LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
W8woord
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:57

Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door W8woord »

Mijn moeder is eind vorig jaar overleden. Zijn verbruikte altijd rond de 2100 m3 per jaar. Vrij veel maar verwarming stond altijd op 25 graden en ze had een grote boiler.

Toen ze overleed heb ik verwarming op 15 graden gezet en boiler op de laagste stand. Ook heb ik melding gemaakt bij Eneco. Maandbedrag werd verlaagd. Toevallig was vlak daarna de jaarafrekening. Weer rond de 2100 m3 gas verbruikt.

3 maanden later wordt het huis verkocht, en kreeg eindafrekening van Eneco.
Deze 3 maanden was er 717 m3 gas verbruikt. Dit zou betekenen dat er op jaarbasis 2800 m3 verbruikt zou zijn.

Verbaasd bel ik Eneco.
Krijg dame aan de telefoon die zo te horen elk moment in slaap kon vallen...
Zij zocht het op in het systeem.
Kreeg de vraag of de verwarmingsketel elk jaar gecontroleerd werd. Dit was het geval. Na een lange stilte de vraag: door erkende installateur... Ook dit was het geval. Weer viel er grote stilte. Toen opeens de vraag: is het huis wel goed geïsoleerd. Nee, dat was het niet. Maar dat was het in 1976 ook al niet toen ze het huis kocht, dus daar kon het ook niet aan liggen....
Ze ging het navragen....
Na hele tijd in de wacht te hebben gezeten, het verlossende antwoord: ze konden er niets aan doen, dit was wat ze door hadden gekregen. Advies was, onafhankelijk iemand inschakelen die kon kijken of er ergens een lek was. Maar dat ging honderden euro's kosten....
Ik was intussen erg boos.
Vroeg nog: je snapt toch zelf ook wel dat het raar is dat iemand 2100 m3 per jaar gebruikt met verwarming op 25 graden en boiler hoog, dat je meer verbruikt als je verwarmingen en boiler laag zet....
Ze kon er niets aan doen.
Ik zei dat ik klacht wilde indienen. Dat kon niet!!!
Ik heb email adres gevraagd.
Hele verhaal nogmaals uitgelegd via de mail....
Kreeg als antwoord. Dit is de stand die we door hebben gekregen. Dat gaan we niet aan veranderen.
Ik heb nog geantwoord dat ze zelf toch ook moet begrijpen dat het een raar verhaal is. Dat ze de zaak eens menselijk moesten bekijken ipv zakelijk. Mijn moeder altijd klant is geweest van Eneco en ze misschien een beetje coulant zouden kunnen zijn...
Hierop de reactie: daar konden ze niet aan beginnen....

Iemand een tip hoe ik ze op andere gedachte kan brengen?

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft u de meterstanden ook genoteerd? Stemmen die overeen met de meterstanden op de afrekening?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door Lowieze »

“3 maanden later wordt het huis verkocht, en kreeg eindafrekening van Eneco.
Deze 3 maanden was er 717 m3 gas verbruikt. Dit zou betekenen dat er op jaarbasis 2800 m3 verbruikt zou zijn.”

Dat laatste is natuurlijk niet waar. Het scheelt qua verbruik nogal of die 3 maanden in juni, juli en augustus waren of midden in de winter.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door berndv »

Maar wat verwacht u nu van Eneco? Voordat de jaarafrekening werd gemaakt, heeft u toen de meterstanden doorgegeven? Of is er een schatting gemaakt? Voor de eindafrekening eigenlijk hetzelfde, doorgegeven of schatting? Of gaat het hier om een slimme meter die zelf de standen doorgeeft?

Wat zou Eneco moeten doen aan meterstanden die zij doorkrijgen? Als dit de standen zijn zoals het verbruik is, dan doen zij gewoon wat ze moeten doen, namelijk het verbruik in rekening brengen. Dat uw moeder altijd klant is geweest van Eneco is toch helemaal niet interessant, dat argument werkt misschien bij de kruidenier op de hoek, maar bij een grote maatschappij maakt dat toch niets uit.

