LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
mittring
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2019 17:02

Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door mittring »

Ik heb voor mijn vrouw de cursus Nederlands voor Anderstaligen bij de NTI aangeschaft, dit is echter je reinste oplichting.

Het begeleidende schrijven is volledig in het Nederlands, het lesmateriaal en zelfs de online leeromgeving en het meegeleverde woordenboek is in het Nederlands! Voor iemand met alleen het basisexamen Nederlands is deze cursus volstrekt ongeschikt.

Tevens wordt een student niet (in het Nederlands maar ook niet in een nadere taal) verteld hoe je een account voor de online leeromgeving aanmaakt.

Mijn vrouw zit in een chatgroep met een aantal van haar landgenoten, welke allemaal ergens in het inburgeringsproces zitten en vele lotgenoten hebben zich voor deze cursus ingeschreven omdat dit een goedkoop alternatief lijkt voor de inburgering, waarbij er ook voltijd gewerkt kan worden. Deze cursus is echter zeer ongeschikt, zo erg zelfs dat de klantenservice van NTI dat ook toegeeft wanneer deze aan tand wordt gevoeld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door kweenie »

In de omschrijving staat dat het bedoeld is voor iedereen die taalniveau A1 (basis) heeft. Dan heb je dus al wel een beetje kennis van het Nederlands. Dan lijkt het mij niet vreemd dat de cursus zelf (en de aanmelding) ook in het Nederlands is.

Natuurlijk is het ook mogelijk om de cursus in een andere taal te schrijven. Maar dan moet je die andere taal wel beheersen. Je hebt er immers niets aan als de cursus wordt gegeven in een taal die je ook niet beheerst. Dat zou betekenen dat je zo'n cursus in tientallen verschillende talen zou moeten maken. Iemand met een Arabische achtergrond heeft immers weinig aan een Engelse cursus en iemand die uit China komt schiet weinig op met een Franstalige cursus. Om maar wat te noemen.

Het zou dus een hoop geld kosten om die cursussen in andere talen op te stellen. Niet onmogelijk, natuurlijk, maar het zou het doel van de NTI cursus voorbij schieten. Ik weet niet uit welk land je vrouw komt, maar misschien dat je specifiek naar een cursus in die taal zou kunnen zoeken. Maar dat maakt het niet voordeliger.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kweenie schreef:
20 mei 2019 07:55
Natuurlijk is het ook mogelijk om de cursus in een andere taal te schrijven.
De cursus is volgens de website:
Beschikbaar in 26 talen
Nederlands voor Anderstaligen is beschikbaar vanuit 26 talen: Arabisch, Bulgaars, Chinees, Duits, Engels, Farsi, Frans, Grieks, Hebreeuws, Hongaars, Indonesisch, Italiaans, Japans, Koerdisch, Litouws, Pools, Portugees, Roemeens, Russisch, Servisch, Spaans, Thai, Tsjechisch, Turks, Vietnamees en Zweeds.
Gezien het NTI een Nederlands bedrijf is lijkt me het logische dat het begeleidend schrijven in het Nederlands is. Gezien TS klaagt dat de woordenlijst e.d. ook in het Nederlands is lijkt me dit meer een aanvraagfout dan oplichting. Op de website wordt op een andere pagina duidelijk aangegeven dat ze beschikbaar zijn in de bovenstaande talen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is het bij de NTI alleen in het Nederlands. Maar misschien heb ik het verkeerd gezien? Bij bijvoorbeeld NHA is het wel in 26 talen. Maar misschien dat het daar dan wel weer duurder is?

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door smilie »

Waarom hebben jullie van deze vorm van cursus gekozen?

Mijn vrouw is ook bezig met inburgeren maar wel in een klassieke vorm in leslokaal.

Heb even gekeken op NTI website maar het is gewoon drie keer niks. Misschien leuk als een extra materiaal maar niet geschikt om Nederlandse taal te leren (lijkt mij).

