Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Iseeess9999
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2019 21:52

Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Iseeess9999 »

Ik ben klant (geweest) bij een rijschool die mij vroeg om neppe reviews te schrijven.
Regelmatig, gewoon tijdens de les, werd er gevraagd of ik op Google Maps en Facebook een review wil zetten dat ik zogenaamd van rijschool XXX kom en die heel slecht is en bij de huidige rijschool nu wel goede lessen krijg. Ik heb eens gekeken wat er op Google Maps staat en daar staan iig bij rijscholen waar ik de naam weleens van heb gehoord reviews geplaatst door leerlingen die bij "huidige rijschool" positieve reviews schrijven.

Ik heb besloten me uit te schrijven bij deze rijschool, niet alleen vanwege wat hier is geschreven. Maar mag het leerlingen vragen neppe reviews te schrijven wel?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door berndv »

Iseeess9999 schreef:
05 jun 2019 21:55
Maar mag het leerlingen vragen neppe reviews te schrijven wel?
Wat denk je zelf?

Mag iemand een ander vragen om online te liegen over een bedrijf om zodoende dat bedrijf in diskrediet te brengen?

Weet je wat laster en smaad is? Zo nee, zoek dat dan maar eens op.

Iseeess9999
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2019 21:52

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Iseeess9999 »

berndv schreef:
06 jun 2019 13:06
Iseeess9999 schreef:
05 jun 2019 21:55
Maar mag het leerlingen vragen neppe reviews te schrijven wel?
Wat denk je zelf?

Mag iemand een ander vragen om online te liegen over een bedrijf om zodoende dat bedrijf in diskrediet te brengen?

Weet je wat laster en smaad is? Zo nee, zoek dat dan maar eens op.
Aan smaad/laster had ik nog niet gedacht. En ik ben het met je eens.

Weet je misschien hoe je een klacht kunt indienen tegen/over een rijschool? Want ik vind het maar raar gedrag.

Maar goed, de rijscholen die belachelijk gemaakt zouden moeten worden zijn “dure” rijscholen en die waar ik zat had tot twee maanden geleden een stuk goedkopere uurtarieven.
Ook geen eerlijke manier van concurrentie maar ik betaalde iemand die mij vertelde dat ik nepreviews moest gaan schrijven

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Volgens het CBR:

Ik heb een klacht over mijn rijschool, hoe kan ik van rijschool veranderen?
Heb je een klacht over je rijschool of rij-instructeur? Bespreek dit dan eerst met je rijschool. Kom je er samen niet uit, dan kun je je klacht neerleggen bij een van de drie Rijschoolverenigingen BOVAG, FAM of VRB, waarbij een deel van de rijscholen is aangesloten. Verder kun je terecht bij ConsuWijzer, het algemene klachtenloket van de overheid voor consumenten.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou in zo'n geval direct een negatieve review over de huidige rijschool neerzetten. Onder mijn eigen naam. Dan wordt de volgende rijles tenminste een hele leuke. Maar ja, ik was toen ik op mijn 18e begon met lessen dan ook al 1.90 en aardig sterk gebouwd, zo'n instructeur kon mij weinig maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
06 jun 2019 21:20
Ik zou in zo'n geval direct een negatieve review over de huidige rijschool neerzetten. Onder mijn eigen naam. Dan wordt de volgende rijles tenminste een hele leuke. Maar ja, ik was toen ik op mijn 18e begon met lessen dan ook al 1.90 en aardig sterk gebouwd, zo'n instructeur kon mij weinig maken.
Als je al met zo'n mentaliteit aan je rijlessen begint, begin ik nu ook wat te snappen waar al die strakgespannen bestuurders met hun middelvingers en dwangmatige neiging tot opvoeden van de andere weggebruikers, wegkomen..

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm, ik maak zo'n 2000 kilometer per week en ben over het algemeen de rust zelve. Ik kan gewoon niet tegen zulk achterbaks gedrag en dan krijg je zulke dingen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als zij om Fake News vragen zou ik gaan inloggen als Donald Trump.

Verder is naam rijschool plaatsen leuker hier, want via Google zijn ze dan voor iedereen nog jarenlang te vinden
als dubieuze aanbieders en mogen dan zelf als ze het doorkrijgen Excuus aanbieden!

Verder zijn dit meestal rijscholen die ver onder het plaatselijk CBR gemiddelde scoren van 1e keer geslaagden!

