LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ID-kaart laten zien voor energiedrank

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door kokka »

Mark1992 schreef:
07 jun 2019 13:32
16again schreef:
07 jun 2019 13:28
NeoDutchio schreef:
07 jun 2019 12:41
Lidl wil graag naar buiten brengen dat ze goed bezig zijn. Dus aan jonge mensen willen ze dit niet meer verkopen. Dat is geen wetgeving maar een manier om goed in de media te komen.
Dat noem ik window dressing. Wees dan echt goed bezig, en stop verkoop.
En omdat de wettelijke basis ontbreekt, heb ik toch zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van die identificatieplicht:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Er is voor de rest niets mis met energy-dranken.
5 redenen waarom energiedrank schadelijk is.

1. Je komt aan en je hebt meer kans op diabetes type2
2. Het is slecht voor je tanden
3. Je slaapt slechter en je kunt hartkloppingen krijgen
4. Je kunt ervan uitdrogen
5. Je kunt er verslaafd aan raken

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Een winkel mag best om je id vragen, maar jij hoeft die natuurlijk niet te laten zien. Want er is immers geen wettelijke plicht. Maar in dat geval kan dat ook gevolgen hebben. De winkel heeft namelijk ook geen wettelijke plicht om jou bepaalde zaken te verkopen.

Je staat dus volkomen in je recht om te weigeren je legitimatie te laten zien, net als dat de winkel in zijn recht staat om je te weigeren energiedrank te verkopen.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommertijd schreef:
08 jun 2019 08:06
De persoon achter de kassa moet oordelen, en mag bij twijfel een ID vragen.
(...)
De regering in Den Haag heeft eenvoudige Kassa medewerkers deze controle opdracht gegeven, en daar zit het grote probleem.

Wat is dat "grote probleem" nu eigenlijk?

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Komkommertijd schreef:
08 jun 2019 08:06
De regering in Den Haag heeft eenvoudige Kassa medewerkers deze controle opdracht gegeven.....
Voor verkoop van alcohol klopt dat, maar voor energy drank bestaan er geen wettelijke leeftijdsgrenzen.
Hier is het een zelf opgelegde regel van de winkel, die onderscheid maakt op leeftijd. Wat je zelfs uit kan leggen als leeftijdsdiscriminatie

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 jun 2019 20:56
Je zult toch over die opleiding moeten afronden om over die bevoegdheden te kunnen beschikken
Die extra bevoegdheden zijn er niet.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik voel me vaak gediscrimineerd als ik mijn ID niet hoef te laten zien. Zie ik er dan zo oud uit? Daarom vind ik dat iedereen naar zijn of haar ID gevraagd moet worden bij leeftijdsgebonden producten. Als we dan toch over leeftijdsdiscriminatie beginnen...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
08 jun 2019 15:02
Komkommertijd schreef:
08 jun 2019 08:06
De regering in Den Haag heeft eenvoudige Kassa medewerkers deze controle opdracht gegeven.....
Voor verkoop van alcohol klopt dat, maar voor energy drank bestaan er geen wettelijke leeftijdsgrenzen.
Hier is het een zelf opgelegde regel van de winkel, die onderscheid maakt op leeftijd. Wat je zelfs uit kan leggen als leeftijdsdiscriminatie
Prima dus, als bedrijven hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Je moet er toch niet aan denken dat overal wetgeving voor moet worden gemaakt. Als iedereen gewoon nadenkt zouden er een stuk minder regels nodig zijn.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
09 jun 2019 18:24
Prima dus, als bedrijven hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Je moet er toch niet aan denken dat overal wetgeving voor moet worden gemaakt.
Integendeel. Het wordt nogal een zooitje als elke instantie maar zelf lukraak op eigen initiatief regeltjes oplegt

renewouters schreef:
09 jun 2019 18:24
Als iedereen gewoon nadenkt zouden er een stuk minder regels nodig zijn.
Als de supermarkt dit soort producten gewoon uit het assortiment gooit zijn de regeltjes ook overbodig

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 jun 2019 19:55
renewouters schreef:
09 jun 2019 18:24
Prima dus, als bedrijven hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Je moet er toch niet aan denken dat overal wetgeving voor moet worden gemaakt.
Integendeel. Het wordt nogal een zooitje als elke instantie maar zelf lukraak op eigen initiatief regeltjes oplegt
Onzin. Het is al sinds jaar en dag normaal dat allerlei gelegenheden (huis)regels hebben. Is nog nooit een zooitje geworden.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Mark1992 »

kokka schreef:
08 jun 2019 08:13
Mark1992 schreef:
07 jun 2019 13:32
16again schreef:
07 jun 2019 13:28

Dat noem ik window dressing. Wees dan echt goed bezig, en stop verkoop.
En omdat de wettelijke basis ontbreekt, heb ik toch zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van die identificatieplicht:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Er is voor de rest niets mis met energy-dranken.
5 redenen waarom energiedrank schadelijk is.

