LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ID-kaart laten zien voor energiedrank

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door kuklos »

Die wet verwijst naar de Wet op Identificatieplicht. En in die wet wordt geen melding gemaakt van niet ambtenaren die om een identificatie vragen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Mark1992 »

16again schreef:
07 jun 2019 13:42
Mark1992 schreef:
07 jun 2019 13:32
Er is niets mis mee om energy te drinken op normale basis. ......
Dat betwijfel ik
Ik zie hier toch legio nadelige effecten genoemd staan, en die beperken zich niet tot leeftijden onder de 14 jaar:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedrank
Ja, gelezen. Negatieve gevolgen (aantoonbaar) zijn 17 gevallen tussen 1999 en 2005, waarvan 2 met dodelijke afloop. Er staat allen niet bij in welke mate dit gedronken is. Vaak als er iemand overlijdt door energy, dan komt dit doordat zij >20 blikjes op 'n dag naar binnen gooien. Daarnaast kan een heftige reactie op stoffen altijd voorkomen, of dit nou in energy dranken zit of in andere voedingsmiddelen.

Ik verbaas me steeds weer over ophef in het nieuws over deze dranken. Ik heb hier al eens een discussie topic geopend waar dit uit zou moeten blijken. Er wordt alleen gewezen naar de aanwezige suikers en de mate van cafeïne? De suikers zijn vergelijkbaar met een blikje cola, de cafeïne is vergelijkbaar met een kop koffie. Daarnaast is de combinatie van cafeïne met taurine nog niet dermate onderzocht dat dit nadelige gevolgen heeft. Het voedingscentrum geeft bijvoorbeeld aan dat taurine óók een positieve invloed heeft op het hart. -> bron https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... urine.aspx

Het enige is dat de cafeïne nadelige effecten kan hebben op mensen die hier gevoelig voor zijn, tegenwoordig drinken jongeren onder de 14 eerder energy dranken dan koffie, waardoor eventuele gevolgen worden gekoppeld aan de energy, vaak ook doordat je makkelijker veel energy achter elkaar drinkt dan veel koppen koffie, al helemaal op die leeftijd.
Laatst gewijzigd door Mark1992 op 07 jun 2019 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze gebruiken een simpele leeftijdscanner

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 jun 2019 12:22
Waar is de wettelijke basis? Belachelijk dat de supermarkt keten op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Rare reactie. De supermarkt gaat helemaal niet op de stoel van de wetgever zitten, maar stelt huisregels/ eisen aan de verkoop van een artikel. Dat staat hen vrij.
16again schreef:
07 jun 2019 13:28
En omdat de wettelijke basis ontbreekt, heb ik toch zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van die identificatieplicht:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Er is helemaal geen wettelijke basis nodig. Uit je eigen link blijkt zelfs dat je iemand de toegang tot het pand mag weigeren als men zich niet wenst te legitimeren. De nu gemaakte keuze gaat veel minder ver: waarom zou dat niet mogen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
07 jun 2019 15:55
16again schreef:
07 jun 2019 13:28
En omdat de wettelijke basis ontbreekt, heb ik toch zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van die identificatieplicht:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Er is helemaal geen wettelijke basis nodig. Uit je eigen link blijkt zelfs dat je iemand de toegang tot het pand mag weigeren als men zich niet wenst te legitimeren. De nu gemaakte keuze gaat veel minder ver: waarom zou dat niet mogen?
de link gaat over de identificatieplicht, de plicht om je te moeten kunnen legitimeren indien een bevoegd ambtenaar daar om vraagt. Dit is ook een vraag die je in de gestelde situaties ook niet mag weigeren. In de supermarkt mag je weigeren om je legitimatie te laten zien. Dat is je goed-recht. Gevolg van deze weigering kan betekenen dat je het product niet mee krijgt, dat is dan weer het goed-recht van de winkelier. Het gaat hier immers niet over de identificatieplicht, dat is inderdaad het geval wanneer een bevoegd ambtenaar dit met een goede reden aan je vraagt. Hier gaat het over een aanvullende voorwaarde bij de aanschaf in een winkel. Een winkelier mag het vragen, niet eisen, zo mag jij het weigeren.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
07 jun 2019 16:06
Moneyman schreef:
07 jun 2019 15:55
16again schreef:
07 jun 2019 13:28
En omdat de wettelijke basis ontbreekt, heb ik toch zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van die identificatieplicht:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Er is helemaal geen wettelijke basis nodig. Uit je eigen link blijkt zelfs dat je iemand de toegang tot het pand mag weigeren als men zich niet wenst te legitimeren. De nu gemaakte keuze gaat veel minder ver: waarom zou dat niet mogen?
de link gaat over de identificatieplicht, de plicht om je te moeten kunnen legitimeren indien een bevoegd ambtenaar daar om vraagt.
Even doorlezen ;) De link gaat verder dan dat, ook de situaties dat particulieren om je ID vragen komt aan bod.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er enige twijfel is over leeftijd mogen ze legitimatie vragen.

