LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Premieverhoging met terugwerkende kracht

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Hawk-Eye schreef:
08 mei 2019 15:05
u hoort |NU pas van deze verhoging en dus kunt u NU pas opzeggen, per omgaande aangetekend doen en een andere verzekring afsluiten...
Andersom lijkt me toch verstandiger. Eerst op zoek naar een andere verzekering en dan pas deze opzeggen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door alfatrion »

kokka schreef:
03 mei 2019 10:27
Mogen ze met terugwerkende kracht deze premieverhoging doorvoeren en kan ik dan nu alsnog van deze verzekering af?
Nee, ze mogen niet de prijs met terugwerkende kracht aan passen. Ja, je kan van de verzekering af.
Moneyman schreef:
04 mei 2019 14:00
Je tussenpersoon is tekort geschoten en is dus aansprakelijk voor de nadelige financiele gevolgen die je nu hebt ondervonden.
Ik zie dat niet. Een tussenpersoon sluit een overeenkomst af tussen Kokka en de verzekeraar. De verzekeraar moet over zoiets als een premiewijziging gewoon rechtstreeks melden aan de verzekerde. Immers daar moet een verlaging aankomen wil hier rechtsgevolg aangegeven kunnen worden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je een tussenpersoon hebt, loopt de correspondentie , normaal gesproken, via de tussenpersoon en als dat daar blijft liggen, komt er niets bij de verzekerde.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

alfatrion schreef:
09 mei 2019 00:38
kokka schreef:
03 mei 2019 10:27
Mogen ze met terugwerkende kracht deze premieverhoging doorvoeren en kan ik dan nu alsnog van deze verzekering af?
Nee, ze mogen niet de prijs met terugwerkende kracht aan passen. Ja, je kan van de verzekering af.
Moneyman schreef:
04 mei 2019 14:00
Je tussenpersoon is tekort geschoten en is dus aansprakelijk voor de nadelige financiele gevolgen die je nu hebt ondervonden.
Ik zie dat niet. Een tussenpersoon sluit een overeenkomst af tussen Kokka en de verzekeraar. De verzekeraar moet over zoiets als een premiewijziging gewoon rechtstreeks melden aan de verzekerde. Immers daar moet een verlaging aankomen wil hier rechtsgevolg aangegeven kunnen worden.
in dit geval is mijn tussenpersoon eigenlijk niets meer als een accountmanager van een gevolmachtigd assurantiekantoor. ik neem bij hun een pakket af, en die brengen ze dan tegen gunstige voorwaarden en tarieven onder bij verzekeringsmaatschapijen. in mijn geval ging het nu mis omdat de verzekeringsmaatschappij stopt met het aanbieden van deze verzekering en ze zijn vergeten om een nieuwe af te sluiten bij een ander.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Ze zijn vergeten een nieuwe af te sluiten”?

En hoe kunnen ze dan een veel hogere premie in rekening gebracht hebben?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
09 mei 2019 00:38
kokka schreef:
03 mei 2019 10:27
Mogen ze met terugwerkende kracht deze premieverhoging doorvoeren en kan ik dan nu alsnog van deze verzekering af?
Nee, ze mogen niet de prijs met terugwerkende kracht aan passen. Ja, je kan van de verzekering af.
Moneyman schreef:
04 mei 2019 14:00
Je tussenpersoon is tekort geschoten en is dus aansprakelijk voor de nadelige financiële gevolgen die je nu hebt ondervonden.
Ik zie dat niet. Een tussenpersoon sluit een overeenkomst af tussen Kokka en de verzekeraar. De verzekeraar moet over zoiets als een premiewijziging gewoon rechtstreeks melden aan de verzekerde. Immers daar moet een verlaging aankomen wil hier rechtsgevolg aangegeven kunnen worden.
Een tussenpersoon is normaliter een gevolmachtige. Die neemt nou juist die verantwoordelijkheden en bevoegdheden van Kokka over en handelt namens Kokka. En juist dat maakt dat hij in zijn verplichtingen naar Kokka toe tekort is geschoten en dus aansprakelijk is voor de eventuele schade als gevolg van zijn niet-handelen (lees: wanpresteren).

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
09 mei 2019 09:47
Een tussenpersoon is normaliter een gevolmachtige. Die neemt nou juist die verantwoordelijkheden en bevoegdheden van Kokka over en handelt namens Kokka. En juist dat maakt dat hij in zijn verplichtingen naar Kokka toe tekort is geschoten en dus aansprakelijk is voor de eventuele schade als gevolg van zijn niet-handelen (lees: wanpresteren).
In dat geval onderschrijf ik je standpunt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is een groot verschil tussen een tussenpersoon en een gevolmachtigde.

Een gevolmachtigde neemt de verantwoordelijkheid en bevoegdheden over van de verzekeraar tov de verzekerde.

