LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
clemenslinders
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2008 17:31

Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door clemenslinders »

LS,

Begin Januari kochten wij een 43"Sony TV. 43 inch is voor ons het max omdat deze in een TV-kast moet passen.
Midden April ontdek ik dat er in het midden van het scherm een barstje zit van ongeveer 4mm breed.

Ik heb Sony gemaild en die kwamen met een adres waar ik voor een € 400,00 de TV zou kunnen omruilen. Maar ik heb ook Coolblue gebeld. En deze waren uiterst vriendelijk en suggereerde dat het heel misschien toch wel een garantie geval zou kunnen zijn. Om dat uit te zoeken moest ik de TV maar opsturen.

Ik heb de doos niet meer, dus vroeg ik of ik de TV kon brengen. Dat kon en dat heb ik dus gedaan. Ik zou 39,95 onderzoekskosten betalen, maar dan wist ik het ook en kon het meteen geregeld worden. Ongeacht of de TV wel of niet gerepareerd zou kunnen worden, ik zou een offerte krijgen voor mijn inboedelverzekering.

Een drie weken later krijg ik bericht. Het is geen garantie of ik de TV nog terug wou hebben anders zou hij gratis vernietigd worden!! (Alles voor een glimlach (is hun slogan)). Gemaild dat ik daar niet blij mee was. De TV is en blijft ten alle tijden mijn eigendom. En ik zou een offerte krijgen.

Enfin later krijg ik een offerte dat het repareren van het scherm 719,00 kost en de TV kostte 799,00. In verband met dit misverstand werden mij de onderzoekskosten kwijtgescholden.

Dus men zou de TV retour sturen. Ook dit duurde toch wel weer een aantal dagen.

En eindelijk de TV komt retour. Er zit nu een extra scheur over het gehele scherm van links naar rechts en bij de linker bovenhoek is het scherm verbrijzeld. Tja, ze hadden ook alleen een flinterdun kartonnen doos gebruikt met daaronder wat bubbeltjesplastic. Nota bene het bubbeltjes plastic wat ik zelf gebruikt heb om de TV in mijn auto te vervoeren.

Weer met Coolblue in de clinch gegaan. En let wel op dit moment verkochten ze nog een nagenoeg gelijk model TV voor een zelfde prijs en andere webwinkels hadden nog exact de TV zoals waar het om gaat. Na een dag of drie krijg ik een email met daarin de de opmerking dat als ze de TV weer retour ontvangen (ik heb ze foto's gestuurd) dan kunnen ze mij een credit geven die ik bij hun weer kan gebruiken.

Inmiddels kijk ik op internet en is mijn TV niet meer leverbaar en is het iets duurdere model ook niet meer leverbaar.
De TV waar het om gaat is het model van 2018.

Wel is er een model TV van Sony 2019. Helaas deze kost 1049 bij Coolblue en 949 bij een concurrent. Dat is nog altijd 150,00 meer.

Bij een telefoongesprek met Coolblue bleek dat toen de TV van Coolblue naar hun reparateur was verstuurd dat de breuk van links naar rechts al in het scherm was gekomen. Niet gek als ze dat in diezelfde doos hebben gedaan.

Juridisch zal het allemaal wel netjes zijn dat ik een tegoedbon krijg. Misschien met de gratie gods mijn geld terug.

Maar het zou toch netjes zijn geweest als ze mij een voorstel hadden om het model 2019 te kopen.
Dat ik dan eventueel bijvoorbeeld een 75,00 zou bijbetalen is tot daar aan toe.

Maar 200,00 bijbetalen voor een TV die eigenlijk qua specificaties identiek is... (het model 2019 heeft tov het model 2018 een connector voor een bass-speaker, voor de rest is alles eigenlijk gelijk)

Het is hun stommiteit en ik mag betalen.

Ik moet overigens zeggen dat ik nog met ze aan het mailen ben, maar ik denk niet dat ik verder ga komen.

Is er iets dat Radar voor mij kan betekenen???




M.vr.gr.,



Clemens Linders

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door clemenslinders

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

door alfatrion » 15 mei 2019 10:34

U heeft in januari van dit jaar een televisie gekocht en in april ontdekt u dat er geen kleine barst in het beeldscherm zit. U geeft aan dat de televisie verder is beschadigd tijdens het transport van de verkoper naar de reparateur.

