LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op niet-werkende telefoon

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
patrickvanhorne
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 nov 2012 10:38

Garantie op niet-werkende telefoon

Ongelezen bericht door patrickvanhorne »

Beste,

In april 2018 kocht ik een OnePlus smartphone via Phonemarket.nl. Al snel bleek deze telefoon alles te doen, behalve bellen (telefoon stopte na een tijd). Ik ben toen van provider veranderd, geen verschil. Uiteindelijk heb ik de telefoon ter reparatie aangemeld. Er werd mij verteld dat de telefoon opgestuurd moest worden naar Dr Mobile (op eigen kosten).

Een week nadat ik de telefoon opstuurde, kreeg ik hem terug met de mededeling 'Dit merk herstellen wij niet'. Ik heb vervolgens tig keren aan de lijn gehangen, tientallen mails verstuurd (die ik helaas niet meer heb). Ik heb ook contact opgenomen met OnePlus, maar zij wilden hem (uiteraard) alleen betalend maken.

Toen ik een bericht postte op de Facebookpagina van Smartphone.nl (ik was radeloos), werd daar door hen een 'hartje' bij gezet. Nu zeggen ze niets te weten van het hele verhaal.
phonemarket.jpg
(76.99 KiB) 2976 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Uiteindelijk heb ik me een nieuwe smarphone gekocht bij een ander bedrijf waar ik wel tevreden mee ben.

Deze week zette ik een review op Trustpilot voor Phonemarket, waarna ik (totaal onverwacht) een mail kreeg van dit bedrijf. Ze vertelden mij dat ik nog garantie heb. Ik heb er wat lacherig over gedaan (hoezo: dit bedrijf heeft plots service?), maar ze lijken het te menen.

Aangezien de gsm al 2 keer ter reparatie verzonden is, steeds zonder resultaat, heb ik mijn geld teruggevraagd. Hun reactie was:

"Geld retourneren is geen mogelijkheid."

Ik ben ervan overtuigd dat ze hiermee de bal misslaan. Als een product niet hersteld kan worden, moet het geld terugbetaald worden. Aangezien ik nu een andere smartphone heb, heb ik niets meer aan de OnePlus.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,


Patrick

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Garantie op niet-werkende telefoon

Ongelezen bericht door sjohie »

Toestellen van het merk oneplus zijn niet echt super courant, maw daar worden niet zo heel veel van verkocht in Nederland, zeker niet de "5" welke het enige toestel is dat op die site kan kopen. Dat werd bij introductie volgens mij alleen online door OnePlus verkocht, dus dat een reparateur dat merk niet kan repareren verbaasd me niet heel erg veel. Verder zegt de wetgeving dat je garantie hebt bij de verkopende partij, hoe en waarmee zij een reparatie uit laten voeren, is hun keus en probleem, niet het jouwe. En <6 maanden na aankoop ligt de bewijsplicht bij hén, maw zij moeten bewijzen dat de storing en/of het gebrek door jou is veroorzaakt, en niet andersom. Kijk anders even op de site van consuwijzer hierover, daar staan best goede handvatten over hoe hier als consument mee om te gaan.

Beter1986
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2019 18:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Garantie op niet-werkende telefoon

Ongelezen bericht door Beter1986 »

sjohie schreef:
31 mei 2019 11:31
Toestellen van het merk oneplus zijn niet echt super courant, maw daar worden niet zo heel veel van verkocht in Nederland, zeker niet de "5" welke het enige toestel is dat op die site kan kopen. Dat werd bij introductie volgens mij alleen online door OnePlus verkocht, dus dat een reparateur dat merk niet kan repareren verbaasd me niet heel erg veel. Verder zegt de wetgeving dat je garantie hebt bij de verkopende partij, hoe en waarmee zij een reparatie uit laten voeren, is hun keus en probleem, niet het jouwe. En <6 maanden na aankoop ligt de bewijsplicht bij hén, maw zij moeten bewijzen dat de storing en/of het gebrek door jou is veroorzaakt, en niet andersom. Kijk anders even op de site van consuwijzer hierover, daar staan best goede handvatten over hoe hier als consument mee om te gaan.
Wist je dat OnePlus een Chinees bedrijf is, een divisie van BBK Electronics. Het hoofdidee van het bedrijf is de verspreiding van BBK Electronics-smartphones over de grenzen van China. Het bedrijf werd in december 2013 opgericht door de voormalige vice-president van OPPO, ook actief in de productie van smartphones en mobiele apparaten, Pete Lau. Tijdens de ontwikkeling van zijn eerste smartphone sloot OnePlus een exclusieve licentieovereenkomst met Cyanogen Inc., waaronder de installatie van een speciale versie van de CyanogenMod-firmware op de smartphones van het bedrijf en het recht om handelsmerken buiten China te gebruiken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Garantie op niet-werkende telefoon

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je uit de Oppo fabriek een Chinees koopt voor Nederland aangepast kun je problemen verwachten.

Een Xiaomi of Honor is wel goed, die hebben hogere verkoop cijfers en prima te repareren of vervangen.
U had terug moeten gaan naar verkoper binnen 6 maanden wegens na reparatie poging nog steeds niet goed werkende.
Nu jaar later is het aan U te bewijzen dat het geen gebruikersfout is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Garantie op niet-werkende telefoon

Ongelezen bericht door berndv »

Ik mis voor mijn gevoel behoorlijk wat stappen in het hele tijdspad. Ik lees aanmelding reparatie, versturen naar een bedrijf dat hem niet repareert, ik lees dat er toch ergens iets is gerepareerd en ik lees een tweede reparatie. Maar wanneer wat heeft plaatsgevonden staat nergens. Op zich wel handige informatie om te weten wat eventuele rechten zijn, want als ik het nu zo lees, is de 2e reparatie al een geruime tijd geleden.
patrickvanhorne schreef:
31 mei 2019 11:18
Deze week zette ik een review op Trustpilot voor Phonemarket, waarna ik (totaal onverwacht) een mail kreeg van dit bedrijf. Ze vertelden mij dat ik nog garantie heb. Ik heb er wat lacherig over gedaan (hoezo: dit bedrijf heeft plots service?), maar ze lijken het te menen.

Aangezien de gsm al 2 keer ter reparatie verzonden is, steeds zonder resultaat, heb ik mijn geld teruggevraagd. Hun reactie was:

"Geld retourneren is geen mogelijkheid."

Ik ben ervan overtuigd dat ze hiermee de bal misslaan. Als een product niet hersteld kan worden, moet het geld terugbetaald worden. Aangezien ik nu een andere smartphone heb, heb ik niets meer aan de OnePlus.
Hoewel hier geen wettelijke norm voor is, is het wel redelijk gebruikelijk dat de verkoper 3 keer mag proberen om het toestel te herstellen.

Lastige hierin is wel dat je na de 2e reparatie een hele tijd niets van je hebt laten horen. Dat zou logischerwijs opgevat kunnen worden dat het toestel na de 2e reparatie wel werkte, want je hebt je niet bij de verkoper gemeld.

Je had eigenlijk direct na de 2e reparatie stappen moeten ondernemen. Je had ze toen een laatste termijn moeten geven om jou een werkend toestel te geven (of reparatie of vervanging) en indien daar niet aan voldaan kon worden, je de overeenkomst zou ontbinden. Maar goed, die stappen heb je toen niet genomen.

Op zich kan je de stappen die ik hierboven gaf wel nemen, maar direct ontbinden zal mijns inziens op dit moment geen optie zijn, afhankelijk van hoe lang die 2e reparatie geleden is.

Gesloten