LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Radar »

Is het beter om je te laten begraven of cremeren in een biologisch afbreekbare kist? Fons bezoekt Dingco, hij verkoopt kisten die in een soort bouwpakket bezorgd kunnen worden, gewoon met de post.

Bekijk hier de video en lees meer.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat volgens het idee dus alleen om de CO2 uitstoot voor het vervoeren van lege kisten naar beneden te krijgen. Maak er bouwpakketten van, en er kunnen er veel meer in een vrachtwagen.

Sympathiek idee als er maar één soort kist zou bestaan. Maar er zijn er nu eenmaal tientallen, en ik denk niet dat een ondernemer van iedere kist er een paar honderd op voorraad gaat nemen om CO2 te besparen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door scontra »

Radar schreef:
28 mei 2019 15:48
Is het beter om je te laten begraven of cremeren in een biologisch afbreekbare kist? Fons bezoekt Dingco, hij verkoopt kisten die in een soort bouwpakket bezorgd kunnen worden, gewoon met de post.

Bekijk hier de video en lees meer.
Vooral het cremeren in een biologisch afbreekbare kist lijkt mij zeer te promoten, welk een milieubeschermend voordeel zal dat wel/niet opleveren. :|

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ikea kist, je koopt een bouwpakket, ik weet dat ze in Oost Europa van plaat materiaal naar keuze zelf kisten maken.
Dan koop je bij de plaatselijke bouwmarkt en mag je nu al je eigen kist maken.

Maar er is ook karton, lichter, goedkoper en je ziet het niet, en nog betaalbaar ook.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Revoked »

Je lijf laten composteren: geen kist nodig. En zeer duurzaam, ecogroenlinksvriendelijk en je merkt er toch niks van.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

Gebeurt dat niet al vanzelf als je begraven wordt...? Maar wellicht kun je je kist wel beter te verteren maken, zodat je sneller tot worm reïncarneert.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Composteren lukt niet, de botjes van de afgekloven kip zijn nog alle goed na jaartje op de hoop... dus die hebben meer tijd nodig. Ik weet niet de termijn maar botten in de grond leven langer.
Verder is zelf composteren of in eigen tuin begraven niet toegestaan.... wettelijk geregeld.

Crematie is de voordeligste en dat mag in kist van karton.... Budget uitvaart en de Koffie en Cake regelen de nabestaanden zelf maar...

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
28 mei 2019 18:06
Je lijf laten composteren: geen kist nodig. En zeer duurzaam, ecogroenlinksvriendelijk en je merkt er toch niks van.
Inderdaad een mooie oplossing, waar het Urban Death Project al jaren voor heeft gestreden en die nu eindelijk her en der wordt toegestaan. In ongeveer een maand tijd is het hele lichaam gecomposteerd en blijft er een kleine kuub compost over.

Dan heb je inderdaad uberhaupt geen kist meer nodig, zelfs geen eco-variant (waaraan ongetwijfeld de komende tijd weer grof geld verdiend gaat worden).
[quote + reactie op quote verwijderd door moderator: niet-constructieve bijdrage]
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mei 2019 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: verwijderde quote + reactie daarop weggehaald door moderator: niet-constructieve bijdrage

c.kamphues
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 sep 2010 12:09

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door c.kamphues »

Bij Yarden wilde ik op mijn wensenlijst aangeven dat ik in een kartonnen “kist” gecremeerd wil worden, maar dat is niet mogelijk bij Yarden 🧐☹️

artenan
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jan 2010 09:57

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door artenan »

Het is niet helemaal juist dat je begraven/gecremeerd moet worden in een kist. Onlangs gebruik gemaakt van een lijkwade (= mooie grote doek) en een opbaarplank (= vergelijkbaar met een mooi afgewerkt groot dienblad) . Dit is voor zowel begraven als cremeren te gebruiken.
Voor ons was dit een prettige/persoonlijke ervaring, die vast voor meer mensen toepasbaar is.
Voor mij straks ook geen lelijke gefineerde nep-houten kist, maar een wade met bijvoorbeeld een rieten mand. Eenvoudig, mooi en een stuk vriendelijker voor het milieu.

