LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Frank1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2019 22:28

De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Frank1963 »

De schimmige wereld van uitvaartorganisaties.

Helaas heb ik enkele maanden terug afscheid moeten nemen van mijn lieve moeder. Op dat moment krijg je te maken met een uitvaartorganisatie. Mijn moeder had de wens om naar uitvaartcentrum Den Hull gebracht te worden. Den Hull is onderdeel van Yarden. Bij het intake gesprek val je van de ene in de andere verbazing. De adviseur toont zijn medeleven, maar gaat daarna snel over tot het inventariseren van de laatste wensen om een offerte te maken. Deze zou de adviseur uitwerken en mailen. Ik begreep later wel waarom het niet gelijk was. Je valt van je stoel wat er allemaal voor kosten worden opgevoerd door Den Hull. Een paar voorbeelden. Dienstverlening 2600 euro. Toch maar eens gebeld. Verklaring die geven werd. Voor het adviesgesprek (duurde nog geen uur), standaard kist, nazorg. Nooit meer wat gehoord van Den Hull. Hoezo nazorg. Dan bedragen voor overbrengen overledene naar uitvaartcentrum Den Hull was 350 euro voor een ritje van 5 minuten. Eindverzorging ruim 100 euro. Geen idee wat ze dan doen. Mijn moeder was keurig verzorgd door het hospice. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je kan op dat moment niet meer terug en dat weten ze bij het uitvaartcentrum. Als de rekening komt, dan blijkt dat ze teveel in rekening hebben gebracht voor het opbaren. De reactie was sorry. Dan hadden ze ook in de offerte niet het bedrag opgenomen voor de rouwkaarten. Waren maar ruim 6 euro per stuk. Oh ja. Ook sorry. Waren we ook vergeten was de reactie van de adviseur van Den Hull uit Hilversum. Je hoort zo vaak slechte verhalen over uitvaartorganisatie en je denkt dat het jou niet gaat overkomen, maar ja. Ook ik trapte er toch in. Yarden schijnt in financiële problemen te zitten. Geen idee waardoor als je ziet wat voor bedragen ze in rekening durven te brengen. Tip. Vraag van tevoren offertes op. En ga vooral niet naar Den Hull in Hilversum. Hou je alleen maar een slecht gevoel aan over.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Vraag van tevoren offertes op”.

Als iemand nog in leven is dan? Gaat een beetje moeilijk.

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als een overlijden niet onverwacht komt, is dat mogelijk.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door kokka »

tja het laatste afscheid is inderdaad een erg duur feestje. ik verbaasde me er zelf ook over. helaas mogen ook deze ondernemers vragen wat ze willen. Ik moet wel zeggen dat ondanks de forse prijs ik heel dankbaar ben voor het mooie afscheid dat we dankzij de begrafenis ondernemer hebben gehad.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het zo makkelijk geld verdienen is, vraag ik me altijd af waarom er niet veel meer van dit soort bedrijven zijn. Of zou het toch zo kunnen zijn dat dit gewoon realistische kosten zijn?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
30 mei 2019 10:38
“Vraag van tevoren offertes op”.

Als iemand nog in leven is dan? Gaat een beetje moeilijk.
Veel mensen hebben bij leven al veel van hun uitvaartwensen op een rijtje gezet. Het zou dan niet gek zijn als je daarbij ook bekijkt welk kostenplaatje daaraan hangt. En of je dan wellicht ander keuzes zou willen maken.

Als je bijvoorbeeld ziet welke 'woekerprijzen' er soms voor de standaard koffietafel in het steriele uitvaartcentrum worden gevraagd, dan denk ik dat veel mensen veel liever na afloop naar een andere gelegenheid gaan om na te praten. Dat kan prettiger, meer naar de eigen wens en tegelijk ook goedkoper zijn.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helaas de laatste jaren verscheidene uitvaarten meegemaakt en ook zelf moeten “regelen. Werden uitgevoerd door Monuta.

Geen één keer week de nota af van de offerte. Terwijl er zelfs meer mensen gekomen waren dan verwacht.