Als u van mening bent dat dit verbruik niet klopt, zult u moeten bewijzen dat dit verkeerde standen zijn. De stand kan verkeerd zijn omdat misschien de meter het verbruik niet goed registreerde, dan kunt u een ijking aanvragen, maar hier zult u eerst zelf de kosten voor moeten betalen, en bij een daadwerkelijke afwijking krijgt u die kosten terug. Als er een lek in de leidingen zit zult u opdraaien voor de kosten van het repareren van het lek, en zal de rekening ook niet veranderen, het is immers niet de fout of het probleem van eneco dat er een lek is?

Eneco kan op andere gedachten gebracht worden door met bewijzen te komen dat de standen niet goed waren, en anders niets. U zou zich voor de ijking kunnen melden bij de netbeheerder.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb overigens een Toon van Eneco en deze registreerde bij mij in de wintermaanden gemiddeld een verbruik van zo'n 10 kuub per dag, en het was in de eerste 3 maanden van het jaar redelijk koud. Dus een 300 kuub per maand in de winter is niet onmogelijk.

Ik woon overigens in een slecht geïsoleerde woning en mijn vrouw was in die periode ook thuis ivm zwangerschapsverlof.

W8woord
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:57

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door W8woord »

berndv schreef:
08 mei 2019 13:30
Ik heb overigens een Toon van Eneco en deze registreerde bij mij in de wintermaanden gemiddeld een verbruik van zo'n 10 kuub per dag, en het was in de eerste 3 maanden van het jaar redelijk koud. Dus een 300 kuub per maand in de winter is niet onmogelijk.

Ik woon overigens in een slecht geïsoleerde woning en mijn vrouw was in die periode ook thuis ivm zwangerschapsverlof.
In dit huis was 3 maanden niemand...

W8woord
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:57

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door W8woord »

Erthanax schreef:
08 mei 2019 13:22
Heeft u de meterstanden ook genoteerd? Stemmen die overeen met de meterstanden op de afrekening?
Ja, meterstanden kloppen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gros van die 2100 kuub zal voor verwarming worden gebruikt. (Zeker als de boiler ook een elektrische boiler zou betreffen). En het merendeel daarvan wordt in de wintermaanden verstookt. Dus waarschijnlijk zat haar verbruik in de wintermaanden dan dus wel rond de 400 of 500 kuub per maand. Met het lager zetten van de thermostaat neemt dat verbruik natuurlijk ook sterk af, maar zeker bij een slecht geïsoleerde woning is 700 kuub in drie maanden dan niet heel raar.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja, als de meterstanden kloppen, dan wordt het lastig. Dan zult u moeten aantonen dat de meter niet correct werkt en moet u zich wenden tot de netbeheerder om hem te laten ijken; daaraan zijn wel kosten verbonden.

W8woord
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:57

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door W8woord »

Lowieze schreef:
08 mei 2019 13:27
“3 maanden later wordt het huis verkocht, en kreeg eindafrekening van Eneco.
Deze 3 maanden was er 717 m3 gas verbruikt. Dit zou betekenen dat er op jaarbasis 2800 m3 verbruikt zou zijn.”

Dat laatste is natuurlijk niet waar. Het scheelt qua verbruik nogal of die 3 maanden in juni, juli en augustus waren of midden in de winter.