Ridder777

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Mijn vriendin doet nu ook inburgeren.
Wel duur 5000 E.
die school in Vlaardingen staat wel bekend om goede kwaliteit

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door Moneyman »

TS heeft zich duidelijk niet goed georiënteerd en schuift nu de schuld in de schoenen van de NTI - die exact levert wat er beloofd is. Ben benieuwd of we TS nog terugzien.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door berndv »

mittring schreef:
19 mei 2019 17:09
een goedkoop alternatief
Waarom bezuinigen op iets waar je de rest van je leven profijt van gaat hebben? Sinds wanneer zijn goedkope alternatieven goede vervangers? In sommige gevallen zijn goedkope alternatieven prima hoor, maar ik ben wel van mening dat in het geval van scholing er niet bezuinigd moet worden op de kwaliteit. Het is niet een allesreiniger in de supermarkt waar je kiest voor het eigen merk in plaats van een gevestigd merk.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door witte angora »

mittring schreef:
19 mei 2019 17:09
Ik heb voor mijn vrouw de cursus Nederlands voor Anderstaligen bij de NTI aangeschaft, dit is echter je reinste oplichting.
Als ik de reacties lees krijg je precies datgene wat beloofd is en waar je voor betaalt. Kun je nader specificeren waarom je dit oplichting noemt?

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door besseldekker »

Om te beginnen: over oplichting kan ik geen uitspraak doen. Wel ben ik het met u eens dat de cursus totaal ongeschikt lijkt voor uw vrouw. Daarbij moet ik van de beschrijving uitgaan. Een aantal punten:

1. Uit de beschrijving begrijp ik dat de cursus geschikt is voor mensen met niveau A1. Dat betekent dat zij in staat zijn heel eenvoudige korte zinnen te begrijpen, en vertrouwde namen en woorden te begrijpen. Dit vind ik onverenigbaar met lesmateriaal, instructies en aanwijzingen die geheel in het Nederlands zijn.

2. Wat het woordenboek betreft: er zijn er op diverse niveaus, maar een eentalig woordenboek lijkt me hachelijk.

3. Je zou je kunnen afvragen of er door het NTI dan niet in andere talen wordt gecommuniceerd. En inderdaad geeft de korte beschrijving van de cursus de mogelijkheid een Engelstalige (of nog andere) versie in te zien. Die is volstrekt onvoldoende: duidelijk een machinevertaling, en alleen te begrijpen als je... naar het Nederlands terugvertaalt! De Duitse is ook niet alles: zo zijn de keuzes voor de aanhef, als je je wilt aanmelden, die tussen "Herr" en "Ms." (!).

Hoe het lesmateriaal zelf is, kan ik niet beoordelen. Zelf zou ik deze cursus aan niemand aanbevelen, maar dat is op grond van de bovenbeschreven gegevens.

Woont u in, of in de buurt van, een universiteitsstad? Dan zou ik sterk overwegen uw vrouw in te schrijven voor een cursus aldaar, liefst natuurlijk een met audiovisueel materiaal, en met personeel dat deskundig is in L2-verwerving. Zulke instituten hebben een naam op te houden. Mijn ervaringen ermee zijn goed. Natuurlijk zijn er ook andere prima instituten, maar die zou je van geval tot geval moeten beoordelen.

Ten slotte: let u inderdaad (zoals al geadviseerd) niet uitsluitend op de kosten. Een goede cursus kan een wereld van verschil maken, kan isolementen doorbreken, uw vrouw betere kansen geven in de maatschappij. Dat is een afweging.

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door besseldekker »

O, nog iets. Ik kan nergens dat citaat vinden dat de cursus beschikbaar zou zijn in 26 talen. Dat geldt wel voor de vergelijkbare NHA-cursus, schijnt het; maar we hebben het hier over het NTI.

