LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door gosewijn »

De enigste en goedkoopste oplossing voor duidelijkheid is,
1. de gemeente een briefsturen met een schade post.

2.bij afwijzing ,gemeentelijke ombudsman voorleggen.

3 . wijst deze dit ook af ,of bent u het niet eens ,

4 .Nat ,ombudsman klacht indienen.

5 . Of direkt naar de Rechter ,maar dan zouden de kosten wel eens hoger kunnen zijn dan de kosten die u al gemaakt heeft .

6 . Accepteer het , je bent er van af , en probleem is opgelost. Maar dat is mijn mening .

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

gosewijn schreef:
06 jun 2019 17:32
1. de gemeente een briefsturen met een schade post.
En dat is dus de uitdaging, wat is de schade? Er zal een overwogen en verklaarbaar bedrag genoemd moeten worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Feiten;

De 1e kamer weet hoeveel daken nog gedaan moeten worden en dat kan met huidige personeel nooit voor 1 januari 2025 klaar zijn!
Daarom weigeren ze dit goed te keuren en gaan op latere datum zitten, VERMOEDELIJK 2028.

Verder word er door de sterk gestegen prijzen en het trage verwijderen, soms moet je jaren wachten veel illegaal verwijderd.
Hier moet de overheid op handhaven maar ze weten niet eens goed of het asbest is of niet in vele gemeentes.

Ook moeten we onderscheid maken tussen de golfplaten daken die makkelijk grote stuken weggehaald kunnen worden en de
kleine stukken in de woning.

De kleinere stukken zijn vaak plaatjes bij een schoorsteen dakdoorvoer en vensterbanken en bepaalde oude vinyl vloeren.
Als je niet weet wat het is, vele DHZers verwijderen dit zonder te weten wat ze doen.
Gewoon in de grijze bak gooien en verder leven als koper woning.
De woningbouw met huurwoningen komt vaak er pas later achter dat de vensterbank of zolder reeds verbouwd is en alles al weg is.

Illegaal verwijderen mag niet, maar controle is nihil!
Als je de oude bouwvergunning ooit afgegeven bekeek zie je bouwbedrijf en materialen opgave.
Als de gemeente die niet raadpleegde en controleerde, en veel is al weggehaald!

Ik hoop dat ze ook een controle op waar asbest ooit is geplaatst gaan uitvoeren!
In mijn kindertijd was het op school bij de CV ketel, moest brandveilig worden en afgetimmerd met asbest door plaatselijke timmerman, totaal geen bescherming, zaag op maat en sla met spijkers vast.
Ze hebben nu totaal geen idee hoeveel er nog is en waar...
De hoeveelheid en inventariseren lijkt me de oplossing.

Nu zijn er vele die het wegens de hoge bedragen even zelf voordelig doen, zoals ik ook heb gedaan!
De huidige afgewezen wet had het over dat alles op 1 januari 2025 was moest zijn, maar ze weten niet eens hoeveel en waar het zit.
Lelystad is duidelijk met deze woningen, maar hoeveel daken met kacheldoorvoer en foute vensterbanken zitten er nog in?
Net als iedereen fout vinyl kon kopen en plaatsen en is het er nog, vaak onder laminaat vloertje en dan zijn wij er voorlopig ook vanaf....

Wetten aannemen of afwijzen is prima, maar ik zag niets over handhaven!
Laatst gewijzigd door Komkommertijd op 07 jun 2019 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
07 jun 2019 09:19
Feiten
Het enige feit is dat je bericht weer eens typisch komkommeriaans is...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
07 jun 2019 09:19
Feiten;

De 1e kamer weet hoeveel daken nog gedaan moeten worden en dat kan met huidige personeel nooit voor 1 januari 2025 klaar zijn!
Daarom weigeren ze dit goed te keuren en gaan op latere datum zitten, vermniyoedelijk 2028.
Ik denk dat je je beter moet inlezen, want ook 2028 is van de baan. Nog voor het voorstel naar de 1e kamer ging heeft de minister de datum nog aangepast naar 2028, omdat 2025 sowieso afgekeurd zou worden, en dat is nu ook afgekeurd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vermoedelijke feiten tellen ook mee voor komkommer :wink:.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
07 jun 2019 09:19
Feiten;

De 1e kamer weet hoeveel daken nog gedaan moeten worden en dat kan met huidige personeel nooit voor 1 januari 2025 klaar zijn!
Daarom weigeren ze dit goed te keuren en gaan op latere datum zitten, vermniyoedelijk 2028.

