Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dat word dan Melk verkopen in Hooghoudt flessen!

Ik vind dit ook vreemd, mijn duidelijke sluik reclame en uw merkloze melk, de Moderators hebben
blijkbaar na mijn advies zelf de fles ook maar gepakt blijkbaar!

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tijd voor koffie - ook voor de mods ;)

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

En dan échte koffie. Niet van die zure doordruk-automatenkoffie.

Overigens, misschien een typisch huiskameronderwerp, alhoewel er misschien ook een topic aan te wijden is, dat weet ik niet.

Het is al een aantal jaren dat ik mijn eigen brood bak, met speltmeel. De voorlaatste keer heb ik uit pure armoede meel uit Kleve gehaald, in Duitsland. Dan zou je zeggen dat het goed is. Wel - het goedkope speltmeel van de Kaufland is dus niet goed. In ieder geval geen zuiver spelt. Dat van de DM is weliswaar biologisch, maar volgens mij ook geen zuiver speltras.

Zaterdag eindelijk beslag kunnen leggen op een partijtje Oberländer Rotkorn. Wel erg duur, maar wel een zuiver ras, alhoewel de bakkwaliteit niet super is. En ik merk het verschil direct in de inwendige delen zeg maar. De boel komt stapje voor stapje tot rust. Inmiddels heb ik een molen gevonden die precies dit ras zelf maalt, en nog goedkoper ook. Dat scheelt 3 euro op een pak van 5 kilo.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
27 mei 2019 09:37
Het is al een aantal jaren dat ik mijn eigen brood bak, met speltmeel. De voorlaatste keer heb ik uit pure armoede meel uit Kleve gehaald, in Duitsland.
Heb je het al eens bij een molen geprobeert? Er schijnt al jaren een te kort aan goed spelt te zijn, maar menig molenaar heeft zakken vol voor de verkoop. Bij open molendagen en bij oogstfeesten kom ik regelmatig speltmeel tegen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
27 mei 2019 09:47
Heb je het al eens bij een molen geprobeert? Er schijnt al jaren een te kort aan goed spelt te zijn, maar menig molenaar heeft zakken vol voor de verkoop. Bij open molendagen en bij oogstfeesten kom ik regelmatig speltmeel tegen.
:D
witte angora schreef:
27 mei 2019 09:37
Inmiddels heb ik een molen gevonden die precies dit ras zelf maalt, en nog goedkoper ook.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt Neodutchio, maar veel molens hebben letterlijk geen idee wat voor spelt ze gebruiken. In Aalsmeer had ik er zelfs min of meer ruzie over. Ze kenden daar niet eens het verschil tussen een kruising en een mengsel. Hun spelt was 'Zeeuwse spelt', zover kwamen ze uiteindelijk nog wel. Dat is dus geen ras. Vermoedelijk Franckenkorn, dat wordt daar veel geteeld. Maar spelt uit Nederland is vanwege het vochtige klimaat en de bodem eigenlijk een no-go.

De Zuidmolen in Groesbeek weet het wel - maar dat is een mengeling van verschillende rassen om door de jaren heen een gelijkmatige bak-aard te garanderen. En laten dat nou stuk voor stuk geen zuivere speltrassen zijn.

De molen die ik vanmorgen gevonden heb staat in Veenendaal. Een aardig eindje weg vanaf hier, de trein doet er 2 uur over. Maar aangezien de trein in het weekend voor mij gratis rijdt, is dat zeker wel een optie. En dan is er nog een andere optie, ook zuiver spelt, andere rassen, en dat is in Haarlem op te halen.

Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat Oberländer in Nederland de laatste tijd beter te krijgen is.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dit vind ik een eigen topic waard!

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
27 mei 2019 11:18
De molen die ik vanmorgen gevonden heb staat in Veenendaal. Een aardig eindje weg vanaf hier, de trein doet er 2 uur over. Maar aangezien de trein in het weekend voor mij gratis rijdt, is dat zeker wel een optie. En dan is er nog een andere optie, ook zuiver spelt, andere rassen, en dat is in Haarlem op te halen.

Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat Oberländer in Nederland de laatste tijd beter te krijgen is.
Je zou het ook eens kunnen proberen bij de Kilsdonkse molen in Heeswijk Dinther, wellicht iets dichter bij. Ik meen mij uit een grijs verleden te herinneren dat zij o.a. Speltmeel verkochten aan bakkerij Lamers in Oss. Niets ten nadele van andere bakkers, maar beter dan deze heb ik nooit meer kunnen vinden.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

De Kildonkse molen ligt nog een stuk verder, jammer. Het lijkt me sowieso wel een leuke molen om een keer te bezoeken, dat wel.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Costnix »

Ik ben er een keer geweest in die molen en dat was best indrukwekkend.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

In Heijen is ook een goede molen die van alles verkoopt, is alleen zaterdags open . Zelf geen ervaring ,kan alleen eitje bakken. :(

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Costnix »


witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Je zou een schadevergoeding op basis van non-conformiteit kunnen eisen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou het natuurlijk over de boeg van “ondeugdelijk” kunnen gooien. :lol:

Krijgt u vast nieuwe van Adidas.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

gosewijn schreef:
27 mei 2019 23:06
In Heijen is ook een goede molen die van alles verkoopt, is alleen zaterdags open . Zelf geen ervaring ,kan alleen eitje bakken. :(
Heijen kende ik nog niet. Het is nog een stuk verder weg, maar wie weet later... en dat eitje, ach, ik ken mensen die zelfs water nog aan kunnen laten branden. :wink:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Drink je dan ook koffie samen met je slippers?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk apart dat we altijd zeggen dat we schoenen (of in jouw geval slippers) dragen. Volgens mij is het juist andersom...

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nooit gevraagd dan of het mocht? Alhoewel het bij ons thuis altijd was: 'kindertjes die vragen worden overgeslagen'. Dat dan weer wel. :(

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
28 mei 2019 21:18
Eigenlijk apart dat we altijd zeggen dat we schoenen (of in jouw geval slippers) dragen. Volgens mij is het juist andersom...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja zo is het toch, Moneyman? Kun je nagaan hoe de mens zichzelf op de voorgrond plaatst. We kruipen zelfs in een slachtofferrol. Wij drááágen schoenen/slippers. Wat hebben wij het zwaar. Terwijl het werkelijke lijdende voorwerp stilletjes zowel het lot als de mens draagt.

Je zou er haast een boek over schrijven: Slippers-lot...

Plaats reactie