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Als een rijschool u vraagt een nep review te schrijven dan houdt dat in dat de rijschool er met een echt review slecht vanaf zou komen.
Kennelijk bent u niet tevreden over deze rijschool, anders hoeft u niet te liegen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door berndv »

Willemzelf schreef:
07 jun 2019 13:44
Als een rijschool u vraagt een nep review te schrijven dan houdt dat in dat de rijschool er met een echt review slecht vanaf zou komen.
er wordt gevraagd om negatieve reviews te schrijven bij concurrenten :wink:

Iseeess9999
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2019 21:52

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Iseeess9999 »

Theotrucker schreef:
06 jun 2019 21:17
Volgens het CBR:

Ik heb een klacht over mijn rijschool, hoe kan ik van rijschool veranderen?
Heb je een klacht over je rijschool of rij-instructeur? Bespreek dit dan eerst met je rijschool. Kom je er samen niet uit, dan kun je je klacht neerleggen bij een van de drie Rijschoolverenigingen BOVAG, FAM of VRB, waarbij een deel van de rijscholen is aangesloten. Verder kun je terecht bij ConsuWijzer, het algemene klachtenloket van de overheid voor consumenten.
Klacht heb ik besproken met rijschool en zij vinden het flauwekul dat ik hierover klaag. (Klacht ging niet alleen over verzoeken tot schrijven van fake reviews)
De rijschool zit niet bij fam/Bovag/Vrb. Dat is iets wat hier in de omgeving bij bijna geen rijschool zo is.
ConsuWijzer moet ik nog naar gaan kijken. Maar kunnen zij ook echt sancties nemen tegen een rijschool of is het alleen bemiddelen?

Iseeess9999
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2019 21:52

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Iseeess9999 »

Komkommertijd schreef:
07 jun 2019 10:28
Als zij om Fake News vragen zou ik gaan inloggen als Donald Trump.

Verder is naam rijschool plaatsen leuker hier, want via Google zijn ze dan voor iedereen nog jarenlang te vinden
als dubieuze aanbieders en mogen dan zelf als ze het doorkrijgen Excuus aanbieden!

Verder zijn dit meestal rijscholen die ver onder het plaatselijk CBR gemiddelde scoren van 1e keer geslaagden!
Ik weet niet of het een goed idee is om de naam te plaatsen. Want de personen die ik moest thuisbrengen waren “macho’s” die het heel goed met de instructeurs konden vinden, en ik denk niet dat veel mensen bij deze rijschool stoppen, de eigenaar weet dus zo wie dit heeft geschreven. Ze kunnen natuurlijk bij negatieve reviews over henzelf ook de naam veranderen.
Het is er iig een in het Westen van het land.

Ik heb even gekeken naar de actuele slagingskans en het is er een die iets benedengemiddeld scoort. Eerder was het 30%. Bij hun eigen reviews staat door “klanten” geschreven dat de instructeurs de beste van de omgeving zijn en dat het slagingspercentage niet voor niets zo hoog is. Eerder stond er op hun eigen site dat 81% slaagt maar pas later zag ik dat op de site van het CBR alle cijfers staan en de rijschool veel minder geslaagden heeft.
Ik heb ook het vermoeden dat veel geslaagde leerlingen bij andere rijscholen zijn begonnen, gezien de rijscholen waarvan wordt gevraagd of leerlingen fake reviews over willen schrijven allen rijscholen zijn die groot zijn, een goede reputatie hebben en daarnaast 10-15 euro per lesuur duurder zijn.
Inmiddels heeft “mijn” rijschool zijn tarief flink opgehoogd, hij zal nu inmiddels wel genoeg leerlingen hebben.


Ik heb mijn instructeur gevraagd waarom hij schrijft dat 81% slaagt en het CBR iets anders schrijft.
Hij zegt dat het CBR corrupt is en had geen verklaring.

Ik moet overigens opmerken dat ik meermaals mensen naar huis heb moeten brengen die 10 minuten geleden net gezakt waren. En dat er dan gesprekken in de auto werden gevoerd over “vieze examinators” (maar dan met iets ander taalgebruik).

