LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Claire23142345
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2019 13:46

Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Claire23142345 »

Ik woon nu ongeveer 4 jaar in een zelfstandig appartement in de particuliere sector met een huisbaas die zich totaal niet aan de wet houd.
Hier is een lijst van dingen wat de huisbaas allemaal verkeerd doet.

-Veel te hoge huur volgens het puntensysteem van de huurcommissie. Door het woningtekort krijgt hij toch wel huurders omdat het jaren duurt voordat je aan de beurt bent voor een sociale huurwoning.
-Doet geen reparaties waar hij verantwoordelijk voor is. De kraan van mijn wasmachine gaat niet meer open na een reparatie aan de wasmachine. Ik zit nu mijn laatste geld uit te geven aan de wasserette terwijl ik gewoon een wasmachine heb. Ik kan het onmogelijk zelf repareren omdat de hoofdkraan achter een deur is die op slot zit. De reparatie duur max 15 minuten maar zijn klusjesman heeft het te druk volgens hem.
-Ik heb geen gasaansluiting terwijl ik daar wel voor betaal en het me al twee jaar beloofd word.
-Hij geeft geen eindafrekeningen voor de kosten voor gas, water en elektra.
-Doet geen onderhoud. Ik kan geen tv en internet aanvragen omdat volgens Ziggo de signaalsterkte te zwak is (waarschijnlijk door een kabel die niet goed is aangelegd). Ik zit dus zonder tv en met een zwak wifi signaal van de buren. De elektra is te verouderd en ik zit op dezelfde groep als twee buren. Er zitten geen stoppen in de meterkast. Lampen flikkeren. Twee versterkers en de voeding van mijn pc is kapot gegaan hierdoor. Het is niet brandveilig en als ik aan het koken ben (elektrisch omdat ik nog steeds geen gas heb wat me beloof is en waar ik voor betaal) en mijn buren zijn allebei thuis dan slaat de aardlekschakelaar om.
-De servicekosten zijn veel te hoog namelijk €350 bij een huur van €600. Over servicekosten hoeft hij namelijk geen belasting te betalen maar hierdoor loop ik een heleboel huurtoeslag mis. Het is wettelijk niet toegestaan om zo’n hoog bedrag aan servicekosten te rekenen.
-Houd zich niet aan het contract. Daarin staat bijvoorbeeld dat hij verantwoordelijk is voor het schoonhouden en onderhoud aan de gemeenschappelijke ruimtes (hal). Hij heeft bovendien nog de brutaliteit om boos op ons te worden als het er niet netjes genoeg uit ziet.
-Heeft de huur met 257 verhoogd ook al was de huur daarvoor al te hoog volgens het puntensysteem. Hij wil niet zeggen welk deel van de verhoging bij de kale huur hoort en welk deel bij de service kosten. Hierdoor kan ik niet meer huurtoeslag aanvragen omdat ik dan het risico loop dat ik de teveel ontvangen toeslag terug moet betalen. Hij zou maanden geleden al een nieuw contract maken maar die krijg ik gewoon niet omdat hij zegt dat hij het te druk heeft. Ook heeft hij 10 maanden daarvoor ook al de huur verhoogd en dit mag sowieso maar een keer per jaar.
-Ik moet altijd maar rekening houden met hem. Ik moest mijn hele inboedel verplaatsen omdat er een reparatie aan het plafond moest gebeuren. Door alle steigers die door mijn kamer geschoven werden is mijn nieuwe vloer kapot.
-Bij een reparatie in de gang hebben zijn klusjesmannen mijn voordeur geforceerd toen ik niet thuis was. Daarna hebben ze de deurpost weer een beetje aan elkaar gelijmd. (Je kan je wel voorstellen hoe naar het is als je thuis komt en je voordeur is ingetrapt). Dit gaven ze ook niet toe ook al was het duidelijk waardoor je toch bang bent dat er dingen in je huis missen.
-Hij heeft het contract zelf nooit getekend ook al heb ik hem daar al heel vaak om gevraagd. Nu kan hij overal onder uit komen omdat er nooit een geldig contract is geweest. Bovendien is het contract wat ik zelf heb moeten tekenen voor de woning van mijn buurman. Ik kwam er na een jaar achter dat ik overal een verkeerd huisnummer achterliet wat tot problemen leidde bij instanties.