Een tussenpersoon is slechts een soort doorgeefluik. Maar als je een verzekering afsluit via een tussenpersoon, worden wijzigingen die de verzekeraar doorvoert en bericht aan de tussenpersoon verondersteld de verzekerde bereikt te hebben,

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Moneyman »

In de praktijk is dat verschil juist helemaal niet groot, omdat die twee samengaan in de vorm van de gevolmachtigde tussenpersoon.

Maar in beide gevallen is de tussenpersoon degene die verantwoordelijk is om de communicatie aan TS door te leiden. De verzekeraar mag in beide gevallen uitgaan van deze vertegenwoordigingsbevoegdheid.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw tweede zin is correct. Maar uw eerste niet. Een gevolmachtigde heeft hele andere, en veel meer, bevoegdheden dan een gewone tussenpersoon.

Maar uiteraard kunnen beide zaken in één persoon of bedrijf verenigd zijn.
Een gevolmachtigde mag en kan, onder veel meer, een verzekering namens een verzekeraar accepteren en afsluiten. Een tussenpersoon niet, die bemiddelt slechts.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
09 mei 2019 10:26
Uw tweede zin is correct. Maar uw eerste niet. Een gevolmachtigde heeft hele andere, en veel meer, bevoegdheden dan een gewone tussenpersoon.
Je weerlegt iets wat ik niet schreef. Ik heb nergens gezegd dat er geen verschil zit tussen een tussenpersoon en een gevolmachtigde.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schreef: In de praktijk is dat verschil juist helemaal niet groot, omdat die twee samengaan in de vorm van de gevolmachtigde tussenpersoon.

En dat verschil is dus juist wel heel groot.

Slechts als voorbeeld. Er zijn incassobureaus en er zijn deurwaarderskantoren. Er zijn ook deurwaarderskantoren die een incassobureau afdeling hebben. Maar ook die bevoegdheden verschillen als dag en nacht.

En dat is dus ook van toepassing tussen een tussenpersoon en een gevolmachtigde.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
09 mei 2019 10:40
U schreef: In de praktijk is dat verschil juist helemaal niet groot, omdat die twee samengaan in de vorm van de gevolmachtigde tussenpersoon.

En dat verschil is dus juist wel heel groot.
Als die twee samengaan, zoals -wat ik al schreef- in de praktijk vaak gebeurt, is er nu juist geen verschil meer.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Revoked »

Enfin, het verzekeringskantoor waar Kokka de verzekeringen had ondergebracht is dus wat "vergeten", maar wedden dat ze niet zijn vergeten de premies op te strijken?
Wanprestatie van formaat, ik zou kopjes laten rollen. Maar ik ben Kokka niet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Nou.. eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ze ook die 6 maanden die premie ook niet geïnd hebben. De betaling gaat automatisch en omdat de andere premie wel werd ingehouden is het mij ook niet opgevallen, dat kan ik mezelf dus ook aanrekenen. Gelukkig dat er niets gebeurd is in die tijd, anders hadden we wellicht een heel ander probleem gehad

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u schrijft dat ze vergeten zijn een nieuwe polis af te sluiten. Dus waar komt dat bedrag dan ineens vandaan?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Oktober vorig jaar is de verzekeraar waar zij mijn pakket hadden ondergebracht ermee gestopt, en ik krijg nu met terugwerkende kracht een nieuwe verhoogde polis.ze hebben mijn pakket nu weer ergens ondergebracht dus. Het vreemde is dat ik bij hun een pakket verzekering heb en niet hun alleen als tussenpersoon om maar ergens een verzekeringetje af te sluiten, dat kan ik zelf ook wel. Ik heb een contract met hun, niet met de verzekeringsmaatschappij. Bij schade moet het ook via hun lopen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die club waarbij u denkt verzekerd te zijn, is helemaal geen verzekeraar. Zij zijn, schrijven zij op hun site, onafhankelijke adviseurs en zij hebben volmachten van verzekeraars, waar zij verzekerden onder brengen.

Dat systeem kan nuttig zijn voor een bedrijf met een uitgebreid assurantiepakket wat advies nodig heeft op allerlei gebied, maar voor particulieren met simpele verzekeringen zie ik het nut niet in. Maar zoals eerder gezegd, dat is mijn persoonlijke mening.

Maar als zij vergeten zijn u te verzekeren, kunnen ook zij niet u met terugwerkende kracht ergens onderbrengen, zonder te sjoemelen.

Mijn advies? Weg wezen daar.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

even een update: ik kreeg vandaag bericht dat de verzekering, zoals ik had gevraagd, met terugwerkende kracht wordt beëindigd en dat alle premie van het afgelopen half jaar wordt terug gestort. al met al dus goed afgelopen.
ik heb natuurlijk wel meteen een andere verzekering afgesloten

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi opgelost. Voortaan wel minsten een keer per maand de bankafrekening controleren. :lol:

Gesloten