LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Als grensarbeider (woon in Be werk in NL) heb ik het een aantal jaren zonder Digid moeten doen omdat je die tot voor kort in timbuktoe moest gaan ophalen, dat is inmiddels aangepast dus kan ik nu eindelijk inloggen op mijn.overheid.nl
En daar kom ik er achter waarom ik telkens mijn echtscheiding en daarmee mijn naam moet laten aanpassen bij zorgverzekeringen en pensioenfondsen want daar sta ik nog altijd als gehuwd vermeld en blijkbaar halen verzekeraars en pensioenfondsen daar hun info vandaan. Dan laat ik dat toch even aanpassen zou je denken … FOUT.... dat kan namelijk niet, en dat dat niet kan staat ook nergens. Ben nu al een tijdje vanalles en iedereen erover aan het mailen geweest en er wordt eenvoudigweg gezegd :
De gegevens van gerelateerden in de RNI zijn in de staat zoals dat was vóór uw vertrek naar het buitenland. Dat geldt ook voor de gegevens van gerelateerden op MijnOverheid.nl die haar gegevens ontleent aan de RNI. Pas bij hervestiging in Nederland worden eventuele wijzigingen van deze gegevens door de vestigingsgemeente geactualiseerd op uw persoonslijst
Dus het wordt pas aangepast als ik remigreer naar Nederland (?!). Maar ik heb toch het recht mijn gegevens aan te laten passen? Alleen krijg ik van de Nederlandse Overheid dus totaal geen medewerking vwb hoe en waar ik dat kan laten doen
Iemand hier een idee hoe ik dit kan laten aanpassen?

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou natuurlijk ook uw pensioenfonds zelf in kennis kunnen stellen van uw echtscheiding. Net zoals de zorgverzekering.

En voor een digid hoefde u echt niet naar T, had u simpel kunnen regelen in Nederland,

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... enen-1.pdf

Onder punt 8 staat hoe u een en ander kunt laten wijzigen.

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Lady1234 schreef:
07 mei 2019 14:37
U zou natuurlijk ook uw pensioenfonds zelf in kennis kunnen stellen van uw echtscheiding. Net zoals de zorgverzekering.

En voor een digid hoefde u echt niet naar T, had u simpel kunnen regelen in Nederland,
Inderdaad kan ik de gegevens zelf doorgeven (en heb ik ook gedaan), alleen telkens er iets wijzigt bij de verzekeraar en het pensioenfonds (overname of nieuw administratiesysteem) staat alles weer terug fout heb ik uit ervaring ondervonden (al meerdere malen)
En voor digid kon ik tot voor kort maar op een beperkt aantal gemeentes terecht waarvan de dichtstbijzijnde 50km bij mij vandaan was, gelukkig zijn er nu meer grensgemeenten waar dit soort zaken geregeld kunnen worden waaronder een die 15km bij mij vandaan is, maar echt niet bij elke willekeurige gemeente

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Lady1234 schreef:
07 mei 2019 14:59
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... enen-1.pdf

Onder punt 8 staat hoe u een en ander kunt laten wijzigen.
Dank je, maar waarom hadden ze me dit niet kunnen melden?
Wel fijn dat er niet bij staat welke gemeenten dit dan zijn, neem aan dezelfde als waar ik voor m'n paspoort terecht kan neem ik aan
Ga het daar maar eens proberen dan

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Staat simpel op het internet.


https://www.rvig.nl/brp/rni

Als u op Google intikt RNI gemeenten, ziet u hele lijsten.

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Het lijkt allemaal niks te helpen, de info mbt het RNI bij een van de gemeenten (voor mij dichtstbijzijnde) heeft het enkel over adreswijziging en op mail aan deze RNI gemeente wordt niet gereageerd, ga telefonisch maar eens proberen

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Nog een reactie van RVIG:
'Gegevens over de burgerlijke staat waar het betreft de ouders, het huwelijk, dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerder geregistreerde
partnerschappen, de echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners, en de kinderen worden in de RNI niet bijgehouden.'
Alleen kan niemand mij vertellen waarom deze dan wel op mijn.overheid vermeld staan en ook niet hoe ik ze daar veranderd krijg

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien hebt u hier nog wat aan?

https://www.rvig.nl/brp/rni

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Lady1234 schreef:
21 mei 2019 09:17
Misschien hebt u hier nog wat aan?

https://www.rvig.nl/brp/rni
Ik vrees van niet, komt weer uit op de website van RVIG bij de RNI gemeenten
Ik geef de gemeente nog tot het eind van de week en dan ga ik bellen, als ze me daar niet kunnen helpen dan ga ik er een formele klacht van maken want het RVIG zegt gewoon dat ik het enkel kan laten aanpassen door terug in Nederland ingeschreven te worden oftewel remigreren

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar staat uw echtscheiding dan niet geregistreerd bij de gemeente?