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door witte angora »

Iseeess9999 schreef:
07 jun 2019 18:24
En dat er dan gesprekken in de auto werden gevoerd over “vieze examinators” (maar dan met iets ander taalgebruik).
Dat herken ik van zeer lang geleden ja. Dat de betreffende personen gezakt waren verbaasde me trouwens niks, echt helemaal niks. Ik ben toen op een gegeven moment naar een andere rijschool overgestapt, niet in mijn woonplaats, maar in de plaats waar ik toen werkte. En dat ging er toen wel even heel anders aan toe. Bij het CBR een slagingspercentage van dik 90%, en dat verbaasde me niks, die man gaf ongelooflijk goed les. Examens aanvragen deed hij ook pas als hij meende dat je er aan toe was.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gelooft U sprookjes op een website?

Als je als beginnende rijschool 2 perfecte leerlingen kreeg heb je dat kwartaal 100% score....
En de rest bij andere rijschool noteren die ver onder gemiddelde zit.

Ja, er is fraude met rijscholen, en een voorselectie probeerde het CBR nu tegen te gaan.
Maar een website geloven zonder op de CBR site kijken is niet slim.

En een dure wil niemand tot je ziet hoeveel keer je examen moet doen en hoeveel lessen.
Verder is een slechte leraar een ramp, als je later bij een goede komt moet je alle fouten eerst afleren.
Kijk naar de beste in jou regio en ga daar eens kijken of die redelijke prijzen hebben.
De allerbeste zit vaak vol met wachttijden, maar half jaar wachten is goedkoper dan half jaar goedkope onzin lessen waarbij
je niets leerde of verkeerde dingen!

Iseeess9999
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2019 21:52

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Iseeess9999 »

Komkommertijd schreef:
08 jun 2019 07:47
Gelooft U sprookjes op een website?

Als je als beginnende rijschool 2 perfecte leerlingen kreeg heb je dat kwartaal 100% score....
En de rest bij andere rijschool noteren die ver onder gemiddelde zit.

Ja, er is fraude met rijscholen, en een voorselectie probeerde het CBR nu tegen te gaan.
Maar een website geloven zonder op de CBR site kijken is niet slim.

En een dure wil niemand tot je ziet hoeveel keer je examen moet doen en hoeveel lessen.
Verder is een slechte leraar een ramp, als je later bij een goede komt moet je alle fouten eerst afleren.
Kijk naar de beste in jou regio en ga daar eens kijken of die redelijke prijzen hebben.
De allerbeste zit vaak vol met wachttijden, maar half jaar wachten is goedkoper dan half jaar goedkope onzin lessen waarbij
je niets leerde of verkeerde dingen!
Ik wist voorheen niet dat slagingspercentages online staan op de website van het CBR. Daar kwam ik pas na enige tijd lessen achter.
Een persoon van mijn werk is familie van de eigenaar en heeft mij aangeboden rijlessen te gaan volgen bij het familielid.
Zo ben ik er gekomen.
Ongelooflijk stom want nu ik het familielid zijn bedrijf heb verlaten omdat ik ontevreden ben, wil ik mijn (toenmalige) collega ook liever niet meer zien en spreken vanwege de confrontatie.

Ik zit inmiddels al bij een andere, veel duurdere rijschool met een keurmerk. (Helaas een van de weinige, al zullen de bekende die al jaren een goede reputatie hebben maar geen keurmerk vast ook goed zijn)
Om wel iets meer dan in dit topic is genoemd ben ik daar eens een proefles gaan volgen en ik schrok van het verschil met die rijschool en de vorige.
Ik heb ontzettend veel spijt van de vele lessen, tijd, euro's etc. die ik heb besteed aan de vorige rijschool, helaas wist ik niet beter.

Examens heb ik (gelukkig) nog niet gedaan. Ik las dat sinds oktober vorig jaar leerlingen die op het examen er echt niks van bakken 6 weken moeten wachten tot het herexamen?

Ik wil eigenlijk nog steeds een klacht indienen over dat de vorige rijschool leerlingen neppe reviews laat schrijven (om andere rijscholen in het diskrediet te brengen) maar ik heb nog steeds nergens kunnen vinden waar dit kan. (behalve bij de rijschool zelf die mijn klacht "niet-ontvankelijk" en "flauwekul" noemt)