Als Opa mag ik grijs en oud dus ook nog gevraagd worden, Bart de Graaf van BNN was door ziekte ook erg oud
geworden maar was in werkelijkheid jonge puber.... ze kijken alleen of legitimatie van jou is en kijken naar geboorte datum.

Dat alleen scannen is risico, dan zouden mijn kleinkinderen van net 8 jaren met rijbewijs van Opa gewoon Jenever kunnen halen!
Die apparaten lezen alleen de geboorte datum en zo waren de instructies van Hoofd(pijn) kantoor... :P

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
07 jun 2019 16:07
Even doorlezen ;) De link gaat verder dan dat, ook de situaties dat particulieren om je ID vragen komt aan bod.
Je bedoelt dit deel?:
Identiteitscontrole door particuliere beveiligingsbedrijven
Particuliere beveiligers, portiers of uitsmijters mogen alleen bezoekers van hun pand vragen zich te identificeren. Als u dat niet wilt, mag de beveiliger u de toegang weigeren.
Als je die stelling heel breed neemt kan je het ook vertalen naar de supermarkt inderdaad.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij werken er niet zo veel cassieres bij particuliere beveiligingsbedrijven
Moneyman schreef:
07 jun 2019 15:55
16again schreef:
07 jun 2019 12:22
Waar is de wettelijke basis? Belachelijk dat de supermarkt keten op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Rare reactie. De supermarkt gaat helemaal niet op de stoel van de wetgever zitten, maar stelt huisregels/ eisen aan de verkoop van een artikel. Dat staat hen vrij.
Zolang die huisregels zelf geen regels overtreden

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
07 jun 2019 16:55
Volgens mij werken er niet zo veel cassieres bij particuliere beveiligingsbedrijven
Moneyman schreef:
07 jun 2019 15:55
16again schreef:
07 jun 2019 12:22
Waar is de wettelijke basis? Belachelijk dat de supermarkt keten op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Rare reactie. De supermarkt gaat helemaal niet op de stoel van de wetgever zitten, maar stelt huisregels/ eisen aan de verkoop van een artikel. Dat staat hen vrij.
Zolang die huisregels zelf geen regels overtreden
Misschien een domme vraag van mijn kant hoor, en ik ben wel druk op google aan het zoeken geweest naar het antwoord, maar kan het niet vinden. Is het verboden om te vragen aan iemand of die zich wil legitimeren om daarmee de leeftijd te kunnen bewijzen? Pas als het bij wet verboden is om te vragen om een legitimatie mag het niet in de huisregels staan, tenminste, zo redeneer ik.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 jun 2019 16:55
Volgens mij werken er niet zo veel cassieres bij particuliere beveiligingsbedrijven
En wat precies is het juridische verschil tussen die twee, denk je?
16again schreef:
07 jun 2019 12:22
Moneyman schreef:
07 jun 2019 15:55
16again schreef:
07 jun 2019 16:55
Waar is de wettelijke basis? Belachelijk dat de supermarkt keten op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Rare reactie. De supermarkt gaat helemaal niet op de stoel van de wetgever zitten, maar stelt huisregels/ eisen aan de verkoop van een artikel. Dat staat hen vrij.
Zolang die huisregels zelf geen regels overtreden
Dat doen ze niet. Case closed.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
07 jun 2019 16:32
Moneyman schreef:
07 jun 2019 16:07
Even doorlezen ;) De link gaat verder dan dat, ook de situaties dat particulieren om je ID vragen komt aan bod.
Je bedoelt dit deel?:
Identiteitscontrole door particuliere beveiligingsbedrijven
Particuliere beveiligers, portiers of uitsmijters mogen alleen bezoekers van hun pand vragen zich te identificeren. Als u dat niet wilt, mag de beveiliger u de toegang weigeren.
Als je die stelling heel breed neemt kan je het ook vertalen naar de supermarkt inderdaad.
Inderdaad. Er is geen enkel verschil tussen een beveiliger, portier of uitsmijter enerzijds en cassieres anderzijds. Beiden zijn er onder meer om de (huis)regels te waarborgen. En beiden hebben ze evenveel bevoegdheden op dit vlak.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 jun 2019 17:13
Inderdaad. Er is geen enkel verschil tussen een beveiliger, portier of uitsmijter enerzijds en cassieres anderzijds. Beiden zijn er onder meer om de (huis)regels te waarborgen. En beiden hebben ze evenveel bevoegdheden op dit vlak.
Particuliere beveiligers vallen toch onder de wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbr), met bijbehorende opleidingseisen......benieuwd welke cassieres die papieren hebben

