LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor APK en diagnose

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Jan_Moh
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2011 11:56

Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Jan_Moh »

Ik heb een Renault dealer benadert voor APK en grote beurt. Ze stuurden me een offerte van 500 euro. Toen ik de auto naar de dealer bracht, belden ze me met de mededeling dat ik 2400 euro moet betalen. Ze hadden een groot lijst van werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Ik was er niet mee eens en ik wou de auto naar een andere garage brengen. Toen zeiden ze dat ik 92 euro moet betalen voor APK en diagnose. De APK hebben ze afgekeurd en afgemeld bij RDW. Diagnose valt toch ook onder APK. Waarom moet ik voor APK en diagnose betalen? Ze hebben niets gerepareerd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door thecure »

Ik ben benieuwd wat voor werk u doet, want u werkt zeker gratis....

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door witte angora »

Jan_Moh schreef:
06 jun 2019 02:02
Ik heb een Renault dealer benadert voor APK en grote beurt. Ze stuurden me een offerte van 500 euro. Toen ik de auto naar de dealer bracht, belden ze me met de mededeling dat ik 2400 euro moet betalen. Ze hadden een groot lijst van werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Ik was er niet mee eens en ik wou de auto naar een andere garage brengen. Toen zeiden ze dat ik 92 euro moet betalen voor APK en diagnose. De APK hebben ze afgekeurd en afgemeld bij RDW. Diagnose valt toch ook onder APK. Waarom moet ik voor APK en diagnose betalen? Ze hebben niets gerepareerd.
Ik wil wel reageren op die onzin, maar dat kost je 35 euro ex BTW per geschreven bericht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de grote beurt controleren ze andere, meer technische, punten dan bij bij de apk, die met op de veiligheid is gericht. De diagnose van de grote beurt betreft veel meer werk dan alleen de punten van de APK. Daarom zul je ook voor een grote beurt meer moeten betalen.

Dat je er vervolgens voor kiest om de zaken niet te laten repareren staat los van dat ze een hoop werk hebben gehad om de punten te controleren. Die werkzaamheden zul je dus gewoon moeten betalen, ook als je niet wilt laten repareren.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Revoked »

Beetje Beunhaas kan het voor minder dan de helft.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die hebben gedacht als je hem hier niet laat repareren dan pak ik je!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Costnix »

De garage moet elke keuring afmelden.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/ap ... -webdirect
Laatst gewijzigd door Costnix op 06 jun 2019 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:
06 jun 2019 18:36
Die hebben gedacht als je hem hier niet laat repareren dan pak ik je!
Heeft niks met "pakken" te maken maar gewoon met geld moeten verdienen. Maar kan ik hier uit opmaken dat jij voor niets werkt? In dat geval heb ik nog een paar kozijnen die geschilderd moeten worden.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door witte angora »

snuffel1 schreef:
06 jun 2019 18:24
Wat ik echter niet begrijp is dat ze de auto als zijnde afgekeurd bij het RDW hebben afgemeld want nu mag u niet meer met de auto rijden tenzij het naar een keuringsstation is.
Wettelijk hoort dat ook zo. In de praktijk gebeurt het zelden om gedoe voor de klant te voorkomen. Het zou inderdaad zomaar kunnen dat de TS dermate moeilijk is gaan doen dat de dealer zich genoodzaakt voelde de afmelding te doen.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Costnix »

@theotrucker vervoert alleen maar producten. :D

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door witte angora »

@ fonsflons:
Waar moet je bij een APK afkeuring rekening mee houden?
De APK keurmeester maakt altijd een rapport op. Ook als je auto APK afgekeurd wordt. In het rapport staan de afkeur- en reparatiepunten vermeld. De afkeuring wordt aangemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Bij een eventuele afkeuring heb je 2 maanden de tijd om de mankementen te verhelpen en je auto voor een herkeuring aan te bieden. In die tijd mag je niet de weg op met je auto, met uitzondering van de rit van het APK keuringsstation naar het reparatiebedrijf. Het keuringsrapport vermeldt ook adviespunten. Dit zijn punten die binnen een redelijke termijn om aandacht vragen.

Bron: https://www.euromaster.nl/particulier/a ... -afkeuring

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door witte angora »

@ fonsplons: het klopt wel dat veel garagebedrijven er niet zo moeilijk over doen. Zolang Fikkie slaapt, en je hem niet wakker maakt, is er weinig aan de hand. Maar bij moeilijke klanten wordt het uiteraard een ander verhaal. In dit geval zeker: om eventueel bij de rechter aan te tonen dat de dealer recht heeft op zijn APK- en diagnose-geld zal hij de afmelding wel moeten doen...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In al die vierendertig jaar dat er apk is heb ik nog nooit een apk keurstation meegemaakt die een auto afkeurt, niet bij de personenauto's noch bij de bedrijfsvoertuigen. Of hij wordt ter plaatse gerepareerd of je komt op een later tijdstip terug, in ieder geval voor afloop van de huidige APK. En kosten werden pas berekend na goedkeuring en afmelding. Misschien zijn ze Limburg wat gemakkelijker dan in de rest van Nederland?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat gaat in de rest van Nederland ook zo, Theo. In het spraakgebruik wordt het een APK-keuring genoemd, maar er wordt gewoon geen formulier ingevuld. Enkel de reparatiepunten worden gegeven, waarna het aan het baasje is te bepalen wat er moet gebeuren.