In de wet staat dat u ten tijden van aflevering recht hebt op een conforme televisie, dit is een televisie die voldoet aan uw redelijke verwachtingen. Een barst in de televisie, zoals u beschrijft, voldoet hier niet aan. Bovendien, wordt vermoed dat de barst er bij aflevering al in zat, omdat u dit in de eerste zes maanden heeft ontdekt. Het is daarom Coolblue die de bewijslast draagt. En de barst die u beschrijft kan ontstaan als gevolg van wanneer de spanning van de behuizing op het glas verkeerd is.

De wet geeft u een aantal rechten, waaronder het recht op ontbinding (hierbij hoeft u geen genoegen te nemen met een tegoedbon), schadevergoeding en dekkingskoop. Dekkingskoop is het recht om een andere televisie te kopen op kosten van Coolblue. U moet hierbij wel redelijk te werk gaan. De televisie moet vergelijkbaar zijn en mag niet de duurste aanbieder opzoeken.
clemenslinders schreef:
15 mei 2019 09:23
Ze blijven er bij dat ik mijn geld als "Shoptegoed" terug krijg.
Dat zou ik nooit aanvaarden. Als Coolblue vertrouwen heeft in zichzelf dan dwingen ze uw klandizie niet af.
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
Dus u krijgt het volledige aankoopbedrag in shoptegoed terug? Nette service. Uw tv was eigenlijk al afgeschreven en u zou in eerste instantie alleen een deel terug krijgen als tegoed.
De televisie is niet afgeschreven, omdat deze nog maar een paar maanden oud is. In dergelijke situatie wordt geen afschrijving toegepast. De klant krijgt feitelijk minder dan waar zij recht op heeft.
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
U hebt geen recht om meer terug te krijgen dan u betaald heeft.
Onjuist. Er bestaat geen regel die de de schadevergoeding maximeert tot het aankoopbedrag. TS heeft recht op ontbinding en derhalve 100% van het aankoopbedrag als echt geld te ontvangen. Daarnaast heeft TS recht op een schadevergoeding (bijvoorbeeld benzine kosten en dergelijke). En daarnaast heeft TS het recht om een dekkinskoop te sluiten en het verschil te verhalen op Coolblue. Er bestaat dus wel een recht om meer terug te krijgen dan wat TS heeft betaald.
Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zult u dat aan Radar moeten vragen. U zit nu op het forum.

clemenslinders
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2008 17:31

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door clemenslinders »

Inmiddels meer contact gehad met Coolblue.

Ze blijven er bij dat ik mijn geld als "Shoptegoed" terug krijg. Ik heb nog even gekeken en op 23 December 2018 heb ik 799,00 betaald.
De nieuwe vervangende TV (uitgezondert een extra bass-speaker connectortje qua specs 100% gelijk) kost bij Coolblue 1.049.
Dat is een meerprijs van zelfs 250,00

Op 19 Maart heb ik mijn defect aangemeld via hun website en 10 Mei heb ik mijn TV retour gekregen (De TV zal ongeveer 4 weken bij hun zijn geweest. Ik heb even gewacht met opsturen totdat hun nieuwe winkel in Tilburg open was.)

Ik blijf het belachelijk vinden dat zij mijn TV kapot maken en dat ik voor een gelijkwaardig product ineens even 250,00 mag bijbetalen.

Op advies van Lady 1234 heb ik via deze site contact opgenomen met Radar. Ik hoop dat zei hier naar kunnen kijken en ik ben benieuwd wat zei hier van vinden. Dat ik een TV terug krijg met gelijke specificaties lijkt mij toch niet teveel gevraagd?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dus u krijgt het volledige aankoopbedrag in shoptegoed terug? Nette service. Uw tv was eigenlijk al afgeschreven en u zou in eerste instantie alleen een deel terug krijgen als tegoed.
U hebt geen recht om meer terug te krijgen dan u betaald heeft.
Of Radar hier iets mee gaat doen is maar de vraag. Radar is een consumenten televisie programma geen helpdesk voor consumenten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door mahadma »

U krijgt 100% van het betaalde als shoptegoed retour, TOP service.
Op welke juridische grond denkt u meer terug te krijgen als u betaal heeft?
Goed topic, een mooi review voor de verkoper.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door alfatrion »

U heeft in januari van dit jaar een televisie gekocht en in april ontdekt u dat er geen kleine barst in het beeldscherm zit. U geeft aan dat de televisie verder is beschadigd tijdens het transport van de verkoper naar de reparateur.

In de wet staat dat u ten tijden van aflevering recht hebt op een conforme televisie, dit is een televisie die voldoet aan uw redelijke verwachtingen. Een barst in de televisie, zoals u beschrijft, voldoet hier niet aan. Bovendien, wordt vermoed dat de barst er bij aflevering al in zat, omdat u dit in de eerste zes maanden heeft ontdekt. Het is daarom Coolblue die de bewijslast draagt. En de barst die u beschrijft kan ontstaan als gevolg van wanneer de spanning van de behuizing op het glas verkeerd is.

