LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Hallo mijn eerste vraag op het forum over Digid inloggen na 15 mei.

Ik heb gewoon Digid op de PC zonder sms verificatie, werkt goed voor een aantal zaken wat belangrijk kan zijn. Na 15 mei kan alleen via de app gebruik gemaakt worden van deze dienst maar wat als u nu in het buitenland woont.

Ja, er zijn mensen die in het buitenland wonen met een Nederlands bsn en die kunnen dan niet meer inloggen op hun pc na 15 mei. Eenvoudig toch zegt Digid...u download de app en voila, maar u moet wel eerst een sms code verifiëren die wij u zenden en dat kan alleen in Nederland.

Dat gaat niet want degene zitten in het buitenland en per ongeluk is daar geen Nederlandse ambassade waar Digid de code naar toe kan sturen. Dus voor die mensen geen Mijn Digid meer, en Digid zegt...heel spijtig maar het is niet anders op dit moment.

Bij bijna alle overheids instellingen begint het met Digid om in te loggen, maar wat nu als dat niet meer kan? zijn er alternatieven?

Ik ben erg benieuwd hoe hiermee om te gaan.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Beste antwoord
Gekozen door Obelix1

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

door witte angora » 08 mei 2019 11:01

Dat ik ooit dit land wil verlaten is wel zeker. Dat het op zijn vroegst na het toekennen van de AOW is, is ook wel zeker. Als ik dit topic zo lees is dat alleen maar verstandig.

Edit: WAO moest AOW zijn.
ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Alleen het inlogscherm verandert. Inloggen op pc blijft gewoon mogelijk.

"Waarom ziet het inlogscherm van DigiD er vanaf 13 mei anders uit?

Logt u vanaf 13 mei in bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds? Het inlogscherm ziet er dan nét iets anders uit. Zo kunnen we beter aansluiten op de behoeften van alle gebruikers. U herkent de webpagina aan het vertrouwde DigiD logo en het logo van de Rijksoverheid. U kunt nog steeds veilig inloggen met DigiD."

https://www.digid.nl/nl/vraag-en-antwoo ... nders-uit/

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik heb begrepen dat na 15 mei alleen nog maar met de app en SMS verificatie mogelijk is om van Digid gebruik te maken.

Het bekende telefoonnummer bij Digid ben ik jaren geleden kwijt geraakt, diefstal. Ik kan dit nummer dus ook niet wijzigen zonder SMS verificatie naar dat nummer, nieuw aanvragen is de oplossing...maar hoe?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ah, weer een hypothetisch topic met beren op de weg.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Obelix1 schreef:
07 mei 2019 13:08
Ik heb begrepen dat na 15 mei alleen nog maar met de app en SMS verificatie mogelijk is om van Digid gebruik te maken.

Daar lees ik niets over op digid.nl Hoe kom je aan die informatie? Link?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door berndv »

Obelix1 schreef:
07 mei 2019 13:08
Het bekende telefoonnummer bij Digid ben ik jaren geleden kwijt geraakt, diefstal. Ik kan dit nummer dus ook niet wijzigen zonder SMS verificatie naar dat nummer, nieuw aanvragen is de oplossing...maar hoe?
https://www.digid.nl/nl/vraag-en-antwoo ... doorgeven/
Als u uw oude nummer niet meer bezit en u woont in het buitenland, dan kunt u uw nummer niet wijzigen. U kunt dan een nieuwe DigiD met daarbij uw nieuwe nummer aanvragen. Op deze pagina vindt u meer informatie over aanvragen van uw DigiD vanuit het buitenland.
Het antwoord kan soms zo eenvoudig te vinden zijn...

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Het zou heel eenvoudig moeten zijn inderdaad, maar hier is geen Nld. ambassade waar je terecht kan voor je digid aanvraag.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Obelix1 schreef:
07 mei 2019 13:08
Het bekende telefoonnummer bij Digid ben ik jaren geleden kwijt geraakt, diefstal.
Hoe kan je een telefoonnummer stelen?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Diefstal telefoon.. en daar zit een sim kaartje in zoals u weet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan kreeg u daarna toch een nieuw simkaartje met hetzelfde telefoonnummer?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Er is geen app nodig. Men kan gewoon inloggen op laptop, tablet of desktop, er wordt alleen een extra beveiliging ingebracht dmv een sms ontvangen voor extra identificatie.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Het was een prepaid sim kaartje, heb toen een ander kaartje genomen. Omdat ik verder geen SMS confirmatie gebruik bij DigiD heb ik er verder niet meer aan gedacht, alles werkte.

