LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade-expert schat schade te laag in

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Timh
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mei 2019 20:48

Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Timh »

Wij hebben begin dit jaar nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen. Een week na plaatsing hebben ze bij ons geprobeerd in te breken. Hierdoor hebben wij aangiften gedaan en de schade gerapporteerd bij de verzekeraar.

Onze aannemer, die verantwoordelijk was voor de plaatsing van de kozijnen heeft contact opgenomen met de fabrikant en deze heeft aangegeven dat de kozijnen vervangen dienden te worden. Hier opvolgend is een offert opgesteld welke is doorgestuurd naar de verzekeraar.

Zoals verwacht is hierop volgend een schade expert vanuit hun langs gekomen. Deze heeft een bevriend schade herstelbedrijf ingeschakeld om de schade op te nemen. zij geven aan dat de schade te repareren valt, maar nu komt het grote probleem. Ik heb de kozijnen afgenomen met een garantie periode van 25 jaar, deze vervalt op de onderdelen die gerepareerd zijn. Het schade herstelbedrijf wil alleen niet verantwoordelijk zijn voor een periode van 25 jaar en geeft aan dat zij een garantie periode bieden van 3 jaar op het gerepareerde stuk. Hierdoor worden wij benadeeld, de deur is namelijk niet meer volledig onder garantie en voor een veel kortere periode.

Op dit moment voelt het om in auto metaforen te praten voor ons aan alsof we een Rolls Royce hebben gekocht en een Lada terug krijgen van de verzekeraar. De reparatie is immers van mindere kwaliteit gezien de veel kortere garantie periode.

Uiteraard gaan wij hier niet mee akkoord, maar wat kunnen we aan dit probleem doen en toch ons recht halen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door berndv »

Timh schreef:
12 mei 2019 21:01
Op dit moment voelt het om in auto metaforen te praten voor ons aan alsof we een Rolls Royce hebben gekocht en een Lada terug krijgen van de verzekeraar. De reparatie is immers van mindere kwaliteit gezien de veel kortere garantie periode.
Maar dan had u ook een nieuwe rolls willen hebben een geen gerepareerde. :wink:

Maar even concreet. Wat voor bedragen praten we hier over? Wat zouden de kosten zijn voor vervanging en wat zouden de kosten zijn voor reparatie?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap zowel jouw leverancier (die uiteraard geen garantie wil verlenen op een reparatie door een ander) als de reparateur (die niets te maken heeft met de 25 jaar garantie van jouw leverancier). Maar jou snap ik uiteraard ook.

Is het een optie om jouw leverancier de schade te laten repareren? Scheelt dat veel in de reparatiekosten en krijg je dan wél weer 25 jaar garantie?

En: welke oplossing heb je zélf in gedachten?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door kokka »

Timh schreef:
12 mei 2019 21:01
De reparatie is immers van mindere kwaliteit gezien de veel kortere garantie periode.
De duur van de garantie zegt heel weinig over de kwaliteit. Garantie is puur een langlopende verzekering. Een kia is niet ineens beter omdat ze er 7 jaar garantie op geven.
Maar om on-topic te blijven, waarom laat je geen contra expertise doen? De mening van de fabrikant is uiteraard ook gekleurd.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Deze heeft een “bevriend schadeherstelbedrijf ingeschakeld”, klinkt een beetje negatief.

Het lijkt mij logisch dat een schade-expert kennis heeft van diverse reparatiebedrijven op allerlei gebied.

Kan uw eigen leverancier de schade niet repareren? En wat omvat die 25 jaar garantie dan? Dat dat zo belangrijk is?

Plantronics
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2003 20:16

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Plantronics »

Huizen en onderdelen van huizen gaan over het algemeen heel lang mee en anders mag je op zijn minst verwachten dat ze heel lang mee gaan.
Dus in die zin lijkt het me sowieso al heel goed om lang garantie te hebben op kunststof kozijnen, maken tenslotte toch een wezenlijk deel van je huis uit.
Daarbij, als je iets koopt met 25 jaar garantie dan betaal je daar voor en dan koop je misschien juist daarom die kozijnen die dat wel hebben.
Dan doet het er helemaal niet toe wat die garantie omvat, die heb je gekocht met een reden die jezelf goed genoeg vond en dus wil je die niet kwijtspelen omdat de verzekeraar een goedkoper adres weet waar ze garantie tot aan de voordeur of desnoods 3 jaar geven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Moneyman »

Plantronics schreef:
13 mei 2019 12:08
Dan doet het er helemaal niet toe wat die garantie omvat, die heb je gekocht met een reden die jezelf goed genoeg vond en dus wil je die niet kwijtspelen omdat de verzekeraar een goedkoper adres weet waar ze garantie tot aan de voordeur of desnoods 3 jaar geven.
Natuurlijk doet het er wel toe wat die garantie omvat: als je dat niet weet, weet je uberhaupt niet welke schade je nu oploopt. Normaliter koop je overigens kozijnen, geen garantie :wink:

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Brainless »

Timh schreef:
12 mei 2019 21:01
Op dit moment voelt het om in auto metaforen te praten voor ons aan alsof we een Rolls Royce hebben gekocht en een Lada terug krijgen van de verzekeraar. De reparatie is immers van mindere kwaliteit gezien de veel kortere garantie periode.