De wet geeft u een aantal rechten, waaronder het recht op ontbinding (hierbij hoeft u geen genoegen te nemen met een tegoedbon), schadevergoeding en dekkingskoop. Dekkingskoop is het recht om een andere televisie te kopen op kosten van Coolblue. U moet hierbij wel redelijk te werk gaan. De televisie moet vergelijkbaar zijn en mag niet de duurste aanbieder opzoeken.
clemenslinders schreef:
15 mei 2019 09:23
Ze blijven er bij dat ik mijn geld als "Shoptegoed" terug krijg.
Dat zou ik nooit aanvaarden. Als Coolblue vertrouwen heeft in zichzelf dan dwingen ze uw klandizie niet af.
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
Dus u krijgt het volledige aankoopbedrag in shoptegoed terug? Nette service. Uw tv was eigenlijk al afgeschreven en u zou in eerste instantie alleen een deel terug krijgen als tegoed.
De televisie is niet afgeschreven, omdat deze nog maar een paar maanden oud is. In dergelijke situatie wordt geen afschrijving toegepast. De klant krijgt feitelijk minder dan waar zij recht op heeft.
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
U hebt geen recht om meer terug te krijgen dan u betaald heeft.
Onjuist. Er bestaat geen regel die de de schadevergoeding maximeert tot het aankoopbedrag. TS heeft recht op ontbinding en derhalve 100% van het aankoopbedrag als echt geld te ontvangen. Daarnaast heeft TS recht op een schadevergoeding (bijvoorbeeld benzine kosten en dergelijke). En daarnaast heeft TS het recht om een dekkinskoop te sluiten en het verschil te verhalen op Coolblue. Er bestaat dus wel een recht om meer terug te krijgen dan wat TS heeft betaald.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat wordt Alfatrion meenemen naar de servicebalie!

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die dekkingskoop had ik al een tijdje niet langs zien komen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
15 mei 2019 10:34
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
Dus u krijgt het volledige aankoopbedrag in shoptegoed terug? Nette service. Uw tv was eigenlijk al afgeschreven en u zou in eerste instantie alleen een deel terug krijgen als tegoed.
De televisie is niet afgeschreven, omdat deze nog maar een paar maanden oud is. In dergelijke situatie wordt geen afschrijving toegepast. De klant krijgt feitelijk minder dan waar zij recht op heeft.
De tv kon ingeleverd worden en met bijbetaling een ander leveren. De tv met een schade aan het scherm wilde TS al niet meer hebben, vandaar mijn bewoording,.

alfatrion schreef:
15 mei 2019 10:34
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
U hebt geen recht om meer terug te krijgen dan u betaald heeft.
Onjuist. Er bestaat geen regel die de de schadevergoeding maximeert tot het aankoopbedrag. TS heeft recht op ontbinding en derhalve 100% van het aankoopbedrag als echt geld te ontvangen. Daarnaast heeft TS recht op een schadevergoeding (bijvoorbeeld benzine kosten en dergelijke). En daarnaast heeft TS het recht om een dekkinskoop te sluiten en het verschil te verhalen op Coolblue. Er bestaat dus wel een recht om meer terug te krijgen dan wat TS heeft betaald.
Dus TS heeft geen recht om meer terug te krijgen dan betaald is, maar wel om 100% van het aankoopbedrag te ontvangen. Zeer logisch.

Daarbij komt schade aan het scherm niet vanzelf. Ook al ligt de bewijslast bij de verkoper, pas na 4 maanden zat er schade. Dergelijke schade komt altijd van buitenaf en is dus geen garantie. TS wilde al een andere tv kopen en er was al een regeling getroffen. TS komt er nu beter af aangezien ze het hele bedrag van de tv terug krijgt. Zij het in een waardebon, maar dat is nog altijd meer dan het eerder overeen gekomen voorstel.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 11:10
alfatrion schreef:
15 mei 2019 10:34
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
U hebt geen recht om meer terug te krijgen dan u betaald heeft.
Onjuist. Er bestaat geen regel die de de schadevergoeding maximeert tot het aankoopbedrag. TS heeft recht op ontbinding en derhalve 100% van het aankoopbedrag als echt geld te ontvangen. Daarnaast heeft TS recht op een schadevergoeding (bijvoorbeeld benzine kosten en dergelijke). En daarnaast heeft TS het recht om een dekkinskoop te sluiten en het verschil te verhalen op Coolblue. Er bestaat dus wel een recht om meer terug te krijgen dan wat TS heeft betaald.
Dus TS heeft geen recht om meer terug te krijgen dan betaald is, maar wel om 100% van het aankoopbedrag te ontvangen. Zeer logisch.
Ontbinding: € 799,-
Schadevergoeding: € 25,- (ik pluk maar even een bedrag uit de lucht)
Dekkingskoop: € 250 (verschil met € 1049,-, aannemende dat deze dekkingskoop redelijk is)
Totaal: € 1074,-