Ik heb de auto tot nu toe altijd direct laten repareren, doorgaans weet ik van tevoren zelf wel wat er aan zit te komen. De vorige drie auto's heb ik niet eens naar de keuring gebracht, omdat ik zo wel wist dat repareren (en dan niet alleen APK-punten, maar bijvoorbeeld ook DB-riem) dusdanig duur zou worden dat het eigenlijk geen optie zou zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welk type Renault?

Ik rij dan Audi en die moet elke 120.000 km een nieuwe tandriem hebben is de beurt gelijk 2x zo duur!
Dat is normaal elke 8 jaren of 120.000 km.

De prijs van kleine A2 redelijk bereikbaar is totaal andere dan een A8 met V8 motor en goed gevulde motor ruimte waar je moeilijk bij kunt....
En de betaalde €92,- een APK is van €10,- in aanbieding tot €50,- normale tarief.
Als je het goed doet is het al snel ¾ uur werk en dan de aanmeld kosten online erbij... is €50,- redelijk bedrag.
Als ze verder zoeken wat nog meer moet gebeuren zoals schrijven en blokken vervangen, koppeling en zo.. dus zoeken wat
het kost aan materiaal en arbeidsloon, die offerte maken koste ook veel tijd.
en
Als je wilt weten of €2400,- redelijk was moet je hier wel het gekregen reparatie advies geven.
En ook model en motor type erbij en de KM stand, want de eerste grote beurt is vaak olie en nalopen en voordeliger!
Maar een grote beurt boven de 100.000 Km kan er meer bij komen.

Vooral nieuwe automaten die gespoeld moeten worden kosten alleen al €250,- of meer.
Als je dit niet doet voor nog prima rijdende krijg je revisie kosten die al snel boven de €4000,- zit.

Daarom, wat moest er voor welke Renault gedaan worden?
Zolang we dat niet weten is het onduidelijk of dit een redelijk bedrag was of erg duur!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Costnix »

Nog maar eens dit lezen wat de garage moet doen na een APK keuring.
Ieder voertuig dat u keurt voor de Algemene Periodieke Keuring (APK), moet u afmelden. Dit geldt zowel voor een goedkeuring als voor een afkeuring. U kunt afmelden via uw provider of direct online via APK Webdirect.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/ap ... -webdirect

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Erthanax »

Typisch Nederlands: kijken, kijken, niet keuren.

Jan_Moh
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2011 11:56

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Jan_Moh »

Bedankt voor jullie reacties. Ik deed niet moeilijk en ik weigerde om meer dan 2000 euro te betalen voor een grote beurt, omdat ik eerst wil overleggen met andere garages . APK is door een dealer afgekeurd op 1 punt en ik was bereid om het meteen te repareren. Maar ze vroegen mij om 2 weken te wachten omdat ze het onderdeel niet hebben. Ik kan niet 2 weken lang zonder auto.

Het versleten onderdeel is nu vervangen door een andere garage met de helft van de prijs. De tweede garage vroeg mij om terug te keren naar de dealer voor herkeuring. De tweede garage zei dat ze alleen het versleten onderdeel gaan controleren. Maar de dealer zei dat ze de auto helemaal gaan controleren en niet alleen het punt dat in het rapport staat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Jammer, ik zie niet welk onderdeel bij deze garage 2 weken levertijd heeft....

Of heeft een andere garage met gebruikte wel aanwezige het opgelost?

Ook is type Renault niet genoemd en het lijstje wat deze Dealer graag wilde uitvoeren.
Verder heeft een verhuurbedrijf een kleine Toyota Aygo voor €17,50 per dag in aanbieding dus voor 2 weken valt dat nog wel mee...

Als je maar 1 ding laat repareren... voor een betrouwbaar antwoord is het lijstje van de Dealer hier plaatsen wel nodig.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door kokka »

Jan_Moh schreef:
07 jun 2019 23:11
Bedankt voor jullie reacties. Ik deed niet moeilijk en ik weigerde om meer dan 2000 euro te betalen voor een grote beurt, omdat ik eerst wil overleggen met andere garages . APK is door een dealer afgekeurd op 1 punt en ik was bereid om het meteen te repareren. Maar ze vroegen mij om 2 weken te wachten omdat ze het onderdeel niet hebben. Ik kan niet 2 weken lang zonder auto.

Het versleten onderdeel is nu vervangen door een andere garage met de helft van de prijs. De tweede garage vroeg mij om terug te keren naar de dealer voor herkeuring. De tweede garage zei dat ze alleen het versleten onderdeel gaan controleren. Maar de dealer zei dat ze de auto helemaal gaan controleren en niet alleen het punt dat in het rapport staat.
Elke keuring is een moment opname, de dealer wil zijn apk bevoegdheid niet op het spel zetten door niet te kijken of er tussen de eerste en tweede keuring dingen zijn veranderd die de veiligheid van de auto negatief beïnvloeden. Eigenlijk zou je daar blij om moeten zijn. Je wil toch gewoon in een veilige auto rijden, of wil je alleen dat hij op papier goed is?

Gesloten