LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod tweetaktmotoren !?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door kokka »

Michel-mol schreef:
08 mei 2019 22:26
Tweetakt is de meest smerige motor.
Verbranding is verre van volledig, er wordt olie mee verbrand (mengsmering).
En de mooie blauwe walm erachter bevat O.a. forse hoeveelheden fijnstof (daarom de blauwe kleur).
Het verbieden van deze motoren (meestal oude brommers).. is dan ook een kwestie van tijd.
En als ik het zelf zeg een goede zaak.. fiets maar eens achter een tweetakt snorfiets en probeer dan eens normaal adem te halen..
Overigens is een tweetakt met langsspoeling een stuk schoner als zo 'n brommer motortje.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Revoked »

kokka schreef:
09 mei 2019 19:19
Michel-mol schreef:
08 mei 2019 22:26
Tweetakt is de meest smerige motor.
Verbranding is verre van volledig, er wordt olie mee verbrand (mengsmering).
En de mooie blauwe walm erachter bevat O.a. forse hoeveelheden fijnstof (daarom de blauwe kleur).
Het verbieden van deze motoren (meestal oude brommers).. is dan ook een kwestie van tijd.
En als ik het zelf zeg een goede zaak.. fiets maar eens achter een tweetakt snorfiets en probeer dan eens normaal adem te halen..
Overigens is een tweetakt met langsspoeling een stuk schoner als zo 'n brommer motortje.
Yup, zo wordt maar weer duidelijk dat sommige mensen er werkelijk geen kaas van hebben gegeten. Er op reageren, zoals Kokka terecht deed, heeft geen zin.
Het zijn juist de nieuwe tweetakt scooters, met een korte slag en dus meer toeren, die voor de rotzooi in de lucht zorgen. De blauwe walm, da's olie in de lucht, en heeft te grote partikels om tot fijnstof gebombardeerd te worden. Fijnstof is droog, gortdroog. Onttrekt zelfs vocht uit zijn omgeving, èn is niet met het oog waarneembaar.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
09 mei 2019 19:41
Het zijn juist de nieuwe tweetakt scooters, met een korte slag en dus meer toeren, die voor de rotzooi in de lucht zorgen.
Niet alleen nieuwe: Dat geldt al decennia lang voor alle 2-takt bromfietsen

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Revoked »

Alles met een klein tweetakt dingetje, dus. Niet perse "tweetakt". Dat bedoelde ik.

Chrisje1
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2005 15:09

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Chrisje1 »

Een tweetaktmotor had 20 jaar terug al verboden moeten worden!, lage productiekosten hielden de 2takt motor in leven, maar is nu op sterven na dood bij auto's en bromfietsen,

Bij licht motorisch handgereedschap komt de 2takt motor nog veelvuldig voor, bedrijven zijn echter verplicht voor deze lichte onefficiente motoren alkylaat brandstof te gebruiken, zodat de motoren door deze brandstof een stuk schoner is met uitstoot en beter voor de gezondheid én motor, daar deze brandstof vrijwel asloos verbrand,

Beter zou zijn dit gereedschap ook uitvoeren met 4takt, of met accu, deze heeft de toekomst en zal de 2takt benzinemotor een stille dood sterven. 😉

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn heggenschaar heeft een indirecte aandrijving die gestookt wordt door het verbranden van koolhydraten. Sterk staaltje bio-engineering!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door scontra »

snuffel1 schreef:
09 aug 2019 20:45
De tweetakt motor heeft veel voordelen en hoeft het milieu niet extra te belasten als de juiste brandstof getankt kan worden. Bij veel benzine stations is mengsmering niet meer verkrijgbaar en vooral voor bromfietsen die geen aparte olie reservoir hebben wordt teveel olie bij de benzine toegevoegd tot aan slaolie aan toe want smering is smering toch. Als er zo'n stinkende tweetakt bromfiets voorbij komt dan is de lucht niet verpest maar het is ons ingeprent dat alles wat uitstoot veroorzaakt bij voorbaat schadelijk voor de gezondheid is.
Bardahl tweetaktolie ruikt heerlijk en doet mij denken aan vroeger toen je je nog nergens zorgen over hoefde te maken. :oops:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door grun »

Tomos verkoopt nog steeds nieuwe tweetakt brommers en snorfietsen. Ze zijn erin geslaagd een motor te ontwikkelen die voldoet aan de Euro 4 norm.

Eerlijkheidshalve daarbij wel opgemerkt dat je vrijwel nergens nog de benodigde kant en klare mengsmering kunt kopen. De Tomos eigenaar zal in veel gevallen zelf de brandstof moeten mengen in de verhouding 1:50. Een deel tweetaktolie op 50 delen euro 95 benzine. Als hij dat verkeerd berekent zal de norm waarschijnlijk niet meer gehaald worden.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Costnix »

Mijn tweetaktbrommer had een mengssmering van 1:25 nodig. Dit was in buiten de Benelux moeilijk te koop.
Je moest dan even gaan rekenen en schatten hoeveel benzine in de tank zat. Je gooide de olie in de tank en vervolgens de benzine erin.