Uiteraard gaan wij hier niet mee akkoord, maar wat kunnen we aan dit probleem doen en toch ons recht halen?
Die vergelijking klopt niet.
Als u het bij (dure) auto's wilt houden....
Als iemand uw dure, nieuwe BMW aanrijdt krijgt u ook geen nieuwe en wordt de schade gewoon gerepareerd.
Daarna rijdt u dus ook niet rond in een Fiat Punto

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door yan »

De garantie is ook een onderdeel van het product.
Als het hersteld wordt met 3 jaar garantie dan heb je dus geen vergelijkbaar product teruggekregen (want daar zit immers 25 jaar op)
Simpelweg aangeven bij de schade-expert dat deze een herstelbedrijf dient aan te dragen welke ook de 25 jaar garantie overneemt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Moneyman »

yan schreef:
13 mei 2019 15:10
Simpelweg aangeven bij de schade-expert dat deze een herstelbedrijf dient aan te dragen welke ook de 25 jaar garantie overneemt.
Ik zou om te beginnen eerst eens kijken wat de verzekeringsvoorwaarden hierover zeggen.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou om te beginnen eerst maar eens lezen wat die “25 jaar garantie” omvat.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Sira »

Ik ben wel benieuwd naar het merk van deze kozijnen. Ik ken namelijk geen enkele fabrikant die 25 jaar garantie geeft. Doorgaans is dit 10 tot max. 15 jaar. Is deze garantie werkelijk door de fabrikant afgegeven of door de leverancier? Wellicht een verkoopargument geweest?
Ik kan wel een paar leveranciers uit het verleden noemen die 20 jaar garantie gaven en na die 20 jaar kon je zelfs het aankoopbedrag terugverdienen, maar die gingen allen vóór die tijd (bewust) failliet.

Timh
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mei 2019 20:48

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Timh »

Contra expertise zijn we mee bezig, maar willen dit uitstellen tot we er met de verzekeraar niet uitkomen.

Ik hoop dat ik alle reacties naar behoren heb beantwoord.

@Sira De leverancier biedt de garantie periode, maar ongeacht of dit 25, 15 of 10 jaar is, deze periodes zijn een stuk langer als de 3 jaar van het schade herstelbedrijf

@yan Daar ben ik het dus mee eens, de waarde van de kozijnen wordt imo bepaald door het basisproduct, serviceproduct en het relationele product. Die laatste is voor een verzekeraar te verwaarlozen maar de eerste twee niet. Mijn product wordt ook daadwerkelijk minder waard als de garantietermijn wordt verkort.

@brainless die vergelijking klopt wel degelijk, als mijn BMW wordt aangereden wordt deze bij een BMW garage gerepareerd om de garantie periode te behouden, niet bij een willekeurige garage die het ook wel kan, maar met andere onderdelen

@snuffel1 De aannemer is ter plaatse geweest, de leverancier vertelde dat de draaiende onderdelen vervangen dienden te worden, maar van reparatie was geen sprake omdat de kwaliteit altijd hieronder lijdt. Het bedrag waarover we praten op kozijnen van ongeveer 10000 zijn de reparatiekosten 1500 vs vervangen onderdelen 4500

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat, als u het over het vervangen van draaiende onderdelen hebt, u praat over scharnieren en eventueel sloten?

En dat zou € 4.500 kosten tov reparatie van € 1.500? En hebben ze dat inbreken geprobeerd bij een raam, een deur of beide?

Natuurlijk komt u er met de verzekeraar niet uit, want die volgen het rapport van hun expert. Dus waarom zou u gaan zitten wachten, schakel een contra expert in. Dan weet u beter waar u het over hebt.

Ik weet niet wat u met het serviceproduct en het relationele product bedoelt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Moneyman »

Timh schreef:
14 mei 2019 21:22
Ik hoop dat ik alle reacties naar behoren heb beantwoord.
Helaas. Ik mis nog wat relevante antwoorden/ reacties.
Moneyman schreef:
13 mei 2019 09:51
Is het een optie om jouw leverancier de schade te laten repareren? Scheelt dat veel in de reparatiekosten en krijg je dan wél weer 25 jaar garantie?

En: welke oplossing heb je zélf in gedachten?
Lady1234 schreef:
13 mei 2019 10:03
Kan uw eigen leverancier de schade niet repareren? En wat omvat die 25 jaar garantie dan? Dat dat zo belangrijk is?
Moneyman schreef:
13 mei 2019 15:13
Ik zou om te beginnen eerst eens kijken wat de verzekeringsvoorwaarden hierover zeggen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Sira »

Bedoelt u met de draaiende (onder)delen de deur- of raamvleugels? Zo ja, dan moeten ze haast via meerdere ramen hebben getracht binnen te komen, anders kom je nooit op een bedrag van € 4.500,- uit.