Dat snap ik :)
Maar mijn moeder had altijd de verwarming op 25 graden. Ook 's nachts en een hele grote boiler voluit staan....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door berndv »

W8woord schreef:
08 mei 2019 13:44
Erthanax schreef:
08 mei 2019 13:22
Heeft u de meterstanden ook genoteerd? Stemmen die overeen met de meterstanden op de afrekening?
Ja, meterstanden kloppen
Dan kan en zal Eneco niets voor u betekenen en staat u nu "tegen de verkeerde spreekwoordelijke boom te blaffen". Er kunnen 2 oorzaken zijn, of de meter is niet goed, of er zit een lek in het systeem. In beide gevallen zult u de knip moeten trekken om te onderzoeken, alleen in het geval van een defecte meter krijgt u de kosten terug en een deel van de energiekosten na correctie. In het geval van een lek in het systeem zult u komen te zitten met de kosten voor het onderzoeken en kosten voor het herstel. Of het wordt onderzocht door de kopers van het huis, die dit kunnen claimen als verborgen gebrek.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door thecure »

berndv schreef:
08 mei 2019 14:01
W8woord schreef:
08 mei 2019 13:44
Erthanax schreef:
08 mei 2019 13:22
Heeft u de meterstanden ook genoteerd? Stemmen die overeen met de meterstanden op de afrekening?
Ja, meterstanden kloppen
. In het geval van een lek in het systeem zult u komen te zitten met de kosten voor het onderzoeken en kosten voor het herstel. Of het wordt onderzocht door de kopers van het huis, die dit kunnen claimen als verborgen gebrek.
Als er 2100 M3 weglekt had het huis er denk ik niet meer gestaan ...

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door thecure »

Notee gewoon vanaf nu elke week de standen. Als de thermostaat op 15 oC staat zou het gasverbruik minimaal moeten zijn.

Mocht er toch veel gas verbruikt worden is er wat mis met de ketel of thermostaat

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door berndv »

thecure schreef:
08 mei 2019 14:24
Notee gewoon vanaf nu elke week de standen
Ik weet niet of de nieuwe eigenaren er op zitten te wachten als ts hier wekelijks binnenwandelt om de standen op te nemen :lol:
W8woord schreef:
08 mei 2019 12:35
3 maanden later wordt het huis verkocht

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door moederslink »

Eind vorig jaar uw moeder overleden...praten we dan over eind dec 2018 .....en heeft het huis in januari/ februari en maart leeg gestaan met de CV dag en nacht op 15 • ?
Ik vind 700 kuub verbruik in 3 koude maanden dan niet zo heel raar.
Kan het zijn dat dat ding .snachts bij nachtvorst is gaan aanslaan ?
En de meterstanden kloppen , zegt u , dus ik denk dat de nota gewoon betaald moet worden .
Bij deze overigens nog gecondoleerd met het overlijden van uw moeder.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door kweenie »

W8woord schreef:
08 mei 2019 14:00

Maar mijn moeder had altijd de verwarming op 25 graden. Ook 's nachts en een hele grote boiler voluit staan....
Was dat een boiler op gas of op electriciteit?

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door gewicht »

Uw moeder is helaas eind vorig jaar overleden schrijft u, dus tegen de winter om het maar zo te zeggen. Heeft u in de 3 (winter) maanden wel eens gecontroleerd of u de verwarming en boiler wel op de juiste wijze had verlaagd ? Dus was het niet onnodig warm als u binnen kwam ?
Zoals al eerder vermeld als de standen kloppen met uw waarneming kunt u er niets aan doen en Eneco zeker niet. Lekkage is niet van toepassing want dan viel er niets meer te verkopen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Waarom heeft u de thermostaat niet op b.v, 5 graden gezet als er toch niemand in huis was.
15 graden dag en nacht, gewoon zonde.
En zoals al gezegd, 3 wintermaanden, wanneer het 3 zomermaanden waren geweest en u het verbruik met 4 vermenigvuldigd had voor het jaarverbruik , was u gaan denken dat uw moeder alle jaren te veel had betaald.

otto107
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2015 01:25

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door otto107 »

Was het een slimme meter? Er gaan geruchten dat er sjoemel software in de slimme gasmeter is geplaatst.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco gasrekening wordt hoger ondanks vermoedelijk lager verbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

otto107 schreef:
12 mei 2019 08:19
Was het een slimme meter? Er gaan geruchten dat er sjoemel software in de slimme gasmeter is geplaatst.
Geruchten zoals jouw post, bedoel je?

Gesloten