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Erthanax »

En wat staat er in die wet over de bevoegdheden van de medewerkers van die bureaus?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
07 jun 2019 12:22
Waar is de wettelijke basis? Belachelijk dat de supermarkt keten op de stoel van de wetgever gaat zitten.

En als het zulke troep is, gooi het dan helemaal uit het assortiment
Grappig dat er in dit soort situaties altijd weer naar wetten en regels (of het ontbreken daarvan) wordt gekeken, maar als wetten of regels de consument in de weg zitten, de andere kant wel wat coulance kan tonen. Ga je nu ook zeggen dat consumenten wel wat coulance mogen tonen in dit geval? Of is het slechts 1-richtingsverkeer?

Maar los van dat: kick jij op een maatschappij waar alles tot in de details in regelgeving is vastgelegd?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 jun 2019 17:29
Moneyman schreef:
07 jun 2019 17:13
Inderdaad. Er is geen enkel verschil tussen een beveiliger, portier of uitsmijter enerzijds en cassieres anderzijds. Beiden zijn er onder meer om de (huis)regels te waarborgen. En beiden hebben ze evenveel bevoegdheden op dit vlak.
Particuliere beveiligers vallen toch onder de wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbr), met bijbehorende opleidingseisen......benieuwd welke cassieres die papieren hebben
Leuk, een verschillende opleiding. Ik had het echter over de bevoegdheden, want die zijn relevant in dit kader.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Je zult toch over die opleiding moeten afronden om over die bevoegdheden te kunnen beschikken

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
07 jun 2019 19:06
Maar los van dat: kick jij op een maatschappij waar alles tot in de details in regelgeving is vastgelegd?
Het is juist de supermarkt, die extra regels denkt te kunnen opleggen.
En dat vind ik een beperking van de vrijheid van de 13 jarige.


En dat staat geheel los van mijn mening over die energiedrank zelf. Wat troep is.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Boven de 25 moet je ook je id laten zien als ze er om vragen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De persoon achter de kassa moet oordelen, en mag bij twijfel een ID vragen.

Dus een volwassen dame van 12 met baby, ziet er dan volwassen uit, en is oppas....
En ik als oudere die mogen ze wel vragen..... en even Opa pesten mag... er zitten vaak jongeren onder de 18 die dit
werk moeten doen en die moeten jou leeftijd raden en in geval van twijfel ID vragen!

Maar er zijn ook Kassa medewerkers die de knop niet weten voor ID overslaan, en dan vragen ze iedereen!
De regering in Den Haag heeft eenvoudige Kassa medewerkers deze controle opdracht gegeven, en daar zit het grote probleem.

Gesloten