Ik wil ook graag in twijfel trekken dat TS zich niet goed heeft georiënteerd. Als leek hoef je niet te kunnen onderscheiden tussen het hele spectrum van taalniveaus, van A1 tot C2. Ook de beschrijving is niet al te inzichtelijk, vind ik. Zelfs als je in het vak zit, kun je niet precies beoordelen wat de ingangs- en uitgangsniveaus zijn waarvan de cursus uitgaat, en wat ze zouden móéten zijn. Dit zeggende baseer ik me op de informatie die ik op de website kan vinden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door berndv »

besseldekker schreef:
22 mei 2019 15:35
Ik wil ook graag in twijfel trekken dat TS zich niet goed heeft georiënteerd. Als leek hoef je niet te kunnen onderscheiden tussen het hele spectrum van taalniveaus, van A1 tot C2.
Als leek kan je dan ook beter naar de gevestigde instituten gaan, waar je begeleiding ontvangt, waar je advies ontvangt op basis van je taalniveau en waar je kunt aangeven op welk taalniveau je uit wilt komen, wat de best te nemen stappen zijn. Op het moment dat je als leek denkt dat je de kennis zelf wel in huis hebt, kan je natuurlijk gewoon kiezen voor een cursus die wellicht voldoet aan het instapniveau dat je zelf verwacht te hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door kweenie »

Als leek zou ik dus niet lukraak een cursus kiezen waarbij de verwachtte voorkennis niet duidelijk is. Dan zou ik ofwel navragen wat bedoeld wordt, ofwel een cursus elders kiezen.

(Ik krijg nu ineens allerlei visioenen van aandelenlease een zo, waarbij mensen ook blind tekenen ook al weten ze niet waarvoor. Maar dat is een heel ander verhaal.)

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door Moneyman »

besseldekker schreef:
22 mei 2019 15:35
Ik wil ook graag in twijfel trekken dat TS zich niet goed heeft georiënteerd. Als leek hoef je niet te kunnen onderscheiden tussen het hele spectrum van taalniveaus, van A1 tot C2. Ook de beschrijving is niet al te inzichtelijk, vind ik. Zelfs als je in het vak zit, kun je niet precies beoordelen wat de ingangs- en uitgangsniveaus zijn waarvan de cursus uitgaat, en wat ze zouden móéten zijn. Dit zeggende baseer ik me op de informatie die ik op de website kan vinden.
Dat vind ik onzin. Op de website staat als eerste bullit:
Je spreekt een beetje Nederlands
De cursus Nederlands voor anderstaligen is geschikt voor jou.
Ook staat er:
Wil jij beter Nederlands leren spreken en schrijven? Met de cursus Nederlands voor anderstaligen leer je de Nederlandse taal op basisniveau (A2 van het ERK/Common European Framework).
En:
Deze cursus is voor iedereen die taalniveau A1 (basis) heeft.
In de tekst staat nog een link naar de website van ERK, waar de niveau’s uitgelegd worden en waar nog veel meer informatie te vinden is.

Hoe kan je dan in twijfel trekken dat TS zich niet goed georiënteerd heeft? Zijn vrouw spreekt blijkbaar immers onvoldoende Nederlands om zelfs dit lage niveau aan te kunnen. De logische reactie zou dus zijn: verder zoeken, meer informatie opvragen, of vragen stellen. Beiden niet doen, gewoon nschrijven en dan achteraf klagen is, tsja, “een beetje dom”, zeg maar.

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door besseldekker »

Laat ik het maar kort houden, anders wordt de discussie geheel zinloos.

"een beetje Nederlands" is een volkomen niet-operationele uitdrukking, die niets met een beginterm te maken heeft.
"Wil jij beter Nederlands leren spreken en schrijven?" Tja, wat zou dáárop nu het antwoord zijn?! "Met de cursus Nederlands voor anderstaligen leer je de Nederlandse taal op basisniveau (A2 van het ERK/Common European Framework)." Voor taalkundigen inzichtelijk, voor studenten natuurlijk niet.
"Deze cursus is voor iedereen die taalniveau A1 (basis) heeft." Uiteraard, als hij opleidt voor A2! Het zegt alleen niets.

Dit gezegd zijnde, mag iedereen natuurlijk zijn mening hebben over de cursus. De mijne is dat ik hem mijn studenten niet zou aanbevelen. Volgens mij heeft TS weinig aan dit materiaal, en valt hem dit niet te verwijten. Wie het daarmee oneens is, of wie vindt dat een leek de begin- en eindtermen moet kunnen duiden en het niveau van het NT-lesmateriaal moet kunnen voorspellen, is daarin geheel vrij.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je niet in grote stad woonde waar dichtbij een school dit geeft is dit online een goed alternatief.