Dat komt neer op 134% van het aankoopbedrag.
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 11:10
Daarbij komt schade aan het scherm niet vanzelf. Ook al ligt de bewijslast bij de verkoper, pas na 4 maanden zat er schade. Dergelijke schade komt altijd van buitenaf en is dus geen garantie.
Scheuren in televisies kunnen "spontaan" ontstaan.
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 11:10
TS wilde al een andere tv kopen en er was al een regeling getroffen.
Uit het OP heb ik niet opgemaakt dat er een vaststellingsovereenkomst tot stand gekomen is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
Radar is een consumenten televisie programma geen helpdesk voor consumenten.
Het is niet de eerste keer dat ik die opmerking voorbij zie komen. Nogal ontmoedigend zo'n mening en ook niet terecht.
In het programma Radar op tv zie je bij uitstek items die door consumenten ingebracht zijn en die interessant genoeg blijken te zijn om aandacht aan te besteden. Uiteraard uitsluitend ter beoordeling van de redactie.

@clemenslinders, ik zou zeker contact opnemen met de redactie van Radar als u denkt daar baat bij te hebben in deze kwestie.
Of men er iets mee doet hoort u dan ongetwijfeld wel. Succes in elk geval.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door Erthanax »

En vergeet de website en de radio-editie niet. Ook daarin zitten regelmatig items waarvan de aanleiding op dit forum ligt.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Klaas Jan schreef:
15 mei 2019 12:38
NeoDutchio schreef:
15 mei 2019 10:06
Radar is een consumenten televisie programma geen helpdesk voor consumenten.
Het is niet de eerste keer dat ik die opmerking voorbij zie komen. Nogal ontmoedigend zo'n mening en ook niet terecht.
De reden waarom ik het benoem is omdat er regelmatig topics voorbij komen waarin mensen een verkeerd beeld hebben van programma’s zoals Radar en Kassa. Het wordt zelfs als ‘dreigement’ gebruikt richting een bedrijf met zinnen als “ik schrijf naar Radar en Kassa”. Natuurlijk, ze mogen het altijd doen, maar de kans dat het behandeld gaat worden is natuurlijk zeer klein. Zelfs zijn er topics voorbij gekomen waarin er al geschreven werd dat de persoon in kwestie niet op tv wilde, maar dat ze wel hulp wilde hebben. In de programma’s worden geen individuele problemen behandeld, dat is simpelweg veel te duur.
Voor klachten zijn andere wegen te bewandelen en zullen andere bedrijven aangeschreven moeten worden. De redactie van Radar zal echt niet alle consumenten terug schrijven met advies wat te doen.

clemenslinders
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2008 17:31

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door clemenslinders »

LS,

Allereerst bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb nog even gekeken en vond op internet toch nog iemand die mijn oude TV nieuw verkoopt. Ik heb dit Coolblue medegedeeld en gevraagd dat ze mijn geld gewoon terugstorten.

En geheel tegen mijn verwachting in, is men daar zomaar ineens mee akkoord gegaan.

Dus al met al lijkt het toch nog goed te gaan komen. Het is alleen wel jammer dat dit zoveel moeite kost.

clemenslinders
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2008 17:31

Re: Sony TV met klein scheurtje verstuurd ter reparatie, komt terug met een verbrijzeld scherm

Ongelezen bericht door clemenslinders »

Heel even nog voor de mensen die wellicht dachten dat de TV kapot was.

De TV was in zijn geheel niet afgeschreven. Het is een mooie 4K TV die nog (op een streepje in het midden van het scherm na) perfect beeld gaf.

Daar waar het scheurtje zit zag je een heel dun wit streepje. Het is doordat dit in het midden van het scherm zit dat dit irritant is (en zeker voor een nieuwe TV).

Maar toch bedankt voor jullie reactie.

Misschien was ik niet duidelijk genoeg dat de TV verder nik mankeerde en dat ik daarom vond dat ik recht had op een TV met exact dezelfde specificaties.

Nadat ik de TV retour ontving van Coolblue was deze echter wel geheel kapot.

Gesloten