LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Heb in de afgelopen week een rondje Nederland gedaan met mijn scooter. Heb 1350 km gescooterd (o.a het Pieterpad van Pieterburen naar Maastricht).
Met hulp van een Tomtom die mijn hielp.
Nu is het zeker 20 x voorgekomen dat de Tomtom mij de N-wegen opstuurde terwijl ik de fietsroute had ingesteld. Dit leverde soms hachelijke situaties op.
Ook omdat ik veelal in de regen op onbekend terrein was moest ik vertrouwen op mijn navigatiesysteem.
Helaas liet die mij af en toe in de steek.

Hebben hier meer gebruikers last van??
Laatst gewijzigd door Radar op 17 mei 2019 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44
Beste antwoord
Gekozen door ScooterKip

Re: Tomtom soms te gevaarlijk bij normaal gebruik

door fred- » 14 mei 2019 17:11

Tomtom is niet goed in brommerwegen. Je kunt bij instellingen kiezen "vermijd snelwegen" en de maximum snelheid op 40km/u zetten.
Dan nog kent hij geen fietspaden maar ga je veilig op weg.
Naar mijn weten is er geen enkele navigatie die goede bromfietsroutes weet. Dat is ook een probleem voor brommobielen.
Mijn ervaring is dat het beste navigatiesysteem http://navigatorfree.mapfactor.com/en/download/ is voor een brommer maar zeker niet feilloos.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe oud is de navigatie en zijn de kaarten up to date? Als er bv eerder een fietspad langs een N-weg zou liggen die weggehaald is, maar de kaarten niet aangepast zijn, dan krijg je dit soort situaties. Vandaar dat er altijd bij het opstarten een waarschuwing staat: het is een hulpmiddel. U bent zelf verantwoordelijk vor de daden.

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

kaart is up to date, vlak voordat ik weg ging een upgrade gedaan, dan mag je toch verwachten dat hij de meeste wegen goed kent???

en 1x een vergissing maar toch niet 20x??

En natuurlijk ben ik altijd verantwordelijk, maar dan maak je je als fabrikant wel erg makkelijk vanaf

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Merwaardig, zoveel fouten heb ik nog nooit meegemaakt. Welk apparaat gebruikt u, welke softwareversie en welke kaartversie?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Costnix »

Hier vind je nog meer scooterroutes: https://www.routeyou.com/nl-nl/user/vie ... ooter-club
Je bedoel Het Fietserspad toch? Het Pieterpad is alleen voor wandelaars.
Alle routeplanners hebben fouten, van welke fabrikant dan ook. Het vervelend is, dat een scooter niet als categorie in de routeplanners voorkomt.
@neodutchio: de fouten komen, doordat de wegomschrijving niet goed is.
Ik gebruik voor het wandelen en fietsen de kaarten van openstreetmaps. Die leveren eens per 2 weken een update van de kaart en je kan zelf fouten in de kaart verbeteren. Deze komen binnen 2 tot 4 weken in de volgende update.
https://www.openstreetmap.nl/

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Het Pieterpad is inderdaad voor wandelaars, maar ik heb alle plaatsen die het Pieterpad vormen(76 steden/dorpen) aangedaan met de scooter..

Mis inderdaad een scooterroute op de navigatiesystemen

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

heb de Tomtom Go nieuwste kaart, lifetime upgrade, kaart is West Europa,softwareversie geen idee.

Is dat ook nog belangrijk welke softwareversie?? heb toch gewoon de meest actuele kaart??
Laatst gewijzigd door ScooterKip op 14 mei 2019 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door berndv »

Heb je een voorbeeld van n-wegen waar je op gestuurd werd maar niet mocht komen? Over het algemeen is het niet zo dat je per definitie niet op een n-weg mag komen, er zijn genoeg n-wegen waar gewoon een fietspad langs is, tenzij het een autoweg is meestal.