Verder word er door de sterk gestegen prijzen en het trage verwijderen, soms moet je jaren wachten veel illegaal verwijderd.
Hier moet de overheid op handhaven maar ze weten niet eens goed of het asbest is of niet in vele gemeentes.

Ook moeten we onderscheid maken tussen de golfplaten daken die makkelijk grote stuken weggehaald kunnen worden en de
kleine stukken in de woning.

De kleinere stukken zijn vaak plaatjes bij een schoorsteen dakdoorvoer en vensterbanken en bepaalde oude vinyl vloeren.
Als je niet weet wat het is, vele DHZers verwijderen dit zonder te weten wat ze doen.
Gewoon in de grijze bak gooien en verder leven als koper woning.
De woningbouw met huurwoningen komt vaak er pas later achter dat de vensterbank of zolder reeds verbouwd is en alles al weg is.

Illegaal verwijderen mag niet, maar controle is nihil!
Als je de oude bouwvergunning ooit afgegeven bekeek zie je bouwbedrijf en materialen opgave.
Als de gemeente die niet raadpleegde en controleerde, en veel is al weggehaald!

Ik hoop dat ze ook een controle op waar asbest ooit is geplaatst gaan uitvoeren!
In mijn kindertijd was het op school bij de CV ketel, moest brandveilig worden en afgetimmerd met asbest door plaatselijke timmerman, totaal geen bescherming, zaag op maat en sla met spijkers vast.
Ze hebben nu totaal geen idee hoeveel er nog is en waar...
De hoeveelheid en inventariseren lijkt me de oplossing.

Nu zijn er vele die het wegens de hoge bedragen even zelf voordelig doen, zoals ik ook heb gedaan!
De huidige afgewezen wet had het over dat alles op 1 januari 2025 was moest zijn, maar ze weten niet eens hoeveel en waar het zit.
Lelystad is duidelijk met deze woningen, maar hoeveel daken met kacheldoorvoer en foute vensterbanken zitten er nog in?
Net als iedereen fout vinyl kon kopen en plaatsen en is het er nog, vaak onder laminaat vloertje en dan zijn wij er voorlopig ook vanaf....

Wetten aannemen of afwijzen is prima, maar ik zag niets over handhaven!
Als de 2e kamer ervoor had gekozen om de regels rondom onderzoek en analyses te updaten, waardoor bijvoorbeeld remote-sensing en Asbest/XRF meters dezelfde status zouden krijgen als handmatig onderzoek en tijdrovende lab-analyses, had het onderzoek prima, lees ruim voor de originele deadline, gedaan kunnen worden. Daarmee had de politiek dan een gedegen dataset gehad om risico's in te kunnen schatten, waarmee de verwijdering/sanering met wat meer nuancering had plaats kunnen vinden.

Zeg dat je met een bepaald type volgelaatsmasker en wat simpeler afzuiging, kleinere stukjes asbest(dak) zelf zou mogen verwijderen als particulier. En dan uniform in heel Nederland, niet naar de persoonlijke smaak/eisen van alle 396 gemeenten. Dat had de professionele asbestsaneerders vrij gemaakt voor de complexe klussen. En als ze even leentjebuur hadden gespeeld bij de klimaattafels, waar ze voor de random opduikende commerciële zonne-energieparken die netbeheerders niet aan kunnen sluiten, meer lokaal opwekken op private daken als oplossing hebben genoemd, dan had daar met wat subsidie ook een mooie positieve prikkel in gezeten om consumenten die daken, tegen niet al te hoge kosten, te laten vervangen.

Overigens kunnen gemeenten met die remote-sensing data prima handhaven, het als ze dat met de cyclomedia cyclorama's al een paar jaar doen bij het handhaven van illegaal gebouwde dakkapellen enzo. Met GIS systemen kunnen ze inmiddels foto's van verschillende jaargangen automatisch vergelijken, en afwijkingen taggen, voor nadere inspectie door een natuurlijk persoon. Dat had met de asbestdaken ook prima gekund.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op een lucht foto zie je behalve verdwenen mos groei geen verschil tussen Asbest en nieuwe platen, zelfde dak maten en isolatie zit aan andere zijde!
Over enkele jaren is het weer vuil door uitstoot uit Rotterdam en goor en smerig.