Ik was vol lof over de verzorging en de inrichting van dat uitvaartcentrum. Had een keer een fout gemaakt in de gegeven muziek, kon niet goed afgespeeld worden. Zij hebben dat nummer alsnog voor mij opgezocht, zodat dat gedraaid kon worden. Hoewel het een heel uitzonderlijk nummer was. Alles was perfect geregeld. Ik heb dan ook nadien nog een bedankbrief geschreven, omdat het zo troostrijk was. Niets standaard, niets steriel.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:
30 mei 2019 14:25

Als je bijvoorbeeld ziet welke 'woekerprijzen' er soms voor de standaard koffietafel in het steriele uitvaartcentrum worden gevraagd, dan denk ik dat veel mensen veel liever na afloop naar een andere gelegenheid gaan om na te praten. Dat kan prettiger, meer naar de eigen wens en tegelijk ook goedkoper zijn.
Gat in de markt! Vergeet alleen niet dat het voor heel veel mensen helemaal niet zo praktisch is om naar een andere gelegenheid te gaan. Bij begrafenissen komen logischerwijs veel relatief oudere mensen die minder mobiel zijn. En voor mensen die van buiten de stad komen is een andere locatie ook niet altijd even handig. Moet je weer zoeken zo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de begrafenissen die ik de laatste jaren heb meegemaakt kwam het niet vaak voor dat de plechtigheid op de zelfde locatie was, of kon zijn, als de feitelijke begraafplaats. Je hebt dan dus vaak sowieso te maken met een ritten van de plechtigheid naar de begraafplaats en van begraafplaats naar nazit. Of die nazit dan bij het uitvaartcentrum is of bij de kerk, het buurtcentrum of de kroeg, dat maakt dan eigenlijk niet zo veel uit. En het 'voelde', in mijn ogen, toch beter dat de nazit op een plek was die meer in de sfeer van de overledene was.

Uiteraard is het bij crematies iets anders, maar ook daar heb ik het regelmatig meegemaakt dat men na afloop met z'n allen naar een andere locatie ging. Zelf vind ook dat erg prettig, maar natuurlijk verschilt dit ook van persoon tot persoon.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door mahadma »

Er wordt zo ik lees wel openheid in hoeveel er voor wat betaald wordt. "Vroeger" kostte een uitvaart één vaste prijs en wat iemand kreeg voor welke dienst was een raadsel.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mahadma schreef:
30 mei 2019 20:40
Er wordt zo ik lees wel openheid in hoeveel er voor wat betaald wordt. "Vroeger" kostte een uitvaart één vaste prijs en wat iemand kreeg voor welke dienst was een raadsel.
Helaas onlangs zelf een uitvaart moeten regelen en de kosten opgave was conform de factuur en bij de factuur zaten netjes alle bijlages van de facturen van externe partijen (crematie, kerkdienst e.d.).

De kosten zijn hoog, zo was bij ons het ritje van de woning van de uitvaartorganisatie circa 500m, ook rond de € 350,00. Maar ze stonden wel om 1 uur 's nachts met 2 personen paraat en met alle respect werd ze overgebracht.

De begeleiding was prima, wij hadden niet veel nodig omdat mijn ik met mijn moeder alles vooraf al had doorgenomen, op zaterdagmiddag zat onze uitvaartbegeleider bij ons thuis en nam ook alle tijd.

Wanneer ik belde kreeg ik hem vrijwel direct aan de lijn, ik kreeg het gevoel dat hij enkel met onze uitvaart bezig was. De uitvaart (kerstdienst, geen condoleance) plus crematie was rond de € 7500,00. Een behoorlijk bedrag, maar het was het meer dan waard.

Natuurlijk zijn er low budget aanbieders op het internet waarbij je veel minder betaald, mijn keuze was om hier geen gebruik van te maken. Op sommige dingen wil ik niet bezuinigingen, maar iedereen zijn eigen keuze uiteraard.