Searay
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2019 13:33

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Searay »

De Onora uitvaartkist is geheel ecologisch. Zelfs geschikt voor begraven in de natuur als ook cremeren. Deze kist is 100% duurzaam en volledig biologisch afbreekbaar. Bovendien is het een mooi ontwerp en in diverse kleuren leverbaar.
Dorothé

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Gelukkig, Artenan. Ik wil gecremeerd worden en ik heb al laten noteren dat ik de allersimpelste kist wil, omdat het ding niet van belang is en toch het vuur in gaat. Ik wil ook geen 'kijkdagen' dus voor het mooie hoeft het ook niet. Ik hoop er nog lang geen gebruik van te hoeven maken maar ik zal uw tip noteren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door moederslink »

Wij mochten als kinderen de kist van onze moeder zelf sluiten.
Dat was aangrijpend, maar ook goed als een soort symbolisch afscheid/ afsluiting.
Het was de meest eenvoudige kist overigens. Moeder is begraven.

En niet altijd is een lijkwade geschikt ; denk bv aan een auto - of vliegtuigcrash of slachtoffers van brand of verdrinking.

Je weet niet hoe je komt te overlijden immers en dan lijkt het mij lastig om het e.e.a echt al vast te leggen.

ZeerPrivé
Berichten: 5446
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Miepje1 schreef:
29 mei 2019 13:47
Gelukkig, Artenan. Ik wil gecremeerd worden en ik heb al laten noteren dat ik de allersimpelste kist wil, omdat het ding niet van belang is en toch het vuur in gaat. Ik wil ook geen 'kijkdagen' dus voor het mooie hoeft het ook niet. Ik hoop er nog lang geen gebruik van te hoeven maken maar ik zal uw tip noteren.

Een lijkwade en een rieten kist zijn heel wat duurder dan een gefineerde kist, maar wel mooi en milieuvriendelijk.

chalolak
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2019 14:17

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door chalolak »

In deze tijd van het zoeken naar duurzame oplossingen is het een goed idee om duurzame kisten te gaan produceren. Met Duurzaam doel ik op eco materiaal. Minder vervuiling dus, maar ook zijn er andere letterlijk oplossingen om van het fysieke lichaam af te komen.
Dit alles heeft toch veel met persoonlijke voorkeuren te maken, maar als het mijn beurt is, ben ik voor de ecologische oplossing.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat stelt u dan voor? Bij het chemisch afval? :mrgreen:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Miepje1 »

ZeerPrivé schreef:
29 mei 2019 14:22
Miepje1 schreef:
29 mei 2019 13:47
Gelukkig, Artenan. Ik wil gecremeerd worden en ik heb al laten noteren dat ik de allersimpelste kist wil, omdat het ding niet van belang is en toch het vuur in gaat. Ik wil ook geen 'kijkdagen' dus voor het mooie hoeft het ook niet. Ik hoop er nog lang geen gebruik van te hoeven maken maar ik zal uw tip noteren.

Een lijkwade en een rieten kist zijn heel wat duurder dan een gefineerde kist, maar wel mooi en milieuvriendelijk.
Het ging me niet zozeer om de prijs, als wel om het 'mooie' en het feit dat aangezien het ding toch het vuur in gaat, het niet belangrijk is. Voor mij zeker dan niet meer.
En persoonlijk kan ik het woord 'duurzaam' onderhand niet meer luchten of zien en ik ga me daar dus al helemaal niet druk over maken.
Misschien dan toch composteren? Doe ik nu ook al, met het daarvoor geschikte afval.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
29 mei 2019 14:37
Als een openhaard al gezondheidsgevaar oplevert zal de gemiddelde kettingrokende alcoholist die zijn leven lang in bouw gewerkt heeft toch ook niet geheel eco verantwoord zijn om in de grond te stoppen, dan wel door de schoorsteen te jagen?
Roken? Naar de tandarts gaan is slechter: Een paar vullingen zijn al voldoende voor verhoogde kwik nivos in de buurt van het crematorium.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door gosewijn »

Van mij mogen ze een kist maken van afvalhout, bosje vergeet mij nietjes en brandnetels, vindt ik prima . :D

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eco-doodskist? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een kist van sloophout van Eek? Beetje duur.

Gesloten