En er zijn nu 350 gemeentes over... maar die fout blijft jarenlang doorgaan... mag wel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
07 jun 2019 10:42
Op een lucht foto zie je behalve verdwenen mos groei geen verschil tussen Asbest en nieuwe platen, zelfde dak maten en isolatie zit aan andere zijde!
Over enkele jaren is het weer vuil door uitstoot uit Rotterdam en goor en smerig.

En er zijn nu 350 gemeentes over... maar die fout blijft jarenlang doorgaan... mag wel.
Gemeenten hebben toegang wel wat betere datasets dan jij als consument kan ik je uit ervaring zeggen, met sowieso een veel hogere resolutie. Met bijvoorbeeld 5cm foto's kan je het verschil tussen een dak van golfplaten of zeg dakleer al prima automatisch herkennen. En als je die combineert met bijvoorbeeld de panden, inclusief bouwjaar, van de BAG dataset, dan kan je prima de kans dat een dak asbest is of niet, berekenen, en waar nodig je model valideren met wat fysieke asbestinspecties. Enneuh groen/mos kan je ook uit luchtfoto's filteren als je werkt met (near) infrarood beelden. :wink:

(overigens zijn het om precies te zijn, 355 gemeenten per 01-01-2109)

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Costnix »

@sjohie: Je kan blijkbaar in de toekomst kijken

overigens zijn het om precies te zijn, 355 gemeenten per 01-01-2109)

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Moneyman »

:mrgreen:

Sjohie heeft wel gelijk. Ik heb via via inzicht gehad in de gegevens waarmee de WOZ-waarde wordt bepaald. De luchtfoto's die daarvoor gebruikt worden, laten niet alleen je zonnende buurvrouw in uitstekende kwaliteit zien, zeg maar :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
12 jun 2019 10:09
:mrgreen:

Sjohie heeft wel gelijk. Ik heb via via inzicht gehad in de gegevens waarmee de WOZ-waarde wordt bepaald. De luchtfoto's die daarvoor gebruikt worden, laten niet alleen je zonnende buurvrouw in uitstekende kwaliteit zien, zeg maar :wink:
Ik kan je wel een paar coördinaten van zonnende dames geven, die zich onbespied wanen in de eigen achtertuin.. :wink: We hebben ooit op een flauwe vrijdagmiddag geprobeerd om automatisch de cupmaat te berekenen met wat python en FME, maar daar zijn we toch maar mee gestopt, want dat was wel heul kinderachtig. En tot voordat de AVG in ging, was niks op die foto's geblurred, geen gezichten, geen kentekens, alles was te zien.

Maar goed, we dwalen af. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat met een slimme combinatie van remote sensing technieken en GIS datasets het handhavingsgedeelte dus prima te ondervangen was geweest.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik een totaal ander materiaal monteerde is het bij vorige en huidige foto inderdaad zichtbaar.

Maar een Asbest houdende en Cement Vezel plaat is zelfde kleur en structuur bovenzijde.
Alleen de onderzijde heeft een ander patroontje en op Vlaamse Overheid zie je foto hoe je van binnen uit je schuur op Asbest of asbestvrij kunt controleren!

Maar ik verraad mezelf van werkzaamheden door doorkijk dakramen... dus witte lichtdoorlatende platen er tussen.
Maar als je zo moet zoeken bij elk pand op foto word dat veel zoekwerk.
Ik denk dat ze niets zien, wel als er een extra schuurtje bij kwam of juist verdween!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
12 jun 2019 13:03
Als ik een totaal ander materiaal monteerde is het bij vorige en huidige foto inderdaad zichtbaar.

Maar een Asbest houdende en Cement Vezel plaat is zelfde kleur en structuur bovenzijde.
Alleen de onderzijde heeft een ander patroontje en op Vlaamse Overheid zie je foto hoe je van binnen uit je schuur op Asbest of asbestvrij kunt controleren!

