenlijk dat spel willen kopen, nog niet geleverd krijgen, zodat u 14 dagen na had kunnen denken of het was zoals u het wilde?

U kunt het echt niet downloaden om uit te proberen.

BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

Lady1234 schreef:
04 mei 2019 13:06
Maar in Nederland bestaat geen wet waardoor een bedrijf verplicht is twee jaar garantie te geven.
Je hebt wettelijk 2jr garantie. Dit is algemeen bekend en het voorbeeld van Apple is eerder eens op tv geweest. Volgens mij zelfs op Radar.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Revoked »

Voordat je de download start dien je akkoord te gaan met de voorwaarden èn verklaar je de regeltjes te hebben gelezen.
Dat je ze niet leest......tja...

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Revoked »

BasBakker schreef:
04 mei 2019 13:13
Lady1234 schreef:
04 mei 2019 13:06
Maar in Nederland bestaat geen wet waardoor een bedrijf verplicht is twee jaar garantie te geven.
Je hebt wettelijk 2jr garantie. Dit is algemeen bekend en het voorbeeld van Apple is eerder eens op tv geweest. Volgens mij zelfs op Radar.
Dan...verdiep je maar eens in de garantie regels. Alfatrion kan je er bijzonder veel over vertellen....

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BasBakker schreef:
04 mei 2019 13:13
Lady1234 schreef:
04 mei 2019 13:06
Maar in Nederland bestaat geen wet waardoor een bedrijf verplicht is twee jaar garantie te geven.
Je hebt wettelijk 2jr garantie. Dit is algemeen bekend en het voorbeeld van Apple is eerder eens op tv geweest. Volgens mij zelfs op Radar.
U bent abuis.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door riddert »

BasBakker schreef:
04 mei 2019 11:24


Zijn er mensen die weten of Sony/Playstation wettelijk verplicht zijn binnen de genoemde 14 dagen een al gedownload spel terug te nemen en het geld terug te storten? En is het dan wettelijk terug storten op je bank of op je account?
Nog even een kleine vraag aan Bas; Hoe had je het spel zelf willen retourneren dan? Had je daar al over nagedacht? Kun je het ergens heen terug uploaden?

Gesloten