Iseeess9999
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2019 21:52

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Iseeess9999 »

witte angora schreef:
07 jun 2019 20:58
Iseeess9999 schreef:
07 jun 2019 18:24
En dat er dan gesprekken in de auto werden gevoerd over “vieze examinators” (maar dan met iets ander taalgebruik).
Dat herken ik van zeer lang geleden ja. Dat de betreffende personen gezakt waren verbaasde me trouwens niks, echt helemaal niks. Ik ben toen op een gegeven moment naar een andere rijschool overgestapt, niet in mijn woonplaats, maar in de plaats waar ik toen werkte. En dat ging er toen wel even heel anders aan toe. Bij het CBR een slagingspercentage van dik 90%, en dat verbaasde me niks, die man gaf ongelooflijk goed les. Examens aanvragen deed hij ook pas als hij meende dat je er aan toe was.
Dat is hier ook eigenlijk. Bij die waar ik zat was het vooral machogedrag. Bij wegversmallingen de andere weggebruiker intimideren door ineens heel hard te gaan rijden, dat soort dingen.
Bij de proefles bij de nieuwe rijschool kreeg ik meteen te horen: van wat jij nu doet schrikt de andere bestuurder
Ik ben niet bij de CBR-examens van de desbetreffende gezakte leerlingen geweest maar ik gok dat het niet behalen van een examen hiermee samenhangt, dus dat verbaast mij ook niet zo. (ook al had ik de meeste leerlingen die net examen hadden gedaan eerder niet gezien)

Bij de nieuwe rijschool is tegen mij gezegd: we vragen pas examen aan als je er aan toe bent, we gaan je niet op de gok laten afrijden, wij willen dat als jij je rijbewijs hebt je veilig kunt autorijden.

Iseeess9999
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2019 21:52

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Iseeess9999 »

berndv schreef:
06 jun 2019 13:06
Iseeess9999 schreef:
05 jun 2019 21:55
Maar mag het leerlingen vragen neppe reviews te schrijven wel?
Wat denk je zelf?

Mag iemand een ander vragen om online te liegen over een bedrijf om zodoende dat bedrijf in diskrediet te brengen?

Weet je wat laster en smaad is? Zo nee, zoek dat dan maar eens op.
Om toch maar weer even op wat jij schreef terug te komen:

Ik wil de personen die medewerking hebben verleend aan deze praktijken door daadwerkelijk de neppe reviews te plaatsen geen strafblad aansmeren (meesten zijn wrs. nog geen 20 jaar oud, weten niet goed wat ze doen)
Maar zou ik aangifte bij de politie kunnen doen van wat er is gebeurd en zal er dan echt wat mee worden gedaan?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als een review op hun eigen site is stelde dat niets voor... een onafhankelijke waar je anoniem ook kunt klachten kunt plaatsen wel.

Ik zou mij niet druk maken en jammer dat je op 1 collega af ging, bij meerdere vrienden of op een forum zoeken en je had over diverse rijscholen elders hetzelfde antwoord gevonden wat we hier vaker geven; Kijk op cbr.nl

Ook komen en verdwenen er vele en ook als je net verhuist bent is deze website de enige die je kunt vertrouwen.
Bij dure aankopen zoals rijbewijs en later auto, eerst even hier kijken en je weet bij welke handelaren je beter alleen maar proefrit en koffie kunt halen en hard weglopen!

Als jongere moet je leren en dat is helaas soms erg duur.
Een Politie aangifte, mijn fiets zit nu in hun archief en word ook niets mee gedaan......
Deze eventuele aangifte is vaak alleen mogelijk onder jou werktijd dus moet je vrij nemen en ze doen er bij maar 1 klacht niets mee...

Gewoon jammer en verder leven en ga voor grote en dure beslissingen eens vaker hier kijken.
Waarom fouten maken als andere hetzelfde al eerder hebben gedaan, en zo leef je prettiger en goedkoper!

Veel succes met lessen, en we horen wel als je over enkele maanden geslaagd bent.

Swedberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2020 11:56

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door Swedberg »

Ik geloof meestal geen beoordelingen op Google Maps. Op rijschool-info.nl vond ik een geschikte rijschool.
De lijst met rijscholen in Utrecht:

ANWB Rijschool Utrecht
Galgenwaard
Autorijschool Trajectum
Rijschool Vlam
Rijschool Utrecht Kevin

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Leerling rijschool vragen neppe reviews te schrijven

Ongelezen bericht door sjohie »

Vragen om een té positieve review is één ding, en zeker al niet netjes, maar tegelijk ook vragen om een concurrent daarin in een slecht daglicht te stellen, is zoals al gezegd neigend naar laster, en daar zou ik sowieso niet aan meewerken.

Gesloten