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Lady1234 schreef:
21 mei 2019 14:03
Maar staat uw echtscheiding dan niet geregistreerd bij de gemeente?
Jawel, bij woongemeente ids het geregistreerd en de gemeente in Nl waar ik ooit getrouwd ben heeft de echtscheiding ingeschreven, deze gemeente heeft het zelfs nogmaals doorgegeven op mijn verzoek, alleen worden die gegevens dus niet verwerkt in mijn.overheid
Doordat ik in het buitenland woon kan het blijkbaar niet even aangepast worden

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door piet987654 »

Dit kan nog "leuk" worden als U over een aantal jaren met pensioen gaat. Gescheiden wil vaak zeggen dat, afhankelijk wat er is bij de scheiding op papier is afgesproken over de opgebouwde pensioenen, of deze verdeeld moeten worden ja dan nee.
En voor die jaren dat U in het buitenland woont bouwt U hier geen AOW op. Raadpleeg hiervoor een goede deskundige, anders loopt
U de kans dat op uw pensioendatum voor een zeer onaangename verassing komt te staan. Immers als gehuwd te boek staan levert een veel lagere AOW op, En als U uw opgebouwde pensioen aanvraagt en U staat te boek als gehuwd, dan kunt U geen afstand doen
van partnerpensioen zonder de handtekening van de partner, etc etc..

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

piet987654 schreef:
21 mei 2019 15:30
Dit kan nog "leuk" worden als U over een aantal jaren met pensioen gaat. Gescheiden wil vaak zeggen dat, afhankelijk wat er is bij de scheiding op papier is afgesproken over de opgebouwde pensioenen, of deze verdeeld moeten worden ja dan nee.
En voor die jaren dat U in het buitenland woont bouwt U hier geen AOW op. Raadpleeg hiervoor een goede deskundige, anders loopt
U de kans dat op uw pensioendatum voor een zeer onaangename verassing komt te staan. Immers als gehuwd te boek staan levert een veel lagere AOW op, En als U uw opgebouwde pensioen aanvraagt en U staat te boek als gehuwd, dan kunt U geen afstand doen
van partnerpensioen zonder de handtekening van de partner, etc etc..
Laat dat nu net zijn waarom ik er zo'n 'probleem' van maak!
Ik bouw wel AOW op omdat ik voltijds in Nederland werk, maar als ik als getrouwd te boek blijf staan krijg ik daar bij pensionering ook AOW naar, en dan heb ik toch een probleem!

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

En ik ben weer terug bij af
Reactie RNI gemeente:

Wij hebben uw verzoek om informatie in goede orde ontvangen. Graag wil ik u het volgende toelichten.
U kunt bij het RvIG online via de e-mail een verzoek indienen om uw aanspreeknaam te veranderen. Het RvIG zal uw aanspreeknaam wijzigen naar uw meisjesnaam.
Echter, het is niet mogelijk om uw burgerlijke staat te wijzigen, omdat wij (na uw emigratie) de categorie “relatie” niet (meer) bijhouden.

Ik heb dus zojuist een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens en geïnformeerd wat het NBC voor mij kan doen mocht met deze klacht niks gedaan worden
Gelukkig heb ik nog even tijd voor het echt een probleem gaat zijn (zo'n 23 jaar zoals het er nu uitziet)

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is wellicht vervelend dat u ook nog met de naam van uw ex aangesproken wordt, maar dat is alles.

Het wordt zeker geen probleem, want in de basisregistratie staat uw echtscheiding genoteerd.

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Lady1234 schreef:
22 mei 2019 09:03
Het is wellicht vervelend dat u ook nog met de naam van uw ex aangesproken wordt, maar dat is alles.

Het wordt zeker geen probleem, want in de basisregistratie staat uw echtscheiding genoteerd.
Het is wel degelijk een probleem aangezien ik telkens geconfronteerd wordt met de status getrouwd in pensioenoverzichten zodra er bij een pensioenfonds iets veranderd, al 1x gehad bij een pensioenfonds wat overgegaan is in een andere en 1x bleek er een nieuw administratiesysteem gekomen te zijn bij een van de fondsen
De RNI gemeente geeft hier ook aan dat ze de categorie 'relatie' niet bijhouden dus staat in de basisregistratie nog altijd getrouwd

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

U bouwd geen AOW op door in Ned. te werken. Iedereen die 50 jr voorafgaand aan de pensioendatum in Ned. woont heeft 100% AOW rechten.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk denk ik dat u het verkeerd ziet, maar u zou eens contact op kunnen nemen met de Ombudsman.

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: foutieve persoonsgevens op mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stef71 »

Lady1234 schreef:
22 mei 2019 10:05
Persoonlijk denk ik dat u het verkeerd ziet, maar u zou eens contact op kunnen nemen met de Ombudsman.
Welja, ik ben nu toch al zo ver dat ik een standaard brief ervoor heb klaarstaan, die kan ook wel ff naar de ombudsman

Gesloten