Als ik hem er op wijs dat het belachelijk is dat hij zich niet aan de gemaakte afspraken houd omdat hij het te druk heeft word hij geïrriteerd en ik weet dat als ik door blijf drammen dat hij me gewoon mijn huis uit zet. Hij weet dat ik dat weet en dat ik daarom niet moeilijk ga doen. Veel van zijn huurders hebben psychische problemen en staan onder bewind omdat hij samenwerkt met sociale werkers. Zij doen dus nooit moeilijk tegen hem. Hij is dus gewend dat iedereen het wel prima vind zo en wil gewoon geen gezeik. Twee buren hebben wel moeilijk gedaan in de vier jaar dat ik hier woon en hebben de huurcommissie ingeschakeld. Zij hebben toen volgens het puntensysteem een grote verlaging van de huur gekregen. De huisbaas heeft ze toen meegedeeld dat ze over twee maanden hun huis uit moesten omdat hij de ruimte ergens anders voor ging gebruiken. Een week nadat ze weg waren had hij al een nieuwe huurder. Ze hebben dus twee maanden een normale huur gehad en daarna waren ze hun huis kwijt. Het enige wat hij wel goed doet is dat hij zich dan netjes aan de twee maanden houd om mensen er uit te zetten als ze wel zeuren.
Wat kan ik doen om deze situatie te veranderen?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door kuklos »

Claire23142345 schreef:
17 mei 2019 15:26
......dat hij me gewoon mijn huis uit zet.
Hoe dan? Je hebt gewoon huurbescherming en zolang jij huur betaalt kan hij je er niet uitzetten.

Claire23142345
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2019 13:46

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Claire23142345 »

kuklos schreef:
17 mei 2019 16:20
Claire23142345 schreef:
17 mei 2019 15:26
......dat hij me gewoon mijn huis uit zet.
Hoe dan? Je hebt gewoon huurbescherming en zolang jij huur betaalt kan hij je er niet uitzetten.
Is dat echt zo? Ik woon er al vanaf 2015 en volgens mij gold dat pas vanaf 2016.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die huisbaas kan helemaal niets doen. Laat u niet zo bang maken. Ga naar de huurcommissie met die waslijst aan klachten.

Claire23142345
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2019 13:46

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Claire23142345 »

Lady1234 schreef:
17 mei 2019 16:44
Die huisbaas kan helemaal niets doen. Laat u niet zo bang maken. Ga naar de huurcommissie met die waslijst aan klachten.
In het contract (wat niet voor mijn woning is en niet getekend door hem) staat dat hij na het eerste jaar de overeenkomst mag beeindigen mits hij het twee maanden van tevoren aangeeft. Als ik het goed begrijp mag hij dat dus niet doen?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door kuklos »

Claire23142345 schreef:
17 mei 2019 16:41
kuklos schreef:
17 mei 2019 16:20
Claire23142345 schreef:
17 mei 2019 15:26
......dat hij me gewoon mijn huis uit zet.
Hoe dan? Je hebt gewoon huurbescherming en zolang jij huur betaalt kan hij je er niet uitzetten.
Is dat echt zo? Ik woon er al vanaf 2015 en volgens mij gold dat pas vanaf 2016.
Wat gold pas vanaf 2016? De wet die je recht geeft op huurdersbescherming?
De wet gaat boven een eventuele afspraak met een huisbaas als die afspraak tegen de wet ingaat.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door thecure »

Claire23142345 schreef:
17 mei 2019 17:00
Lady1234 schreef:
17 mei 2019 16:44
Die huisbaas kan helemaal niets doen. Laat u niet zo bang maken. Ga naar de huurcommissie met die waslijst aan klachten.
In het contract (wat niet voor mijn woning is en niet getekend door hem) staat dat hij na het eerste jaar de overeenkomst mag beeindigen mits hij het twee maanden van tevoren aangeeft. Als ik het goed begrijp mag hij dat dus niet doen?
Hahahaha met dat contract kun je rustig je r..... Ehh kont mee afvegen. Wat een loser zeg die huisbaas.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door reggie2 »

Mijn advies, net als die van de anderen , stap naar de huurcommissie.