Nu staat dus dat oude nummer nog bij DigiD en dat krijg je niet gewijzigd zonder SMS code, dus de app kan niet geactiveerd worden.

De enige mogelijkheid is nog wachten totdat je de WAO leeftijd bereikt en dan kan je via dat kanaal een activeringssleutel aanvragen, of een ambassade met een juiste balie en die is er niet.

Zelfs als ik naar Nederland ga om een nieuwe DigiD aan te vragen lukt me dat niet! omdat ik niet sta ingeschreven en dus geen postadres. Het lijkt dus allemaal heel eenvoudig, maar ik zou echt niet weten hoe dit nu in elkaar te fabrieken.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

wilhelmima1 schreef:
07 mei 2019 15:37
Er is geen app nodig. Men kan gewoon inloggen op laptop, tablet of desktop, er wordt alleen een extra beveiliging ingebracht dmv een sms ontvangen voor extra identificatie.
En daar draait het nu allemaal om, geen SMS kunnen ontvangen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Obelix1 schreef:
06 mei 2019 18:57
Dat gaat niet want degene zitten in het buitenland en per ongeluk is daar geen Nederlandse ambassade waar Digid de code naar toe kan sturen.
Maar waarom moet die code naar de ambassade gestuurd worden? Waarom kan dat niet rechtstreeks naar je huisadres?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
07 mei 2019 15:49
Obelix1 schreef:
06 mei 2019 18:57
Dat gaat niet want degene zitten in het buitenland en per ongeluk is daar geen Nederlandse ambassade waar Digid de code naar toe kan sturen.
Maar waarom moet die code naar de ambassade gestuurd worden? Waarom kan dat niet rechtstreeks naar je huisadres?

Misschien wordt het wat duidelijker wat TS bedoelt, met deze link https://www.digid.nl/nl/vraag-en-antwoo ... e-via-sms/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die baliecode wordt ook naar het huis gestuurd, maar met die code moet men daarna naar de ambassade.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Alleen via SMS of e-mail, en dan heb je een balie code. Binnen dertig dagen een Balie vinden voor een activeringssleutel.

Ik heb wel eens moeilijke opdrachten gehad, maar deze?

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is inderdaad een pittige. Ik zie, na doorklikken, dat Haarlemmermeer (Schiphol) ook in de lijst staat waar je als wonend in het buitenland je code op kan halen. Is dat eventueel een optie? Als een buurland niet tot de mogelijkheden hoort?

Dan moet je dus een nieuwe Digid aanvragen, en kom je stap voor stap verder.

Je kunt het natuurlijk ook aan de Tweede Kamer voorleggen. Ik denk namelijk dat je niet de enige zult zijn.

https://www.digid.nl/over-digid/digid-v ... euitgifte/

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@snuffel1 Precies! Er wijzigt niets voor TS.

Maar als je dan vraagt waar hij die info vandaan haalt, komt er geen respons.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inloggen op DigiD zonder app na 15 mei?

Ongelezen bericht door witte angora »

Net heb ik even wat dingen bekeken. Voor het algemene Digid geldt:
U kunt uw voorkeur inlogniveau aangeven en kiezen voor Basis of Midden. Als u kiest voor Basis, dan geeft u aan dat u wilt inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord tenzij anders vereist is. Als u kiest voor Midden, dan logt u standaard in met de DigiD app of een controle via sms. De keuze voor inlogniveau Midden maakt uw DigiD veiliger.
Wat nu precies Basis en Midden is, althans, wanneer je precies met een sms-code moet inloggen, weet ik niet. Als ik bij de UWV in wil loggen, dan moet dat vanaf 15 mei inderdaad met een sms-code. Misschien kun je proberen je inlogniveau op Basis te zetten, en dan verder te kijken?

Gesloten