1. Je komt aan en je hebt meer kans op diabetes type2
2. Het is slecht voor je tanden
3. Je slaapt slechter en je kunt hartkloppingen krijgen
4. Je kunt ervan uitdrogen
5. Je kunt er verslaafd aan raken
1. Dat krijg je ook door Cola, Fanta, Cassis, Fristi, Chocomel etc.
2. Zie producten hierboven.
3. Hetzelfde geldt voor koffie, er zit namelijk evenveel cafeïne in 'n kop koffie als in een blikje.
4. Hetzelfde geldt voor koffie.
5. Dat geldt voor heel erg veel producten, daar is energy-drank echt geen uitzondering in.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door angel1978 »

1. Dat krijg je ook door Cola, Fanta, Cassis, Fristi, Chocomel etc.
Waarom denk je dat veel van deze produkten dan ook niet (meer) toegestaan worden op scholen en uit de automaten verdwijnen voor jongeren
2. Zie producten hierboven.
Waarom denk je dat veel van deze produkten dan ook niet (meer) toegestaan worden op scholen en uit de automaten verdwijnen voor jongeren
3. Hetzelfde geldt voor koffie, er zit namelijk evenveel cafeïne in 'n kop koffie als in een blikje.
Koffie is nu niet bepaald het meest gedronken drankje voor jongeren in tegenstelling tot energy-drank. Daarnaast heeft koffie nog een aantal positieve effecten die energy-drank compleet mist.
4. Hetzelfde geldt voor koffie.
Koffie is nu niet bepaald het meest gedronken drankje voor jongeren in tegenstelling tot energy-drank. Daarnaast heeft koffie nog een aantal positieve effecten die energy-drank compleet mist.
5. Dat geldt voor heel erg veel producten, daar is energy-drank echt geen uitzondering in.
Het aantal produkten dat echt verslavend is valt ontzettend mee. Veel van deze produkten zijn dan ook weer niet voor 18-

Dus eigenlijk onderschrijf je hiermee precies waar het om gaat.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door criticus2 »

Mark1992 schreef:
07 jun 2019 13:32
16again schreef:
07 jun 2019 13:28
NeoDutchio schreef:
07 jun 2019 12:41
Lidl wil graag naar buiten brengen dat ze goed bezig zijn. Dus aan jonge mensen willen ze dit niet meer verkopen. Dat is geen wetgeving maar een manier om goed in de media te komen.
Dat noem ik window dressing. Wees dan echt goed bezig, en stop verkoop.
En omdat de wettelijke basis ontbreekt, heb ik toch zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van die identificatieplicht:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Is geen window dressing. Er is niets mis mee om energy te drinken op normale basis. Het cafeïne gehalte kan echter negatieve gevolgen hebben voor jongeren onder een bepaalde leeftijd. Er is voor de rest niets mis met energy-dranken.
niets mis met energiedranken? op zijn minst net zoveel als met gewone frisdranken...: https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... drank.aspx
kijk ook even wat voedingscentrum over energiedrankjes te melden heeft...

We betalen ons nu al blauw aan de medische kosten ...en een groot deel komt op conto diabetes door verkeerde voeding, en dat lijkt fors toe te gaan nemen...