Timh
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mei 2019 20:48

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Timh »

Klopt, ze hebben geprobeerd in te breken via de voor, zij en achterdeuren (dubbele deur).

Dus een conclusie kunnen we wel trekken, de kozijnen zijn goed inbraakwerend!

Wat de prijs tevens hoger maakt is dat we een speciale kleur folie op de kozijnen hebben, houtstructuur, pikzwart.

Timh
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mei 2019 20:48

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Timh »

Moneyman schreef:
14 mei 2019 21:51
Timh schreef:
14 mei 2019 21:22
Ik hoop dat ik alle reacties naar behoren heb beantwoord.
Helaas. Ik mis nog wat relevante antwoorden/ reacties.
Moneyman schreef:
13 mei 2019 09:51
Is het een optie om jouw leverancier de schade te laten repareren? Scheelt dat veel in de reparatiekosten en krijg je dan wél weer 25 jaar garantie?

En: welke oplossing heb je zélf in gedachten?
Lady1234 schreef:
13 mei 2019 10:03
Kan uw eigen leverancier de schade niet repareren? En wat omvat die 25 jaar garantie dan? Dat dat zo belangrijk is?
Moneyman schreef:
13 mei 2019 15:13
Ik zou om te beginnen eerst eens kijken wat de verzekeringsvoorwaarden hierover zeggen.
De leverancier heeft aangegeven dat de beschadigde onderdelen vervangen dienen te worden.

Mijn oplossing zou zijn, of een reparatiebedrijf laten repareren met dezelfde garantievoorwaarden, of draaiende delen vervangen door leverancier.

De garantie periode zou inderdaad weer 25 jaar zijn.

Voor mij is de garantie zo belangrijk, omdat we bij de koop van kunststof kozijnen dit hebben meegenomen in onze beslissing. We zijn niet voor hout gegaan maar voor kunststof omdat dit minder onderhoud kost en omdat we er redelijkerwijs vanuit kunnen gaan door de garantie dat we komende jaren hier geen kosten aan zouden maken. Bij 3 jaar garantie hebben we na deze periode gewoon een probleem als er iets gebeurt. Deze periode is gewoon een stuk minder lang als de verwachte levensduur van de kozijnen. De garantie omvat problemen omtrent het loslaten van folie, het verkleuren van folie, problemen met de kunststof etc... Waar onze angst vooral in zit is mocht de folie verkleuren, of de lijmlaag van de folie los loslaten, dan zitten we na 3 jaar met een probleem, de leverancier dekt immers alleen de niet draaiende delen want aan de rest is gerommeld.

ik ga de verzekeringsvoorwaarden nog eens nader bestuderen maar kon hier op het eerste gezicht niks in ontdekken.

Timh
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mei 2019 20:48

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Timh »

Lady1234 schreef:
14 mei 2019 21:49
Ik neem aan dat, als u het over het vervangen van draaiende onderdelen hebt, u praat over scharnieren en eventueel sloten?

En dat zou € 4.500 kosten tov reparatie van € 1.500? En hebben ze dat inbreken geprobeerd bij een raam, een deur of beide?

Natuurlijk komt u er met de verzekeraar niet uit, want die volgen het rapport van hun expert. Dus waarom zou u gaan zitten wachten, schakel een contra expert in. Dan weet u beter waar u het over hebt.

Ik weet niet wat u met het serviceproduct en het relationele product bedoelt.
Klopt bij het vervangen gaat het over de deuren, scharnieren en sloten. De sloten was het schade herstelbedrijf overigens ook over van mening dat deze vervangen moesten worden vanwege het geweld wat deze was aangedaan.

De verzekeraar heeft aangegeven te gaan bekijken of de schade expert correct heeft gehandeld op dit vlak. ik wil op dit vlak nu vooral weten of ik in mijn recht sta.

Over service producten:
Waardepropositie is waardevol voor de klant

Een waardepropositie is simpelweg het voorstel of aanbod van een bedrijf, in termen van de “waarde” die dat voorstel heeft voor de (potentiële) klant. Centraal staat dat het voorstel of aanbod een duidelijke, waargenomen, geaccepteerde en onderscheiden waarde vertegenwoordigt. Een waardepropositie is een voorstel of aanbod waar de klant blij van wordt.

Verschillende soorten producten en proposities
Het voorstel of aanbod van een organisatie bestaat in de regel uit een combinatie van een:
– Basisproduct (kernproduct of dienst)
– Serviceproduct (extra diensten rondom aanschaf, levering en gebruik van het kernproduct)
– Relationeel product (betrokkenheid van de klant bij het bedrijf en het dienstverleningsproces)

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade-expert schat schade te laag in

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik mis nog steeds een antwoord de meest relevante vraag: wat omvat die 25 jaar garantie nou écht?

Gesloten