Nog beter, kijk eens rond of je wat anders kan vinden, voor zoveel geld zal er best nog wel iets zijn.

Daar wil je toch niet blijven wonen met zo'n huurbaas.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat u geen papieren huurcontract heeft doet niet terzake: de huurbetalingen die u elke maand doet per bank zijn het juridische bewijs van de huurovereenkomst. Verder procedure starten bij de huurcommissie. U heeft geen papieren huurcontract met handtekening verhuurder nodig om naar de huurcommissie te gaan.

Claire23142345
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2019 13:46

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Claire23142345 »

Bob Schurkjens schreef:
17 mei 2019 17:43
Dat u geen papieren huurcontract heeft doet niet terzake: de huurbetalingen die u elke maand doet per bank zijn het juridische bewijs van de huurovereenkomst. Verder procedure starten bij de huurcommissie. U heeft geen papieren huurcontract met handtekening verhuurder nodig om naar de huurcommissie te gaan.
Weet je of iemand anders wat dat dan voor overeenkomst is? Als ik het goed heb begrepen sta ik met een contract voor onbepaalde tijd sterker.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"U huurt particulier en dus geniet u wel enige huurbescherming maar niet zoals in de sociale huursector."

Onjuist. Topicstarter huurt in de sociale huursector van een particulier. Daarvoor geldt dezelfde rechtsbescherming als huren bij een woningcorporatie. In de vrije sector huren gelden wel andere regels.

@topicstarter: U heeft een huurcontract voor onbepaalde tijd. Er is immers geen einddatum vastgelegd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens de website van de rijksoverheid maakt het voor de huurbescherming niet uit of u huurt in sociale of vrije sector. Zie hier, bij de eerste bullet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier kun je checken of je verhuurder al eerder met de huurcommissie te maken heeft gekregen:

https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... itspraken/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door moederslink »

Wanneer de huisbaas kan aantonen dat hij de woning dringend voor eigen gebruik (niet voor familie ) nodig heeft , kan hij met aanzegging van 2 maanden de huur eenzijdig opzeggen.
Vlg mij is dat de enige uitzondering in de huurbescherming.

Ook al liegt hij hierover, wanneer je het voor laat komen bij de rechter zal hij het wel hard moeten maken.
Hij heeft dit ' kunstje ' eerder uitgehaald lees ik in je OP want hij gebruikte het dus niet zelf maar liet er weer een ander huren .

Sowieso heb je vooralsnog gewoon huurbescherming en ik zou zeker de huurcommissie inschakelen en het teveel betaalde terugeisen.
Een gang naar de rechter zou ik ook overwegen.
Dit alles gaat behoorlijk wat tijd kosten .

Zelf zou ik toch ondertussen zsm op zoek gaan naar andere woonruimte , want bij zo.n huisbaas en met zoveel mankementen wil je toch niet blijven ?

Maar ook al zou je daar weg zijn , het teveel betaalde kun je nog steeds terugvorderen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door criticus2 »

een echte huisjesmelker zorgt wel dat je weggaat... dan wordt wat lowlife ingeschakeld om je het leven zuur te maken.
Gezien het verhaal en het kader zou ik zeggen: zoek wat anders. Het is alle ergernis niet waard. Zelfs al zou je alles voor elkaar krijgen gaat dat heel veel negatieve energie opleveren. En daarna begint het gewoon weer opnieuw.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op zich mee eens. Pick your fights.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Huisbaas wil niets doen aan mankementen in woning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als de huisbaas eigen gebruik wil aanvoeren moet er wel passende vervangende woonruimte aanwezig zijn, anders kan ie dat wel schudden!!!

Ga naar de woonbond, schrijf wel eerst al je eisen op, vraag ook vermindering van de huur aan en wat je betaald hebt in het verleden maar niets voor ontvangen (gas) eis dat terug...

Huisbaas staat echt niet zo sterk, ook met niet met kontrakt in de hand, als dat ie zelf denkt, nog mooier zou het zijn als u een paar medestanders zou kunnen vinden die hetzelfde hebben bij dezelfde verhuurder...

Gesloten