De topic titel "De schimmige wereld van uitvaartorganisaties" past niet bij mijn persoonlijke ervaring. Mogelijk had TS zich wat meer moeten verdiepen want een hospice zorgt niet dat de overledenen er mooi bij ligt in de kist dat verzorgt de uitvaartpartij en daar komt wat meer bij kijken dan enkel iemand wassen zoals de hospice doet (of bij mijn moeder de verpleging).

Moneyman
Berichten: 30027
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is ook wel bijzonder dat één slechte ervaring, waarvan wij hier slechts één kant lezen, direct leidt tot de titel “de schimmige wereld van”. Dat geeft mijn te denken over de representativiteit van deze ervaring.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 31 mei 2019 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan me herinneren dat er in een iets verder verleden wel eens aandacht is besteed aan te hoge prijzen bij sommige uitvaartondernemingen. Of dat er grote verschillen in tarieven zijn per gemeente of iets dergelijks. Misschien dat de TS daar op inhaakt?

Moneyman
Berichten: 30027
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
31 mei 2019 07:58
Misschien dat de TS daar op inhaakt?
Dat is in ieder geval niet het punt wat TS maakt.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door witte angora »

Het punt van TS is volgens mij de hoge prijzen bij Den Hull.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door sjohie »

Zo'n ritje moet plaatsvinden in een lijkwagen, tenminste dat staat nog in veel verouderde APV's. Of dat in dit geval dus (nog) zo is, kunnen wij hier niet beoordelen. De wet op de lijkbezoring heeft dat volgens mij sinds 1991 losgelaten, maw vervoer van een stoffelijk overschot mag vanuit de overheid met elk vervoermiddel wat is toegestaan op de openbare weg, mits vallend binnen de gebruikelijke veiligheidsstandaarden voor het vervoer van lading etc. Uitvaartorganisaties hebben speciaal gebouwde lijkwagens, die zijn voorzien van logistieke (til) mechanismes etc, en vaak met de hand gemaakt door een carrosseriebouwer op basis van een bestaand model. Dat zijn serieuze investeringen, en dus zal een rit daarmee, inclusief chauffeur wel wat meer kosten dan zelf een boedelbak achter de auto hangen.

Moneyman
Berichten: 30027
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
31 mei 2019 09:17
Het punt van TS is volgens mij de hoge prijzen bij Den Hull.
Precies- maar hij verbindt daaraan conclusies over "de uitvaartwereld". Extrapoleren heet dat ;) en dat is meestal geen stevige basis voor de bewuste conclusie.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
31 mei 2019 09:48
witte angora schreef:
31 mei 2019 09:17
Het punt van TS is volgens mij de hoge prijzen bij Den Hull.
Precies- maar hij verbindt daaraan conclusies over "de uitvaartwereld". Extrapoleren heet dat ;) en dat is meestal geen stevige basis voor de bewuste conclusie.
Dat klopt, en dat extrapoleren zou wel eens samen kunnen hangen met items uit het verleden. :wink:

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
31 mei 2019 09:46
zelf een boedelbak achter de auto hangen.
Dus in principe, als ik er niet meer ben, kan mijn zus een box bij Shurgard huren om een of twee maanden mijn spullen op te slaan, en tegelijkertijd kan ze de aanhanger voor 15 euro huren om mij naar mijn laatste bestemming te brengen?

Cool...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
31 mei 2019 11:19
sjohie schreef:
31 mei 2019 09:46
zelf een boedelbak achter de auto hangen.
Dus in principe, als ik er niet meer ben, kan mijn zus een box bij Shurgard huren om een of twee maanden mijn spullen op te slaan, en tegelijkertijd kan ze de aanhanger voor 15 euro huren om mij naar mijn laatste bestemming te brengen?

Cool...
Zag hier laatst een uitvaart per fiets voorbij komen. Die kist lag op een, volgens mij wel speciaal gebouwde, fietskar. Dat klapte en stuiterde aardig over de tegels van het fietspad, maar dankzij wat gepimpte spanbanden, bleef de kist wél liggen. :shock:

Gesloten