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Heb vele voorbeelden, de laatste grote vergissing van mijn Tomtom was in Volkel, was net van mijn slaapadres vertrokken en werd uit de Schoolstraat de de N605 opgestuurd . En had fietsroute aangegeven.
Daar lag geen fietspad naast

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op Google Streetview zie ik wel degelijk een vrijliggend fietspad.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door mahadma »

Elke meest recente update, al is die maar één dag oud, is vaak door plaatselijke nog niet in kaart gebrachte verkeersveranderde situaties, al was het maar 1 bordje, al verouderd.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Mijn ervaring met TomTom is dat ondanks dat je fiets,loop routes kan selecteren de TomTom je toch steeds naar (auto)wegen blijft sturen.
Persoonlijk vindt ik TomTom dus niet geschikt als fiets / wander / scooter navigatie maar zeer goed als auto / caravan, bus etc etc navigatie.

Voor fiets / scooter leen ik de Mio van de buren. Deze werkt zeer goed op de fiets / scooter paden.

PS:
Voor de zekerheid, je rijdt snorscooter ?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Costnix »

De kaarten lopen 6 maanden achter op de werkelijkheid.
Veder is een TomTom niet geschikt voor een scooter. Tomtom heeft er wel een aantal geschikt voor de motor en dus ook voor de motorscooter, maar niet voor en scooter.
Of je de nieuwste software versie, kan je hier controleren:
https://nl.support.tomtom.com/app/relea ... ype/navkit

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ScooterKip schreef:
14 mei 2019 12:06
Heb vele voorbeelden, de laatste grote vergissing van mijn Tomtom was in Volkel, was net van mijn slaapadres vertrokken en werd uit de Schoolstraat de de N605 opgestuurd . En had fietsroute aangegeven.
Daar lag geen fietspad naast
Dat is bij die rotonde als ik het goed heb. Dat fietspad ligt net voor de rotonde en loopt parallel aan de Leeuwstraat (n605).

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door fred- »

Tomtom is niet goed in brommerwegen. Je kunt bij instellingen kiezen "vermijd snelwegen" en de maximum snelheid op 40km/u zetten.
Dan nog kent hij geen fietspaden maar ga je veilig op weg.
Naar mijn weten is er geen enkele navigatie die goede bromfietsroutes weet. Dat is ook een probleem voor brommobielen.
Mijn ervaring is dat het beste navigatiesysteem http://navigatorfree.mapfactor.com/en/download/ is voor een brommer maar zeker niet feilloos.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Costnix »

@fred: De bijbehorende kaarten worden veel vaker bijgewerkt en je kan zelf de fouten melden en zelfs zelf verbeteren.

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Het klopt misschien dat er een fietspad is (weet het niet meer zeker)0maar het gaat erom dat de Tomtom je de berg opstuurd!
En natuurlijk let ik wel op wat ik doe, en natuurlijk veranderen wegen maar geloof mij als ergens voor de eerste x scooterd en het is donker, hoop je dat je niet steeds moet opletten of tomtom wel klopt.
En eigenlijk weet ik het vrijwel zeker dat r geen fietspad was maar dat ik de Leeuw straat in moest

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Heb trouwens een gewone scooter,dus met helm en geen snor scooter

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ScooterKip schreef:
14 mei 2019 18:29
En natuurlijk let ik wel op wat ik doe, en natuurlijk veranderen wegen maar geloof mij als ergens voor de eerste x scooterd en het is donker, hoop je dat je niet steeds moet opletten of tomtom wel klopt.
https://www.metronieuws.nl/xl/raar/2016 ... n-door-gps
Natuurlijk moet u wel opletten of de navigatie u wel de juiste kant op stuurt. Het is een hulpmiddel, geen blind volgzaam systeem.

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Leuk gezegd maar hij stuurt mij wel de goede kant alleen mag ik daar niet rijden!!
En nogmaals 1foutje kan,maar zoveel x in 1week, of in 1350 km in Nederland zoveel verkeerde info dat lijkt mij niet logisch
Ik ben heelhuids thuis gekomen, dus wel goed opgelet....

Gesloten