Wel moet je een Nederlandse partner hebben om te begeleiden.
Je kreeg dan mits je partner voldoende hulp bood een diploma zonder hoge reiskosten voor relatief lagere prijs!

Dit geld voor meerdere online aangeboden opleidingen, met goede partner of vrienden die dit kunnen begeleiden is
een online opleiding vooral in rustige gebieden waar de school op 40 km afstand staat een goed alternatief.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door kweenie »

besseldekker schreef:
24 mei 2019 06:39
"een beetje Nederlands" is een volkomen niet-operationele uitdrukking, die niets met een beginterm te maken heeft.
...
"Deze cursus is voor iedereen die taalniveau A1 (basis) heeft." Uiteraard, als hij opleidt voor A2! Het zegt alleen niets.
Dus als je het in Jip en Janneketaal zegt, dan vind je het een niet-operationele uitdrukking en als ze het in meer 'geobjectiveerde' termen zeggen, dan is het weer niet goed omdat dat alleen taalkundigen iets zou zeggen. Kortom, hoe ze het ook zeggen, het is nooit goed. Zelfs als ze het allebei benoemen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Besseldekkert draait ook keurig om het feit heen dat, áls de tekst onduidelijk zou zijn, TS op z’n minst om duidelijkheid had moeten vragen.

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door besseldekker »

Kweenie heeft gelijk: als je denkt dat het niveau A1 ook maar iets te maken heeft met "jip-en-janneketaal", dan is de tekst duidelijk. Dat is alleen helemaal niet zo. En nee, A1 is op zichzelf uiteraard nietszeggend. Die term mag best worden uitgelegd.

Moneyman heeft ook gelijk: als iets je onduidelijk is, kun je om duidelijkheid vragen. Dat is alleen niet aan de orde. Soms lijkt iets duidelijk zonder het te zijn.

Maar goed, als je denkt dat iemand met A1 wel een cursus geheel in het Nederlands kan volgen, dan is dit het nieuws: dat kan alleen met de "directe methode". Ik zou graag horen hoe dat schriftelijk zou moeten. Kortom, de situatie is ook sommige beantwoorders niet duidelijk. Dat is hun goed recht. Mijn punt is alleen dat ik de vraagsteller gelijk geef (al vind ik het woord "oplichting te sterk"). Vraagstellers bekritiseren is me toch iets te makkelijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Cursus Nederlands voor anderstaligen van NTI is volstrekt ongeschikt voor inburgering

Ongelezen bericht door berndv »

besseldekker schreef:
29 mei 2019 14:33
Mijn punt is alleen dat ik de vraagsteller gelijk geef (al vind ik het woord "oplichting te sterk"). Vraagstellers bekritiseren is me toch iets te makkelijk.
Prima punt. Oplichting is niet alleen te sterk, het heeft er totaal niets mee te maken. Maar goed. Veel vraagstellers vinden het makkelijk om de schuld bij een ander neer te leggen, zonder daarbij de hand in eigen boezem te steken. Maar daar mag een ieder zijn eigen mening in hebben.

Dat u ts gelijk geeft heeft u reeds aangegeven
besseldekker schreef:
24 mei 2019 06:39
Volgens mij heeft TS weinig aan dit materiaal, en valt hem dit niet te verwijten. Wie het daarmee oneens is, of wie vindt dat een leek de begin- en eindtermen moet kunnen duiden en het niveau van het NT-lesmateriaal moet kunnen voorspellen, is daarin geheel vrij.
Waar ik alleen over val is het feit dat u aangeeft dat ts niets aan dit materiaal heeft en dat dit niet aan ts ligt. Ik vind dat juist omdat een leek de begin- en eindtermen niet zelf kan duiden het verkeerd van beide partijen. NTI zou naar mijn mening een dergelijke cursus niet moeten aanbieden, in ieder geval niet op de manier waarop de niveau's nu beschreven worden. Een test om het instapniveau te bepalen zou beter zijn geweest. Aan de andere kant ben ik wel van mening dat ts ook beter naar een officieel instituut had moeten stappen in plaats van een thuiscursus.

Gesloten