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Mark1992 »

angel1978 schreef:
11 jun 2019 09:55
1. Dat krijg je ook door Cola, Fanta, Cassis, Fristi, Chocomel etc.
Waarom denk je dat veel van deze produkten dan ook niet (meer) toegestaan worden op scholen en uit de automaten verdwijnen voor jongeren
2. Zie producten hierboven.
Waarom denk je dat veel van deze produkten dan ook niet (meer) toegestaan worden op scholen en uit de automaten verdwijnen voor jongeren
3. Hetzelfde geldt voor koffie, er zit namelijk evenveel cafeïne in 'n kop koffie als in een blikje.
Koffie is nu niet bepaald het meest gedronken drankje voor jongeren in tegenstelling tot energy-drank. Daarnaast heeft koffie nog een aantal positieve effecten die energy-drank compleet mist.
4. Hetzelfde geldt voor koffie.
Koffie is nu niet bepaald het meest gedronken drankje voor jongeren in tegenstelling tot energy-drank. Daarnaast heeft koffie nog een aantal positieve effecten die energy-drank compleet mist.
5. Dat geldt voor heel erg veel producten, daar is energy-drank echt geen uitzondering in.
Het aantal produkten dat echt verslavend is valt ontzettend mee. Veel van deze produkten zijn dan ook weer niet voor 18-

Dus eigenlijk onderschrijf je hiermee precies waar het om gaat.
Dat het niet (meer) toegestaan is op scholen etc. heeft hier toch niets mee te maken? In de winkel verkopen zo óók deze producten. Welke positieve effecten heeft koffie ten opzichte van energy-drank? Zo wordt namelijk wel aangegeven dat taurine een positief effect op het hart kan hebben (bron van voedingscentrum). Dat koffie niet het meest gedronken drankje voor jongeren is, dat weet ik. Dit heb ik ook aangegeven in mijn eerste reactie, dat de minimum leeftijd mede hierom niet verkeerd is... Ik ben er ook niet tegen, het enige wat ik vervelend vind, is dat ik steeds zie dat er voornamelijk negatieve reacties komen op energy-drank, waarop iedereen maar lukraak aangeeft: het is troep! -> waarom? Gebaseerd op wat? Kom eens met feiten, en niet van de halve verhalen.

Zoals ik aangaf, alles wat energy-drank ''troep maakt'' zit ook in andere dranken, zoals suikers en cafeïne. Om zo zoveel tijd is energy-drank weer helemaal hot, dan is er weer ergens een tiener die een traytje aan energie leegzuipt en met hartproblemen wordt opgenomen, of erger, misschien wel overlijdt. Dan is de gehele wereld weer in rep en roer omdat energy-drank oh zo slecht is, alleen verteld niemand waarom die tiener in die situatie is beland, dat is informatie die altijd achterwege wordt gehouden in die zovele nieuwsberichten.

En daarbij, qua verslavingen, zijn er tal. Ik bedoel hier niet alleen de alcoholische producten mee. Ook snoep kan verslavend zijn, maar goh, dat verkopen ze ook nog, zit óók nog eens bomvol met suiker...

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
09 jun 2019 20:57
16again schreef:
09 jun 2019 19:55
renewouters schreef:
09 jun 2019 18:24
Prima dus, als bedrijven hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Je moet er toch niet aan denken dat overal wetgeving voor moet worden gemaakt.
Integendeel. Het wordt nogal een zooitje als elke instantie maar zelf lukraak op eigen initiatief regeltjes oplegt
Onzin. Het is al sinds jaar en dag normaal dat allerlei gelegenheden (huis)regels hebben. Is nog nooit een zooitje geworden.
Daar heb ik een andere mening over: Menig huisregel is onredelijk bezwarend.
Als voorbeeld de bordjes: "De directie stelt zich niet aansprakelijk...."

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Mark1992 »

16again schreef:
11 jun 2019 12:48
Moneyman schreef:
09 jun 2019 20:57
16again schreef:
09 jun 2019 19:55
Integendeel. Het wordt nogal een zooitje als elke instantie maar zelf lukraak op eigen initiatief regeltjes oplegt
Onzin. Het is al sinds jaar en dag normaal dat allerlei gelegenheden (huis)regels hebben. Is nog nooit een zooitje geworden.
Daar heb ik een andere mening over: Menig huisregel is onredelijk bezwarend.
Als voorbeeld de bordjes: "De directie stelt zich niet aansprakelijk...."
In dit geval vind ik de huisregel niet bezwarend. Lidl geeft aan het niet verantwoord te vinden om energy-dranken te verkopen aan jongeren onder de 14 jaar. De enige manier om dit te controleren, is door de leeftijd te verifiëren via een legitimatiebewijs. Waarschijnlijk hanteert de Lidl de 14 jaar grens, omdat het vanaf 14 jaar verplicht is voor jongeren om zichzelf te kunnen legitimeren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 jun 2019 12:48
Moneyman schreef:
09 jun 2019 20:57
16again schreef:
09 jun 2019 19:55
Integendeel. Het wordt nogal een zooitje als elke instantie maar zelf lukraak op eigen initiatief regeltjes oplegt
Onzin. Het is al sinds jaar en dag normaal dat allerlei gelegenheden (huis)regels hebben. Is nog nooit een zooitje geworden.
Daar heb ik een andere mening over: Menig huisregel is onredelijk bezwarend. Als voorbeeld de bordjes: "De directie stelt zich niet aansprakelijk...."
En hoe leidt dat exoneratiebeding in jouw optiek tot een zootje?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat bordje mag dus als er geen garderobe persoon is die de jassen tegen afgifte van een bonnetje in ontvangst neemt.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door criticus2 »