Maar ik verraad mezelf van werkzaamheden door doorkijk dakramen... dus witte lichtdoorlatende platen er tussen.
Maar als je zo moet zoeken bij elk pand op foto word dat veel zoekwerk.
Ik denk dat ze niets zien, wel als er een extra schuurtje bij kwam of juist verdween!
Met near-infrarood beelden kan je zelfs chrysotiel en amosiet (wit en blauw asbest) van elkaar onderscheiden, onderscheid tussen asbestcement en gewoon cement kan dus ook prima op afstand gemaakt worden als de resolutie maar hoog genoeg is. Het gaat bij dit type metingen niet om kleur zoals jij in het zichtbare licht spectrum kan waarnemen, maar om subtiel andere (voor het menselijk oog onzichtbare) infrarood frequenties.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hoe vaak maken ze een foto?

Als ik voor een schuur offerte vraag sturen ze deskundige om te kijken of het Asbest of nieuwere Cementvezel is.
Geen foto nodig....

En bij enkele jaren is er zoveel vervuiling vanuit Rotterdam neergeslagen en vies geworden, kun je daar dan door heen kijken?
Verder is er ook nog Asbest platen met verf! Daar stond jarenlang ***** Leeft op! en dat is nu met verf over groot deel weggehaald!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
12 jun 2019 14:10
Hoe vaak maken ze een foto?

Als ik voor een schuur offerte vraag sturen ze deskundige om te kijken of het Asbest of nieuwere Cementvezel is.
Geen foto nodig....

En bij enkele jaren is er zoveel vervuiling vanuit Rotterdam neergeslagen en vies geworden, kun je daar dan door heen kijken?
Verder is er ook nog Asbest platen met verf! Daar stond jarenlang ***** Leeft op! en dat is nu met verf over groot deel weggehaald!
Dat hangt er van af. Bij één bedrijf wat ik ken, vliegen ze hun standaard product/dataset (10cm luchtfoto zichtbaar licht spectrum) 1x/jaar voor heel Nederland, en verder kan je op bestelling een bepaald gebied laten vliegen zo vaak je maar wenst. Sommige gemeenten laten om het jaar bijvoorbeeld een 5cm resolutie foto maken van hun gebied.

Voor het handhaven van het inmiddels gesneuvelde asbestdaken-verbod hadden ze ervoor kunnen kiezen om het jaar voor invoering, en het jaar ná invoering te doen, om zo alle treuzelende dakeigenaren een waarschuwing te geven, en dan zeg tweejaarlijks te vliegen voor de handhaving. Maar zoals al gezegd, er is veel mogelijk in die wereld, als je er het geld maar voor hebt.

En let wel, wat ik zo even in paar zinnen neerzet, doet zwaar afbreuk aan de complexiteit van de benodigde hardware in de lucht, rekenkracht en software/computermodellen op de grond, en wetgeving die in Nederland nog lang niet zo ver is om dit alles te accepteren als wettelijk meetmiddel.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door kokka »

berndv schreef:
07 jun 2019 09:29
Komkommertijd schreef:
07 jun 2019 09:19
Feiten;

De 1e kamer weet hoeveel daken nog gedaan moeten worden en dat kan met huidige personeel nooit voor 1 januari 2025 klaar zijn!
Daarom weigeren ze dit goed te keuren en gaan op latere datum zitten, vermniyoedelijk 2028.
Ik denk dat je je beter moet inlezen, want ook 2028 is van de baan. Nog voor het voorstel naar de 1e kamer ging heeft de minister de datum nog aangepast naar 2028, omdat 2025 sowieso afgekeurd zou worden, en dat is nu ook afgekeurd.
Ik geloof er zelf eigenlijk niets van dat het van de baan blijft. het is nu gesneuveld in de eerste kamer, maar zoals dat in onze politiek gaat worden er straks wat punten en komma's verplaatst en dan is het ineens wel acceptabel. Gezien de mogelijke gevaar van asbest kan ik me niet voorstellen dat ze het hierbij laten zitten, en ik denk ook niet dat de overheid de rekening van al die asbest daken op zal pakken. dus linksom of rechtsom wordt dit straks gewoon bij de burgers door de strot geduwd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
12 jun 2019 14:10
Hoe vaak maken ze een foto?
In mijn woonplaats ieder jaar.

Gesloten