Ik moest goed opletten, dat de benzine aan de goede kant kwam, anders werd er niet goed gemengd. De tank had een zadelvormig. Ergens in de Eiffel sloeg de motor plotseling af met veel herrie. Gelukkig was er niets aan de hand met de cylinderkop. Het enige was, dat ik de brommer een paar keer heen en weer op zijn kant moest leggen “shaken, not stirred” en kon ik mijn weg vervolgen onder het achterlaten van een enorme roetwolk

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De oude Diesels mogen Amsterdam niet meer in!
Maar een DKW 1000 S wel, 3 cilinder 2 tact, 1:50 mengsmering olie van Action!

Door na Euro 95 te tanken even op tabel te kijken hoeveel erin moest en even roeren met stokje... geen problemen gehad afgelopen 26 jaren dat ik nu eigenaar ben.
En de Rokende Trabant, ja die had ook 1:50 nodig maar vele hielden voor zekerheid 1:25 of ietsje meer aan...
dan mag je uitlaat elk jaar ontkolen en is deze extra traag, of vette bougie!

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Gelieve mensen wiens IQ kleiner is dan de vierkantswortel uit het quadraat van hun schoenmaat niet meer te reageren....

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

LectoriSalutem schreef:
10 aug 2019 18:48
Gelieve mensen wiens IQ kleiner is dan de vierkantswortel uit het quadraat van hun schoenmaat niet meer te reageren....
Een bepaald IQ zegt ook wel iets over het taalgebruik, niet alleen over de rekenkunst.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door scontra »

LectoriSalutem schreef:
10 aug 2019 18:48
Gelieve mensen wiens IQ kleiner is dan de vierkantswortel uit het quadraat van hun schoenmaat niet meer te reageren....
Lees eerst uw eigen super kromme eens zin na, want daarin klopt het e.e.a. niet !
Maar als ik uw oproep goed begrijp dan lezen we vanaf heden ook niets meer van uw hand ! :lol:
Laatst gewijzigd door scontra op 11 aug 2019 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Toyota IQ heeft geen 2 tact motor.... en IQ is lastig te testen.

Ik weet van studenten die IQ testen maakte bij 5 instellingen en 5 totaal afwijkende uitslagen kregen.

Een IQ test is benadering en na avondje zuipen op zondag en maandag maken geeft ander resultaat dan halverwege de week!
Net als voor of na een Toets die test uitvoeren!

En in Japan dragen dames voor het mooie vaak iets te krappe schoentjes!
En ook Pipo de Clown met zijn Sapperdeflap schoenen zou ik zeker niet hoog begaafde noemen!

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
09 aug 2019 20:45
De tweetakt motor heeft veel voordelen
snuffel1 schreef:
09 aug 2019 20:45
De tweetakt ... hoeft het milieu niet extra te belasten als de juiste brandstof getankt kan worden.
snuffel1 schreef:
09 aug 2019 20:45
Als er zo'n stinkende tweetakt bromfiets voorbij komt dan is de lucht niet verpest maar het is ons ingeprent dat alles wat uitstoot veroorzaakt bij voorbaat schadelijk voor de gezondheid is.
Ik ben in alle 3 de gevallen benieuwd naar de onderbouwing.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door de auditu »

LectoriSalutem schreef:
10 aug 2019 18:48
Gelieve mensen wiens IQ kleiner is dan de vierkantswortel uit het quadraat van hun schoenmaat niet meer te reageren....
Maal 6 graden in de schaduw en gedeeld door derde paasdag. :lol:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Off topic viert weer hoogtij in het weekend!

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Ach, het is vakantietijd, en de gemiddelde leeftijd van de gebruikers van dit forum in ogenschouw nemende, kan een kwart ervan er over drie maanden niet meer zijn.
Niet alles hoeft dus serieus te zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik Lector Salutem serieus zou nemen kan ik door meerdere rondjes in Amsterdam met de DKW 1000 S 3cilinder 2 tact de woning nood daar oplossen?

Ik weet dat ik Euro-6 norm kan halen maar om nu het plaatselijke Crematorium te vullen is er volgens mijn veel meer nodig.
Kwart % is al erg veel.
Dat is dan 1 op 400 en dat komt dichter bij de werkelijkheid.

Maar met 800.000 inwoners :80 jaren is 10.000 per jaar : 365 dagen dus 27,4 personen per dag!
Dus we moeten alle overleden forum leden een onderscheid maken die normaal komen te overlijden en die wegens de vervuiling van mijn 2 Tact snuffelaars een onderscheid maken?

In Oost Duitsland was met Trabant & Wartburg er geen duidelijke grens in Oost & West Berlijn, wel de drank doden.

Wat is het IQ van Lector Salutem nu?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens het CBS was de levensverwachting van een 81-jarige in 2018 nog altijd 8,61 jaar als ik het goed zie.

Quizvraag: Hoe oud denkt LS dat het gemiddelde forumlid is?

Gesloten