Kom eens met feiten, en niet van de halve verhalen.
die worden gegeven maar dat wens je blijkbaar niet te lezen. kom dan ook niet met zon vraag..

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... nkjes.aspx
er is dus verschil tussen enegriedrankjes en gewone frisdrank.
Zo wordt namelijk wel aangegeven dat taurine een positief effect op het hart kan hebben (bron van voedingscentrum).
dit is wat voedingscentrum zegt over taurine: toch wat anders dan jij stelt:
Taurine is een stof die van nature in voedsel voorkomt. Het lichaam kan de stof ook zelf aanmaken. Het speelt een rol bij het regelen van het vochtgehalte in de hersenen en bij het regelmatig kloppen van het hart. Of extra taurine een effect heeft op het lichaam is niet bekend, ook niet of een te hoge inname schadelijk kan zijn.

Wat de rol is van glucurono-lacton in het lichaam is niet precies duidelijk. Het is een lichaamseigen stof die vrijkomt bij de afbraak van glucose in de lever. Via energiedrankjes krijg je meer glucurono-lacton binnen dan via ander eten en drinken.

Er zijn geen aanwijzingen dat taurine en glucurono–lacton in de gebruikte hoeveelheden schadelijk zijn.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Mark1992 »

criticus2 schreef:
11 jun 2019 15:35
Kom eens met feiten, en niet van de halve verhalen.
die worden gegeven maar dat wens je blijkbaar niet te lezen. kom dan ook niet met zon vraag..

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... nkjes.aspx
er is dus verschil tussen enegriedrankjes en gewone frisdrank.
Zo wordt namelijk wel aangegeven dat taurine een positief effect op het hart kan hebben (bron van voedingscentrum).
dit is wat voedingscentrum zegt over taurine: toch wat anders dan jij stelt:
Taurine is een stof die van nature in voedsel voorkomt. Het lichaam kan de stof ook zelf aanmaken. Het speelt een rol bij het regelen van het vochtgehalte in de hersenen en bij het regelmatig kloppen van het hart. Of extra taurine een effect heeft op het lichaam is niet bekend, ook niet of een te hoge inname schadelijk kan zijn.

Wat de rol is van glucurono-lacton in het lichaam is niet precies duidelijk. Het is een lichaamseigen stof die vrijkomt bij de afbraak van glucose in de lever. Via energiedrankjes krijg je meer glucurono-lacton binnen dan via ander eten en drinken.

Er zijn geen aanwijzingen dat taurine en glucurono–lacton in de gebruikte hoeveelheden schadelijk zijn.
Noem eens een aantal feiten? Ik zie graag een linkje. Overal zijn namelijk ook artikelen te vinden, waaronder artsen, die aangeven dat energy-dranken onder een bepaalde leeftijd zeker niet aan te raden zijn, maar verder niet schadelijker zijn dan andere frisdranken.

Ik heb ik deze bron van het voedingscentrum, waar dat wel gesteld wordt: https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... urine.aspx

Voor de rest staat er ook niets vreemds bij jouw bron over energie-dranken. Energy-dranken zijn alleen schadelijk bij grote hoeveelheden etc., wat ook geldt voor heel veel andere producten.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door criticus2 »

Er zijn geen aanwijzingen voor ongewenste effecten. De veiligheid is echter niet systematisch onderzocht.
Dat niet onderzocht is en het niet bekend is, is echt wat anders dan stellen dat het veilig is...Je verdraait dus feitelijk wat voedingscentrum stelt hierover. als niet onderzocht is dat het onveilig is betekent dus niet dat het dan dus veilig is (want dat is dus ook niet onderzocht..)
ik denk dat het nu dus meer een probleem is van niet open (willen) staan voor argumenten van anderen.

Gesloten